V A R I A
Kunstimetseenlusest ja kõrgkultuurist
|
Barokkansambel Corelli Consort. |
14. – 22. augustini toimub era-kontsertagentuur
Concerto Grosso korraldatav kontserdisari “Eksklusiiv ne barokkmuusika
ajastute hämarusest” kaunites ajaloolistes paikades: Tallinna Niguliste
kirikus, Pärnus Ammende villas ning Pädaste, Anija ja Sagadi
mõisas. Sarja eesmärk on tutvustada Eesti mõisaansambleid,
pakkuda publikule kõrgetasemelist kontserdielamust ning mis kõige
tähtsam, aidata pisutki mõisahoonetes asuvaid väikeseid
koole oma suurepäraste hoonete korrastamisel.
Sarjas kõlav muusika on tõeliselt
eksklusiivne – barokkmuusika mängituna ajastulähedases esituslaadis
ja vanade originaalinstrumentidega. Barokkansambel Corelli Consort on üks
väheseid Eestis, kes peab oma missiooniks barokiaegse muusika elustamise
nii, nagu see võis kõlada meistrite eluajal. Laulusolistiks
on end Amsterdami konservatooriumis täiendav metsosopran Teele Jõks,
kes oma noorusele vaatamata kuulub kindlalt meie barokklauljate tippu.
Tänu tema meisterlikkusele on esmakordselt Eestis võimalik
kuulata vokaalselt ja sisuliselt ääretult nõudlikke G.
Ph. Telemanni ja G. Fr. Händeli soolokantaate metsosopranile. Eriliselt
hästi sobib selline muusika just meie mõisahoonetesse, mille
vaimne pärand liidab endas nii filosoofilise mõtlemise kui
kultuurimetseenluse idee. Paljudes neist asuvad koolid, kes ei suuda neid
väärtuslikke komplekse oma jõududega vääriliselt
korrastada. Seetõttu on Concerto Grosso ja Corelli Consort algatanud
nimetatud kontserdisarja, mis sel aastal toetab Anija peaaegu kahesaja-aastases
barokses mõisahoones paiknevat algkooli. Vastupidiselt üldlevinud
tavale lasta iga pakutav kontsert väikestel koolidel kinni maksta,
on Concerto Grosso eesmärk sootuks vastupidine. Sponsorpiletite müügist
saadav tulu on toetus Eesti hariduselule ja kõrgkultuurile ning
aitab meie üsna lootusetus olukorras olevaid mõisaansambleid
säilitada järgmisesse aastatuhandesse.
ERSO musitseeris
Hispaanias
Eesti Riiklik Sümfooniaorkester naases
Galicia rahvusvaheliselt muusikafestivalilt Santiago de Compostelas, kus
esitati 29. juulil Raveli-kava peadirigent Arvo Volmeri juhatusel.
Festivalikavas leiab selle kuupäeva alt
küll Teatro La Fenice de Venezia, esitamas Raveli ooper-balletti “L’enfant
et les sortilèges”. Tegelikult osalesid selle ettekandes ka ERSO
ja koor Madridist (Coro de la Comunidad de Madrid); kontserdi teises pooles
kõlas sama autori “Bolero”. 5. juulil alanud “Festival Internacional
de Musica de Galicia” lõppes 31. juulil Plácido Domingo esinemisega
Sofia Rahvusooperi orkestri ees. Mahukast festivaliprogrammist leiab nii
suurteoseid (Mozarti “Võluflööt” ja Reekviem, Haydni “Loomine”)
kui maailmanimesid (Jordi Savall, Oliver von Dohná nyi, Lorin Maazel,
Helmut Rilling jt.), ühtekokku paarkümmend põnevat kava
Santiago de Compostelas, lisaks üksikuid festivalikontserte teisteski
linnades. Esinemispaikugi oli üle kümne, ERSO astus üles
Galicia moodsas, 1989. aastal valmi nud kontserdisaalis (Audiotorio de
Galicia).
