Jäljendamise teooria
Algõpetus pettureile
ja petetuile
|
Miks ei õitse Eestis äri arbuusimüüjal,
kes kinnitab oma kauba kohale sildi “kodumaine”? Mispärast
on suurem tõenäosus petta saada, kui ostad Adidase dresse,
mitte kodumaiseid sportpükse? Miks on lurjusest poliitikul teist korda
raskem riigikogusse pääseda? Ja miks armastavad teismelised noorukid
kanda militaarrõivaid?
Kas ei aimdu nende küsimuste tagant üldisemaid
seaduspärasusi, reegleid, mida on teadlikult või alateadlikult
järginud kõigi aegade edukamad petised ja manipulaatorid. Kas
ei peitu selle ostap-benderliku eluvaate taga üks ürgne, kuid
paljuski veel avamata teooria, igivana seadustik, mis peaaegu märkamatuks
jäädes ometigi meie kultuuri kõikjal mõjutab? Ehk
oleks aeg veidi eesriiet kergitada, heita uudishimulik pilk jäljendamise
varjatud masinavärgile?
Lugeja võib ehk küsida, et kust on
autor ammutanud jultumuse või elukogemuse säärase teema
kallale asuda. Ja vähe on tal enda kaitseks öelda. Pole ma võitnud
ei börsimängudes ega oma ka südametevallutaja kogemusi.
Naabrimeestele olen käru keeranud üsna keskpäraste tulemustega.
Kuid ometigi on mul keegi, keda õpetajaks pidada. Käes paber
ja pliiats, olen püüdnud välja pigistada elutarkust Looduselt
eneselt, sellelt petturite petturilt ja kõigi sulide esiemalt. Olen
vaadanud, kuidas erakmesilased hämmastava järjekindlusega, et
mitte öelda nüridusega, kuldkinga lõhnavatesse õiekannudesse
kukuvad. Näinud lugematuid saagijahte, pea kuuldamatut sammhaaval
hiilimist ning sellele järgnevat välkkiiret sööstu.
Näinud musträstanoorukit, kes tohmakal ilmel nokka maigutades
püüdis vabaneda ebameeldiva maitsega, ent eredavärvilisest
lepatriinust. Samuti liblikaid, kes näisid kui tükike lahtirebitud
puukoort, ning ühepäevikuid, kelle lend meenutas kuumuses värelevat
õhku.
Kultuuri ja ühiskonna keerukusest hoolimata
on inimsugu pettuse alal välja mõelnud vähe uut. Tavaliselt
laseme endil naha üle kõrvade tõmmata samade seaduspärasuste
alusel, mille järgi tõmmati haneks ka meie karvased esivanemad.
Jäljendada tasub väärtuslikku
See reegel põhjendab meile, miks piraatfirmad
jäljendavad Sony ja Panasonicu raadiotehnikat, aga keegi ei kipu järele
tegema Ťiguli automobiile või Suva sokke. Samuti leiab siit põhjenduse
tõsiasjale, et riigikogu valimiste aegu on kandidaatide näopilte
plankudel rohkem kui kohalike omavalitsuste valimiste ajal. Eesti missi
valimiste aegu pole üldse selliseid pilte plankudel. Samuti järeldub
sellest reeglist, et murdeeas noormehed ihaldavad mobiiltelefoni ja BMWd
või riietuvad musta ja tõmbavad tanksaapad jalga ning et
teismelised tütarlapsed kannavad push-up-rinnahoidjaid, püüdes
näida nii pisut täiskasvanumana, kui nad tegelikult on. Mitmeid
paralleele leiame loodusestki – näiteks kärnkonn, kes ennast
ohtlikus olukorras õhku täis tõmmates kõrgemaks
kergitab, et nii suuremana näida. Ka pesa äärel toitu ootavad
toonekurelapsed, kes ohu korral oma pikki, saledaid kaelu maopäraselt
kõigutavad, püüavad sarnaneda paremini kaitstud elusolendeile.
Looduses on väärtuslikkuse peamiseks kriteeriumiks enamasti kaitstus
või ka populaarsus vastassoo ees – moes on ellu jääda
ning elu jätkata. Inimühiskonnas on asjalood märksa keerukamad
ja nii mõnelgi korral pole jäljendamise otsest põhjust
või motiivi võimalik üheselt määratleda. Kuid
enamasti leiab jäljendamist ikka suurem, uhkem, ilusam ja atraktiivsem.
Läbi aegade on ikka võltsitud suurte kunstnike töid, nagu
van Goghi või Michelangelot, ent keegi ei soostu võltsima
Kursi koolkonna liikmeid või Navitrollat, vähemalt praegu veel
mitte.
Kokkuvõtlikult: jäljendada tasub
seda, mis on antud ajal ja kultuuriruumis piisavalt väärtustatud,
mille turuhind on kõrge, mida ostetakse palju või millel
on lootust läbi lüüa. Keskpäraselt väärtustatud
asju ostes ning kultuuri keskkihtides liikudes pole tõenäolisus
petta saada kuigi suur. Muidugi võivad järgmisel aastal või
hooajal asjalood pisut muutuda ning seetõttu peab algaja pettur
olema pidevalt teadlik sellest, mis parasjagu ühiskonnas toimub. Ehk
moodsas keeles – ta peab orienteeruma turusituatsioonis.
