Luulekeele kontrrevolutsioon
Harakkiri. Erakkond. Tallinn-Tartu-Viljandi, 1999.
175 lk.
Nii nagu Erakkonna esimene etteaste “Üheksavägine”,
rõõmustab ka “Harakkiri” kohe silma oma hea väljanägemisega.
Autoreid on nüüd üheksa asemel üksteist, neist viiel
on ilmunud ka iseseisvad raamatud. Kusagile on kadunud Kristiina Ehin,
minule üks huvitavamaid “Üheksavägisest”. Kui “Üheksavägine”
tekitas eelkõige suurt lootust, on “Harakkiri” selle ka täitnud
– niipalju kui nõnda noorte autorite puhul üldse täitumisest
juttu saab olla.
Eestimaale on viimastel aastatel tekkinud palju
uusi luuletajaid, ka palju uusi luulerühmitusi, neist NAK ja Erakkond
suurimad – ja ka suurimate erinevustega. Kui NAK tõukub sotsrealismist
Prii du Beieri laadis ning pop- ja tänapäeva linnakultuurist,
siis Erakkonna juured on hoopis teisal. Lähtudes Noor-Eestist ja Siurust,
on nende esteetilised kriteeriumid täiesti teistsugused – maailma,
mis ümbritseb NAKlasi, pole siin õieti ollagi. Midagi pole
kuulda ka Smuulist või Lahest – seega tõesti kontrrevolutsioon.
Ja vahest olekski juba õige aeg lahutada kirjandusajalugu ajaloost
(mis pole etteheide näiteks NAKile – ajaloo võib ju ka kirjanduseks
ümber panna). Igati on Erakkonna järjepidevus hoopis teine kui
NAKil.
Tegelikult ma ei tea, kas raamatu avatakti –
Aare Pilve kaunist stilisatsiooni – üldse annabki lugeda, ilma et
meenuks Tug las. Vanema kirjaniku elu-, aga eelkõige tundekogemuse
va hen damine nooremale kolleegile sajandialguse stiilis – millen niu miläheduses
mõjub see roosa pilvena vanal maalil. Lu gemist jätkates muutub
see tekst võtmeliseks kogu raamatule.
Rühmituse luulekeelemõistmine on
üllatavalt lihtne, isegi sel les, et suhteliselt hästi on välditud
maneristliku estetismi põhilisi karisid – liigset ilutsemist ja
sellest tulenevat sisulist kattetust. Siin on teatud erand eelkõige
Marko Kompus – Kolm kõlab kella isemoodi hella./ Naer nagisedes
narmastuma hakkab/ ja pilge pimestunult pimestatuist kiitleb – kuigi
selles on oma teatud võlu (mis ju ikka olnud on!), mõjub
siin kõrval Lauri Sommeri suurem tagasihoitus siiski paremini. Luuleruumi
sisuline täidetus on suurim Kalju Kruusal ja Mehis Heinsaarel. Kruusa
on oma väljendusis täpne ja hästi läbitunnetatud, mõju
des Kompuse ja Sommeri kõrval lausa napina. Mehis Heinsaare pessoalik
mitmetahulisus haakub tõesti hästi ka noore geeniuse elulooga.
Keeleliselt lihtsamad on Anu Kree ja Margus Lattik – aga sümpaatsed
selles lihtsuses ja siiruses, sobides ka hästi raamatu üldisesse
konteksti. Raamatu teine naisluuletaja Kadri Tüür on komp litseerituma
keeletarvitusega, aga teemad on lihtsad temalgi. Timo Maran kirjutab karget
loodusluulet – ja eile ma nägin unes/ et pihlakal Toome taga/ istus
seitseteist siidisaba. Andreas Kalkunit on keeruline lugeda murde tõttu,
mis näib põlva ja setu segakeelena. Pärast läbimurret
selgus, et tegemist on müstilis-ekstaatilis-erootilise luulega. Ja
oll illos. Raamatu ainus prosaist Berk Vaher (Aare Pilve stiil on nii
poeetiline, et sobib pigem luule alla) kaldub ka müstikasse, otsides
keerulistele asjadele lihtsaid inimlikke vasteid. Ka tema keel on ilus
ja poeetiline.
Manerism on ikka olnud iseenesest läbipõimitud
ja hämar – ometi on huvitav teatud noorte inimeste rühmituse
kõrval, kes manifesteerivad oma mittelugemust ja -eruditsiooni,
kohtuda lausa vastandliku manifesteeringuga. Paistab, et siin tuleb kasuks
ka esinemine ühiste kaante vahel – nii on mosaiik piisavalt kirju
ega sumbu liialt isiklikuks. Tekib teatud eesti kirjanduse valmisoleku
tunne – Euroopasse jõudmise igatsusest kahe- ja kolmekümnendate
kirjanduses, müstilise ja euroopa vaenuliku Uku Masingu kaudu (raamatus
on Thakuri tõlkeid ja koguni pühendusluuletus Tagore’ile) olekski
nagu jõutud sinna saagem-ja-jäägem punkti. Samuti on hea,
et olemas on ka NAK – ilmselt ei hakka need kaks seltskonda üksteist
oluliselt täiendama, sel leks on taotlused liialt erinevad, ometi
on nad kõrvuti, suurendades võimalusi ja variante. Samas
ei usu, et nad tegelikult lõpmatuseni saaksid jätkata niimoodi
– kontrrevolutsioonid on ju ikka ajutised olnud. Praeguses luulepildis
on see tegelikult mitmes laine – ees on juba Indrek Hirv ja tema jäljendajad.
Tegelikult näib, et tegemist on ka mingi protestiga.
Mingi nostalgilise rõõmutunde tekitas
see raamat minus – korraga sai vaadata nii taha kui ette.
Kirsti Oidekivi
|