V A R I A
Rakvere teater alustas uuslavastustega
|
Indrek Saar, Tarvo Sõmer, Üllar Saaremäe
ja Erik Ruus Boguslaw Schaefferi näidendis “Kvartett neljale näitlejale”. |
Rakvere teater alustas 60. hooaega kahe uuslavastusega.
2. IX esietendus teatri väikses saali Carson McCullersi jutustuse
“Kurva Kohviku ballaad” Edward Albee’ dramatiseering, lavastaja on Katri
Kaasik-Aaslav. 10. IX tuuakse Eesti Draamateatri väikses saalis esmakordselt
vaataja ette Boguslaw Schaefferi näidend “Kvartett neljale näitlejale”,
lavastaja Andres Lepik.
“Kurva Kohviku ballaadi” tegevus toimub unises
väikelinnas, kus elu peamiseks vürtsiks on saladused, millest
ainult sosistatakse, sest need on liig kohutavad valjult kõnelemiseks,
veel vähem ajalehe uudis tesse sobitamiseks. Lavastuse kunstnik on
Krista
Tool, muusikaline kujundus Ardo Ran Varreselt. “Kvarteti” autori,
poola helilooja Schaefferi esimesi kirjanduslikke katsetusi kippus saatma
grafomaanluse vari, tänaseks on aga kuulsast muusikust saanud ka tunnustatud
dramaturg. Schaeffer on öelnud, et teatris ei talu ta loogikat. ”Elus
seda ei ole, miks peaks see meid teatris kollitama.Teatril on vaataja vastu
ainult üks kohustus – mitte olla igav, ” väidab mitmekülgne
poolakas. “Kvartetis” on autor võtnud muusikutelt instrumendid,
jättes alles vaid noodipuldid ja partituurid. Kas muusikud kvartetis
on enam inimesed; miks nad käivad aastate kaupa niimoodi koos ja püüavad
iga hinna eest luua homogeenset tervikut; kas see on normaalne? Sellised
küsimused on huvitanud Schaefferit “Kvartetis”. Etendus on ülimalt
muusikaline, vastava kujunduse on teinud Peeter Konovalov.
Peep Pihlak
Vanemuine alustab hooaega
5. IX alustab uut hooaega Vanemuise kontserdimaja.
Avakontserdil esinevad Vanemuise Sümfoonikud uue peadirigendi Mihkel
Kütsoni juhatusel, soleerib Ib Lanzky-Otto (Rootsi) metsasarvel. Ettekandele
tulevad Antonin Dvoraki avamäng “Karneval”, Richard Straussi Kontsert
metsasarvele ja orkestrile Es-duur ning Johannes Brahmsi Sümfoonia
nr. 3 F-duur.
Ib Lanzky-Otto on üks tänapäeva
paremaid metsasarvemängijaid, kes on esinenud orkestrisolistina kõikides
Skandinaavia maades, Islandil, Soomes, Tšehhoslovakkias, Saksamaal, Prantsusmaal,
Šveitsis, Kanadas ja USAs. Ta on aktiivne kammermuusika viljeleja; kauane
Filarmonins Brassensemble liige. Tänavu valiti Ib Lanzky-Otto
filharmoonikuks; talle määrati Filharmoonikute Liidu stipendium,
mida jagatakse igal aastal kahele eriti silmapaistvale orkestriliikmele
ja neile, kes aitavad kaasa orkestri edasisele arengule. Ib Lanzky-Otto
on solistina salvestanud mitmeid heliplaate, sealhulgas firmades BIS, Caprice
ja Unicorn.
Mihkel Kütson on õppinud orkestri
dirigeerimist Hamburgi muusika- ja teatriülikoolis. 1996 – 98 oli
ta dirigent Hamburgi muusikaülikooli ooperi teatris Junge Forum Musiktheater
(dirigeerides Blacheri, Bernsteini, Milhaud`, Mozarti, Hartmanni, Poulenci
teoseid) ning 1995 – 98 Hamburgi Orkestriühingu sümfooniaorkestri
muusikaline juht ja dirigent. Diplomikontsert leidis aset 1998. a. Hamburgi
Sümfoonikutega. Juulis 1999 debüteeris Iiri rahvusliku sümfooniaorkestri
ees. Alates 1. VIII on Kütson Vanemuise muusikajuht ja peadirigent.
