VARIA
Analüüsiti Arvo Pärdi teoseid
|
Kõik huvilised ei pääsenudki Assauwe
torni, neile, kes mahtusid, sai osaks
erakordne elamus. |
Teatri- ja Muusikamuuseumi algatusel ja tihedas koostöös Eesti
Muusikaakadeemiaga toimus 1. aprillil TMMi Assauwe tornis Arvo Pärdi
heliloomingu analüüsi seminar.
Seesugune seminar oli Eestis esmakordne ja äratas eriti noortes
õppurites elavat huvi, mille tunnistajaks oli täissaal. Analüüsiseminari
idee sai alguse 20. novembril, kui TMMi direktor Arvo Saar ja muusikaosakonna
juhataja Alo Põldmäe külastasid Berliinis Arvo Pärti,
et tuua Eestisse osa Pärdi arhiivist. Kuu aega hiljem, kui A. Pärt
ja tema mänedþerist abikaasa Nora Pärt külastasid
TMMi, konkretiseerus mõte seminari läbiviimise koha ja ajaga.
A. Pärt pakkus analüüsiks välja neli helitööd:
"Cantus B. Britteni mälestuseks", "De profundis", "Peegel peeglis"
ja "Fratres". Kaks esimest saidki seminari alusteosteks. "Cantuse" analüüsi
esitas EMA magistrant Saale Kareda, "De profundis’t" analüüsis
EMA doktorant Kerri Kotta. Mõlemad ettekandjad kasutasid
analüüsimisel Schenkeri meetodit. Seminari aktiviseerimiseks
jagati analüüsitavate teoste partituure Muusikaakadeemia ja Tallinna
muusikakoolide teooria- ja heliloomingu osakondade õppuritele. Arvo
Pärt kiitis analüüsijate head ettevalmistust ning jäi
seminari tasemega igati rahule. Analüüsi lõppedes tekkis
spontaanne juturing, mille käigus A. Pärt istus klaveri taha
ning mängis ja analüüsis tintinnabuli-süsteemi ligi
pool tundi oma populaarsete klaveripalade "Aliinale" ja "Variatsioonid
Ariinuška tervekssaamise puhul" põhjal.
Muusikateadlased Tartus
Eesti Muusikateaduse Seltsi selleaastane Tartu päev peeti Tartu
ülikooli ajaloomuuseumi konverentsisaalis 10. aprillil. Ettekandekoosoleku
avas seltsi juhatuse esimees Margus Pärtlas.
Kõigepealt kuulati kaht ettekannet EMA bakalaureuseõppe
tänavustelt lõpetajatelt. Viida Raag (juhendaja prof.
Urve Lippus) andis läbilõike Tallinna viiulimeistrite tegevusest,
peatudes pikemalt esimese eestlasest tunnustatud viiulimeistri August Kristali
ja sõjajärgse tuntuma viiulimeistri Feliks Villaku tegevusel.
EMA magistrant Elo Ivask esitas Telemanni loomingut mõlema
viiulimeistri pillidel. Evelin Kõrvits (juhendaja dots. Toomas
Siitan) keskendus muusikaelu organisatsioonilistele ümberkorraldustele
Eestis aastatel 1940-41. Meie lähiajalooga ei tegelda palju, sest
see on aeg, millesse tuleb suhtuda suure pieteeditundega – sellele viitasid
diskussioonil TÜ filosoofiateaduskonna dekaan Jaan Ross ja
H. Elleri nim. muusikakooli õpetaja Vivian Tordik. EMA magistrant,
EMA ja TPÜ õppejõud Anu Kõlar käsitles
kristlikrahvuslikku suunda Eesti 1930. aastate protestantlikus kirikumuusikas.
