Autogrammidest mammutkontserdini
Tänavuste eesti muusika päevade raames kõlas 24.
– 28. märtsini Tallinnas, Pärnus ja Keilas ühtekokku üheksa
kontserti. Siinjuures on tähelepanuväärne, et festival algas
ja lõppes esmakordselt sümfooniakontserdiga (Kalle Randalu
ja ERSO muusikaõhtust Paul Mägi dirigeerimisel 25. III oli
juttu eelmises Sirbis).
Tegelikult said need päevad alguse aastal 1979, kui toimus esimene
Nõukogude Eesti muusika festival. Sealt edasi on olnud nii paremaid
kui ka halvemaid aegu, mil neid päevi ei korraldatud üldse (1990
ja 1992). Praegu paistab vähemalt publikuhuvi järgi otsustades,
et paremad ajad on jälle tagasi. Sedasama kinnitas eelnevalt ürituse
senistest suurimale eelarvele pilku heites ka festivali peakorraldaja Raimo
Kangro. Ning täpselt sama järelduse võib teha ka esiettekandele
tulnud teoste arvu põhjal – neid oli kokku 36. Selles avaldubki
ehk eesti muusika päevade korraldamise mõte kõige paremini:
festival on heliloojatele uute teoste loomisel muidugi väga tugev
stiimul, sahtlipõhja kirjutada ei taha ju keegi. Iseäranis
oluline on see noortele heliloojatele, kellel pole tagataskust võtta
lepinguid suurte kirjastuste ja orkestritega.
Rannap ja "autogrammide" laviin
Kontsert "Autogrammid ja saksid" Mustpeade Majas (26. III) ei alanud
ei ühe ega teisega, vaid Rein Rannapi tehtud-esitatud klaveriseadega
Arvo
Pärdi teosest "Fratres" (1977/1980). Tegelikult on juba helilooja
ise teinud sellest mitmeid transkriptsioone, kuid puudus klaveriversioon.
Rannap rõhutas muusika peidetult "orkestraalset", ekspressiivset
alget – akordid kui kirikukellade kõlad, samas ka sügavad oktavites
bassid. Ning lõpus muidugi ka süvitsi minev meditatiivsus klaveri
korraga helisevates äärmistes registrites. Järgnenud Pärdi
"Partiita" (1958) kuulub muidugi eesti klaveriliteratuuri klassikasse.
Ning siis alustas Rein Rannap publikuga äraarvamismängu,
kus nutikamaid ootasid ees ka auhinnad. Nimelt oli pianist tellinud üheteistkümnelt
eesti heliloojalt (kui Kalev Mark Kostabi ka siia lugeda) klaveriminiatuuri
ehk muusikalise autogrammi, mis iseloomustaks kokkuvõtvalt iga komponisti
ja tema stiili. Rannap mängis need nüüd nonstopina ette
ning kuulajad täitsid samal ajal usinalt varem välja jagatud
ankeete, et ära arvata, missugune "autogramm" kellelegi kuulub (nimevalik
oli kavalehel). Pärast selgus, et täiesti õigesti ei tabanud
kõiki autoreid ära keegi, ka mitte Heliloojate Liidu esimees
Lepo Sumera. Kui Jaan Räätsa, Urmas Sisaski, René Eespere
ja Raimo Kangro palade äratundmisega ei tekkinud probleeme, siis näiteks
Erkki-Sven Tüüri ja Lepo Sumera, samuti Eino Tambergi ning Ester
Mägi omi aeti omavahel segamini.
"Autogrammid" kuulatud, alustasid "saksid", st. Tallinna Saksofonikvartett
koosseisus
Olavi
Kasemaa, Villu Veski, Valdur Neumann ja Hendrik Nagla, esiettekandel
nelja helilooja teosed. Saksofonikvartett on küllaltki spetsiifiline
ansambel, mille faktuurikujunduse ja kõlavärviprobleeme lahendas
iga helilooja oma teoses erinevalt. Raimo Kangro miniatuur "Sosinad"
näitas kõigepealt justkui foonilis-ambientlikku mõtlemist,
kuid aktiivsem rütmipilt ilmus peagi. Tekstuur oli organiseeritud
põhimõttel, et kui üks saksofonidest kujundas meloodilist
liini, siis teised samal ajal saatefaktuuri. Kõlavärvidest
võis siin tõepoolest kuulda ka sosinaid (st. toonita puhumist).
