Peep Ilmet, Tuuldunud luule.
Varrak, 1998.
Peep Ilmet ei ole kokku kirjutanud luulemägesid ega proosajõgesid,
aga tema sõnamägi on tugev ja selgete kujunditega ning väga
lähedane minu hingele. Ega me asjata teineteist taevasteks vendadeks
kutsu. Selle tagapõhi on materialistlik, sest oleme Roti aastal
sündinud Skorpionid ja olen Peebust 12 aastat ning 3 päeva vanem.
Kui 27. oktoobril, Peep Ilmeti austamisõhtul ja tema luulekogu
"Tuuldnunud luule" esitusel Kirjanike Maja saalis Doris Kareva tegi mulle
ettepaneku kirjutada luulekogust arvustus, oli minu esmane reaktsioon eitav,
aga ettepanek jäi minu hinge kriipima, ning mida tund edasi, seda
tugevamaks muutus soov avaldada Peebule oma lugupidamist.
Olen palendanud tema kaks luuleraamatut, "Tuul tuli" 1986 ja "Tuulatud
luuletused" 1988, ning mäletan, kui huvitav see töö oli,
kui kerge oli minna ta luuleridade vahele ja kuidas pildid ise trügisid
esile. Küsimusele, kuidas tõlkida kilde teistele tuntud keelde
oli lihtne vastata - tõlkida polnudki vaja! Killud, millest meie
elu koosneb, on materjaliks nii luuletajale kui kunstnikule ja ainult hetkeks
kestab kildude kirendav melu, kuid kunst on igavene nagu ka elu. See elu
ei ole ainult vaatleja ja küsija oma, vaid võitlus on teda
õilistanud ja kuigi silmapiiril näib paistvat sadu tuuleveskeid,
ei ole õiged võitluses asjatud.
Tuul, liikumine, nähtamatu, kuid tuntav, nii paitav kui lõhkuv.
Tuuletus, puuleht ei liigu, kuid sügisel langeb niigi. Tuult ei ole
alati vaja, surm saabub ka vaikuses.
Kui saabub meeleheide ja tahaks tagasi sünnieelsesse või
kuhugi tundmatusse peituda, kui mäe taga ei aima enam midagi ja mäel
on tühjus ning vimm, siis joonista sellest, haara pliiats ja koltunud
paber ning moonda need odaks ja kilbiks ja vaata, see on hea.
Aken, lind ja rahutu mure, pilt läbi ruudu ja ärkamine teadmisega,
millega peale ebaluse pole midagi teha. Akna taga kaunis muru ja taamal
vesi, võibolla ka veelinnud, võibolla koolnud. Peep lausub
sõnad luigena Toonela taevasse ja ainult see saab neid näha
ja kuulda, kes näeb ja kuuleb ja nägema peab, sest sinisest taevast
mattuvad valged sõnad ronkmusta Maavalla mulda. Läbi surma
puhtusse, sest teist teed ei tohi õigel olla. Sinna peab suunama
kogu oma loomingu jõu ja lennu. Mitte koperdama võikuses,
jälkuses, vaid pea kuklasse taeva poole, kus tiibade sahinal lendavad
soovitud sõnad.
Samas möllab torm läbi ilmamaa, omaette ja inimestest eraldi.
Inimolevused tihedalt koos, kitsastel tänavatel tunnevad ennast looduse
ülikutena, aga nende pehkinud tuletornilt laperdab laudu merre. Nad
võivad hullunult naerda või nutta, peksta või karjuda,
kuid tormipeegel näitab tühjust - või kui halastab, siis
inimlooma väiksust. Ainult igijääga küllasõitnud
rändrahnud rändavad ajas ja ei hooli inimelu hetkelisest sähvatusest
nende kõrval. Olgugi need elukesed üürikesed, jõuavad
saamahimu, kuulsusejanu ja võimuiha laastada ja purupaljaks röövida
iga maastiku nii laias laanes kui inimhinges. Ei karda laastaja ohvri needust
ega taplust varanduse pärast ning suurel loodusel tuleb kõik
nurjatused tasapisi tasandada.
Inimlikke sigadusi ei saa võrrelda looduse loomuliku ja näiliselt
võika tegevusega, sest see on imeline kangas, kus kaunil lilleaasal
vaglad õgivad kuldnoka laipa või imeilusas äblikuvõrgus
rabeleb liblikas.
Inimene tihti rapsib ja heitleb, lõhub ja tapab asjatult, olles
nagu väljaspool süsteemi, kaotanud mõtte ja sihi, milleks
-- kuhu? Inimesele on abimeheks vaja rahu ja varju, sellist varjuaia kultuuri,
mille roheline piir kaitseks hinge pealetungiva labasuse ja jõhkruse
eest. On see üldse võimalik? Kas pääsemiseks on põgenemine
või võitlus, või kordamööda nii see kui
teine?