Estoonlased kodus
1. IX saabus rahvusooperi 130-liikmeline ooperi
trupp edukalt Belgiagastrollilt G. Bizet’ ooperiga “Carmen”. Kuu aja kestel
anti maestro Paul Mägi juhatusel üksteist menukat etendust kolmes
linnas: Genti lähistel Ooidonki lossis, Liege’i Kohtupalee siseõuel
ja Brüsseli eeslinnas La Hulpe’i lossis.
Albert-Andre Lheureux’ “Carmeni” lavastust oli
võimalik jälgida 30 000 inimesel. Carmenit laulis Riina Airenne,
Micaelat Nadia Kurem. Teistes osades olid rahvusvaheliselt tunnustatud
solistid Ameerikast, Prantsusmaalt ja Belgiast. Lavastuse dekoratsioonide
autor on Liina Keevallik ning kostüümikunstnik Gerard Audier.
Kuna etenduspaigad ei ole teatrid, siis tehti palju muutusi nii lavastuses
kui kujunduses. Keevalliku sõnul ei saanud kasutada Estonia laval
nähtud “Carmeni” kujundust, dekoratsioonid tuli uuesti kavandada ja
üles ehitada, Eestist võeti kaasa vaid neli puittala ja päevalilled.
Suurejooneline projekt teostus tänu rahvusooperi loomingulise juhi
Paul Mägi ja “Carmeni” lavastaja Albert-André Lheureux’ eestvedamisele.
Viimati käis teater nii põneval ja pingelisel gastrollil kümme
aastat tagasi, 1989. aastal Halle teatris ja Berliini Metropoli teatris
Händeli ooperiga “Alcina” Paul Mägi juhatusel.
Kolm dirigenti Järvit
Neeme Järvi alustas Londoni promenaadikontserdi
ja New Yorgi festivali Mostly Mozart järel hooaega statsionaaris Göteborgi
Sümfoonikutega 26. VIII, olles enne juhatanud GSOd ka vabaõhukontserdil
Liesebergis. Kontserdimajas kõlasid Anders Hillborgi “King Tide”
(kavas ka kevadel Tallinnas), Nielseni Viiulikontsert (sol. Nikolai Znaider
Taanist, dirigendi sõnul ainulaadne Nielseni interpreet) ja Sibeliuse
“Lemminkäise süit”. Üks kava veel 1. IX, kavas ka Griegi
“Peer Gynti” süit, misjärel mindi Luzerni rahvusvahelisele festivalile,
mille teemaks on “Müüdid muusikas”, kaasas Griegi, Sibeliuse,
Nielseni teosed ning veel Tšaikovski sümfoonia “Manfred” ja Gia Kantšeli
“Liturgia” altviiulile orkestriga, solistiks Juri Bašmet. Kontserdid Neeme
Järvi juhatusel toimuvad uues kontserdimajas täna ja homme (3.
ja 4. IX). Seejärel jätkub reis Itaalias, Veronas ja Meranos
(7. ja 8. IX), kus peaaegu samad kavad, lisaks G. Mahleri laulud. Hooaega
Detroidis alustab Järvi 16. IX (kordused 18. ja 19. IX): “Season of
the Century” avakavas kõlavad R. Straussi “Sinfonia domestica” ja
Rahmaninovi III klaverikontsert Ivo Pogoreliciga solistina.