Tobiase muusika Londonis
Maailma suurimaks kontserdimuusika festivaliks
peetavatel Londoni “Promenaadikontsertidel” Royal Albert Hallis on seni
eesti muusikast kõlanud vaid Arvo Pärdi teosed. Tänavu
29. juulil olid Neeme Järvi juhatatud kontserdi kavas Rudolf Tobiase
kooriteosed “Eks teie tea” ja “Otsekui hirv”.
Neist esimese on orkestreerinud Vardo Rumessen
(lisas dirigendi palvel seekordseks ettekandeks ka orelipartii) ja teise
Helen Dobias-Duesberg. Mõlemad teosed lauldi saksa keeles nimetuse
all “Two Sacred Choruses”. Neeme Järvi kavas kõlasid
veel C. Nielseni “Springtime on Funen” ja süit muusikast näidendile
“Aladdin” ning maailmaesiettekandel BBC tellimusteos – trompetikontsert
“Aerial” (soleeris Håkan Hardenberger) Viini heliloojalt H. K. Gruberilt.
Esinesid BBC Sümfooniaorkester ja Philharmonia Chorus, ka lastekoor.
Kontserdi kandis paljude maade ringhäälingutele otse üle
BBC-3, loodetavasti kõlab selle salvestus peatselt ka Eesti Raadios.
Londonis viibinud Vardo Rumessen ütles, et Tobiase muusika äratas
tähelepanu. Ta toob esile Martin Andersoni põhjaliku Tobiase
tutvustuse festivali kavaraamatus, Neeme Järvi heas vormis ettekande
ning publiku sooja vastuvõtu. Vaimustunult kiitis ta Philharmonia
koori “suurepärast, pehme ja ühtlase kõlaga, lausa fantastilist
laulmist”, mis olnud Viini heliloojalt H. K. Gruberilt kontserdi suurimaks
elamuseks.
Rahvusooper Belgiasse
9. augustil sõidab Estonia ooperitrupp
Belgiasse, et anda kuu jooksul 11 Bizet’ “Carmeni” etendust kolmes linnas:
kolm Ooidonki lossis Genti lähistel ja Liege’is Kohtupalee siseõuel
ning viis La Hulpe’i lossis Brüsseli eeslinnas.
Tegemist on rahvusooperi lavastusega (lav. Albert-Andre
Lheureux), mis on adapteeritud esinemiskohtade vajadustele ja võimalustele.
Kaasatud on 134 estoonlast – koor, orkester, tehniline koosseis, flamencotantsijad,
solistid Riina Airenne ja Nadia Kurem ning muusikaline juht
ja dirigent Paul Mägi. Viimased on juba kohal, sest ettevalmistus
käib Belgias juuli keskpaigast. Etendusi on võimalik jälgida
kokku 32 000 inimesel, kusjuures 85 protsenti pileteist on juba müüdud.
Reisi ja etendustega seotud kulutused ületavad 6 miljonit krooni,
lõviosa katavad vastuvõtjad. Eesti poolt on reisi toetanud
Kultuurkapital 140 000 krooniga. Tallinna Sadam ja Eesti Merelaevandus
on aidanud dekoratsioone, kostüüme ja pille transportida. Kojujääv
balletitrupp valmistab ette E. Tubina “Kratti”.
Ooperipäevad Kuressaares
30. VII – 1. VIII toimusid Kuressaares ooperipäevad.
Vanemuine etendas Puccini ooperi “Tosca” (peaosades P. Lill, V. Jürna
ja J. Zahharov, dirigent E. Nõgene) ja Leigh’ muusikali “Mees La
Manchast” (A. Tommingas, V. Kallaste, T. Kattai ning P. Saul), rahvusooper
andis kontsert etenduse Bizet’ “Carmenist” (R. Airenne, N. Kurem, V. Jürna,
A. Saal ja P. Mägi).
Ooperipäevade korraldajad olid Saaremaa
Muusikahariduse Sihtasutus ja Ludmilla Toon. Etendused toimusid Kuressaare
piiskopilinnuse hoovil, kuhu oli ostetud plokkidest kokkukäiv lava
(jääb Kuressaare Linnateatri valdusse). Võimalik, et “Tosca”
oli üldse esimene nö. täismetraaťiline ooper, mida Saaremaal
kunagi mängitud. Kuigi paartuhat kuulajat mahutavas linnusehoovis
oli seekord kuulajaid vähem, kavandatakse juba järgmist ooperifestivali,
julgustamas meie muusikateatrite suur huvi. Kui tänavu võttis
põhiraskuse Vanemuine, siis järgmine kord tuginetakse rahvusooperile
– kõneldud on “Don Carlost”, ühest operetist ja ooperigalast.