Kirikumuusika on seotud kiriku positsiooniga ühiskonnas. Vaatamata
kirikumuusika sekretariaadi (tegutses 1931 – 40) erimeelsustele, on 1930.
aastad senini parimad: kasvas köstrite ja organistide arv, laulukooride
arv, korraldati vaimulikke laulupäevi. TÜ klassikaliste keelte
osakonna magistrandi Ave Paesalu ettekanne tutvustas rooma filosoofi
ja riigimehe Boethiuse (ca 480 – 524) traktaati muusikast, peatudes samuti
Boethiuse kõige tuntumal teosel "Filosoofia lohutus". Laulja ja
praeguse EMA magistrandi Allan Vurma uurimus oli seotud lauluõpetuse
terminoloogiaga, keskendudes mõistete paarile "hääl ees"
ja "hääl taga" ning kuidas seda mõtestavad ja käsitlevad
EMA laulupedagoogid ja üliõpilased. Päeva lõpul
esitleti kahte raamatut: Heidi Heinmaa "Protestantlik kontoriinstitutsioon
Tallinnas 16. – 17. sajandil", (Eesti muusikaajaloo toimetised 4. Eesti
Keele Instituut, Tallinn 1999) ning Maarja Kasema, Vaike Sarve
"Setu
hällitused" (Ars musicae popularis 13. Eesti Keele Instituut, Tallinn
1999). Kõik kolm autorit on H. Elleri nim. muusikakooli vilistlased,
nii et Tartu sobis igati nende trükiste esmatutvustuseks.
Raili Sule
Eesti muusika Kiievis
Nädal tagasi kõlas Kiievis kolme eesti helilooja loomingut.
Eesti-lembese muusikateadlase Talja Sapargalijeva initsiatiivil ja
Ukraina Eesti saatkonna toel sai 9. aprillil Teadlaste Maja kammersaalis
Kiievis teoks kontsert valdavalt eesti muusikast: Volodimir Runtšaki juhatatav
kammerorkester, mis tegutseb Ukraina Heliloojate Liidu juures, esitas Jaan
Räätsa Kontserdi kammerorkestrile op. 16, Raimo Kangro
"Display
III – A. Vivaldi portree" ning Lepo Sumera "Sinphone" keelpilliorkestrile
ja löökpillidele ning laste klaverikontserdi "Kolm maailmaimet",
solistiks Hanna Ulajeva. Lepo Sumera, kes sõitis seks puhuks Kiievisse,
oli meeldivalt üllatatud nii arvukast publikust ja soojast vastuvõtust.
Ka koges EHLi esimees, et Kiievis ei teata Eestis toimuvast ega ole seni
ka osatud leida kedagi, kelle kaudu (muusika)suhteid taastada. Nüüd
on algus tehtud.
"Concerto contore" esiettekanne
Täna ja homme tuleb Sakala keskuses esiettekandele kontsert
kontoritehnikale ja orkestrile.
"Concerto contore" on loonud professionaalne meeskond. Muusika kirjutasid
tuntud eurolaulude meistrid ning vaieldamatud professionaalid elektroonilise
arranzeeringu alal Priit Pajusaar, Glen Pilvre ja Tõnu
Kõrvits. Libreto autorid on Karl Martin Sinijärv ja
Priit
Valkna, viimane on ka idee autor ja lavastaja. Heliteose kannab ette
Tallinna Filharmoonia Kammerorkester Tarmo Leinatamme juhatusel. Viieosalises
kontorimuinasjutus hakkavad kontorimasinad müstilisel aastatuhandevahetuse
ööl elama oma elu. Lugu räägib sellest, mis võib
juhtuda, kui aparaadid võtavad kätte ja hakkavad ise asju ajama.
Kontsert esitatakse ilma sõnalise osata, tegevust kannab vaid muusika.
Soovi korral võib publik siiski leida selgituse kavalehele trükitud
libretost. Sündmuste pöördepunkte vahendada ning soovitud
meeleolu aitab luua projektsioon suurel videoekraanil, mis on ka üks
lavakujunduse keskseid elemente. Autorid loodavad, et nende heliteost kuulnud
inimesed hakkavad edaspidi oma argimaailma nägema lustakama ja avarama
pilguga. ETV jäädvustab "Concerto contore" 30minutise erisaatena,
mis jõuab vaatajateni kaks nädalat pärast esiettekannet.
Videomontaaþi reþissöör on Masa, kujundajad disainer
Asko Künnap ja Iir Hermeliin. Neljakümneminutine heliteos plaadistatakse
ja 1000 plaati paisatakse jaemüüki.
Pärnu Ooperi solistid Helsingis
18. aprillil toimub Helsingis, Balderi saalis (Aleksanderkatu 12)
Pärnu Ooperi solistide kontsert.
