Üks nädalalõpp,
kaks festivali
|
Õigeusu vaimuliku muusika kammerkoor tahab ja
oskab laulda kõigist vaiksemalt. |
17. – 19. septembrini toimub Tallinnas kuuendat
korda vene sakraalmuusika festival “Credo” ja kolmas “VoxEstFest”. Sirp
küsis kummagi kunstiliselt juhilt, mida tema festival tahab lisada
Eesti mitmekesisesse festivalimaastikku.
Tõnu Kaljuste “VoxEstFestist”
Festival annab seekord märku Heino Elleri
koolist, Veljo Tormise elutööst ja Pühavaimu kiriku
kellast, mis sellel aastal saab 566 aastat vanaks. Ma ei tea, mida tahan
lisada siinsesse festivalide maastikku, vähemalt ma ei mõtle
teiste festivalide peale. Lihtsalt üks nädala lõpu muusikapidu
nimega “VoxEstFest”.
Kui Tallinnas oli 1433. aastal suur pikse tulekahi,
otsustati Pühavaimu kirikule kell valada. 566-aastase kella peale
kirjutatud teksti kuulete Anti Marguste teoses, mis kõlab
festivali esimesel kontserdil. Kui Urvaste pastor Johann Gutslaff 1644.
aastal kirjutas üles Erastvere talupojalt Vihtla Jürgenilt kohalikus
murrakus pikseloitsu, siis vaevalt ta aimas, et 355 aastat hiljem kõlab
teos ühel heliplaadil, mida kutsutakse inglise keeli “Litany to
Thunder”. Need kaks pik se teemat raamivad meie äikeserohke suve
järgset festivali “VoxEstFest”. See on kolmas festival, millega toome
teieni meile kõige lähemal seisvate loojate muusikat. On üldteada,
et külma ja kuuma õhu kokku puutel tekib teatud kõla,
kuid kõiki uusi, heliloojate looduid, jääme alati huviga
ootama. Nii ka seekord.
“VoxEstFest” tähistab Raimo Kangro
50. sünnipäeva (*)
kantaatide kontserdiga, kusjuures esimeses poo les kõlab Raimo õpetaja
Jaan
Räätsa kantaat ühest keskaegse Tallinna raeapteegi imerohust,
mille manustamisel pidid kaduma kõik hädad. Teks tiks olevat
maagilist ruutu võib lugeda ülalt alla ja paremalt vasakule
ikka samu sõnu saades:
SATOR
AREPO
TENET
OPERA
ROTAS
mis paberile kirjutades alla neelati ning mis pidi
aitama kõikide hädade vastu. Autor soovib loomulikult, et me
enne teose esiettekannet tema parituuri ravimina ei kasuta. Raimo teine
õpetaja oli Eino Tamberg. Võrreldes Jaan Räätsaga
on tema tekstivalikud teiselaadsed. Lühidalt, Tambergi valitud teks
tidel Jaan Krossi, Friedebert Tuglase, Kristjan-Jaak Petersoni ja Kalju
Lepiku luulest on kantaadis “Jalatäis maad mõtte ja südame
tarvis” tähenduslikum roll. Laulupeol esiettekande saanud kantaadi
partituur on nüüd kohandatud TKO ja EFK tarvis. See, mida Rääts
ja Tamberg Kangrole õpetasid, saab selgeks kontserdi teises pooles,
kus kõlab Kangro “Gaudeo”, mille solist on viiulivirtuoos
Šveitsist Paul Giger, “Gaudeo” kõlab elektripillide versioonis.
“VoxEstFest” toob esile Heino Elleri lüürilise
keelpillimuusika, mis kõlab homme õhtul Estonia kontserdi
saa lis Tallinna Kammerorkestri esituses. Kuulete esimest korda kogu Heino
Elleri keelpilliorkestri loomin gut: “Neenia”, “Eleegia”, “Lüüriline
süit”, “Muusika keelpillidele”, “Viis pala keelpillidele” ja “Sümfoniett”
moodustavad õhtu terviku.