Algab kirikumuusika festival
Raplas sündinud VII rahvusvaheline kirikumuusikafestival
korraldatakse 7. – 15. VIII esmakordselt mitmes maakonnas – Raplamaal,
Järvamaal ja Harjumaal, lisaks Põltsamaa ja Tallinna Jaani
kirikus.
Homsel avakontserdil Raplas esinevad barokkduo
Ingrid Paul (flööt, Saksamaa) ja Imbi Tarum (klavessiin),
gamba-ansambel “väike rinG” Peeter Klaasi juhatusel ning Tallinna
Barokksolistid. Tallinna Jaani kirikus mängib Jüri Leiteni
käe all Tallinn Brass, Türi kirikus laulab Tiia-Ester
Loitme juhatusel Ellerhein ja Kehtna mõisas korraldatakse
“Barokkmuusika õhtu mõisaroogade ja veiniga”. Kontserdid
toimuvad ka Märjamaal, Juurus, Järvakandis, Kehtnas, Vigalas,
Hageris, Vahastus, Koerus, Kärus, Paides, Kosel ja Prangli saarel
– kokku 16 kirikus. Festivalil osaleb kolm eesti keelpillikvartetti (Noobel
Nelik, Keremi ja Ufferti kvartetid, Raplas esinetakse ka ühiskavaga),
külaliseks on veel Soome organist Dag-Ulrik Almquist. Duo Liina
Saari (sopran) ja Tiit Peterson (kitarr) esitab kava Kuldar Singi vaimulikust
muusikast (varem on seda Soomes, Rootsis ja Taanis tutvustatud) nüüd
Märjamaal, Juurus, Paides, Türil ning festivali lõpupäeval
Prangli Laurentsiuse kabelis (sinna korraldatakse postipaat Helga erireis).
Festivali 26 kontserti on tasuta, välja arvatud vaid Kehtna mõisa
ja Rapla lõpuõhtud, kus Eesti Filharmoonia Kammerkoor
ja Tallinna Kammerorkester Tõnu Kaljuste juhatusel esitavad
Arvo Pärdi “Berliini missa” ja “Te Deumi”.
Noored vaskpillimängijad Võrus
Võru vaskpillipäevad ja IV suvekool
avatakse 10. VIII Võru muusikakoolis.
Osavõtjaiks on registreeritud üle
80 muusikaõppuri Tallinnast, Tartust, Viljandist ja Kagu-Eesti muusikakoolidest.
Õpetavad EMA ning Tartu ja Tallinna muusikakoolide paremad vaskpilliõpetajad.
Suvekursuse pearõhk on ansambli- ja orkestrimängul. Kursuslased
pakuvad viiel festivalipäeval üheksa kontserti kirikutes, kultuurimajades
ja linnatänavail. Külalistena osalevad Soome tuntud vaskpillikeskuse
Lieksa noorteorkester ja Tallinn Brass. Pidulikul lõppkontserdil
14. VIII kl. 18 kultuurimajas Kannel tuleb lavale kursuslaste kaks puhkpilliorkestrit
ja bigband.
Koorilaulude konkursi tulemused
31. VII toimus Tartu lähedal Puurmanis
Eesti segakoorilauljate suvelaagris Eesti Segakooride Liidu ja Eesti Helilooojate
Liidu poolt korraldatud uute segakoorilaulude konkursi lõppkontsert.
Konkursile oli laekunud 10 tööd ja
ťürii koossei sus Kuno Areng, Valli Ilvik, Aarne Kruusimäe jaotas
preemiad järgnevalt: I – Erki Meister “Libera me” (3000 kr.),
II – Harri Otsa “Kui lähed naista võttemaie” ja Erki
Meister “The everlasting voi ces” (à 2000 kr.), III – Tiina
Kiilaspea “Palve” ja Mart Siimer “The Pillar of the cloud” (à
1000 kr.) Publikupreemia (1000 kr.) võitis samuti Erki Meistri
teos “Libera me”. Võitnud heliloojatel palutakse preemia kättesaamiseks
kontakti võtta Eesti Heliloojate Liidus Mare Põldmäega.