Igaühele oma
Oleks üsna lihtsameelne arvata, et sama
pettus mõjub võrdse efektiivsusega eestlasele ja ameeriklasele,
õpetajale ja traktoristile. Saadikukandidaat või müügiagent,
kes läheneb raietöölisele ja ülikooli professorile
sama strateegiaga, ei saa olla just eriti edukas. Siit tuleneb pettuse
ja ka igasuguse reklaami sihtgrupi mõiste. Just reklaami
vildaka orienteerituse tõttu kipub keskmine eestlane, vaadates viiekümnendat
korda Poolas toodetud hambapasta või pesupulbri reklaami, paratamatult
muigama. Kui sedagi. Reklaamikampaania on seda edukam, mida enam ta arvestab
sihtgrupi iseärasustega, pettus on seda edukam, mida kindlamalt on
määratletud tema võimalik ohver ja mida madalama intelligentsiga
ohver on. Ka looduses veetakse rohkem ninapidi linde ja liblikaid kui kõrgemaid
imetajaid, kellele on loomuomane esmalt asjaoludega põhjalikumalt
tutvuda. Mis puutub mu vihjesse lindude kohta, siis siin tuleb mängu
veel üks oluline tegur, nimelt otsustamise kiirus. Linnud, kes peavad
tihti sekundi jooksul määratlema, kas saakloom kõlbab
süüa või mitte, langevad just seetõttu sagedamini
pettuse ohvriks. Ka inimühiskonnas on olukordades, kus otsustamine
toimub lühikese aja jooksul või vähese informatsiooni
põhjal, pettuse kordamineku tõenäosus suurem.
Olukordade tarvis, kus sama pettur või
jäljendaja võib kokku sattuda mitme eri taseme ja lähenemisviisiga
interpreteerijaga, keda kõiki on kasulik ninapidi vedada, on loodusel
varuks erimeetod. Nimelt on pettur sellisel juhul varustatud mitmete eri
raskusastmel tunnustega, mis teineteist täiendavad ja kopeerivad.
Nii on näiteks nastikul hulk erinevatel tajukanalitel edastuvaid paralleeltunnuseid:
madujas kehakuju, kollased kõrvalaigud, hoiatussisin, hoiatuslõhn,
ründekäitumine jne., ning seega on tõenäosus, et
interpreteerija leiab nende seast endale arusaadavad, suurem ning teade
jõuabki pärale. Inimese puhul, kes tavaliselt püüab
vaadeldavat esmalt silmadega hinnata, ning seejärel käega katsuda,
sellist paralleelsignaalide rohkust muidugi ei esine.
Pettus eeldab distantsi ja anonüümsust
Pereliikmetele või elukaaslasele võib
ehk edukalt aprillinalja teha, ent läbimõeldum ja pikaajalisem
näivus kipub omade ringis siiski läbi kukkuma. Märgatavalt
hõlpsam on orki võtta võõrad inimesed, kes
sinust suurt midagi ei tea. Seetõttu eelistavad ka pettur-firmad
jääda anonüümseks, tihti vaid pangaarveks ja nimeks
äriregistris. Nad ilmuvad ootamatult, teevad oma töö ning
kaovad sama mõistatuslikult. Petturid on üldse üsna liikuva
eluviisiga seltskond, pikka aega samas ringkonnas tegutsedes nende efektiivsus
langeb. Teiseks võimaluseks on muidugi hoida isiklik elu ja töö
lahus, järgides nii printsiipi, mille kohta vanarahvas ütles,
et hunt kodu ümbert ei murra. Sellel seaduspäral on tegelikult
mitmeid põhjusi. Esimene neist, vahest kõige ürgsem,
seondub otseselt mäluga. Enamikul elusolenditel on omadus meelde jätta,
milliste tulemustega üks või teine olukord nende jaoks lahenes,
et seda teadmist edaspidi kasutada. Inimesel kulub vahest paar kogemust,
et taibata, keda oma tutvusringkonnast usaldada tasub ja keda mitte; musträstanooruk
peab ebameeldivat maitset tundma kümneid kordi, enne kui hakkab eristama,
millise välimusega putukad kõlbavad süüa ja millised
mitte. Aegamööda aga õpivad kõik. Teiseks ning
märgatavalt inimlikumaks põhjuseks on tagasiside vältimine.
Enamikus meist äratab pettasaamine ürginimese loomuliku instinkti
haarata nurgast malakas ja pahategijale üle turja anda. Viimasele
on selleks ajaks märgatavalt tervislikum juba kaugel olla. Ning kolmandaks
seab teatavad piirid inimese vajadus identiteedi järele. Edukalt saab
petta aeg-ajalt, läbimõeldud ja teadvustatud tegevuse käigus.