Pühapäeval esitleb EFK Rotermanni soolalaos
oma uut CDd “Litany to Thunder” (“Pikse litaania”, ECM), plaadi moodusta
vad Veljo Tormise eredamad kooriteosed “Raua needmine”, “Pikse litaania”,
“Muistse mere laulud”, “Piiskop ja pagan”, “Lauliku lap se põli”,
“Laevas lauldakse”. Kohal on helilooja ja rahvusvaheline muusikapress.
CDesitlusega lõpeb ka kolmas “VoxEstFest”.
Valeri Petrov “Credost”
Laulev vaikus? Nonsenss, see ei ole võimalik.
Ometi korraldan oma õigeusu vaimuliku muusika kammer kooriga
juba kuuendat korda õigeusumuusika festivali Tallinnas. See pole
ainult võimalus esineda nõudliku ja tänuliku publiku
ees, vaid ühtlasi katse anda kõrget loomingulist eeskuju, et
vaimulik muusika lakkaks olemast eksootiline rariteet. Õigeusu laulu
külgetõmbe mõistatus peitub kunstis, kõrgetes
kristlikes ideaalides ja rahva traditsioonides. Meie repertuaari põhiosa
moodustavad XVI – XVIII sajandi kirikulaulud, mille kõrval esitame
ka eri auto rite teoseid.
Igal muusikaga tegeleval kollektiivil peab olema
oma eripära – meie tahame ja oskame laulda kõigist vaiksemalt.
Igal meie kontserdil, olgu kodus või välismaal, leidub ikka
mõni professionaalne muusik, kes imestab: “Kuidas te suudate nii
vaikselt ja hingestatult laulda!”. Tõesti mõistatus. Kuid
see ongi kunst, ka kogemus ja teadmised. Tuleb osata laulda vaikust. Igal
saalil ja kirikul on oma akustika, milles lihtsalt ei saa olla absoluutset
vaikust. Kõik selles maailmas kõlab nii või teisiti.
Kuid mõnikord võib laul olla vaiksem kui akustiline vaikus
– siis sünnib pühakojas jumalik laul.
Festival “Credo” on ajastatud Jumalaema sündimise
pidustustega 21. septembril. Tänavuse festivali avame täna kl.
18 Tallinna Matka majas. Kui varasematel aastatel on “Credol” eesti kollektiivide
kõrval osalenud parimad õigeusu muusika koorid Rumeeniast,
Gruusiast, Serbiast ja Venemaalt, siis tänavusteks külalisteks
on Jekaterina palee vokaalansambel Peterburist ja stuu dio Vesnjanka
lastekoor Moskvast; kaasa teeb ka Kullo keskuse lastekoor Raduga.
Jekaterina palee vokaal ansambel tuli kokku mullu Peterburi konser vatooriu
mi vilistlastest ja tudengitest. Kõigi lauljate kõrge professio
naalsus lubab neil esitada kõige mitme kesisemat vokaalmuusikat.
Nende repertuaaris on ka suurele koorile kirjutatud teoseid, mis vokaal
ansamb li esituses saavad uue, läbipaistva kõla. Paljude rahvusvaheliste
konkursside laureaat stuudio Vesnjanka tegutseb 1961. aastast. Praegu seob
see viit lastekoori, ühtekokku 350 4 – 17aastast lauljat ka 30aastase
staa?iga Raduga on ennast tõestanud nii kodus kui ka mitmesugustel
festivalidel Saksamaal, Kreekas, Itaalias jm. Kõige parema pildi
“Credol” osalejaist saab homsel gala kontserdil, mis algab kl. 17 Mustpeade
Maja Valges saalis.
*
Raimo Kangro teoseid – op. 20, nr. 1, 3 ja 4, op. 22 ning op. 42 – kuuleb
tema autorikontserdil 21. septembril kl. 18 EMA Kammersaalis.
|