Tartu muusikakoolil uus direktor
Haridusminister kinnitas Heino Elleri nimelise
Tartu Muusikakooli uueks direktoriks Mart Jaansoni, kes senini töötas
sama kooli muusikateoreetiliste ainete õpetajana ning muusikateooria
osakonna juhatajana.
Nelja kandidaadi hulgast valitud Mart Jaanson
(sünd. 1966) lõpetas 1992. a. Tallinna Konservatooriumi kompositsiooni
erialal ja jätkab õpinguid magistrantuuris. Ta on TÜ usuteaduskonnas
omandanud bakalaurusekraadi (1999) ja õppi nud Viini Muusika- ja
Lavakunsti Kõrgkoolis (1992-1993).
TÜ Kammerkoor otsib dirigenti
Tartu Ülikooli Kammerkoor kuulutab välja
konkursi dirigendi kohale.
Ootame kandidaate, kellel on muusikaline kõrgharidus,
koorijuhtimiskogemus ning selge ettekujutus kammerkoorile sobivast repertuaarist
ja töökorraldusest. Konkursil osalejatel palume 23. augustiks
saata koori president Indrek Mustimetsale (aadressil Tartu Raekoda, 50089
Tartu) järgmised dokumendid: avaldus, CV, haridust tõendav
dokument, üheleheküljeline vabas vor mis tööplaan kammerkoori
järgmiseks hoo ajaks. Paberid vaatab läbi ja kandidaatidega vestleb
komisjon, millesse kuuluvad ülikooli kunstide osakonna ja koori esindajad.
Lisainfo Katrin Kernilt (katrin@admin.ut.ee, 251 53 212) ja Indrek Mustimetsalt
(Indrek.Mustimets@raad. tartu.ee; 250 63 076).
Loodi Kõpu Majaka Fond
24. VII asutati mitmesaja annetaja silme all
Eri Klasi eestvõtmisel Kõpu Majaka Fond.
Fondi loomise idee pärineb Eri Klasilt
ja Peeter Palult, eesmärk on edendada Hiiumaa kultuu rielu.
Üritusel “Pasuna ja pika puuga” tegi esimese annetuse 1000 krooni
maestro Eri Klas, kokku laekus 6582 krooni. Tegutsema hakatakse Eesti Rahvuskultuuri
Fondi nimelise allfondina. Praegusel hetkel tegeldakse töö käivitamisega,
lähiajal moodustatakse halduskogu. Kõigil, kes soovivad toetada
Hiiumaa kultuurielu, on seda võimalus teha läbi Kõpu
Majaka Fondi. Täpsemat informatsiooni saab Hiiu Maavalitsuse kultuuri
nõunikult Ermo Mäeotsalt, telefon 311 29.
Valmis Võru-Kubja laululava
23. juuli õhtul avati Võru-Kubjal
uus laululava.
1995. aastal tules hävinud laululava asemele
telliti uus projekt Fredi Tompsilt. Ehitis on Eestis ai nu laadne, mõeldud
nii kultuuri- kui ka spordiüritusteks: laulukaare-esist betoonväljakut
saab kattega kohandada tennise-, võrk-, korv- ja sulgpallimänguks,
lava saab muuta amfiteatriks. Avatsere moonial esinesid ühendatud
puhkpilliorkester (dirigendid Heino Vildo, Helmut Kostabi ja Väino
Repp) ning rahvatantsurühmad Maie Pau juhendamisel. Lava haldab Võru
kultuurimaja Kannel.
Endla lõpetab suve gastrollidega
Suvepealinna teatri erihooaeg jõuab
lõpule külalisetendusi andes.