Kontserdi korraldab Pärnu Ooperi sõprusühing Soomes.
Kontserdi võimalik tulu läheb Pärnu Ooperi tegevuse toetuseks.
Pärnu ooperi sõprade ühing Soomes tegutseb mittetulundusühingu
Forza Finlandia allüksusena.
Juhan Aavik – 115
Toredasti tähistas Holstre mehe Juhan Aaviku juubelit Suure-Jaani
vald, kuulutades muusikaloolase Johannes Jürissoni oma valla aasta
isikuks.
Autasu anti Jürissonile Suure-Jaanis Kappide muuseumis, kus ta
parajasti oli juhtimas järjekordset salongiõhtut. Seekord laulsid
Tiiu Levald ja tema õpilane Merle Hillep Juhan Aaviku ja teiste
laule. Tiiu Levald rääkis oma vanemate mälestusi Aavikust,
kes oli olnud nende õpetaja. 5. aprillil toimus Viljandi muusikakoolis
kontsert, mis pidi meenutama, et Aavik oli ise kunagi olnud särav
trompetist – veel enne, kui temast sai helilooja, dirigent, õppejõud,
kriitik, rektor, Muusikalehe toimetaja. Paraku trompetile ta suurt ei kirjutanud,
vähemasti Viljar Langi õpilased Tartu Elleri-nimelisest
muusikakoolist ja Aavo Otsa õpilased kolmest Tallinna muusikaõppeasutusest
ühtki Juhan Aaviku trompetipala ei esitanud. Enamus ettekantust hoidis
Austria ja Saksamaa kanti kõlas ka Hillar Kareva "Lamento".
Mängijate vanus oli väga erinev – algkoolipoisist kuni muusikaakadeemia
IV kursuse tudengini – , kuid kõiki ühendas püüe
anda oma parim.
Anne Malle Hallik
Maldutise stipendium Eve Andrele
Klavdia Maldutise stipendiumi pälvis Eve Andre, kes debüteeris
edukalt Rosalie’na romantilises balletis "Armastuse muinasjutt".
Eve Andre paistis silma tantsulise väljendusrikkusega juba Tallinna
balletikoolis, õpetajaks Inge Arro. Estonias sai ta kohe mitu
väikerolli ja variatsiooni. Klavdia Maldutise stipendium lisandus
kunstiauhindadele viis aastat tagasi. Stipendium antakse Estonia
teatri noorele tantsijale. Maldutis oli 1926 – 44 Estonia priimabaleriin,
kelle suurrolle – Luik, Tao-Hon, Giselle – meenutatakse tänaseni.
50 aastat elas ta võõrsil ja naasis kodumaale 1994. aastal.
Pärast tantsijanna surma läks osa tema pärandusest Estonia
Seltsile temanimelise fondi asutamiseks.
Heino Aassalu
Maailmamainega baleriinid Vanemuises
19. aprillil annavad Vanemuise suures majas külalisetenduse
Peterburi balletisolistid.
Õhtu kannab nime "Sankt Peterburgi balletitähed", kuigi
tantsijate kodumaana võib peale Venemaa nimetada ka Tšehhit, Gruusiat,
Itaaliat, Ukrainat ja Lõuna-Koread. Enamik esinejaist on lõpetanud
A. Vaganova nim. Vene Balletiakadeemia ja tantsivad praegu Peterburis Maria
Teatris. Klassikalistest pas-de-deuxdest (Bournoville’i, Petipa,
Gorski, Balanchine’i, Taglioni koreograafia) ja kaasaegsetest numbritest
kava pani kokku Vassili Medvedjev – varasemate gastrollide jooksul
Eestis hulgaliselt loorbereid lõiganud, 1981 – 89 Vanemuises töötanud
koreograaf ja lavastaja. Kontserdi kuulsamad tähed on Bae Joo Yoon,
Veronika Ivanova, Natalja Baškirtseva, Jelena Gludþidze-Tukanova,
Elvira Habibulina, Vassili Medvedjev, Stanislav Fecho (tunnistati 1998
Tšehhi parimaks tantsijaks), Feton Miozzi, Nikita Šeglov jt. Õhtu
naelaks kujuneb kindlasti Maria teatri juhtivsolisti Vjatšeslav Samodurovi
esitatud
Saint-Saënsi "Luik" Leonid Jacobsoni legendaarses koreograafias. Balletiõhtut
läbiv idee on näidata vene klassikalise tantsukooli tugevust
läbi aegade ja selle jätkumist ka läheneval XXI sajandil.