Paavo Järvil on pärast Lepo
Sumera Tšellokontserdi maailmaesiettekannet Haagis (14. V, kavas ka Tüüri
“Searching for Roots”) olnud käe all St Paul Chamber Orchestra Minnesotas
(28. – 29. V, Tüür “Insula deserta”, Pärt “Fratres”, Sarah
Chang R. Straussi Viiulikontserdiga), Orchestre de la Suisse Romande Genfi
Victoria Hallis (16. VI, Sibelius, Prokofjev, Sabine Meyer Mozarti Klarnetikontserdiga),
Bambergi Sümfoonikud Bad Kissingeni festivalil (20. VI, Sibelius,
Beethoven, Dezsö Ranki Liszti I klaverikontserdiga), Frankfurdi Raadio
SO Rostropovitši festivalil Prantsusmaal Evianis (7. VII, Beethoveni IV,
Prokofjevi V), ka kaks käiku Eestisse. Seejärel juhatas Paavo
Järvi 9 kontserti Austraalias: 22. – 24.VII Adelaide SO (Rahmaninov,
Sibeliuse VII, esmakordselt Aust raalias Lepo Sumera III sümfoonia,
mis Paavo sõnul olnud õhtu menukaim teos), 28. – 30.VII Sydney
SO sealses kuulsas ooperimajas (Tüüri “Searching for Roots”,
Pamela Frank Dvoraki Viiulikontserdiga, austraallanna Margaret Sutherlandi
“Concerto for Strings”, Sibeliuse VII), 4. – 6.VIII Melbourne’i SO (Smetana
“Moldau”, Pamela Frank samaga, Tüüri “Insula deserta”, Sibeliuse
VII). Septembrisse jääb Paavo Järvi debüüt kuulsate
Müncheni Filharmoonikutega nende residentsis Gasteigis, kus 16., 17.
ja 18. IX kavas Sibeliuse VII ja Bruckneri VII sümfoonia.
Kristjan Järvi tegi 20. VIII debüüdi
Hollywood Bowli suvekontsertidel Los Angelese Filharmoonia Orkestriga,
mille assistent-dirigent ta oli esimest hooaega: Smetana avamäng “Müüdud
mõrsja”, auväärses eas Ida Haendel samaviisi Hollywood
Bowli debütandina Brahmsi Viiuli kontserdiga, Mendelssohni IV sümfoonia
(Kristjan Järvi sai hea arvustuse,sealsed kriitikud võrdlevad
Järvide dirigendi peret omaaegsete Straussidega Viinis). 26. VIII
tegi dirigent debüüdi Kuningliku Stockhol mi Filharmooniaorkestriga:
Smetana sama ava mäng, Prokofjevi I klaverikontsert ja Lutoslawski
variatsioonid Paganini teemale (sol. Patrick Jablonski), ning Mendelssohni
IV.
Finlandia Records ja eesti muusika
Põhjanaabrite plaadifirma on andnud
oma juubeli puhul (1979 – 1999) välja taas kordusena 20 kassetti (igas
3 plaati) sarjana “Jubilee Box”, kus kolm kassetti ka eesti muusikat sisaldavad.
IV kassetis “A Baltic Collection” on plaadil
“Cantabile” Erkki-Sven Tüüri “Insula deserta”, samuti
plaat “The Heino Eller School”, millel Elleri, Pärdi,
Tüüri, Sumera, Tubina ja Räätsa
teosed; V kassett “An Estonian Collection” sisaldab varasemast tuntud plaadid
“Erkki-Sven Tüür: Architectonics”, “Estonian Piano
Concertos” (Lemba, Tubin, Sumera) ja “Veljo Tormis: People of Kalevala”.
(Plaadid ilmusid 1995, 1996 ja 1997). X kassetil “A Trumpet Concerto Collection”
(Jouko Harjanne esitused) on ühel plaadil ka Eino Tambergi
Trompetikontsert, mis esmakordselt ilmus 1996.
Estonia Seltsi segakoor USAs
Estonia Seltsi segakoori 33 lauljat ning dirigendid
Heli Jürgenson ja Jüri-Ruut Kangur sõitsid äsja USAsse,
et osaleda 3. – 6. IX toimuvatel Lääne ranniku eesti päevadel
Los Angeleses ning anda ühtekokku neli kontserti nii Los Angeleses
kui ka Tallinna sõpruslinnas Portlandis ja Seattle’is.