Augusti esimesel nädalal reisib eelmise
aasta vabaõhulavastus “Kodanlasest aadlimees” möö
da Eestit. 10. – 15. VIII näidatakse Eesti Draamateatris valikut eelmise
hooaja esietendustest. 10. VIII esitatakse Euroopa ühe mängitavama
näitekirjaniku Coline Serreau’ komöödiat “Küülik
Küülik”. See on Enn Keerdi lavastus veidrustega perekonnast
Küülik, kellel ühel halval päeval hakkab hirmus viltu
vedama. Näidendis põimuvad osavalt komödiantlik stiil
ja pateetika, läbielamisteater ja eepika. 11. VIII etendub A.
R. Gurnay’ “Sylvia” (lav. Madis Kalmet). Tegemist on tragikomöödiaga,
kus keskealise mehe toob kriisist välja koer ja sunnib teda ümber
mõtestama ka armastuse ja sõpruse. Et koera mängib laval
ilus tüdruk, jääb vaatajate otsustada, kas tegemist on abielutragöödiaga
või loomaarmastuse draa maga. Peaosas on Jaan Rekkor. 12. VIII etendub
Rootsi tunnustatud postmodernisti Stig Larssoni sadistlik farss “VD
ehk Tegevdirektor”. Selles Enn Keerdi lavastuses satuvad noored inimesed
vastamisi erakordselt tugeva vaimse vägivallaga. Larssoni näidendis
on segi ülev ja madal, sakraalne ja profaanne. Peaosas on Ahti Puudersell.
13. VIII etendub vendade Capekite müstee rium-komöödia “Putukate
elust” (lav. Jaan Too ming). See on allegooria, kus liblikate,
saagitseja te ja sipelgate sebimist kujutades heidetakse kõrvaltvaataja
pilk inimeste tegemistele. 14. ja 15. VIII võib näha Raivo
Trassi lavastatud intiimsuhete komöödiat “Mees, kes arvatavasti
on”. Joyce Rayburni armastusloo intriig käivitab kaua oodatud
päeval, mil koju saabub liiga iseseisvaks muutunud poeg oma tüdruksõbraga.
Tallinnast suundub Endla Tartusse, kus neli päeva näidatakse
magusat ja vaimukat “Irmat”. Pärast taasiseseisvumispäeva
mängitakse “Putukate elu”. Endla suve lõpetab ajalooline
lavastus, mis on pidustuste programmis, millega tähistatakse 350 aasta
möödumist Tartu ülikooli evakueerimisest Pärnusse.
Lavastaja on teatri peanäitejuht Raivo Trass.
Lavastajate liidu teine suvekool
29. VII – 1. VIII toimus Võrumaal Järvekülas
Eesti Lavastajate Liidu teine suvekool.
Suvekoolis osalesid lavastajad Katri Kaasik-Aaslav,
Üllar Saaremäe, Tiit Palu, Aare Toikka,
Toomas Hussar, Tamur Tohver, Kalev Kudu ja Toomas
Saarepera ning dramaturgid Andrus Kivirähk, Mart Kivastik
ja Peeter Sauter. Arutluse all olid eesti dramaturgiaga seotud probleemid.
Ettekannetega esinesid Margus Kasterpalu ja Ivar Põllu.
Eesti Näitemänguagentuuri tegevust tutvustas Külli Holsting.
Roerichi mälestustahvel
Haapsalus
17. juulil avati Haapsalus Lahe ja Wiedemanni
tänava nurgamajal Nikolai Roerichi mälestustah vel, millega tähistatakse
kunstniku ja teadlase 125. sünniaastapäeva.
Avamisel viibisid Haapsalu linnapea Urmas Sukles,
Läänemaa muuseumi direktor Talis Vare, Haap salu Linnavalituse
kultuurinõunik Anneli Aken, Vene Föderatsiooni ajutine volinik
Eestis Vla dimir Kuznetsov. Mälestustahvel, mis paigaldati Eesti Roerichi
Seltsi algatusel, jääb linlastele ja külalistele meenutama,
et siin suvitas 1910. a. kuulus vene kunstnik ja teadlane. Sama päeva
õhtul avati Läänemaa muuseumis (Kooli 2) näitus “Roerich
– 125”, mis tutvustab kunstniku sidemeid Eestiga, maale ja eskiise, mis
on sündinud Eestis, eksponeeritud on ka abikaasa Jelena ja poegade
Juri ja Svjatoslav Roerichi töid. Muu seum on lahti K – P kl. 10 –
18. Näitus on lahti 9. augustini.
Eesti erootiline
kunst
|
Erika Klõšeiko. Juuli 1943;
Sirje Reitav, Jaan Klõšeiko. Juuli 1976. |
22. augustini on Tallinna Kunstihoones näha
eesti erootilise kunsti näitust “Eros”.
