Elu tõde avaneb meile paradoksi vormis.
Oscar Wilde
I
Epigraafiks võetud mõte on juba ammu banaalseks muutunud.
Ometi maksab seda mõnikord meenutada, sest erandite varal on kergem
tõestada reegleid. Peeter Vähi on viimased paarkümmend
aastat olnud just niisugune erand oma põlvkonna üldpildis.
Tema kõik või enamasti kõik teosed põhinevad
esteetikal, mis eitab euroopalikku muusikat pärast Bachi poegi (klassitsism,
romantism, ekspressionism jne.). Tema loomingus valdavad stilisatsioonid,
mis on stiililiselt seotud kas barokkmuusika või idamaise kultuuriga,
kuigi eeldavad ettekannet euroopaliku showbusinessi tingimustes. Sellepärast
kasutab Vähi (stilisatsiooni täpsusest sõltuvalt) tihti
vabamaid struktuure kui tema kirjavennad. Laenamised piirduvad sageli ainult
pillisfääriga – orientaalsed pillid, klavessiin, Hortus
Musicuse instrumendid leiavad enamasti ühendamist sümfooniaorkestri
instrumentide või isegi elektroonikaga. Üksikjuhtudel
võtab Vähi koos orientaalsete pillidega üle ka idamuusika
vormiprintsiibid, näiteks improvisatsioonilisuse. Igal juhul ei vii
ta ei barokkmuusika ega ka orientalismi printsiipe läbi täpsel
kujul. Kõige rohkem muudab ta struktuuri ja need muudatused ei ole
juhuslikud – neid määravad alati Vähi vaimsed ideaalid.
Püüan seda tõestada Vähi kahe viimase parima teose,
“Supreme Silence’i” ja “Õhtumaise paranoia” näitel.
II
“Supreme Silence”(“Ülim vaikus”) jätkab Vähi orientaalsete
teoste liini, mis sai alguse juba helilooja nooruses sümfoonilise
poeemiga “Helist sündinud maailm” ja on andnud nii kaalukaid oopusi
nagu “The Path to the Heart of Asia” ja “Sounds of the Silver Moon”. “Ülim
vaikus” on loodud naishäälele, meeskoorile, käsikellade
ansamblile ja live-elektroonikale ning sai esiettekande festivalil “NYYD
‘97” . Neljaosaline teos on tihedalt seotud tiibeti rituaalidega; siin
kasutatud tekste ei tohi reeglina avalikult esitada, mistõttu helilooja
pidi sõitma Tema Pühaduse Kyabgon Chetsang Rinpoche juurde,
et saada luba ja õnnistus.
Vähi helikeelest ei ole võimalik eraldada elemente, mis
määravad teose orientaalse vaimu. Välisel vaatlusel sarnaneb
näiteks kooripartii kas Bartóki või Tormisega või,
ütleme, soolopartii Messiaeniga. Ainsaks “orientaalseks” elemendiks
jäävad arvukad mordendid (mõnikord väljakirjutatud),
kuigi ka neid võib kohata euroopa muusikas… Vajaliku taju saavutab
Vähi ida muusikale lähedase vormiehituse, vastava intoneerimise,
elektroonilise improvisatsiooni ja tiibeti trompetite abil; viimased kõlavad
teose algul, andes muusikale häälestuse.
Väga tähtis on iga osa side Tiibeti rituaalidega. Esimene
osa (“Mandala Offering”/”Mandala ohverdamine”) mängib konstruktsioonis
sissejuhatuse osa, kuid selle tähendus on suur, sest “mandala” on
kogu maailma sümboolne mudel. Ohverdamise osaline peab olema valmis
ohverdama maailma. Väliselt on osa ehitus lihtne: kaks improvisatsioonilainet,
kummagi esimene pool instrumentaalne (rütminihete, sünkoopide,
rohkete dubleeringutega kellade partiis), teine aga vokaalne, vaba ehitusega
meloodia. Kooda väikest kaanonit laulavad kellade ansambli liikmed,
meeskoori pole siin kasutatud.
Teine osa on “Vajrasattva mantra”. Vajrasattva on budhistlik jumalus;
mantra, mida Vähi kasutab, peab iga Budhale pühendunu 100 000
korda läbi lugema. Sellest lähtub ka vorm: koor kordab mantrat
kiires tempos “lõputult”, mõnikord lauldes, mõnikord
kõneintonatsioonidel. Koor astub sisse heterofooniliselt,
kohati ühineb temaga solist, siis keerulises faktuuris kellad ja kahel
korral elektroonika. Kuigi viimane jagab osa kaheks sarnase arengu ja korduva
materjaliga alaosaks, jääb kuulamisel mulje ühest crescendost
– quasiimprovisatsiooniline läbiv areng on tugevam.
