Ajalooõpikukirjutamisest
Kui mängult alustada Eestimaa ajaloo õpiku
kirjutamist XVII sajandi lõpul, siis tuleks ehitada eelnev loogiline
jada, mis viiks Rootsi riigini. Kui ajaloolane alustaks oma töö
koostamist umbes kaks sajandit hiljem, siis mitte vähem loogiline
rida peaks lõppema Vene impeeriumiga. Nõu kogu de-aegne kirjutaja
on aga absurdsemas variandis pannud paberile read, millega Peeter I aegne
Eesti ühen da mine Venemaaga oli juba ainuüksi sellepärast
tänuväärt tegu, et võimaldas eestlastel hiljem koos
teiste nõu kogu de rahvastega uhkusega öelda: meie kodumaal
sün dis Lenin. Iseseisva Eesti ajalooõpikud juhivad meid oma
korda loomulikult mööda sündmuste ja nimede rada kuni riikliku
iseolemiseni.
Tulebki välja, et ajalugu ning ka õpikuid
kirjutatakse alati tänasest hetkest lähtuvalt ehk lõpp-punktist
vaadatuna. Kuna sajandite jooksul on meie piirkonnas poliitilise võimu
teostamine olnud erinevate jõudude käes, siis on ka ajaloo
kirjutamise lähtepunktid siin diametraalselt erinenud.
Kui ajaloolane istub käsikirja taha, siis
tema jaoks aja kulg nagu peatuks. Ta on petlikus lõpp-punktis, kus
aja lugu tardub, lakates olemast dünaamiline protsess. Sellest näilisest
lõpp-punktist pöörab ta pilgu minevikku, püüdes
kirjeldada kogu eelnevat kui teekonda lõppjaama. Unustades sageli,
et nii kaua, kuni ajalugu pole jäädavalt lõppenud, saab
tegemist olla vaid ajutise vahejaamaga.
Nii satuvadki ajalooraamatutesse ja õpikutesse
just need sündmused ja isikud, kes sellel reisil läbi ajaloo
jäävad sihini viiva teekonna äärde. Sest vaid nemad
on tänapäeva seisukohast olulised, nad oleksid meid nagu teatepulka
edasi andes toonud tänase päevani.
Kuid aja möödudes oleme sageli hoopis
teises sihtjaamas ning kirjeldame juba õhinal teist teed, mis seekord
on meid sama loogiliselt kohale toonud. Ning, äärmusli kus variandis,
nimetame eelkirjutajaid ajaloovõltsijateks.
Loomulikult pole see olevikust lähtuv mineviku
valik ainuomane vaid ajaloolastele. Ei lähtu ju ka poliitikud oma
tegudes millestki muust kui vaid olevikust.
Minevikus on korduvalt olnud nii, et oleviku
vaatevink list teeb üks ajalugu ja teine visatakse ajaloo prügikasti.
Siis aga aeg möödub ja osad vahetuvad. Ajalootegija saadetakse
prügikasti, seal olija aga tuuakse ajalukku tagasi. Ja miski ei katkesta
seda permanentset protsessi. Täpselt samuti nagu ka uute ajalooõpikute
ilmumist.
Ajalooteaduse (ja siit tulenev ajalooõpikute
kirjutamise) probleem seisnebki selles, et uurimisobjekt – ajalooline minevik
– on oleviku pantvang. Ainus võimalus sellest aheldatusest pääsemiseks
oleks distantseeruda olevikust. Kuid sellist “distantseerunud” ajalugu
pole jällegi olevikul vaja. Ning siis tuleks teatud osa ajaloost kirjutada
jälle sahtlisse. Ilmselt kehtib see ka ajalooõpikute kohta.
David Vseviov
|