Loova inimtegevuse üks oluline käivitaja
on armastusjumal Eros. Seksuaalenergia sublimatsioonivõimet on kasutanud
paljud poeedid, heliloojad ja kunstnikud. Tallinna Kunstihoones avatud
näitusel tõstatavad idee autor Jaak Olep, näituse kuraatorid
Anu Liivak ja Sigrid Saarep ning kujundaja Leonhard Lapin küsimusi
eesti erootilise kunsti kohta. Kas meie kunstnikud on loonud tugeva erootilise
alltekstiga töid või on jäädud kerge flirdi juurde,
kus on küll lubatud inimkeha kujutamine, aga sügavam side seksuaalenergiaga
on luterlikult puritaanliku kasvatuse juures jäänud siiski tabuteemaks?
Projekti kõrvaleesmärk on ka vaataja tagasitoomine kunstisaali,
sest kunsti ja selle ainese distantseerumine vaatajast on publiku eemale
peletanud. Seksuaalsus ja erootika on aga laia publikut huvitavad inimlikud
teemad. Eesti kunstis pärinevad esimesed Erose-ainelised teosed XIX
sajandi lõpust Amandus Adamsonilt ja Johann Kölerilt. Erootilist
kunsti on loonud XX sajandi algul Ado Vabbe, Oskar Kallis ja Eduard Wiiralt,
nüüd Leonhard Lapin, Tõnis Vint, Lembit Sarapuu, Ly Lestberg,
Aili Vint ning Toomas Volkmann. Antud projekti raames tuuakse vaatajateni
mitmed senini tundamatud tööd, näiteks Wiiraltilt ja Vabbelt,
ent ka nõukogude okupatsiooni aastatelt. Väljas on Ado Lille,
Jüri Okase, Leonhard Lapini, Aili ja Tõnis Vindi jt. graafikat
ning Ahti Seppeti skulptuure, mis seni näitusesaalidesse ei pääsenud.
Päris viimastest töödest pakub huvi Tiina Tammetalu tänavu
valminud trendikas lesbiteemaline video.
Enesepaljastajad
29. juulil avati Kunstihoone galeriis eesti
eroo ti lise kunsti näituse raames näitus “Enesepaljastajad”.
Antud väljapanekus on kunstnikud kasutanud
või paljastanud oma keha. Ennast on eksponeerinud tuntud filmimees
ja Pärnu Kaasaegse Kunsti Muuseumi juht Mark Soosaar, kunstikriitik
Hanno Soans, kunstnikud Ly Lestberg, Toomas Volkmann, Andrus Joonas, Sirje
Runge, Leonhard Lapin, Peeter Linnap ja Jaak Kadarik. Kas nad on eneseimetlejad
ja ekshibitsionistid või on nende töödes ka sügavam
alltekst, selle jätavad autorid juba vaatajate ja tõlgendajate
otsustada. Näituse kuraator on Sigrid Saarep ja kujundaja Leonhard
Lapin. Näitus on lahti 15. augustini.
Andres Toltsi juubelinäitus
23. juulil avati Rotermanni soolalao esimesel
korrusel Andres Toltsi 50. sünnipäeva tähistavate ürituste
sari pressikonverentsiga, esitleti Toltsi kataloogi ning avati ülevaatenäitus
“Kronoloogia. Töid aastaist 1967 – 1998”.
Näitus, mille koostajaks on Andres Tolts,
tutvustab kunstnikku tema karjääri algusest 1967. a. kuni tänase
päevani. Igal kümnendil on Toltsi looming leidnud endale uue
arengusuuna ja tinglikult võiks selle jagada neljaks perioodiks.
