SÄÄSTEV ARENG – DEMOKRAATIA SUUTMATUS ISEENNAST AMPUTEERIDA
19. juunil toimus Tallinnas säästvat arengut ja meedia rolli
käsitlev ümarlaud, mis pidi korraldajate kavatsuse kohaselt arutama,
mis mõjutab arengut üldiselt ja milline on sealjuures meedia
roll. Loodeti vahetada mõtteid meedia eneseteadvuse üle – kas
meedia kaldub propageerima säästvat või tarbijalikku,
ühepäevaperemehe eetikat? Taheti arutada, kas Eestis on säästev
ja tasakaalustatud areng mõeldav ning kas säästva ja tasakaalustatud
arengu teabevajaduse tekitamisel on meedia partner või oht säästva
arengu elluviimisel?
Tegelikult piirdus ümarlaud katsega meediat lokaliseerida: on
ta ühiskonna esirinnas või on tegemist toimuva kajastamiselt
kasu lõikava sabassörkijaga? Räägiti meediatöötajate
pädevusest, haridustasemest ja missioonitundest. Järjekindel
soovimatus minna säästmise teemasse sügavuti, selle asendamine
"linnukese" kirjapanekuga teisejärguliste asjade üle vaieldes,
on iseenesest arutamist väärt. See on võrreldav ühe
teise tabuga – ei vaielda ka demokraatlik ühiskonna aluste üle,
sest need pühad. Säästev areng ja demokraatlik korraldus
ei seisa lahus. Esiteks kasvõi selle poolest, et mõlemat
ümbritsev vaikimine pole tingitud niivõrd meie kuritahtlikust
kavatsusest, pigem alalhoiutungist Üks demokraatiat püsti hoidvatest
teguritest on sotsiaalse rahu tagamine majandusliku heaolu "pistisega".
Me väidame demokraatia tunnusteks esindatuse, valitavuse ja sõnavabaduse.
Et "rahva võimu" üheks põhiliseks atribuudiks on ka
tarbimisvabadus, sellest tahaksime vaikida. Nõukogude süsteemis
elanud "keskmine" inimene õhkas enam Londoni kaubamajade kui Hyde
Parki poole. Mis rahvast ärritas, oli see, et "midagi polnud saada",
ja sõnavabaduse piiramine tähendas rahva silmis samuti ennekõike
keeldu rääkida sellest, "et midagi pole saada". Tarbimisvabaduse
kui demokraatia atribuudi tänaseks ilminguks Eestis on rahva
pahameel varanduslikust seisust tingitud erineva tarbimisvabaduse pärast.
Massiajalehe arvamusosakonda saabuvad lugejakirjad näitavad, et paljud
inimesed seostavad ka tänase sõnavabaduse tarbimisvabadusega
– minu kogemuse põhjal süüdistatakse kirjutavaid ajakirjanikke
sõltumises "ülitarbijatest", kes keelavad kirjutada Eestis
laiutavast sotsiaalsest ebaõiglusest.
Hheaoludemokraatia
Demokraatia ning tarbimisvabaduse olemuslikku seost ei tohi ajada segamini
krestomaatilise väitega, et igasugune diktatuur tähendab rahvahulkade
viletsust. Tegelikult suurendas Hitleri reťiimi kehtestamine saksa rahva
enamuse tarbimisvabadust.Enamgi veel, saksa noorema põlve ajaloolaste
revisionistlik suund, mis uurib natside võimu sotsiaal-majanduslikke
tunnuseid, väidab, et sõjajärgses Saksamaa LVs üles
ehitatud sotsiaalne turumajandus ei tekkinud vaakumis, vaid toetus sõja
eel natside poolt läbiviidule. Natsidele oli liitsõna "rahvussotsialism"
teisel poolel programmiline, mitte aga propagandistlik tähendus. Hitler
väitis enne sõda, et "saksa tööstuse tulevik on tarbekaupade
tootmine" ja
selle plaani elluviimisel pärast "nulltundi" sõjajärgne
heaolu tekkiski. Kuna demokraatia tahab ühiskondliku heaolu kirjutada
enda aktivasse, oleme demokraatia apologeetidena kohustatud kirjeldama
natside võimu kui lõputut tarbimise kitsendust juba sellel
ajal, kui Saksamaa polnud veel maailmasõda alustanudki (Brechti
"Kolmanda riigi hiilguses ja viletsuses" kujutatud vaimsele mandumisele
sekundeerib stseen talumehest, kes toidab salaja siga, olles Reichi ees
süüdi jõusööda raiskamises. Brecht sisendab,
et keeld talumeestel loomi pidada tähendas linlaste toitumist sünteetilisest
margariinist, mis 30ndate teisel poolel Saksamaal ei vasta tõele).
