Tihedad eesti muusika
päevad
Eesti muusika päevade
esimene täispikk kontsert läks peaagu tervenisti kümnesse.
Ega vist osatud aimata, et Mustoneni orkester ja eesti muusika nii hästi
kokku sobivad, sest Mustpeade maja Valge saal ei olnud rahvast väga
täis.
Kõik olid teosed,
kus sai näidata põhjamaist energiakiirt: eelkõige Lepo
Sumera "Syn-phonè", kuid ka Jaan Räätsa "Digitalia", Erkki-Sven
Tüüri "Lighthouse" ja Heino Elleri "Videvik" kõlasid
ebatavaliselt "õigesti" ilma intellekti liigse pidurita, elamuslikult.
Seda, et Rein Rannap on väärt Räätsa-esitaja, näitas
ta juba eelmistel eesti muusika päevadel, "Digitalias" tegi
ta seda veel kord koos Hortus Musicuse Akadeemilise Orkestriga. Ja Rääts
ise oli ju ka hea tüki kirjutanud: heliredelid ilmusid ja kadusid
just nii, et publik sai parasjagu naerda. Hortus Musicuse orkestri kontserdi
üks iseloomulikke jooni oli kõrvutistele teoste äärmine
kontrastsus: hoogsamate ja asisemate lugude vahele tulid igavikumeeleolus
René Eespere Flöödikontsert ja Arvo Pärdi "Magnificat-antifonid".
Pärt seekord mõjule ei pääsenudki, tundus kohati
magusa filmimuusikana (kuigi, filmilikuna tundub vist viimasel ajal peaaegu
kõik), Eespere Flöödikontsert mõjus kui mälestusmärk
meie hulgast lahkunud muusikuile, eriti oma viimases lõigus "Cadenza",
kus mängis trio: flööt, esimene viiul ja harf.
Sumera teose pealkiri "Synphonè"
olevat kreeklastele tähendanud kooskõla, ja nagu Sumera ise
tabavalt annoteeris (omakorda Jaan Einastot tsiteerides), on siin sümfoonilise
muusika aegruum "nagu enne Suurt Pauku". Midagi olemuslikku, mis meid sümfoonilises
muusikas puudutab, oli sisse võetud ja teatud konventsioonid, mis
meid enam ei puuduta, olid välja jäetud; kõlatulemuses
oli impulsse John Adamsi erakordsest "Shakerloops'ist", kuid veel
enam Sumera surematust sümfonismist.
Tüüri "Lighthouse'i"
("Tuletorn") on mängitud Soomes ja Saksamaal, nüüd kanti
see ette ka Eestis. "Tuletorn" mängis Tüürile iseomases
helikeeles, kokkukõlava ja lahkusegatu piiril põigeldes.
Keegi teisigi ettekandeid kuulnu ütles , et esitus saaks olla kristalsem.
Kuulsin esimest korda ja mulle meeldis. Võibolla peitus avakontserdi
õnnestumise võti esinejate karismas. Ehk on oma roll ka Mustpeade
maja Valge saali akustilisel nüansil see kaardub kergelt paremale.
Inimene pidavat paremini muusikat tajuma, kui keerab pea natuke viltu.
Eino Tambergi Neljas sümfoonia
(ERSO, Arvo Volmer) on kahtlemata meistri taies, teatavas mõttes
Tambergi loome summa. Eesti muusika pideva publiku puhul toimib nii Tambergi
kui teiste järjekindlalt esitatud autorite muusika kuulamisel kontakt
varemkuulduga viited muule muusikale viivad kuulaja otse kunstmaailma
sisse, muusikalise kuju mällu. Ja seda põnevam, et kunagised
kõlamuljed ja mälestused ei ole ju täpselt sildistatud
ja katalogiseeritud. Täpsemaid ja udusemaid viiteid andis Tambergki
kusjuures väga konkreetsed samasused võivad mõjuda
isegi häirivalt, näiteks "Desiderium concordiae" motiivid lehvisid
teosest välja nagu plakatid, mis tuletasid meelde ebakõlasid
NYYD-ansambli ümber viimasel aastavahetusel.
ERSOt on Tambergi esituse
eest kiidetud ning mitte asjata, kuigi ansamblimängu saab alati täiustada
kogu oma ligi pooletunnise kestuse juures eeldas ju Tambergi Neljas,
et suur orkester kehastuks sisendusjõuliste solistide ansambliks.
Loodan väga, et ERSO ei ütle, et nüüd on see "tehtud"
ja teost oma kavast maha ei arva. Seda lugu võiks maailmale näidata.
Üks praegu aktuaalseid
teemasid on, kuidas ja millist kõlapinda leiavad eesti autorid laias
maailmas sellele teemale pühendati terve hommikupoolik sümpoosionil
teatri- ja muusikamuuseumis, kus kogemusi jagasid ja vahetasid Lepo Sumera,
Erkki-Sven Tüür, Eino Tamberg, Peeter Vähi ja Raimo Kangro.
Leiti, et olulised on isiklikud kontaktid, eriti just suurte plaadifirmade
ja kirjastustega. Arvati, et üksteist tuleks aidata. Erkki-Sven Tüür
avaldas mõtteid eesti muusika identiteedist eesti muusika tugev
külg "suurel turul" on tema märkamist mööda see, et
eesti heliloojad ei pelga avada emotsionaalset tasandit.