Tantsudraama "Woyzeck" Tallinnas
Tantsukuu järgmine väliskülaline Eestis on MBT Danseteater
Taanist, kes esitab 19. aprillil Eesti Draamateatris tantsudraama "Woyzeck".
Seekord
on külakostiks kunstilise juhi, koreograaf Marie Brolin-Tani uusim
töö Georg Büchneri "Woyzeck". MBT on tuntud Skandinaavias
ja mujalgi oma tantsudraamadega – jutustatakse lugu, moderntantsule omasele
absurdsusele on jäetud vähe ruumi. Eestlastele on ehk huvipakkuv,
et selles tantsib eesti-rootsi päritolu tantsijanna Siri Lepp.
Marie Brolin-Tani tõlgenduses on "Woyzeck" lugu mehest, kes valib
nõrkuse, et ellu jääda – makstes selle eest armukadeduspiinadega.
Peategelane ei ole ohver, nn. sotsiaalne juhtum, vaid mees, kes tahab anda
oma elu kõige väärtuslikuma eest, mis tal on – Marie,
naise eest, kes paneb ta elama.
Taani filmid Tallinnas, Tartus ja Narvas
9. aprilli õhtul avab Taani Suursaadik Svend Roed Nielsen
Tallinna Kinomajas Taani filmide nädala, mille avaloona linastub tänavu
Berliinis Hõbekaru pälvinud Søren Kragh-Jacobseni film
"Mifune viimane laul".
Dogma 95 vaimust kantud Kragh-Jacobseni film jätkab Winterbergi
"Perekonnapeo" ja von Trieri "Idiootide" laadis inimpsüühika
uurimist. Enne seanssi kõneleb tunnustatud filmikriitik ja õppejõud
Peter
Schepelern, kelle loengu teemaks on "Taani filmikunsti renessanss".
Taani filmide nädalal, mille seansid algavad õhtuti kell 19
võib näha veel draamat, komöödiat, trillerit ja joonisfilme
lastele (vt. kava lk. 22). Ingliskeelsete subtiitritega taani filmid linastuvad
ka Tartu kinos Ekraan ja Narva kinos Rugovid.
Pia Juul ja Ylva Eggehorn
7. aprillil esitleti Kirjanike Maja musta laega saalis kahte põhjamaist
poetessi. Oma luulet lugesid Pia Juul Taanist ja Ylva Eggehorn Rootsist.
Tartu ülikooli skandinavistikaõppejõud Nikolai
Edwards püüdis kummagi kohta üht-teist iseloomustavat
öelda, luuletustest loeti ette ka eestikeelsed tõlked. Pia
Juul pidavat kuuluma 80. – 90.vahegeneratsiooni, kes põrkub
70ndate tunnetuslikkusest ja eelistab pigem sotsiaalset realismi, sageli
humoristliku alatooniga. Lisaks viiele luuleraamatule on kirjutanud ka
ühe romaani ja ühe näidendi. Tema mälestuslikus, identiteediotsinguga
tegelevas loomingus mängib suurt rolli aeg, kodukohast Jüüti
saarelt pärinev eriline rütm – aeglane, eepiline, muinasjutuline,
sageli inspireeritud trollidest või haldjatest. Ette loetud luuletused
pärinesid kogust "Ütlen ma – ütlesin ma", mis pidi kaante
vahele jõudma alles mõne päeva pärast. Kõlama
jäid üksikud read, nagu: halbadel hingedel ei ole keha. Või
siis: midagi ei ole nii hullusti, et see poleks hästi.
Ylva Eggehorn saabus kirjandusse kuuekümnendatel, kristlikult
ärganud kaheteistaastase lapsena, olles avastanud piiblis uue keelemaailma.