Igas kultuurimetsas tuleb edasiminekuks maha jätta nii uhkus kui
vara. Tuul koolutab, murrab me puid, hambad löön huulde, tahaks
sulgeda suu, kuid ei suuda, ikka purskuvad hingest sõnad ja värvid.
Tuul endiselt koolutab puid ja rüüstab maad. Peab muutma selle
sõnalis-pildiliseks maastikuks, kust hinged, kes näevad ja
kuulevad, saavad lootust ja tuge. Ainult meid pole kogu aeg kuulamas ja
nägemas, sest linnamajad ei kooldu tuules, vaid tühjades aknaavades
nagu koolnusilmades on kuulda ta soiguvat heli, kivilinna karjatust ja
kaduviku eelaimdust.
Mees seisab sooserval suure puu all ja vaatab sookurgede rännueelset
kogunemist. Mees tõstab käed nagu tiivad, ohkab ja istub kivile.
Temale langeb valgus ja temast langeb vari nagu teate edasiandmine ühest
olekust teise. Lend peale paigalseisu ja maandumise rahulolu. Linnud pole
süüdi, et neid aetakse lendama. Inimesed pole süüdi,
et lennata ei saa. Tiivad raiuvad taevasse astmed ja võibolla pääsevad
inimhinged nende abil ülespoole, pealepoole pilvi ja allapoole taeva,
võibolla pääseb mööda taevatreppi, koos tiivulistega,
lähemale tõele?
Rännak läbi kõrbe võib olla tingitud uudishimust
ja seiklusjanust, aga kui rahvas läbi kõrbe on teel haljendava
oru poole, ei heiduta neid varitsev nälg ega janu. Olgugi et see org,
see vaba maa, vajab pidevat tööd ja pingutust, olgugi et rahvast
on võõrsile viidud ja tapetud taigas, mõõgaga
minema aetud ja tasasel tulel praetud, ei kao meie hingest see eestluse
iva.
Kui veelkord peaks puhkema sõjaõud, siis koguneme saarele
ja meie ainsaks kaitseks saavad sünnimärgid -- keel, meel, maa.
Sellel saarel, ümber laua istub seltskond, murrab leiba ja jagab vaikse
ümina saatel paljudele. Kuni leib ei lõpe, seni lootus ei sure.
Meie lootust tugevdab ühine mure ja teadmine, et siin kurjuse meres
on teisigi saari, kus leidub me haavatud hingedele tröösti, kus
leiva kõrvale ulatatakse veel joogipeeker. Kui sellel saarel oma
puhastatud lipu ülesse tõmbame, peame kontrollima, kas lipuvarras
mäda ei ole, kas maskide taga ei irvita soed.
Kui musta lakke peegeldub valguslaik, peab teadma kust pärit on
vesi, mis valguskiirekese tuppa tõi, kas on see porilomp õuel
või vabaduse meri. Kas on see unenäo ja ärkvelolu piiril
sinitaevas nähtav valge pilvelaev või mustalt mullalt ärasuland
lumi?
On aegu, kus valguse nägemine, sellest rääkimine on
hädaohtlik. On näilise valguse aegu, kus pimeduselt peegelduv
helk tundub vabastavana, kuid võib selguda, et see täidab mullaga
suu, mitte rõõmuga südame.
Kui kurjade vahele panna Jääpeegel ja oleks võimalik
kurjale näidata kurjust, kurjusele kurjust, siis leevenduksid mõnedki
mured ja veel parem, kui peegel räägiks tasasel häälel
õpetusest ja tõest, räägiks lohutust räsitud
hingele läbi loodusmüütide ja kultuurikanga.
Samas pole kerge pidevalt mõelda maast, kus elad, ja veest,
mida jood. Pole isegi ohutu oma mõtteid sõnades ja värvides
teistele näidata, pole ohutu nii ihule kui hingele, sest tuulaja tuulab
müüride vahel, näol õel irve, nagu sooviks oma unede
mõrvu ärkvel olles täide viia. Pidevast hirmust tekib
kartus, ohvritalledena hoitakse teineteise ligi ja needmised neelatakse
alla, mis sest, kui keegi ropult hingel tallab ja sinna sügava jälje
pressib. Kartus pole asjatu, sest tänane õigus võib
homme olla väär ja kaitsetuid võim ei kiirusta kaitsma.
Paljastatakse hambad ja kurjade silmade all näilise naeratuse
valge kihvarida on edu pant. Eriti püudlikult pead paljastama hambad,
kui kaitsed tippu viiva redeli järgmist pulka. Suusättimisega
ametis olles võid pulgast mööda astuda ja leida end silmini
sogasest veest. Olgugi, et soov oli sinitaeva poole, kuid tee oli valitud
vale ja kohtumine valgete pilvede ning sinitaevaga lükkub edasi,
sest mustast mullast oled sa võetud ja selleks ka saad, vastu ööd
kõik pilved söestuvad.
Aitäh Peep!
Jüri Arrak
|