Mammutkontsert (NYYD-ansambel,
pianist Ralf Taal, kanneldaja Kristi Mühling, ansambel Brass Academy
jt. igalt esinejalt peaaegu kontserdijagu muusikat) oli ettearvatult
liiga pikk. Meeldiv oli aduda NYYD-ansambli puhkpillikvinteti musitseerimist,
eriti Tambergi "Karjaseviisides" ja Harrison Birtwistle'i "Viies kauguses..."
(viimane oleks olnud veel parem, kui võetuks tõsiselt helilooja
ettekirjutust, et mängijad peavad istuma üksteisest võimalikult
kaugel Mustpeade maja Valges saalis oleks see ju tähendanud , et
üks mängija istub rõdul ja teised neljas ilmakaares).
Õhtu üks tippe
oli Galina Grigorjeva "Poly-phonie" Ralf Taali esituses. Grigorjeva
on rahvuselt venelanna, kes sündinud Krimmis ja õppinud mõned
aastad Odessa konservatooriumis ning lõpetanud Peterburi konservatooriumi.
Eestisse tõi ta abielu eestlasega. Tema muusikat on kuuldud viimase
kolme aasta eesti muusika päevadel. Kaks aastat tagasi kõlanud
klarnetipala ja eriti tänavu esitatud klaveripala puhul võis
märgata erakordset meisterlikkust ühelainumal pillil palju äraütlemises.
Seekordne klaverilugu meenutas ehk eelkõige Messiaeni muusika
voolas mitmes kihis, impulsiivsus oli kohati äärmuslik, aga siiski
mitte iialgi üle ääre vahutav.
Kannel on täiesti arvestatav
pill muusikapildis, kui leidub tasemel mängijaid nagu
Kristi Mühling. Noore autori Mirjam Tally loomingust, mida seekord
esitasid kanneldajad kõige arvukamalt, valisin välja
"Struktuurid" soolokandlele. Tally kontrollib oma lugude vormi üpris
ratsionaalselt, kohati tahaks sinna mingit impulsiivsemat "plärakat".
Nimetatud loos oli see olemas pala teises pooles lisati nüanss roobi
taga mängides.
Tore oli jälgida,
Rauno Remme ideede kristalliseerumist, mis avaldub ta kontseptuaalsete
teoste väga selges ja samas kunstipärases vormistatuses. Remme
ideed on üpris elurõõmsad nagu vallatud tõdemused
sellest, mis toredaid asju ikka maailmas olemas on. Remmet mängiti
sellel festivalil päris palju. Tooksin esile tema pala "Railway to
London", kus on elektrooniliselt kokku pandud jaamahoone helid (kaunite
kolmkõladega on näiteks harmoniseeritud valjuhääldist
tulev kõne) ning mitmesuguseid tükikesi eksootiliste kultuuride
diskost ja muidu muusikast; õnnestumine oli ka Remme "Kolm vaskset
etüüdi", ära oli tabatud midagi vaskpillidele väga
olemuslikku (pasundamine) ja sellest kokku pandud kaunis lugu. Ja
vahva oli vaadata, kuidas muidu nii tõsistel pasunapoistel seda
teost mängides näod laia naeru täis läksid.
Kitarrimuusika kontserdil
esitati peamiselt ansamblilugusid. Anti Marguste "Concerto piccolo't" kitarritriole
võiks kõrgelt hinnata cross culture' publik, kui kasutada
terminit, mida tarvitas ka Peeter Vähi sümpoosionil oma
plaadiprodutsenditööd tutvustades. Noor temperamentne flötist
Janika Lentsius mängis nagu eelmistelgi eesti muusika päevadel
eriti hästi just Sumera muusikat, seekord oli kavas "Quasi improvisata
III" flöödile ja kahele kitarrile. Seekordsel kitarrimuusika
kontserdil esines isegi neli kitarristi (Heiki Mätlik ja noored Meelis
Milli, Aleksandr Statsenko, Jorma Puusaag), kuna kavas oli kitarrikvartettide
konkursi lõppvoor. Võitja Timo Steiner sai Eesti Kitarriseltsi
eripreemia. Tema "Minotauruse päevaraamat" oli haarava motokujundiga
dramaturgiliselt seiklusrikas üheksaminutine lugu ei märganudki,
et aeg nii kiiresti möödus.
Veidi ka teisest konkursist,
mis festivali raami seatud. Koorilaulude konkursitöödest valisin
sisimas välja loo, mis ürii arvates oli kolmas. Kunstiküpse
laulu "Millest see" (tekst Anna Haava) autor on muusikaakadeemia üliõpilane
Lilyan Kaiv. Huvitav, kui rikkalt võib mõne noodiga kõlama
panna koori soovitaksin seda lugu profikoorile (seekord esitas selle
tehnikaülikooli segakoor). Võitja Ester Mägi "Suitsupääsuke"
(Kalju Lepiku tekst) oli efektne ja omalgi moel perfektne, põneva
tunnusmeloodiaga, mis viitas nagu setudele, aga rohkem vist ikka pääsukese
laulule.
Eesti muusika päevad
on tihe üritus, millest tervikliku ülevaate loomine kipub üle
jõu käima. Lõpetan sooviga, et kogu hea muusika leiaks
väärilise koha siin maailmas ja neil, kel läheb juba hästi,
läheks veelgi paremini.
Liina Fjuk
|