Aastat 1969 ja 70ndaid tähistab alternatiivsus ja vastuhakk. Näitusega
“SOUP” 1969. aastal Pegasuse kohvikus lülitus kunstiakadeemia disaini
osakonna esimese kursuse tudeng Andres Tolts kunstiellu alternatiivina,
täiendades koos rühmituse SOUP ‘69 liikmetega (Tolts, L. Lapin,
A. Kesküla, Ü. Eljand) nõukogude kunsti viimasega täiesti
kokkusobimatu popkunsti vahenditega. Kuuekümnendate ja seitsmekümnendate
vahe tu sel tegeles ta assamblaaťide valmistamisega ja nõukogude
teemasid irooniliselt käsitlevate kollaaťidega. 1970. a. algul siirdus
Tolts maalikuns ti, pakkus välja uuendatud pildiprogrammi ja ku jun
das uue ainevaldkonna – ebasentimentaalselt ja ideoloogiavabalt esitatud
keskkonna. 1970 nda tel tegutses ta interjöörimaali ikonograafia
rikastajana, esitas igapäevaseid asju ja asjakesi uuelt moodsalt vaatenurgalt.
Ka rajas Tolts tema loomingut iseloomustava korrastatud ja neut raalse
pildiprogrammi, mille loomisel töötas üm ber popkunsti erinevaid
ideoloogiaid. Tollal tegutses Tolts teadliku keskkonnauuendajana mitmel
alal, tuntum on tema panus ajakirja Kunst ja Kodu koostajana ja kujundajana.
1980ndatel tegeles Tolts, ikka maalikunsti piiridesse hoides, illusiooni
kujundamise moodsamate võtete loomisega. Sellel kümnendil on
ta enam seotud maastikumaaliga, ühendades loodusmotiivi katkeid teravmeelsetesse
ja hästitoimivatesse süsteemidesse. Toltsi kiindumust ebatavaliste
esitusviiside vastu kirjeldab hästi ekraanide maalimi ne piltidesse,
mis vabastas suurema osa pildipinnast kujutisest. Ekraanide, sirmide, kummaliste
rakursside ja peegelduste ilmumine on seotud Toltsi distantseerituma suhtega
aega, kus moodsa ja praeguse kõrvale siiratakse ajatumaid kogemusi.
Uue filosoofia valguses ja silmatorkavalt moderniseeritult kasutas Tolts
ära selliseid sürrea listliku kunsti vanu võtteid nagu
“kujutis kujutise sees”, “aeg ajas” jpm. 1990ndatel liitub Toltsi maal
assamblaaťiga, eelistatumad materjalid on kirevamustrilised sitsriided
ja militaristlikud mänguasjad lastele. Sellel kümnendil võtab
Tolts endale kitšifilosoofi ülesande, ta mõtiskleb kitši üle
seda produtseerides ja juurde luues, tõestades kitši kohutavat jõudu
inimese üle. Kõikidel loomejärkudel on Tolts muutumatult
püsinud korrastaja organiseerivas rollis, võtnud ülesandeks
puhastada ja süstematiseerida kaootilist ja inetuvõitu elupilti.
Kuid seda, et Tolts on ilusat kohanud vägagi küsitavates asjades,
on samuti võimatu eitada. Ning ennäe, elu muutubki Toltsi esituses
kauniks ja meeldivaks. Selle kogemuse pärast on mitu põlvkonda
Toltsi loomingut nautinud ja imetlenud. Näitus on lahti 22. augustini.
Kaja Toominga “Jäämaa”
Vaalas
20. juulil avati Vaala galeriis Kaja Toominga
isiknäitus.
Praegu Göteborgis tegutsev eesti tekstiilikunstnik
lõpetas EKA 1992. a. ja suundus end täiendama Rootsi. Praegu
õpetab Tooming Göteborgi ülikooli juures asuvas Disaini
ja Tarbekunsti Kõrgkoolis ning kirjutab doktoritööd. Eestis
tuntakse teda Eesti – Rootsi ühiste kunstiprojektide ja workshoppide
organiseerijana. Tooming esindab oma loominguga eksperimenteerivat tekstiilikunsti
ja teda võikski iseloomustada hirmu puudumisega materjali ning tehnika
pühaduse ees. Tooming seob omavahel meediaid ja materjale ning vormistab
töid pidulikult kollaaťidena. Teda võib pidada nii graafikuks
kui maalijaks, kes praegu eksperimenteerib digitaaltrükiga. Kaja Tooming
iseloomustab oma näitust järgmiselt: “Näituse “Jäämaa”
inspiratsiooniallikaks on Island, sellest tuleneb ka näituse nimetus.