Natsionaalsotsialismil oli eeldusi Hitleri võidu korral kasvada
"natsionaalkommunismiks" ja kuna natsid kui tublid maltuslased eitasid
heaolu võimalikkust kõigile inimestele, tähendas see
härrasrahva heaolu ning minimaalset tarbimist allutatud rahvastele
ehk heaolu kellegi arvel. Meie väidame tublide antimaltuslastena vastupidist.
Meie üldise heaolu realiseerimine käib juba kogu looduse ehk
biosfääri arvel (Austrias toodeti 1994. aastal inimese kohta
610 kg prügi ja Lätis kõigest 190 kg, millest võib
järeldada, et austerlaste elatustase on 3,2 korda kõrgem lätlaste
omast; sellest suhtarvust lähtudes võiks hinnata keskkonnale
tekitatava kahju, kui idaeurooplastel õnnestub lõpuks tõusta
lääneeurooplaste elatustasemeni).
Muinasjutt päästjast
Ameerika filmitööstuse võime rahuldada publiku
ootusi on vaieldamatu, see täidab ühiskondlikku tellimust. Näib,
et "päästja müüt" on väga nõutud. Mõtlen
siin lugusid kangelastest, kes päästavad maailma. Üks parim
seda laadi filmidest "Seitsmes märk" jutustab lähenevast maailmalõpust,
mille saabumist ennustab piiblis loetletud märkide täideminek.
Maailma erinevates kohtades hakatakse täheldama üleloomulikke
nähtusi, kuid inimesed on mõistagi pimedusega löödudega,
soovimärgata apokalüpsise lähenemist. Maailmalõpus
on otsustav roll mängida ka ühel last ootaval naisel (tema lapse
sündimine surnuna oleks maailmalõpu seitsmes ja viimane märk),
kellel õnnestub oma usu ning lootusega maailm siiski päästa
(ta sureb sünnitamisel, jättes lapsele elu). Iva on selles, et
hoolimata teda ümbritsevatest ignorantidest, kelle hulgas on täiesti
tüüpiliselt ka tema enda abikaasa, kangelanna siiski võidab.
Sõnum? Inimkond võib teha, mida tahab, ja olla löödud
nii suure pimedusega kui tahes, aga lõpuks leidub meie seas ikkagi
see üks ja õige, kes parandab kõik vead.
Teine moodsa müüdi näide on äsja jooksnud film
"Kontakt", mis näitab transtsendentaalset kontakti inimeste valmistatud
mehhanismi abil, mis, tõsi küll, tehakse tähtedelt saabunud
õpetuse põhjal, kuid on ometigi inimestest mehhaanikute ning
teadlaste kätetöö. Film räägib paradiisi saavutamisest
teaduse abil. Sõnum? Kui teadusele on selline asi jõukohane,
siis pole meie ees mingeid piire. Miks muretseda?! Meie asi on elust rõõmu
tunda; küll kurjade aegade saabudes ilmub kusagilt päästja
uue Neitsi Maarjana või (nais)teadlasena .
Roheline diktatuur
13. veebruari Sirbis võis lugeda Juhan Rossi esseest "Kuhu lähed,
inimene?" väidet, et Maa biosfääri taluvuse ülempiiriks
on kaks miljardit inimest. Kui nii, siis ei kesta meie rõõm
enam pikalt. Küsimus on vaid, milline on peo lõpp ? Ehkki tänaste
kindlameelsete iroonias eelmiste apokalüptikute üle on suur annus
poosi,tunnistagem, et eelmise sajandi pessimistide kartused hakkasid täituma
juba 1914. aasta saabumisega – ei luba hea maitse matkida eelmise fin de
siclé´i tusameelt. Minu nägemus inimkonda päästma
tulevast rohelisest diktatuurist pole maailmavalulemine vaid pigem meid
iseloomustava mõtteviisi (paradigma) proovilepanek. Roheline diktatuur
tagaks uue plaanimajanduse, mille otstarbve on tarbimise piiramine. Rohelise
diktatuuri ideoloogiliseks õigustuseks on loodusliku tasakaalu loomine
ja hoidmine. Igale inimesele kehtestatud tarbimisnorm arvutatakse biosfääri
taluvuse ning inimkonna suuruse jagamisest. Kui igale indiviidile vajaliku
miinimumi tagamine osutub võimatuks, vähendatakse inimkonda.
Menetlust ei nimetata genotsiidiks või "lõpplahenduseks",
vaid näiteks "protsessist väljalülitamiseks". Kuna inimesed
kalduvad natuke üle tarbima ning keegi pole vabatahtlikult nõus
enda "väljalülitamisega", loob roheline diktatuur midagi samalaadset
nagu Beria või Himmleri juhitud äärmiselt funktsionaalsed
(praeguses kõnepruugis "julmad") repressiivorganid. Selle stsenaariumi
nõrk punkt on, et erinevalt kommunistlikust või natslikust
revolutsioonist, millest esimene osutus võimalikuks ka ühes
riigis ja teine oligi algusest peale määratu ühe riigi tarbis,
peab ökoloogiline revolutsioon olema ülemaailmne).