Kogu teosele pealkirja andnud III osa aluseks on ligikaudu viis minutit
kestev paus, mida piiravad võimsad kellade akordid.Võtte
kasutamine lubab aimata Cage’i mõju, kuigi autor seda eitab.
Kolmas osa, teose sisuline kulminatsioon, on püüe väljendada
budhismi ülimat ideed – sanskritis “šunjata” ‘Tühjus, mitte-midagisus’
–, mille olemust on võimatu edasi anda sõnades, kunsti või
meie teiste ettekujutuste abil ja mille ainukeseks väljenduseks võib
olla vaikus. Mitte puhkus kahe pingelise osa vahel, nagu kirjutasid kriitikud
kohe pärast “NYYDi”, vaid suurim pinge, milles kuulajate hinged peavad
liituma Jumalaga (samalaadne pinge, loomulikult ilmaliku, leiame Cage’i
oopusest ”4’33’’).
IV osa kannab pealkirja “Aspiration for the Pure Land”(“Puhta maa palve”).
“Puhas maa” tähistab siin hinge ülimat, kurjusest vabastatud
seisundit, midagi vaimse paradiisi taolist. Osa kujutab palvet sündida
järgmises elus selle vääriliseks. Siin on esmakordselt juba
algusest peale haaratud kogu esituskoosseis: elektroonika ja kellad mängivad
rohkem saatvat rolli, solist ja koor laulavad vaheldumisi. Osa lõpp
üldistab ka eelmisi: kõlavad avaosa instrumentaalne materjal
ja vokaliis, teise kooripartii, kolmandat meenutavad akordid, vahel täpselt,
vahel modifikatsioonides. Kõik see viib hiigelsuure fortissimoni,
mis katkeb tiibeti taldrikute kõlaga.
Nagu eelmistes ida-ainelistes töödes, demonstreerib Vähi
siingi, et tema ülim ja seejuures tõeline reaalsus eksisteerib
meie tunnetepiiri taga. Tänu täiuslikumale kooskõlale
budhistliku filosoofiaga täitub tema püüd sinna väljuda
juba teose esimeses osas, kolmandas aga viiakse see absoluudini. Struktuur
on ideaalne – oopuse finaal üldistab kogu teose:
I
II III
IV
A
B
C ABC
Ilmneb tagasiside publikuga – tajumine “seest välja” ja “väljast
sisse” –, mis on ainuvõimalik suhtlemiseks Jumalaga. Suurt rolli
mängib siin ka lahtiste ja kinniste struktuuride kombinatsioon: esimesel
tasandil on Vähil alati lahtine struktuur, teisel aga kinnine – ideaalne
vorm “lõpmatusse suunatud lõpliku” jaoks. Siit ka vormi
väline paradoksaalsus kõrgeima kulminatsiooni hetkel – paus
seal, kus klassikaliste reeglite järgi peaks kõla olema kõige
tugevam.
III
Teine teos, millest siinkohal juttu, on viieosaline klaverikontsert
“Õhtumaine paranoia”, mille esiettekanne oli tänavu 29. aprillil.
Kuigi tegu on kollaaťiga, meenutab see kõige vähem Vähi
selliseid teoseid nagu “Concerto piccolo” või “2000 aastat pärast
Kristuse sündi”. Suurem on lähedus Vähi vähetuntud
elektroonilise oopusega “Fuuga ja hümn”, kus traditsiooniline barokiaegne
tsükkel muutub osade järjekorra vahetamise tõttu
lahtiseks vormiks – ratsionaalsele fuugale järgneb vaba ehitusega
hümn.
Pealkiri väljendab siin teose sisu hästi konkreetselt: õhtumaine
tähendab siin üldse euroopalikku, paranoia on aga teatavasti
psüühiline haigus, millega kaasneb “muljete unustamine ja mälu
petmine” (Freud). Mida siis euroopalik kultuur klassitsismist alates on
Vähi arvates “unustanud ja sonimisettekujutustega asendanud”? Kõigepealt
Jumala tõelise mõiste, mis eksisteerib orientaalmuusikas
ja mida Vähi püüab meieni tuua niisugustes teostes nagu
“Ülim vaikus”. Teatavasti tugevdab euroopa muusikas sel ajal individuaalne
alge, mille peegeldamist Vähi ei pea helilooja vääriliseks
ülesandeks – looja ei pea sõltuma mööduvast ja ajalisest.