Päevade peakorraldaja Arne Kalm kutsus koori
“kandvaks jõuks” Lääneranniku eesti päevade laulupeole,
mis toimub 4. IX kell 15. Iseseisva kontserdi annab Estonia Seltsi segakoor
5. IX kohalikus luterlikus kirikus, kavas eesti heliloo ming (Kreegi ja
Tormise rahvalauluseaded ning Mägi, Ernesaksa, Vettiku jt. helitööd).
Sama kava ga astub koor üles ka 10. IX Portlandis ning 11. ja 12.
IX Seattle’is.
Kokkuleppel koori USAreisi suurima toetaja Tallinna
linnavalitsusega on osa Estonia Seltsi segakoori lauljatest ka ESTO EXPO-l,
mis korraldatakse Lääneranniku eesti päevade raames. Seal
esitlevad nad Tallinna infopunktis soovijaile Tallinna tutvustavaid materjale.
Eestist osalevad eesti päevadel ka Arsise kellade koor Aivar Mäe
juhatusel, solistid Sirje ja Väino Puura ning rühm rahvatantsijaid
Ülo Luha juhtimisel. Vahetult pärast naasmist algab uus hooaeg
traditsiooniliselt uute lauljate vastuvõtuga. Koori hoo aja esimesi
olulisemaid tegemisi on esinemine Cyrillus Kreegi 110. sünniaastapäeva
kontsertidel 4. XII Estonia kontserdisaalis ja 5. XII Haapsalu toomkirikus
koos Tallinna Kammerkoori, Raekoja Kammerkoori ja Vabariikliku Koorijuhtide
Sega kooriga. Enne seda, 21. XI esineb Estonia Seltsi segakoor Tallinnas
Jaani kirikus. See on osa kont serdisarjast, mille korraldab Tallinna Jaani
Kiriku Oreli Fond uue oreli ehitamise toetuseks iga kuu kolmandal pühapäeval.
Koori tegemistest USAs ja arvatavasti ka Lääne
ranniku eesti päevadel toimunust üldse püüab Estonia
Seltsi segakoor anda võimaluse korral operatiivselt teada oma koduleheküljel
internetis. USA tuuri kava ja võimalike uudiste aadress on: www.geocities.com/SouthBeach/Shores/7453/
EstoniaSeltsiSegakoor/USA99/ ning koori kodu lehe küljele pääseb
ka Eesti WWW Wärgi kaudu.
Jaanus Nurmoja
Pianistid õppisid Valgas
24. – 27. VIII toimus Valgas VI noorte pianistide
suvekool. Tänavu oli osavõtjaid 106, neist 44 õpilast
ja 62 õpetajat, valdavalt Lõuna-Eestist. Erialakonsultatsioone
juhendasid prof. Ivari Ilja (EMA) ja H. Elleri nim. Tartu Muusikakooli
õpetajad, improviseerimistundides jagasid näpunäiteid
Anto Pett (EMA) ja tema noored kolleegid Ebe Müntel ja Tanel Joamets.
Oli kaks loengseminari: Anto Petti “Loova mõt
lemise avamine” ja Lembit Orgse (G. Otsa nim. Tallinna MK) “Klassikalise
stiili interpretatsioonist”. Publikut ja esinejaid jagus nelja töise
päeva sisse rohkesti. Suvekoolist osavõtjad esinesid kontserdiga
kahel õhtul, Tallinna MK õpilane Katja Fjodorova (juhendaja
prof. I. Ilja) esitas soolo kava Bachi, Mozarti ja Chopini loomingust.
Veel toimus improvisatsioonide õhtu Anto Petti, Tanel Joametsa ja
Ebe Münteli osavõtul ning kontsertkohtumine J. Medinši nim.
Riia MK õpetaja Raita Krilova ja tema õpilastega. Suve kooli
avaõhtul andsid akadeemilise kontserdi “Debussy, Ravel ja dťässimprovisatsioonid”
Lasse Joamets (viiul) ja Tanel Joamets (klaver).
Tantsupreemiad
25. VIII anti Tallinna raekojas Ullo Toomi
nimeline tantsupreemia ameerika tantsurühmade ettevalmistajale Eesti
XVI üldtantsupeoks Master of Arts kraadiga Portlandi (USA)
rahvatantsurühma Tulehoidjad koreograafile Liina Teosele, kes juhendab
ka muusikakollektiive.