Oma psalmilise, musikaalse, konkreetse luulega lõi ta uue traditsiooni
rootsi luules, asetades evangeeliumi igapäevase elu keskmesse. Pärast
kolmandat kogu toimub temas uus ärkamine, sedakorda sensuaalne; edasi
saab valdavaks väga isikliku koega armastusluule, metafooriküllane
ja meditatiivne. Käsikiri, millest ta ette luges, ühe Poola resistancei
lauljatari plaadist inspireeritud "Karussell madonnadega", ilmub raamatuna
sel aastal. "Õnn pole meie emakeel, me kõneleme tema keelt
kangelt ja raskepäraselt," kirjutab Ylva Eggehorn. "Iga inimene on
stiilivääratus. Tuleks sisse seada nägude sakrament."
D. K.
Eesti Akadeemilises Raamatukogus avatakse 19. aprillil kell 16 näitus
"Rariteet ja restaureerimine", millega tähistatakse raamatukogu restaureerimisosakonna
kümnendat tegevusaastat.
Osakond loodi eeskätt tagamaks EARi baltikaosakonna rohkem kui
370 000köitelise vanatrükise, haruldase raamatu ja baltikakogu
säilitamist. Siin töötab keemikuid ja nahakunstnikke, kelle
käe all aastate jooksul on saanud uue elu arvukalt haruldasi ürikuid.
Näitus tutvustab restaureeritud köiteuunikume ja raamatugraafikat,
eksponaate illustreerivad fotod restaureerimisprotsessist. Tähtpäevaks
ilmus osakonna eesti- ja ingliskeelne buklet ning EARi restauraatori Endel
Valk-Falgu metoodiline kogumik "Ajastu stiilitunnuste säilitamine
konserveerimisel". Näitus on lahti 12. maini.
Sirje Lauring Vaska
Teaduskonverents 1998. a. EKA õppeekspeditsioonist Obi hantide
juurde reedel, 23. aprillil kell 10 EKA ruumis 119.
Ekspeditsiooni liikmetelt tulevad ettekandmisele järgmised teemad:
T. Paaver, "Obi ümbruse loodus. Hantide elatusalad"; M. Maiste,
"Hantide,
manside traditsioonilised ja kaasaegsed elamud ning ehitised"; K. Luik,
"Hantide-manside kõrvalhooned"; P. Mättas,
"Obi hantide
kodu ja selle sisustus"; R. Erdel, "Hantide-manside puidust majapidamisriistad";
J. A. Looveer "Hantide-manside paadid, liiklus ja veovahendid",
M. Männik, "Muudatused Obi hantide majanduses ja kultuuris tänapäeval",
S. Saarepuu, "Obiugrilaste traditsiooniline maailmapilt ja uskumused";
K. Sipelgas, "Hantide-manside hauaehitised ja matusekombed"; M.
Rodi, "Hantide-manside ornament"; M. Õunap, "Hantide-manside
naiste rõivad ja ehted"; K. Õunapuu, "Hantide-manside
meesterõivad"; A. Härm,
"Hantide rahvakunstnik Raisev
ja handi kaasaegne kujutav kunst". Kunstnik Loit Jõekalda esitleb
raamatut Äänisjärve kaljujoonistest.
Grünbergi 110. sünniaastapäeva näitus
9. aprillil avati Adamson-Ericu muuseumis näitus "Jaan Grünberg
110. Maal ja monotüüpia".
11. aprillil möödub 110 aastat tundepeene koloristi, maastikumeistri
ja eesti monotüüpiakunsti ühe silmapaistvama esindaja Jaan
Grünbergi sünnist. Jaan Grünberg (1889 – 1969) alustas kunstiõpinguid
Kristjan Raua stuudios (1908 – 1911), õppis aastail 1920-1926 Pallases
Konrad Mäe ja Ado Vabbe ateljees. 1926. aastal siirdus Pallase stipendiaadina
Pariisi ning käis samal aastal ka Itaalias koos oma lähima mõttekaaslase
Eduard Wiiraltiga. Pariisis elas ja töötas Grünberg aastail
1926 – 1933 ning taas 1937 – 1939. Tema maalilaadi kujunemist on mõjutanud
ta õpetaja Konrad Mäe ekspressiivne värvikäsitlus,
eriti aga pikaajaline suhestumine prantsuse maalikultuuriga. Grünbergist
kujunes eesti kunstis üks prantsusepärasemaid hilisimpressionismi
järgijaid eesti kunstis, kelle loomingul on oluline koht meie 1930.
aastate kunstipildis. Kunstniku isikupärase visuaalse keele aluseks
on peen koloriiditaju, sisemine värvirikkus ja sügavalt läbitunnetatud
looduselamus. 1944. aastal siirdus Grünberg koos perekonnaga Rootsi.