Sellest seisukohast peegeldab “Õhtumaine paranoia” helilooja loomingulist
kreedot, mida ta tunnistab juba enam kui kaks kümnendit – võibolla
pole Vähi seda kuskil väljendanud nii avameelselt kui siin.
Tõestuseks vaatleme kontserdi vormi üksikasjalikumalt.
Vähi sõnul paigutas ta kontserdi traditsiooniliste osade (Allegro
– Adagio – Allegro) vahele kaks ebatraditsioonilist: neist esimene on põhiliselt
kammerlik ja teises mängib pianist klaverikaanel. Kuna teose avaosa
tugineb “Appassionata” teemale, teised traditsioonilised osad aga kasutavad
selle üksikuid intonatsioone, rütme ja faktuurielemente, siis
oli see kavatsust mööda rondotaoline kinnine vorm. Kuid struktuur
tervikuna on märksa keerulisem, kujutades sama lahtise ja kinnise
struktuuri kombinatsiooni, mis valitses “Ülimas vaikuses”.
Esimene, “Appassionata” teemal põhinev osa ei sarnane kontsertide
traditsiooniliste avaosadega: puuduvad sonaat-allegro, teemade vastandamine,
kadents. Osa kujutab tüüpilist lahtist variatsioonilist struktuuri,
töötlusprintsiip valitseb siin algusest lõpuni, erinevalt
varieeritakse üht ja sama teemat. Seejuures, kuigi Vähi orkester
on täiesti traditsiooniline, kasutatakse töötluses ka selliseid
strihhe nagu mäng keelpilli roobil või timpani servadel. Kõik
see “kergendab” teemat, mis ei kõla nii konfliktselt nagu originaalis.
Viis, kuidas teemat kontserdi kõigis osades arendatakse, meenutab
armastuse teemat Berliozi “Fantastilises sümfoonias”.
Kontserdi teises osas soleerivad trompet ja klaver. Õigupoolest
pidid soleerima ka timpanid, kuid nende mahukas partii langeb alati kokku
meloodiapillidega ja jääb tagaplaanile. Üldmulje meenutab
pigem Šostakovitši Esimest kontserti, kuid on iseloomult veelgi lähemal
kergele muusikale. Kolmas osa meenutab tõesti romantilises
stiilis Adagiot: lüüriline põhiteema areneb variatsiooniliselt,
“Appassionata” intonatsioonid ilmuvad nii meloodias, saates kui ka klaveripartiis.
Seda võib pidada stilisatsiooniks sõna otseses mõttes,
taastatud on isegi sellised romantilise muusika detailid nagu triangel
à la Grieg või haihtuv kooda.
Neljas osa on otseselt paroodiline: kiires tempos “timpanimeloodiate”,
sünkoopide, aktsentide, teravate sekundikõladega, lähtematerjaliks
eelmise osa romantiline teema. Pianisti koputamised meenutavad kõige
rohkem Pärdi “Pro et contra” üldpilti (teatavasti räägiti
selle komponeerimise ajal, et Pärt kirjutas tšellokontserdi tšellota),
selle vahega, et Vähi lahendus mõjub koomiliselt. See pianisti
soolo kõlab paroodiana romantilisele valsile (kuulamisel jäi
mulje, et temaatiline materjal orkestris areneb taktijooni arvestamata),
suured intervallid toovad meelde Raveli või Prokofjevi. Grotesk
areneb crescendos, kulminatsioonis astub sisse allakriipsutatult banaalne
valss. Osalõpp pärast ad libitum koputamiskadentsi kinnitab
“Appassionata” rütmi.
Struktuuri poolest keerulisim on viies osa. Õieti on just see
vormilt kõige lähemal traditsioonilise kontserdi avaosale:
seal on leinamarsi meeleolus aeglane sissejuhatus, valeklassitsistlik kadents
ja energiline kooda orkestri tuttiakordide ja klastritega Räätsa
stiilis. Ka temaatilise materjali seisukohast on see osa keerulisim, sest
siin korduvad (nagu “Ülimas vaikuseski”) kõigi osade teemad,
sageli muudetud kujul. Loomulikult ei puudu siingi “Appassionata” intonatsioonid,
rütm ja faktuur, mille areng lõpeb kontserdi lõpuga.
