Hõbe ja kuld. Tavasti tehase 75 aastat.
Oli soe suveõhtu. Seisin paljajalu tsementtrepil, ainult
lühikesed sportpüksid jalas. Isa oli ütelnud, et mind küsitakse
ja küsijaiks olevat kaks meest. Et üheksa-aastasel poisil selliseid
juhtumeid haruharva ette tuleb, ei mallanud peale õhtust pesemist
isegi rohkem riide panna ja jooksin poolpaljalt uksele. Seal seisid tõesti
kaks noormeest ja teatasid, et tulid mulle eduka vanaraua-kogumise eest
Allveelaevastiku Sihtka-pi--tali märki tooma. Kuna mul särki
seljas polnud, ei saadud minu elu esimest teenetemärki rinda kinnitada
ja see pisteti mulle pihku: pisike terashall otstest laienevate harudega
ristike, mille südamikus rooma number kolm. Märki sai kruvikesega
rinda kinnitada ja kettakesel, mis kruvile keeratud, oli kiri "R. Tavast"*.
Saatus on tahtnud, et õige mitmed selle nimega tähistatud
esemed on minu käest läbi käinud ja nüüd pole
need tähed mulle enam mingiks mõistatuseks.
Võimekas tõuseb omal jõul
Roman Tavast sündis 11. mail 1895 Tallinnas kaluri ja paadimeistri
perekonnas ning hukati 1942 Komi ANSVs. See lühike lause avab kõige
olulisema Tavasti elukäigus: tänu oma võimekusele tõus
sotsiaalselt madalamast kihist kuni eduka ettevõtjani, mis aga nõukogude
mõõdupuu järgi tähendas liiga kõrgele tõusmist
ja sellele vastavalt ka repressioone. Need lihtrahva hulgast kerki-nud
geniaalsed inimesed, kelles koondus nii loominguline andekus, organiseerimisvõime
kui ka visadus, lõpetasid kõik – kui just läände
põgeneda ei õnnestunud – oma elukäigu kaugel idas talumatute
elu-tingi-mustega vangilaagreis.
Roman Tavast sai oma meistripaberid sajandi algul kullassepp Trederi
töökojas. Ta osales Esimeses maailmasõjas, samuti ka Vabadussõjas.
1923. aastal avas 28aasta-ne Tavast "Kunsti-, graveerimise, emai-leeri-mise
ja pressimise töökoja". Erialaks oli kooli-, seltsi- ja spordiaumärgid.
Töökoda asus Kuninga tänavas, majas nr. 3. Tavastil oli
algul ainult üks abiline ja kolm õpilast. 1925. aastal asus
töökoda ümber Väike-Roosikrantsi tänavasse nr.
3. Jaanuaris 1931 kolis üha kasvav töökoda kahekorruselisse
kivibetoonhoonesse Väike-Roosi-krantsi nr. 6 (praegune Pärnu
maantee nr. 20). Samal ajal muutus ka ettevõtte nimetus Tavasti
märkide ja väärtmetallasjade tehaseks.
Tavasti tegevuse raskuspunkt nihkus ette-võtte mastaapide suurenemisega
loominguliselt tegevuselt organisatoorsele. Ometi määras ta oma
ettevõtte toodete üldilme. Selle ilme konkretiseerisid ettevõttes
raken-datud kunstnikud: 1920ndail Peet Aren, järgmisel kümnendil
Eduard Järv, Günther Reindorff ja viimase õpilane Paul
Luhtein. Kahjuks pole seni õnnestunud piiritleda otseselt tehase
kunstnikuna töötanud Jaan Äärismaa autorsust.
Roman Tavasti ettevõte jõudis rahvusvahelisele tasemele
nii kunstiliselt kui tehniliselt väga kõrgetasemeliste märkide,
eeskätt teenetemärkide produtseerimisega. Tuntumatest teenetemärkidest
on Tavasti vabrikus valmistatud Valgetähe teenetemärk (kavandaja
Luhthein), Eesti Punase Risti teenetemärk, Kotkaristi teeneterist,
Piiskop Platoni teenetemärk ja Kaitseliidu Valgeristi teenetemärk.
Spordiaumärkidest valmistati Tavasti juures Eesti Laskurliidu klassilaskuri
märgid, medaleist Tartu ülikooli 300. a. juubeli medal (autor
Voldemar Mellik), Eesti Raamatu 400. aasta juubelimedal (Ferdi Sannamees)
jt. Lihtmärkidest valmistati Roman Tavasti vabrikus Kaitseliidu üldmärk,
mille kavandas Tavast ise (samuti kui Reservsõjaväelaste Abiandmise
Ühingu märgi), tuletõrje hoolsusmärgid, Allveelae-vastiku
Sihtkapitali märgid (kavandaja Luhtein), skaudi- ja noorkotkamärgid
(viimased kavandas Eduard Kana) ja Tallinna Jahtklubi märgid.