Aare
Kruusimäe (1972) Saksofonikvarteti esimeses osas "Lubadused" oli
huvitavalt kompaktseks komponeeritud faktuur. Teos on helikeelelt tonaalne
ning lähtub küllalt traditsioonilisest harmooniakäsitusest.
Keskses osas "Aaria" oli neoklassitsistlikku stilisatsioonimomenti tunda
ehk kõige paremini, finaal mõjus pigem vaimuka epigrammina.
Tõnu
Kõrvitsa (1969) "The Assignation" jättis üldmulje
kui staatiline helifresko, milles värv ja kooskõla ongi need
põhielemendid, mis hoiavad koos muusikalist vormi ja faktuuri. Atonaalsest
helikeelest hoolimata võis siin leida ka new ageilikke mõtteparalleele.
Ning just kõlavärvide fantastiliselt muutuv spekter pani kõigepealt
kuulama, kaasa mõtlema ja süvenema. Eino Tambergi "Motus"
("Liikumine") jätkab helilooja ekspressionistlikku loomesuunda, mille
vormis on sedavõrd palju segmente, et saab rääkida nö.
vormikillustumise võimaluste ärakasutamisest. Lühikesed
kromaatilised motiivid, nende imitatsioonid ja kordused ning rohked tremolod
andsid juhtkujundi tähenduse kord ühele, kord teisele elemendile.
Aaro Pertmanni (1970) "Dobrõje ljudi" saksofonile (Virgo
Veldi), tšellole (Pärt Tarvas) ja klaverile (Mati Mikalai)
jättis võrdlemisi akadeemilise ja amorfse üldmulje: kohati
esines küll quasi-romantilisi helke ning ehk mõni ootamatu
modulatsioongi, kuid puudus see "miski", mis hoiab loo kompositsiooni tegelikult
koos. Mart Siimeri "Exaltabo" flöödile (Monika Mattiesen)
ja saksofonile (Heli Reimann) ideeks on ühest helikeskmest
arenema hakkava lineaarsuse mitmesuguste kõlavärvide ja artikulatsioonivõtetega
modelleerimine – kasutades nii ülepuhumisi, tremolote vahetamisi ja
frullatosid.
Värv tunduski olevat siin korraga nii eesmärk, pühitsus
kui abinõu.
Mammutpäev ja mammutkontsert
Laupäev (27. III) oli festivalil tõeline mammutpäev:
kolm kontserti Tallinnas (Aare-Paul Lattiku orelikontsert toomkirikus,
"Mammutkontsert" Matkamajas ja elektronmuusika kontsert Estonia talveaias)
ning neljas veel Pärnus (Nõmme Linnaorkester Hendrik Vestmanni
juhatusel).
"Mammutkontserdi" tugiinstrumendiks oli kitarr – nii soolopillina kui
mitmesugustes kammerkoosseisudes ja kombinatsioonis live-elektroonikaga.
Peaaegu neljatunnine kontsert, mis lõppes Kuldar Singi ulatusliku
vokaaltsükliga "Aastaajad" (1991) Leili Tammeli, Tiit Petersoni
(kitarr),
Tauno
Saviaugu (flööt), Cornelia Lootsmani
(harf) ja Aare
Tammesalu (tšello) esituses, algas hoopis EMA kompositsioonitudengite
helitöödega. Esimesena ilmusid publiku ette Lauri Jõeleht
(1974,
kitarr) ja Mirjam Tally (1976, live-elektroonika) ning kõlama
hakkas Tally "Fragment" kitarrile ja live-elektroonikale. See oli hõredate,
nagu ootusseisundis kõlade suure kajaga elektrooniliselt ruumistatud
fantaasiapilt – kõlamaastik, milles oli nii poeetilist nägemust
kui tämbrifantaasiat (kitarri flazolettide värvid). Jätkas
Lauri Jõeleht kitarril oma miniatuuriga "Hetkesse süüvides",
mis oli samuti fragmentaarne ning hõreda kitarrifaktuuriga. Kairi
Kose (1976) "Meenutus" kitarrile (Lauri Jõeleht) ja makilindile
algas käo kukkumise ning suviste loodushäältega. Sellel
helifoonil maalis Jõeleht akvarelsetes toonides ning pastoraalsetes
intonatsioonides kõla-(küla-?) maastiku, millesse põimusid
nii huvitavad harmooniapöörded kui temperamentsed aktsendid.