Demokraatlikus süsteemis etableerunud rohelised parteid on võimetud
midagi tegema just selle pärast, et nad on osa demokraatlikust süsteemist.
Kui saksa rohelised esinesid üheksakümnendate alguses plaaniga
tõsta bensiiniliitri hinda enam kui kolm korda, et takistada Saksamaa
autostumist ja aidata kaasa ülemaailmse kasvuhooneefekti vähenemisele,
teatasid kõik ülejäänud parteid täie õigusega,
et rohelised tahavad saksa majandust põhja lasta (vaikimisi tähendas
see süüdistust demokraatia hävitamise katses). Bensiini
hinna kunstlikuks üleskruvimiseks, aga ka selle kunstlikuks allasurumiseks,
on võimeline ainult plaanimajanduslik diktatuur. Ökorevolutsionäärid
on meie seas juba olemas; mõelgem nähtusele nimega Greenpeace.
Oletame, et kuuldus Greenpeace’i rahalisest sõltuvusest mingitest
naftatöösturitest vastab tõele, sest ökorevolutsionääride
suunamine karusloomakasvatajate või innuiitidest hülgeküttide
vastu diskrediteerib roheliste üritust ning hoiab samas seda kontrolli
all. Kui aga Greenpeace saavutab ideoloogilise sõltumatuse, sõnastab
inimkonna päästmise miinimumprogrammi ja hakkab seda terroristlike
vahenditega ellu viima? Roheliste hulgas on fanaatikuid, kes ei kohku millestki
tagasi. Roheliste ründerühmlasteks pole kaugeltki ainult performanceieid
esitavad õblukesed tudengiplikad, vaid ka noored isased, kes on
võimelised turnima tööstusrajatiste hiigelkonstruktsioonidel
või seilama kipaka purjekaga Vaikse ookeani tuumapolügoonidele.
Ajaränduri paradoks Me arvame teadvat, et Suureks rahvasterännuks
nimetatud ahelreaktsiooni vallandas Aasia kliima kuivenemine esimese aastatuhande
alguses. Kas Rooma impeeriumi kanduv ajarändur suudaks mõjutada
3. ja 4. sajandil Rooma keisreid otsima riigi väljatoomiseks kriisist
teisi vahendeid kui maksude tõstmine ja nende tõhusam väljanõudmine,
mis andis tulemuseks rahva absoluutse kaugenemise keskvõimust? Mida
ajarändur saavutaks? Kui ta on hea oraator, siis ainult Rooma päevavaraste
ning linnas ametiasjus liikuvate orjade põgusa tähelepanu.
Tõenäoselt ta lõpuks vahistatakse korratuste põhjustajana,
talle antakse suurejooneline võimalus viimseks esinemiseks koos
lõvidega Circus Maximuse areenil – päästetavate vurlede
meeleheaks.
Ajarändur ei hoiaks ära Rooma hukku, sest kes võtaks
tõsiselt mingi fantasti süngeid ettekuulutusi Kesk-Aasias puhkenud
põua tagajärgede kohta. Kas saaks ajarändur hoida ära
Musta Surmana tuntud pandeemia leviku 14.sajandi Euroopasse? Saaks ta veenda
Genua ja Veneetsia kaupmehi katkestama suhteid Idamaadega või sisendada
ülejäänud Euroopa võimudele, et tuleb valmistuda
Vahemere regiooni karantiiks? Ajaränduri saavutuseena tekiks ehk mõni
uus religioosnee sekt, mille inspireerijana ta ilmselt pälviks inkvisitsiooni
tähelepanu. Ta lõpetaks tuleriidal ja Must Surm tuleks ikkagi.
Millised v oleks ajaränduri äljavaade ära hoida XXI
sajandi esimesel poolel saabuv ökoloogiline katastroof? Hakata XX
sajandi lõpus hoiatama peatse hävingu eest, kutsuda inimesi
piirama tarbimist ning valmistuma demokraatlike vabaduste piiramiseks?
Kes teda kuulaks? Kas on üldse inimestele antud midagi vältida?
Ülim, mida ta suudab, on juba saabunud õnnetustega võitlemine.
Kui arutada massimeedia suutlikkust säästva arengu suupärase(ma)ks
tegemisel, ei saa vältida arutlust ajastu vaimu diktaadi üle.
Ajakirjandus ei saa ujuda vastuvoolu. Elades reklaamirahadest, ei saa ta
keelduda avaldamast kuulutusi, mille ainus sõnum on tarbimine. Ajakirjandus
esindab maailma, kus peetakse vajalikuks käia kaks korda päevas
dušši all ning kus suhtutakse sekundaarsest kraamist elatuvatesse prügimäeinimestesse
paremal juhul kui eksootilistesse elukatesse. Ühiskonna valvekoeraks
nimetatu võib ju omaenda saba kergelt näksata, kuid radikaalseks
amputeerimiseks pole ta mingil juhul võimeline.
Andrei Hvostov
|