Eesti rahvatantsijad tunnevad teda kui suurejoonelise
Rooside festivali korraldajat Portlandis. Neil festivalidel on osalenud
meie kunstikollektiivid, kelle esinemisi on Liina Teose hoolikalt ja missioonitundega
korraldanud. Ta aitas kaasa Portlandi ja Tallinna sõprussidemete
loomisele ning on selle sõprusühingu juhatuse liige. Teose
loometeed mängivad sellised suurettevõtmised nagu valguspidu
“Estovisioon” Torontos (ESTO’84), Lääneranniku eesti päevad
Portlandis (1995), ESTO’96 tantsu- ja laulupidu Tallinnas. Liina Teose
ettevõtmised väärivad Eesti tunnustust, sest need on kantud
armastusest eesti rahvakultuuri vastu.
Seekordse Kristjan Toropi fondi tantsupreemia
pälvis XVI üldtantsupeol Mait Agu tantsude lavastaja, tema õpilane
Helle-Mare Kõmmus.
Helle-Mare Kõmmuse looming sai emotsionaalne,
kontrastiderohke ning sisukas. Auhinna andis XVI üldtantsupeo kolmanda
etenduse finaalis üle Eri Klas. Kristjan Toropi fondi tantsupeopreemia
määratakse üldtantsupeo kavas oleva tantsu või tantsudeploki
parima, uudse õnnestunud lavastuse eest. Saaja valivad peost osa
võtnud rühmade tantsujuhid salajase hääletamise teel.
Ilmus võrukeelne laulik
Täna kell 15 tutvustab Võru Instituut
vanade Võrumaa rahvalaulude koos ülevaatega rahva laulutraditsiooni
ajaloost Lõuna - Eestis ja selle uurimisest Võrus Fr. R.
Kreutzwaldi memoriaalmuuseumi õuel.
Lauliku, mis on mõeldud täiendavaks
abivahen diks laulmise, folkloori ja võru keele õppimiseks
ja õpetamiseks, on koostanud folklorist Marju Kõivu puu,
koostamisel on nõu andnud etnomusikoloog Vaike Sarv. Raamatu
on illustreerinud Võrumaal elav kunstnik Edgar Valter.
Marje Üksise graafika Adamson-Ericus
|
Marje Üksine. Legend. Kuivnõel, 1999. |
Täna avatakse Adamson-Ericu muuseumis
Marje Üksise näitus “Urbi et orbi”.
Marje Üksine (1945) omandas kunstihariduse
60ndate teisel poolel Tallinnas kunstiinstituudis. 1970ndate esimesel poolel
ajastutundlikult uuendusliku loojana kunstiellu lülitunud, kuulub
talle omanäolise vabagraafiku ja raamatuillustraatorina oluline koht
eesti graafika üldpildis. Alates esimesest isiknäitusest 1973.
aastal on Marje Üksise töid eksponeeritud arvukatel näitustel
Eestis ja välismaal ning tema loomingut on pärjatud mitmete autasudega.
Üksise teoseid on omandanud Eesti ja Tartu Kunstimuuseum, Tretjakovi
galerii Moskvas, Ludwigi muuseum Kölnis, New Orleansi moodsa kunsti
muuseum USAs, jmt. kunstikogud. Marje Üksine vaatleb loomingus meid
ümbritsevat eluruumi inimeste ja looduse, esemete ning kultuurilis-urbanistlike
objektide argise, kuid samas suure sümbolimahuga alltekste pakkuva
kooslusena. Kunstniku pildikeeles ühtib naiselik lüürilisus
ja pildiruumi kindel konstruktiivne organiseeritus. Süüvides
erinevate tundevarjunditega graafikatehnikatesse, on Üksine järjekindlalt
arendanud oma isikupärast käekirja eelkõige sügavtrükis,
millele 1980ndate keskel liitus uue etapina värviline lito. Näitusel
“Urbi et orbi” on eksponeeritud valik graafilisi lehti aastatest 1977 –
1986 ning teisenenud visuaalse struktuuriga suuremõõtmelisi
töid 1990ndatest. Erinevail loomeetappidel valminud teoseid ühendab
taas sügavtrükitehnikate ning mitmete kunstnikule oluliste kinnismotiivide
kasutus. Näituse kandvaks teemaks on mälu – õigemini mitmekordne
mäng nii kunstniku kui ka vaataja isikliku kogemuse ja kultuurimälu
parafraseeringutega.