Niisiis kujutab oopus arendatud lahtist monotemaatilist struktuuri, mis
taastab teisel tasandil (suurendatud kujul) esimese osa struktuuri nagu
klassikalistes teostes. Üldised struktuursed sidemed on “Ülima
vaikusega” võrreldes dubleeritud:
I II
III IV
V
A A
A A
A = A A A A
a a a a a
IV
Näitasime, et klaverikontsert tugineb euroopalikule muusikale
Beethovenist avangardini. Beethoveni aluseksvõtmine pole juhuslik
– sellest heliloojast on juba ammu saanud muusikaklassika sümbol.
Nimelt Beethoveni tematismile toetumine lubas Vähil vältida eklektikat.
Kuid eesti element on Vähil niisama tugev: paralleel Pärdi
kontserdiga “Pro et contra” on palju sügavam kui kõlaline sarnasus
IV osas või mõne strihhi (mäng roobi taga) kasutamine.
Tõesti, Vähi “Õhtumaine paranoia” kordab struktuurilt
täpselt “Pro et contrat” peeglis:
Vähi V – IV III II – I (osad)
Pärt I
II III
Kui lugeda seda skeemi ülaltoodud järjekorras, siis tuleb
kõigepealt väike orkestrikatkend klassikaliste kõlade
ja klastrite vastandamisega, järgneb kadents ja orkestri vahemäng,
seejärel Vähil koputamiskadents ja koputused kogu orkestri foonil.
Järgmiseks jaoks on vaba stilisatsioon (Vähil I - II , Pärdil
II osa), edasi tuleb kammerlik töötlus ja range kollaať (Vähil
II – I, Pärdil III osa).
Kuid Vähi ja Pärdi teose paljud kokkulangevused on vaid välised:
1) Vähi ei vastanda stilisatsiooni ja kollaazhi ülejäänud
materjalile; 2) klassikaline materjal on originaaliga võrreldes
sisuliselt kergendatud; mõnikord tõsist sisu lausa eitatakse
– kujundid on paroodilised, grotesksed või koomilised.
Mäletades, et pidasime kõnesolevat kontserti mõneti
Vähi loominguliseks kreedoks, püüame välja selgitada,
millega erineb tema vaimne suhtumine Pärdi omast. On märgatav,
et Pärt samastab mineviku stiilid vaimse elu ning puhtuse ja ilu sümbolitega,
vastandades neid avangardivõtetele materiaalse elu võrdkujuna.
Vähil niisugune vastandamine puudub. “Ülima vaikuse” analüüs
näitas, et Vähi puhul puutuvad jumalik ja inimlik kokku, tungivad
üksteise sisse. Kuid see ei ole minu arvates Vähi individuaalne
omadus, vaid kogu tema põlvkonna heliloojatele omane joon (nii nagu
Pärdi põlvkonnale oli tüüpiline intonatsioonilise
ideaali eraldamine) – ka Sumera, Eespere, Tüüri jt. muusika on
terviklik, sõltumata sellest, kui suured kontrastid on selle
sees.
Mõnikord võib kuulda, et Vähi komponeerib
turgu arvestades, kirjutab, “mida soovitakse” jne. See on ekslik arusaam.
Arvan, et Vähi on Artur Kapi koolkonna tüüpiline esindaja*
ja see koolkond on Ofelia Tuisu määratlust mööda olnud
alati seotud jutluse, õpetusega. Vähi programmilisusel ja soovil
stiliseerida on samad juured. Vähe sellest, võib öelda,
et Vähi on oma ideoloogias püsivamgi kui Artur Kapp, Eugen Kapp
või Eino Tamberg, kelle eri loomeperioodidel (vahel isegi üheaegselt)
kirjutatud teosed on sageli ideeliselt vastuolus. Leian isegi, et Vähi
eituse esteetika on Tambergi esteetika järg: teatavasti eitab Tamberg
eitab rahvalaulu, kuigi peab seda ajalooliseks väärtuseks – Vähi
vaated on lihtsalt sama suhtumise ajaloolis-geograafiline nihe.
Lõpetuseks peab märkima, et Vähi esteetika on praegu
muutumas. Arvatavasti võis ta just seepärast end nii täielikult
väljendada, nagu ta seda tegi “Õhtumaises paranoias”. Kuid
olen veendunud – ükskõik, mis stiilis Vähi ka ei kirjutaks,
jääb ta edapidigi Kapi koolkonna esindajaks.
Mark Rais
* Vähi on Tambergi õp+ilane, Tamberg on E. Kapi õpilane,
E. Kapp on A. Kapi õpilane. (Toim.)
|