Eelkõige Islandi loo dus oma omapäraste värvide ja struktuuride
rikkusega on olnud minu tööde mõjutaja. “Puhas” sinine
ja roostekarva punane on need värvid koos jää ning lume
heledate nüanssidega ja tõrvakarva laava toonidega, mis on
iseloomulikud Islandile ja peegelduvad vähemal või rohkemal
määral ka sellele näitusele esitatud töödes. Võtmesõnadeks
on struktuur, reljeef, rütm, värv. Digitaaltrükis kangale
teostatud tööde aluseks on minu Islandil teh tud fotod.” Näitus
on lahti 7. augustini.
Joonase performance Haapsalus
24. juulil esines tulefestivali “Fire Night
‘99” programmi raames oma performanceiga Pärnu tegevuskunstnik
Andrus Joonas.
Kohaspetsiifiline, tule ja veesümboolikale
rajatud esitus mõjus inimelu allegooria ja metakunsti sünteesina.
Seistes põleva ringi keskel ja ümbritsetuna tekstilindiga “Tähelepanu
kunst”, astus Joonas publikuga häälekasse dialoogi, käskides
end mitte vaadata. Performance kulmineerus kunstniku mõneks
ajaks merevette põgenemisega.
12. augustini saab vaadata Tartu ülikooli
emeriitprofessor akadeemik Ülo Lumiste juubelinäitust
TA raamatukogus.
Ülo Lumiste on Eesti Matemaatika Seltsi
asutaja, Eesti Loodusuurijate Seltsi liige, sarja “Teaduse ajaloo lehekülgi
Eestis” algataja, Euroopa ja Amee rika Matemaatika Seltsi liige, TPÜ
audoktor, TÜ Raefondi preemia laureaat. Rahvusvahelise Matemaatikaajaloo
Komisjoni liikmena on ta pal ju uurinud matemaatika ajalugu ja sellega
seotud isikuid. Näitusele on välja pandud väike valik tema
arvukatest monograafiatest, kõrgkooli õpikutest ja teadusartiklitest.
Mälestusmärgid Juhan
Jaigile
15. juulil tähistati Võrumaal
Juhan Jaigi 100. sünniaastapäeva. Rõuge mõisapargis
avati Tiiu Kirsipuu loodud Juhan Jaigi monument “Kaarnakivi”, sünnikohta
asetati mälestuskivi ja etendati vabaõhulavastus “Kaarnakivi
ehk esi vane mate kuld”.
Sänna mõisa moonakamaja, Juhan Jaigi
(13. X 1899 – 10. XII 1948 Rootsis) sünnikodu asukoh ta tähistab
nüüdsest mälestuskivi. Sündmuse puhul olid Võrumaale
sõitnud Juhan Jaigi kolmest lapsest kaks – tütar Ilo Jaik Riedberg
Prantsusmaalt ja poeg Koit Jaik Saksamaalt. Nad istutasid kivi kõrvale
oma isa mälestuseks elupuu. Õhtul avati Rõuge pargis
Juhan Jaigi 100. sünniaastapäeva ürituste sarjas kirjaniku
loomingule pühendatud sammas “Kaarnakivi”. Jaigi looming on olnud
tihedalt seotud tema sünnikohaga. Kirjaniku teoste paremikku kuuluvad
rahvapärimuslikud “Võrumaa jutud”, tema üks tuntumaid
tegelasi on Kaarnakivi. Ööbikuorus mängis Eesti Näitejuhtide
Teatritrupp Kaarel Kilveti lavastatud etendust “Kaarnakivi ehk Esivanemate
kuld”. Viitina suvekoolis nädalaga valminud vabaõhutüki
kujun das muusikaliselt Peeter Konovalov, kunstnikutöö
tegi Hardi Volmer.
|
“Kaarnakivi” Tiiu Kirsipuu |
|