Tema hilisloomingus tõusevad esile tugeva emotsionaalse laenguga
väikesemõõtmelised nägemuslikud kompositsioonid.
Näitusel eksponeeritakse Eestis esmakordselt Jaan Grünbergi 1930.
– 40. aastate loominguga üheaegselt ka valikut kunstniku 1950. – 1960.
aastatel Rootsis loodud töödest. Näitusel eksponeeritavad
teosed kuuluvad Eesti Kunstimuuseumi ja Tartu Kunstimuuseumi kollektsiooni
ning erakogudesse Eestis ja Rootsis. Näituse on koostanud Kersti Koll
ja kujundanud Andres Tolts. Näitus on lahti 23. maini.
Kristiina Kaasiku isiknäitus
8. aprillil avas Kastellaanimaja galeriis isiknäituse maalikunstnik
ja pedagoog Kristiina Kaasik.
Ta on valinud oma loomingust kümme maali, mis kuuluvad Eesti jaoks
murrangulisse aastakümnesse 1990 – 1999, igast aastast ühe. Ent
Kristiina Kaasiku loomingu järjepidevust ja kunstiprobleemidele pühendumist
iseloomustab see, et näituse kutsekaardil on "Ajatu maastik" aastast
1993. Kaasiku põhimõtted maalijana kujunesid juba üliõpilaspõlves
rühmituse ANK liikmena: väline esteetiline korrastatus (vahest
esmapilgul isegi liiga esteetiline) varjab pingelisi otsinguid ja kunstniku
missioonitunnet. Abstraktse sürrealismi juurest jõudis ta maastikumaalideni,
mida dramaatiliselt läbisid tulemotiivid. Uuemates töödes
on seos konkreetse maastiku või linnaga väga habras, oluline
on värvidest ja õhust loodud, sageli ruumiillusiooniga, uus
struktuur. Rohkem kui konkreetsest reaalsusest lähtub kunstnik oma
subjektiivsetest, ilmselt ka alateadlikest elamustest. Kaasiku maalides
on märgatud tunnetuslikku lähedust Herman Talviku tööde
vaimse pinge ja kirgastumisega. Kuid Kristiina värviplahvatused on
siiski lootusrikkamad kui Talviku karm kohutmõistev graafika, tema
mõtterännakuid pitseerib headuse ja andestamise valmidus. Tajudes
kitsast teed enesekordamise ohtude vahel, on maalija suutnud jõuda
taas uue kvaliteedini. Näitus on lahti 4. maini.
Anne Lõugas
Roosvalti joonistused Sambas
10. aprillil avati Sambas Uno Roosvalti joonistused "Kogutud ja
vaadatud".
Roosvalt on tuntumaid maastikuþanri viljelejaid ja edasiarendajaid
Eestis. Tema loomingut iseloomustab strukturaalne natuuritundlikkus, mille
meelispaladeks on madala taimestikuga rannamaastikud. Roosvalt ei ole lüürik,
vaid koguja ja vaatleja, nagu järeldub pealkirjastki. Ta justkui loob
sotsiaalselt järelemõtliku olukorra tehnikasajandist, mille
areng unifitseerib elu ja toiminguid, muutes tarbetuks osa maailmast, mille
pärusmaaks saab nüüd etnograafia. Roosvalt ühendab
kunstis avara ja konkreetse detaili meeliköitvas mängus, nähtud
maastikulõigud vanavaraga. Etnograafiline mälu loob kunsti
kaudu vaikse tunnistuse rannarahva eluolust. Esemekuhilate siluetid ning
üksikud momendid maastikust toonitavad selleainelise kultuuri sidet,
olemust ja esteetikat. Peetud esemete manuaalset sündi avabki ehk
kõige tundlikumalt joonistus, mis aeg-ajalt saab pastellis kohase
värviaistingu. Pilte kadreerides läheneb autor neile fotograafiliselt.