Kurvitz kodutute kaitsjana
27. augustil avati Tallinna Kunstihoones ning
Kunstihoone galeriis Raoul Kurvitza isiknäitus “Sümfoonia Si-bemoll
minoor – Postapokalüptika”. Näituse hulka kuulub ka mahuline
rajatis nimetusega “Katedraal”.
Tinglikult muusikalise üldnimetaja alla
koondatuna sisaldab näitus mitmeid video- ja ruumiinstallatsioone,
mahu- ja valgusobjekte, üht 21 kompuutrist moodustatud instrumendil
esitatud kaheosalist programmi ning kolme kontseptuaalset maaliseeriat,
mis võtavad kokku autori loominguprintsiibid ajavahemikus 1986 –
1999. Näituse põhirõhk on siiski kas täiesti uutel
või Eestis seni eksponeerimata teostel. Näitus tugi neb oluliselt
ka mitmetele audioelementidele, mille autor on helilooja Ariel Lagle. Väljapanekut
iseloomustab mahult massiivne, ent kujundilt lakooniline ja materjalide
haprusele rajanev käsitlusviis. Lisaks näituse kui “sümfoonia”
abstraktsele, valguskesksele põhiteemale tulevad alateemadena käsitlemisele
regionaalse ideniteedi otsingud, süü ja vastutusega seotud probleemid
lahendamatutes konfliktolukordades jm.; näitust võib vaadelda
ka möödunud sajandi ning aastatuhandetega arveteklaarimisena
ajalise ahistatuse minoorses võtmes ning millenniumilõpu
postapokalüptilises kontekstis.
31. augusti õhtul kell kümme avas Raoul
Kurvitz pidulikult küünlavalgel muusikahelide saatel vanadest
akendest koosneva ehituse “Katedraal”. Katedraali hakkavad valvama kodutud,
saavad selle eest pisut raha ja tunnevad ennast loodetavasti osana Kurvitza
loodud postapokalüptilisest turvaühiskonnast.
Merila öised maastikud Linnagaleriis
1. septembril avati Merila näitus “Mittepüha”.
Ka seekord on tegemist fotonäitusega, kuid
praeguse näituse modellid on märksa jahedamad ja anonüümsemad
kui nelja aasta tagusel näitusel “Semi Dolce Vita”. DeStudio-aegsete
lõigutud fotokollaaťide asemel on autor kasutanud vaik elulisi öiseid
maastikke.
Tiina Tammetalu Tartus
Täna avatakse Tartu Kunstimajas Tiina
Tamme talu isiknäitus “Manifest”.
Tiina Tammetalu alustas aktiivset näitusetegevust
Rühm T liikmena 1987. aastal. Lõpetanud 1989. aastal ERKI maalikunstnikuna,
on ta maali kõrval järjekindlalt viljelnud meediaid. “Riku
reegleid!” on Tammetalu sõnul esimene käsk kunstnikule. Võetud
vabadus kehtestada ise mängureeglid ning neid ka ise lõhkuda
on andnud Tammetalule piiramatu vabaduse kunstiliste väljendusvahendite
valikul. Nende vahendite hulka kuulub ka kunstniku eelisõigus esineda
soovi korral ühiskonnas mitmetes vastukäivates rollides. Projekt
“Manifest” kannab alapealkirja “Eesti maas tikud III. Eesti keha”. Tegemist
on 1992 aastal alustatud tsüklilise teose osaga, kuulub samasse seeriasse
näitustega “Eesti. Päike” (installatsioon; pärn, saepuru
MUU Gallery, Helsingi 1992), “Eesti maastikud” (maalid, Samba galerii,
1996), “EM II” Chicago Eesti Maja, 1997), jmt. Ilmselt sellenimelised ning
teised Tammetalu dokumentaalsed ja autobio graafilised projektid inspireerisid
Eesti Draamateatrit pakkuma osalust projektis “Eesti elulood”. Tammetalu
installatsiooni “Eesti maas tikud” (puit, 1996) adapteerimine teatri lavale
oli vägagi tulemuslik: kunstniku rakendatud abstraktsus, mis osutus
üllatavalt autentseks vormiks elavast rahvapärandist korjatud
sisule, sulandus sujuvalt “Kured läinud, kurjad ilmad” lavastusterviku
osaks. Projekti “Eesti maas tikud III. Eesti keha.” kohta ütleb autor:
“Manifesteerin end osa na sellest kehast, ükskõik, millisena
meie või teised seda Eesti keha näevad.”