Kägu aga muudkui kukkus ja kukkus… Juhana Riskala (1975, Soome,
EMA kompositsiooniüliõpilane) teost "Püüd" kitarrile
(L. Jõeleht) võib vaadelda kui mõttemänge, milles
on küllalt oluline roll ka peenelt iroonilisel momendil. Põhikarakter
oli siiski heakõlaliselt lüüriline.
Lepo Sumera kammertsükkel "Odaliskid" (neljast osast kolm
esiettekandes) kõlas Janika Lentsiuse (flööt),
Heiki
Mätliku (kitarr) ning Henry-David Varema (tšello) esituses.
Neli hetääri ning neli karakterit – Sumera nägemuses küllap
ettearvamatud ja salakavaladki nagu naised ikka (idamaised eriti!). "Tantsiv
odalisk" rabas kuulajaid kohe ehmatava energiaga, teisenes siis lüürilisse
ning tantsulisse kõlasfääri (ikkagi tantsiv haareminaine).
Tšello ja flöödi oktavites meloodiajoonises võis siin
kuulda ka asjakohaselt idamaised intonatsioone. See-eest "Laulev odalisk"
tugines kolme pilli unisoonis monoodiale, selles kantileensuses varieerus
suurel määral dünaamika ning tämbraalsus (tšello flazoletid).
"Nukker odalisk" kangastus kuulajatele motiivikatkestuste ootusseisundites,
näidates katkestust (pausi) kui kompositsioonilist konstruktsioonielementi.
Neist naistegelastest viimane, "Vaikiv odalisk" (1997), on kirjutatud sooloflöödile.
Sellest sai Janika Lentsiuse virtuoosne ja artistlik etteaste: tehniliste
mänguvõtete mitmekesisus ja pilli äärmiste registrivärvide
huvitav kasutamine andsid tõelise kontserdielamuse.
Ester Mägi oli "Mammutkontserdil" esindatud mammutlikult
– nelja teosega (või kuuega, kui romansid ja laulud eraldi võtta).
Neist "Kaks romanssi", "Maarjasõnajalg" ja "Kaks laulu" kõlasid
Kaia
Urbi ettekandes: solist maalis lauludest kord hingestatumaid, kord
dramaatilisemaid vokaalseid akvarelle (saatekoosseis Heiki Mätlik,
Henry-David Varema ja Urmas Vulp viiulil varieerus olenevalt teosest).
René
Eespere esiettekandeline Trio viiulile (Vulp), kitarrile (Mätlik)
ja tšellole (Varema) on tugevalt fragmenteeritud vormiga teos. Siin on
segmentset arendusloogikat, vastandatakse intonatsiooniliselt sarnaseid
(mitte erinevaid!) elemente. See printsiip oli kunagi iseloomulik ka Erkki-Sven
Tüüri loomingule. Trios võis muuseas kuulda Eesperele
ebatüüpiliselt palju dissonantse. Võib öelda, et
üldine vormimosaiiksus hoidis siiski kogu aeg pinget üleval ning
oli seeläbi teose muusikalise dramaturgia aluseks.
Kontserdi teise poole sisustasid Tiit Peterson (kitarr) ja Tauno
Saviauk (flööt) kuue helilooja sama arvu teostega, neist
kaks esiettekandes. Kõigepealt Jaan Räätsa paradoksleva
pealkirjaga "Pealkirjata pala nr. 1", väga selge vormikeelega teos.