Kunstiliselt kõrge tase
Tavasti märgid on kujunduslikult väga heal tasemel, sest
kui tolleaegne Riigi Kunsttööstuskool ei õigustanud oma
pretensioone ku-jutavate kunstnike ettevalmistajana, siis vai-eldamatud
on selle kooli teened ornamendi- ja kirjakujunduse alal. Eeskätt muidugi
tänu Günther Reindorffi kui väga võimeka kujunduskunstniku
tegevusele selles koolis. Kaugemas perspektiivis ulatuvad Tavasti vabriku
kujunduskultuuri juured Peterburi, kus peale Reindorffi olid õppinud
ka Peet Aren ja Eduard Järv. Sellele baasile toetudes võttis
Tavasti vabrik ette ka kunstiliselt õige komp-litseeritud ülesandeid,
nagu spordi-auhinnad ja muud representatiivsed ese-med. Järve lahendused
on õige julged – paiguti hulljulgedki. Ta on asendanud traditsioonilised
auhinnakarikad keerukate kompositsioonidega, millesse on vastavalt eseme
tähendusele sisse viidud muinasaegne linnus, viikingilaev, isegi tennisereketid.
Mõningad selle kunstniku kasutatud motiivid – muistne vibulaskja,
ratsur linnuse ees, suusataja – korduvad erinevas suuruses nii esinduslikel
auhinnakarikail kui ka väiksemail esemeil (taldrikutel, sõlge-del).
Isegi nii riskantne võte kui puiduvor-mide ülekandmine metalli
on Järvel õnnestunud: puust õllekannu vormile on rahva-pära-se
ehtekunsti võtteid (näiteks klaaskivi-kesi) lisades saadud
täiesti talutav tulemus.
Kunstiliselt nõudlikumate lahendustena tuleks Tavasti tööstuse
produktsioonist esile tõsta ka rahvapäraste ehete moderniseeritud
vorme: kuhiksõlgi, silmadega preese, hoburaudsõlgi jms. Omal
ajal väga populaarsete viikingilaevadega sõlgede kõige
kunstipärasemad variandid kannavad samuti Tavasti märki.
Arvukalt on Tavasti ettevõttest tulnud ka igasuguseid tarbevorme,
mis enamasti ei andnud küll kunstnikule erilisi võimalusi uusloominguks,
kuid olid eesti kodudes omal ajal väga levinud. Nende hulka kuuluvad
nii lauanõud kui ka kirjutuslaua garnituurid, küünlajalad,
pildiraamid, lauaplokid, sigaretitopsid jmt. Tavasti vabrik valmistas esemeid
peale hõbeda ka alpakast, vasest, tinast ja isegi dekoreeris kristallnõusid
hõbeserviste või muude ehisdetailidega.
Mitmekülgne Tavast
Üks Tavasti ettevõtte edu põhjusi oli heatasemeline
teostajate kaader. Läheks pikaks üles lugeda kõigi paremate
graveerijate, emailijate, trugijate ja pressivormi spetsialistide nimed.
Teostusliku taseme tagas muidugi ka Tavasti nõudlikkus, kuid samas
pole heidetud talle ette töölistele liigse kiiruse pealesurumist.
Tema suhted töölistega olid üldjoontes head ja mõningate
töölistega sõbrunes ta isegi niivõrd, et kutsus
nad oma purjejahiga sõitma. Muide – Roman Tavasti kui purjesportlase
võimed küündisid mitmete kodumaiste auhindadeni ja osavõtuni
rahvusvahelistest võistlustest. Rahvusvahelise auhinnani jõudis
ta aga oma põhilisel erialal – teda autasutati 1937. aasta
Pariisi maailmanäitusel pronksmedaliga metallitööde eest.
Tehase natsionaliseerimine nõukogude võimude poolt ja
Roman Tavasti surm kustutas (nõukogude tsensuuri agaral kaasabil)
küll esialgu tema nime eesti tarbekunsti ajaloost, aga tema käitis
töötas edasi, esialgu Metallmärgi, hiljem Juveelitehase
nime all. Praeguseks on Tavasti au ja nimi taastatud, ning osaühingu
JUVEEL juhatuse esimees on Roman Tavasti poeg Raul-Roman Tavast.
Juveelitehas on tänu sellistele kunstnikele nagu Liidia Elken
ja Urve Küttner, säilitanud Tavasti töökoja hea maine.
Tehase toodangus domineerib tänasel päeval lauahõbe, aga
valmistatakse ka ehteid ja muid metallehistöid.
Roman Tavasti loodud ettevõtte 75. aastapäeva tähistab
möödunud aasta 18. detsembril tarbekunstimuuseumis avatud näitus,
mis annab ülevaate kolmveerandsajandi jooksul käitises ja tema
"õigusjärgses" Juveelivabrikus valminud toodangust.
KAALU KIRME
(Artikli koostamisel on kasutatud V. Konsapi ja Hannes Walteri uurimusi
ja Raul Tavastilt saadud materjale.)
* Märkide asjatundja Tõnu Lauk väidab, et mu mälu
petab mind. Vanaraua kogumise eest saadud märgid olevat valmistatud
H. Kiiveri töökojas. Küllap siis kohtasin Tavasti nime poisikesena
mõnel muul märgil.
|