Seda aga, kes veab kõiki kontrollimatult ninapidi, ähvardab
oht kaotada reaalsustunnetus. Seega on ka pettur inimene, temagi vajab
enda ümber teatavat maailmavaatelist kindlustunnet ning kaaslasi,
keda usaldada, samuti ideaale, millesse uskuda.
Petturid olgu vähemuses
Pettus saab olla efektiivne ainult teatava tõepärasuse
foonil. Me ju laseme end haneks tõmmata, ostes mittemängiva
raadiokeskuse firmalt Sony ainult seetõttu, et oleme veendunud analoogse
nimega Jaapani firma heas kvaliteedis. Ning lubame lipsustatud ja lõhnastatud
müügiagendil end pehmeks rääkida osalt seetõttu,
et sellise välimusega identifitseerib ennast ka suur osa auväärsemaid
kodanikke meie ühiskonnas. Kui enamik ülikonda kandvatest inimestest
meie ümber oleksid kaabakad või enamik Eestis müüdavatest
muusikakeskustest keelduksid mängimast, siis ei õitseks ka
petturite äri. Kokkuvõtlikult: igasugune võltsing on
seda edukam, mida harvem on ta esinemissagedus originaaliga võrreldes.
Sedagi tõdemust toetab loodus – kägusid on alati vähem
kui laululinde, kelle pessa mune poetada. Samuti on oksaraage jäljendavaid
vaksikuröövikuid, rahvakeeli maamõõtjaid, kaduvväike
hulk, võrreldes puistute tegeliku oksamassiga. Mida vähem esineb
konkreetset võltsingut, seda väiksem on ka tõenäosus,
et petetav on sellelaadsega varem kokku puutunud. Teisalt tekitab liigne
petturite asustustihedus omavahelisi hõõrdumisi ja kokkupõrkeid,
küllap on kuulsad Ameerika maffiasõjad siin parim näide.
Kui petturite tsunft reguleerib oma suurust ise, siis sama oluline on ka
ühiskonna kui terviku reaktsioon. Ning seegi on arvukusest sõltuv:
mõne üksikult tegutseva petise võib kogukond märkamata
jätta, ent nende hulga kontrollimatu kasvu puhul võetakse tavaliselt
midagi ette. Siin toimib tegelikult lihtne energia kokkuhoiu printsiip
– kuni on petiste poolt tekitatav kahju väiksem kuludest nende elimineerimiseks
vajalikele ümberkorraldustele ühiskonna masinavärgis, seni
võivad petturid rahuliku südamega tegutseda. Siit tuleneb üks
väga oluline praktiline järeldus – kuigi teataval määral
ühiskonna stabiilsusest sõltuv, on petiste esinemine ilmselt
siiski paratamatu. Ühiskond võib oma vahenditega ebaausat toimimist
küll vähendada, ent päriselt seda välja ei juuri. Meil
pole erilist lootust tuhandeaastasele rahuriigile, vähemalt mitte
niikaua, kuni inimene allub samadele seaduspärasustele koos herilaste
ja kärbeste ning neid eristavate kärnkonnadega.
Märgid teevad oma tööd
Asjad on need, mis nad on. Adidase spordijalatsid
on teatav kombinatsioon kautšukist, nahast, polümeeridest ning plastidest.
Mobiiltelefon on aga teatav kombinatsioon teineteisega ühendatud keerulistest
elektroonilistest jublakatest. Asjad iseenesest on ju ohutud, neil on vaid
omadus aegamööda laguneda. Ent ühel hetkel tuleb mängu
inimene ja hakkab asjadele väärtusi omistama. Adidase spordijalatsid
ja Nokia mobiiltelefon pole siis enam tavalised esemed. Nad omandavad tähenduse,
isegi kultusliku statuudi, näidates midagi oma kasutaja kohta ja andes
seeläbi kellelegi teisele kummalisi märguandeid, mille sisu tuleneb
pigem ühiskonnas toimuvast, kui nende esemete endi omadustest. Asjad
kannavad endas signaale ja märke, ühiskonna poolt antud tähendus
pole enam kattuv nende tegeliku olemuse ja väärtusega. Siin peitub
ka eduka pettuse saladus – sind pannakse uskuma, et asi, mida sa parajasti
vaatad, on teistsugune, kui ta on tegelikult: õilsam, parem, vastupidavam.
Ning üsna tihti lähed sa õnge, pöörates tähelepanu
nimele, firmamärgile, välimusele, jutule, lubadustele. Pealispinna
all, seal, kus märgi tähendus teeb ruumi märgikandjale –
sellele, mis on tegelikult, võib peituda midagi sootuks erinevat.
Pettuse avastamise kunst on seega eelkõige
süüvimise kunst. Vaevalt, et pettus meie ümbert niipea kaob.
Ent mõistes ja analüüsides selle mehhanisme, suudame ehk
mõnegi lihtsamakoelisema kelmuse läbi näha. Mis omakorda
sunnib jäljendajaid oma ametioskusi lihvima. See on suletud ring.
Timo Maran
|