Kuid Roosvalt ei jäädvusta tõtlikku hetke, vaid rahu,
mis teadagi on ülim kõigest. Teosesse kätketud ajal on
justkui oma rütm, samm, struktuur ja vaikne, kuid kindel helin. Näitus
on lahti 24. aprillini.
Kreg A-Kristring
Igor Gordini tööd Raatuses
12. aprillil avati Raatuses Narva kunstniku Igor Gordini linoollõigete
ja tušijoonistuste näitus.
Tomskis sündinud, Ivangorodis ja Moskvas kunstihariduse omandanud
Gordin elab1979. a. Narvas. Näitustel esineb ta alates 1994. aastast,
peamiselt Narvas, kuid ka mujal. Tunamullu oli tal esimene isiknäitus
Kastellaanimajas ning mullu sügisel osales ta Tallinna graafikatriennaalil.
Igor Gordini linoollõiked on kevadiselt lüürilised ning
seotud inimsuhetega, iseäranis armastusega.
Mare Tralla Sebra galeriis
9. aprillil avati Tartus Sebra galeriis Mare Tralla installatsioon
"Istudes helgesse tulevikku".
Praegu Londonis elav Eesti esimene ja skandaalseim feministlik kunstnik
kombineerib ka sellel isiknäitusel erinevaid meediaid ning isiklikku
kogemust sotsiopoliitilise protsessiga. Näituse kaassõnas iseloomustab
kunstnik irooniliselt tänase Eesti "õnnelikku" iseseisvusaega:
"Ametlikult on Nõukogude Eestist saanud tarbimisriik, kus tarbitakse
banaane ja tööpuudust, raha ja pankrotte, meediakanaleid ja pesumasinaid,
lõunamaa päikest ja eksootilisi loodusravimeid, parteide luulusid
ja maailma uudiseid. Helge tulevik on märkamatult saanud olevikuks
ajal, mil ikka veel ülevusest ümisedes rahvushümni istume
NATO peldikus /---/. Peaasi, et õhk seisaks värske – rahvusliku
rukkilille lõhnaline". Mare Tralla ongi pakkunud välja ühe
võimaluse, kuidas mitte midagi tehes saabub "helge tulevik" kaootilise
kollaazina. Näitus on lahti 24. aprillini.
Kursi päevad Tartus
8. aprillil avati Tartus III Kursi koolkonna päevad. Seekord
on need pühendatud tõsise kunsti austajatele.
Varasemad kursilaste päevad viidi läbi 1993. ja 1996. aastal.
Tänavu on nad hõivanud Tartu Kunstimaja, lastekunstikooli galerii
ja Vilde kohviku. Kunstimajas eksponeeritakse Albert Gulki, Ilmar Kruusamäe,
Marko Mäetamme, Priit Pangsepa, Külli Suitso ja Reiu Tüüri
maale, oma näitusepaiga on saanud endale Imat Suumann Vilde kohvikus
ja Peeter Allik lastekunstikooli galeriis. Kursilaste päevad kestavad
30. aprillini.
Miliuse kogu Tartu ülikooli muuseumis
6. aprillil avati Tartu ülikooli muuseumis näitus tuntud
Tartu kunstikoguja ja galeristi Matti Miliuse kogust.
Seekord toob Milius avalikkuse ette oma kogusse kuuluva eesti geomeetrilise
ja kontseptualistliku kunsti. Seitsmekümne viiest tööst
koosnev väljapanek on aukartust äratavalt mahukas ning moodsa
kunsti austajate ette jõuab nii mõnigi varem eksponeerimata
töö. Leonhard Lapin on tänaseks jõudnud klassiku
staatusesse, Miliuse näitusel on aga väljas tema esimesed geomeetrilised
joonistused. 70ndate alguse loomingut on näha ka Jüri Okaselt,
Sirje Rungelt ning mitmelt teiselt tuntud meistrilt.
Peeter Krosmanni isiknäitus Tartus
8. aprillil avati Tartu lastekunstikooli galeriis Peeter Krosmanni
isiknäitus "Galria soili 2".