Margus Meinarti mitmemeelsus
Tartus Sebra galeriis on 11. septembrini vaadata
Konrad Mäe ateljees maalijahariduse saanud Margus Meinarti esimene
isiknäitus Eestis pealkirjaga “Mitmemeelsus”.
Päris esimene isiknäitus oli Margus
Meinartil (s. 1969) selle aasta mais ja juunis Oslos koos Valve Janoviga.
Aastail 1991 – 1996 Tartu Kunstiühingu stuudios (Konrad Mäe ateljees)
õppinud ning end Norras ja Ameerika Ühendriikides täiendanud
kunstnik pole näituse tegemisega kiirustanud. Pikk kogumisaeg on andnud
küpse ja värvitundliku tulemuse. Suures osas sel aastal loodud
maalid on valdavalt kujundikesksed abstraktsioonid. Kujundid liiguvad varjatult
või varjama tult inimese ümber, nägude, seisundite ja
minekute võrgus. Värvikäsitlus on mitmekesistunud. Soojadesse
kooskõladesse on tulnud külmi dissonantse. Näituse pealkiri
vihjab seesmisele rahutusele ja segastele silmapilkudele, kartusele üheste
lahenduste ees. Konrad Mäe ateljee kümneaastane töö
hakkab oma kasvandike näituste kaudu Tartu kunstielule ilmet lisama.
Pallase kooli järjepidevus pole katkenud. Meinarti õpetajad
on olnud Kaja Kärner, Heldur Viires ja Lembit Saarts. Ta on kunstiühingu
Pallas juhatuse liige.
Enn Lillemets
Mall Nukke eesti ikoonid Kuressaares
10. septembrini saab Kuressaare raegaleriis
vaadata Mall Nukke näitust “Eesti egod ja ikoonid”.
Mall Nukke jätkab 90ndate keskpaigas alustatud
eestiaineliste töödega. Seekord on tal väljas 25 kollaaťitehnikas
tööd oma põlvkonnast – 60ndatel sündinud tuntud kultuuriinimestest.
Nende seas võib näha kirjanikku -filosoofi Hasso Krulli, luuletajat
Karl Martin Sinijärve, filmitegijaid Jaak Kilmit ja Rainer Sarnetit,
kunstnikke Marko Mäetamme ja Marko Laimret, Jaan Toomikut ja Ene-Liis
Semperit. Vaid Linnar Priimägi langeb kujutatuna 60ndate põlvkonnast
välja, kuid kunstniku sõnul on Priimäe tegevus ja selle
ideoloogiline suunitlus seotud just selle põlvkonnaga. Mall Nukkel
on plaanis jätkata sarja kuuekümne tööni ning tuleval
aastal näidata seda Tallinna Linnagaleriis. Õlimaalis kujutatud
eesti ikoonid on seotud meie kõige aktuaalsemate probleemidega.
Piibliainestik on irooniliselt seotud Euroopa Liidu, NATO jt. põletavate
küsimuste ja tegelastega.
Jõud ja vastujõud
Sambas
31. augustil avati Sambas Kaarina Sepponeni
näitus “Jõud ja vastujõud”.
