The Heino Eller School. Eller, Pärt, Tüür, Sumera,
Tubin, Rääts.
Ostrobothnian Chamber Orchestra. Dir. Juha Kangas,
Finlandia Records, 1998.
Heino Elleri (1887 – 1970) tähendus eesti muusikaloos on kahesugune:
ühelt poolt on ta heliloojana eesti muusika klassik ja meie helikunsti
sümbol (“Kodumaine viis” on seda kindlasti), teisalt oli ta pedagoogina
mitme heliloojate põlvkonna õpetaja ja kujundaja. Neist
on saanud uued klassikud, kes omakorda juba oma nime eesti (mõni
ka maailma) muusikalukku jäädvustanud. Seega on Eller ka pedagoogina
klassik.
Plaadil on peale maestro nime näha veel viie tuntud helilooja
nimi, kuid mitte kõik neist pole siiski tema juures lõpetanud.
Kui Tubin oli Elleri esimene õpilane, siis Sumera jäi viimaseks
(lõpetas juba Heino Jürisalu käe all). Ja kuigi Erkki-Sven
Tüür pole Heino Ellerit kunagi näinudki, kuulub ta siiski
Elleri koolkonna lähiringi, olles Elleri õpilaste Jaan Räätsa
ja Lepo Sumera õpilane. Salvestatud on “The Heino Eller School”
mullu mais Kaustise kirikus Soomes (produtsent Jari Tiessalo).
Nüüd lähemalt teostest plaadil. Heino Elleri Sinfonietta
keelpilliorkestrile (1965) on üks Elleri viiest orkestrisuurvormist
ning pärit helilooja kõige hilisemast loomeperioodist. Kolmeosaline
teos on klassikaliselt selge vormiskeemi ning ka klassikaliselt täpse
orkestratsiooniga. Esimeses osas köidab kohe tähelepanu esituse
väga reljeefne dünaamiline plaan ja keelpillide viimistletud
artikulatsioon, eriti ühtsed strihhid ning fraasilõpud. Järgnev
Lento espressivo keskendub aeglaselt arenevale kantileenile ning justkui
jutustava laadiga eepikale, millest kumavad siiski läbi ka teatud
pingeintonatsioonid ning ärevust tekitavad harmooniad. Finaali Allegro
tempo on küll elav, kuid mitte kiirustav. Dirigent on modelleerinud
üleminekud üldjoontes vabalt ja plastiliselt, seetõttu
on finaal küllaltki fantaasiarikka ning kohati spontaanseltki
mõjuva arengujoonega.
Lepo Sumera “Come cercando” (1995, pühendatud Peeter Lilje mälestusele)
algusimpulss lähtub nö. ühe-heli-kõlamaagiast. Kõlavärv,
tekstuuri tihenemised-hõrenemised ning lihtsate kujundite sugestiivne
korduvus on teose dramaturgilist jõuvälja pidevalt aktiveerivateks
katalüsaatoriteks. Mitte minimalismi kiretu repetitsioon, vaid katkematult
muutuv orkestrifaktuur on siin traagiliste muusikaliste kollisioonide tekitajaks.
Seda ka teose tsentraalses episoodis, kus käivitub kahenoodilisele
motiivile toetuv imitatsioonide ahel. “Come cercando” väljendab väga
teravalt, kaose ja korrastatuse, kontrastsete värvide ning valguse
ja varju küllalt järsku vastandamist ning üleminekuid. Teose
püsitut vaimu kokkuvõttev polüfoonia ilmub oma kontsentreeritud
kujul alles vahetult enne teose lõppu.
Arvo Pärdi “Silouans Song” (1991) on avatud heakõlaliste
minoorsete harmooniate ning pingestatud vaikuse muusika. Plaadil kõlab
see väga tundlikult ning kristallpuhta peenekoelisusega mängitult.
Haprad helivärelused ja neid lahutavad pausid loovad Pärdi muusikale
iseloomuliku kordumatu vaimse atmosfääri. Ometi on Juha Kangas
ka seda teost osanud väga täpselt ja väljapeetult dramatiseerida.
Jaan Räätsa Kammerkontsert I (1961) on eesti muusikaajaloos
etapilise tähendusega, sest kuulub oma neoklassikalise selguse ja
käekirjaga nende heliteoste hulka, millest kuuekümnendatel aastatel
võis alustada uue muusika ajaarvamist eesti muusikas. Viieosalise
kammerkontserdi esituses on nii hoogu ja lennukust kui ajastule iseloomulikku
optimismi ning elujaatust, aeglastes osades (Andante, Grave) aga ka keskendunud
süvenemist raskemeelsetesse intonatsioonidesse. Igatahes tore, et
sellest meie muusikaklassikasse kuuluvast teosest on nüüd olemas
uus CDsalvestus.
Erkki-Sven Tüüri “Passion” (1993) on keskmine osa tsüklist,
mille äärmisteks osadeks on “Action” ja “Illusion”. Algab see
vaikselt sisendusjõulise liikumisega keelpillide madalast registrist
kõrgemasse, muusika aeglane vool, mis jõuab teatud punktides
kirgastunud kujunditeni. Dünaamikaskaala pidev laienemine näib
nihutavat teose peakulminatsiooni järjest edasi, lõpueelsete
kromatismideni, millele järgneb muusika vaikselt kiirgav rahunemine.
Plaadi viimane teos, Eduard Tubina kolmeosaline “Muusika keelpillidele”
(1963) iseloomustab hästi helilooja loomingulist käekirja. Siin
on nii neoklassitsistlikku perioodilisust-korduvust vormis kui polüfoonilist
orkestritekstuuri, nii aimatavaid folkloorseid vihjeid temaatilises materjalis
kui romantismilähedast tundelist emotsionaalsust. Nagu öeldud,
oli Tubin Elleri esimene õpilane Tartu Kõrgemas Muusikakoolis
(lõpetas 1930).
Albumil “Heino Eller School” kõlab tegelikult väike osa
maestro õpilaste muusikast, kuid oluline jälg on see igal juhul.
Elleri kasvandikke võib eesti helikunstis nimetada muidugi tunduvalt
rohkem, nii muusika tõsisema kui kergema poole pealt (viimastest
Uno Naissoo, Valter Ojakäär, Boris Kõrver, Leo Normet).
Kuid kõnealuse plaadi heliloojate ja teoste valik on selles mõttes
tähendusrikas, et kõik autorid on tänase päeva seisuga
kõnekad nimed, ja mitte ainult Eestis, vaid ka muusikamaailmas laiemalt.
Nüüd võime juba öelda, et Elleri koolkonnast pole
võrsunud mitte ainult väljapaistvaid õpilasi, vaid ka
mitte vähem säravaid õpilaste õpilasi. Selles näibki
seisnevat Heino Elleri koolkonna järjepidevus.
Igor Garšnek
|