Näitus on jätk paar aastat tagasi samas näitusepaigas
toimunud väljapanekule. Krosmann seikleb seegi kord läbi sümbolitest
kubiseva dragonmängu virtuaalse maailma, iga taies omaette märkide
jada ja kindla sisuga jutustus. Pakutu on üldilmelt sama mis varemgi,
lisandunud on paras ports maalilist meelekindlust.
Portreenäitus Viljandis
8. aprillil avati Viljandi kunstisaalis Johann Köleri 100.
surma-aastapäeva tähistav eesti portreenäitus.
Näitus annab ülevaate viimase 35 aasta portreeloomingust,
väljas on nii maale kui ka skulptuure. Suurem osa töid Tartu
kunstimuuseumi kogust, aga esindatud on ka EKMi ja erakogud. Valikusse
kuuluvad põhiliselt keskmise ja vanema põlve kunstnike tööd,
seetõttu on näitus Köleri-vääriliselt akadeemilise
hõnguga. Kunstnikest on näha Jüri Arraku, Lembit Sarapuu,
Ilmar Malini, Jaan Varese, Hannes Starkopfi jpt. paljudelt näitustelt
portreed loomeinimestest. Avamisel iseloomustas Viljandi endine peaarhitekt
Ülo Stöör väljapanekut tabavalt "eestlaste vaimse iseseisvuse
väljendusena stagnatsiooni ajal". Näituse kuraator on Aate-Heli
Õun.
Anne-Malle Hallik
Jukka Mäkelä maalid Kunstihoones
9. aprillil avati Tallinna Kunstihoones rahvusvahelise mainega soome
kunstniku Jukka Mäkelä (s. 1949) maalide näitus.
Mäkeläl on olnud arvukalt näitusi nii Soomes kui välismaal.
1988. a. esindas ta Soomet Veneetsia biennaalil, sai 1993. a. ühe
olulisematest Rootsi kunstipreemiatest, Estrandi fondi auhinna, ning 1999.
a. veebruaris-märtsis eksponeeriti Helsingi kaasaegse kunsti muuseumis
Kiasma Mäkelä maale esimese soome kunstniku isiknäitusena.
Tallinnas on väljas osa sellest näitusest – rida hiigelsuuri,
kuni 4,8 meetri laiusi maale aastast 1984 – 98, lisaks akvarelle ja suuri
söejoonistusi. Tallinna näitusega paralleelselt kestab osaline
väljapanek ka Kiasmas. 1980ndatel Jukka Mäkelä looming muutus,
varasem, jahe ning kaalutletud maalimislaad asendus jõulise ekspressiivsusega
ja maalimisprotsess omandas iseseisva tähenduse. 1990. aastatel muutus
Mäkelä stiil taas suletumaks. Vahetu füüsilisuse aisting
asendus vaimsest fluidumist kantud maalilise struktuuriga, mis suhtleb
vaatajaga visuaalsete märkide keeles. Mäkelä ammendamatu
loominguline energia on väljundi leidnud arvukates maalides, tibatillukesest
ülisuureni varieeruvates pliiatsi- ja söejoonistustes, akvarellides
kunstnikuraamatutes. Kiasma näituse kataloogis on kunstiteadlane Altti
Kuusamo öelnud, et Mäkelä jaoks on elu jätkuv pildimaalimise
protsess, mille üks keskseid mõisteid on simultaansus, üheaegsus.
Sigrid Saarep
Uus võimalus eesti kunstnikele internetis
Kunstiserver on Eesti kunsti tutvustav interneti andmebaas, kuhu
oodatakse infot kunstnike loomingu kohta, alatess CVst, pildimaterjalist
ja lõpetades isikufotode, artiklite ja muu materjaliga. Serveri
koomisega alustati 1998. aasta lõpus ning internetis on sellega
võimalik tutvuda juba enne suve algust. Server on uueneva iseloomuga
ning igasugune kunstialane informatsioon on teretulnud. Plaanis on ka andmebaasi
ingliskeelne versioon. Andmebaasi loomist toetavad Medimaxi Apteekide Kett
ning Canon Overall. Lisainfo tel. 8251 17 148, e-post:markusk@ut.ee
|