Sepponeni konstruktivistlikule loomingule on
omane haare põhjamaisest loodustunnetusest ja rütmikast selge
matemaatilisuseni. 80ndatel aastatel huvitus Sepponen ka serigraafiast,
mis moodustab praegugi olulise osa tema loomingust. Viimaste aastate akrüülmaalid
on rangelt loo gi lised ja süsteemsed, mõjudes matemaatilis-esteetiliselt.
Kunstikriitik Marja-Terttu Kivirinta on kirjutanud Sepponeni isiknäitusest
ajalehes Helsingin Sanomat järgmiselt: “Kaarina Sepponeni maalides
ja konstruktsioonides saavad teoks visuaalsed teisendumised, tõdeme
liikumatu joone dünaamiliseks muutumist, milleks on leitud erinevaid
võimalusi ja dimensioone.” Tema maa lides valitsevad peamiselt joon
ja geomeetria. Tööde ruumilisus ja sügavus on saavutatud
visu aalsete efektidega, optiliste illusioonidega. Kasu tatud jõuline
koloriit rõhutab vormi, muutumata seejuures dekoratiivseks. Sepponeni
loomingut iseloomustab (akrüülmaal, serigraafia, puuskulptuur)
alati selgus, loogilisus ja süsteemsus. Tema teemade variatsioonid
tulenevad süsteemsele kunstile nii omasest sarjakunsti võttest,
millega visualiseeritakse ja esitatakse intellektuaalset reaalsust. Näitus
on lahti 12. septembrini.
Kunstilaat Raekoja platsil
12. septembrini kestab Raekoja platsil kujutava
ja tarbekunsti laat.
Kunstihuvilised võivad osta kunstnikelt
vahendusprotsendita maale, graafikat, akvarelle. Tänavu on mimekesine
ka klaasi-, keraamika-, portselani-, tekstiili- ja nahkehistöö
väljapanek. Kohapeal võib lasta end Kaljo Simsonil ja Valeri
Sakovil portreteerida, tuntud filmimees Avo Paistik joonistab oma animafilmidest
tuttavaid tegelasi. Värskeimat oma fotoraamatutest müüb
Kalju Suur. Laadal töötavad ka käsitöömeistrid:
sepad, puutöö meistrid, viltijad. Tuleval suvel on plaanis korraldada
ka moeetendusi, kaasata tegevuskunstnikke ja muusikuid. Kunstilaata finantseerivad
kunstnikud ise, kunstnike liidult on saadud moraalset tuge. Vaatamata sellele
peavad osalejad plaani ka jõulueelse laada korraldamiseks.
Näitus “Together Again?”
27. augustil avati Århusis (Taani) galeriis
Image näitus “Together Again?”, kus esitatakse Eesti, Läti, Poola,
Slovakkia ja Ungari uuema põlvkonna fotokunstnike loomingut.
“Together Again?” on järg 1990. aasta Århusi
festivalil näitusele “Looking East”. Nüüd püütakse
12 kunstniku tööde abil välja selgitada, millised muutused
on toimunud pärast Berliini müüri langemist, kuidas on poliitilised
ja sotsiaalsed muutused mõjutanud uut kunstnikepõlvkonda,
kas kaasaegsel Ida-Euroopa fotol on veel nende ühisest minevikust
lähtuvaid ühisjooni. Või on uus sotsiaalne ja poliitiline
situatsioon kustutanud rahvuslikud traumad ja jätnud järele tabula
rasa, kus ainus ühine joon on fakt, et kõik need kunstnikud
on inimesed, kes on pärit kõnealusest Euroopa osast? Osalevad
kunstnikud: Mark Raidpere ja Taave Tuutma (Eesti), Arno Antums-Jansons
ja Gatis Rozenfelds (Läti), Maurycy Gomulicki, Kostas Kiritisis ja
Pawel Zak (Poola), Robo Kocan ja Martin Tiso (Slovakkia), Dominic Hislop
ja Dezsö Szabó (Ungari). Näitus on lahti 5. septembrini,
valikut töödest saab galeriis Image näha 26. septembrini.
|