Siin oli kuulda kitarri artikulatsioonilisi trikke ning kord kvadraatsust
rõhutavat, siis sellest väljuvat ostinaatset saatefaktuuri.
Urmas
Sisaski "Hale Bopp’i komeet" on omapärase mõttekäiguga
lugu, kus esimesed seitse minutit ei juhtu muusikas peale re-mi-fa noodi
kombinatsiooni suurt midagi. Kuid siis jõudis "helikomeedi" teekond
maiste kuulajate vaatevälja ning moduleerus e-mollist a-molli, omandades
samas ka hispaanialiku rütmimustri. Lõpus jäi sugestiivsetes
kordustes hõljuma üks habras motiiv nagu kosmiline tolm tähtede
vahel.
Lõpp(hea)kontsert
Festivali lõppkontserdil Mustpeade Majas (28. III) kõlasid
Nõmme
Linnaorkestri ning segakooride Ad Libitum ja Endla esituses
Hendrik
Vestmanni dirigeerimisel vaid esiettekanded. See käib ka Raimo
Kangro "Display III – A. Vivaldi portree" kohta, sest autori kinnitusel
pole seda varem Eestis esitatud. Vivaldi muusikaportree neoklassitsistlikult
motoorsed keelpilliorkestri kooskõlad viisid korraks mõttele,
et see võiks sama hästi olla ka Jaan Räätsa portree
– rütmiline aktiivsus väljendus siin ühtlases pulseerimises
(Vivaldi ei armastunud ju sünkoope). Väga huvitav teos mitmekülgselt
viimistletud ja pingestatud ettekandes. Ning edasi, Gennadi Tanieli
Kandlekontsert
"Collage", esimene Eestis, solistiks Kristi Mühling. Huvitava
idee ja arendusega teos, kus kuulis nii impressionistlikku koloriiti kui
süvenenult dramaatiliseks tõmbuvaid intonatsioone. Orkestris
muidugi, sest sellistes episoodides pidi kannel võimendusele vaatamata
jääma pigem kõrvaltvaatajaks ja värvingulisajaks.
Muusikalist materjali oli Kandlekontserdis rohkesti – folkloorsetest intonatsioonidest
barokse stilisatsioonini. Võibolla oligi see põhjuseks, et
finaalis hakkas senine peaaegu laitmatu arenguloogika pisut takerduma "ei-tea-kuhu-edasi"
küsimuses. Aga ootamatult värske ja värvikas teos igal juhul.
Aare
Kruusimäe teose "Psalm 50" kahele solistile (Aile Asszonyi
ja
Uku Joller), segakoorile ja orkestrile koloriit oli respighilikus
mõttes impressionistlik. Mõlema solisti lüüriline
meloodiakujundus joonistus kõige selgemalt välja teose keskmises
faasis. Kui alguses oli tegemist rõhutatult homofoonilise orkestri-
ja koorifaktuuriga, siis teose lõpus muutusid polüfooniliseks
mõlemad.
Festivali viimase loona kõlas Timo Steineri (1976) "fuugamust"
(tekst I. Hirv) kahele solistile (Asszonyi, Joller), segakoorile ja orkestrile.
Temaatilist materjali on teoses palju, samuti erinevaid faktuurilahendusi
ja poeetilise teksti esitusviise (a cappella laulust retsiteerimiseni).
Kuid ometi hoiab kõike koos vääramatu arenguloogikaga
muusikaline dramaturgia, mis saab lausa plahvatusliku jõu carl-orffilikult
eksalteeritud kulminatsioonis "Surm on puhtaim…". Võib öelda,
et ka publiku vastuvõtt lähenes eksalteeritusele.
Lõppkontsert hea – lõpp hea, kõik hea. Kui kõik
hea – siis ka festival hea.
Igor Garšnek
|
Urmas Sisask, Jaan Rääts, Lepo Sumera, Raimo
Kangro, Erkki-Sven Tüür,
Eino Tamberg ja Peeter Vähi Mustpeade Majas. |
|