EMA juubelikontsert – “Professoritest”
“Gaudeamuseni”
Eesti Muusikaakadeemia 80. aastapäeva
kontsertaktus Estonia kont serdisaalis 12. septembril oli eriline, sest
kontserdile järgnes kauaooda tud hetk – EMA uue, Rävala pst.
16 asuva õppehoone pidulik avamine. Sündmuse erakordsust toonitasid
avamisel oma kõnes nii president Lennart Meri kui maestro Neeme
Järvi, kelle initsiatiivi ja toetust uue õppehoone rajamisel
on raske üle hinnata. Ilmselt seda pidaski silmas härra president,
kui tegi ettepaneku anda Eesti Muusikaakadeemiale tema nimi.
Eriline oli ka kontsert Estonia kontserdimajas,
kus Arvo Volmeri diri geerimisel esines EMA Vilistlaste Orkester
ehk teiste sõnadega ERSO. Pärast lõppenud hümnihelisid
jäi saalitäis kuulajaid põnevusega ootama tähendusrikka
pealkirjaga avalugu, milleks oli Jaan Räätsa esiettekandeline
orkestriminiatuur “Professorid”. Kohe pärast esimesi timpanilööke
lipsas tšellodel korraks läbi tuttavlik “Gaudeamuse” motiiv ning peagi
selgus, et “Professorite” näol ongi tegemist energiliselt pöörleva
muusikalise kaleidoskoobiga, kus värvikaid helimustreid moodustasid
tsitaadid mitmete eesti heliloojate, EMA professorite teostest. See tähendab,
et äratuntavalt Eino Tambergilt, Lepo Sumeralt ning teistelt (täielik
loetelu läheks ehk pikaks) – Rääts ei unustanud muidugi
tsiteerida ka enda varasemat loomingut. Samas ei mõjunud see kõik
sugugi juhusliku popurriina, vastupidi – tegemist oli teravmeelse arengujoone
ning ootamatutest kujundivastandustest kantud teosega, vaimuka postmodernistliku
mosaiikportreega “postmodernistlikest professoritest”. Samas ka muu sikaline
ära arvamismäng, et “kes on kes eesti muusikas” à la
Rein Rannapi “Muusika lised autogrammid”.
Pärast Räätsa “postklassitsistlikku”
motoorikat hakkas pianist Ivari Ilja esituses kõlama Chopini
unistav-poeetiline romantiline muusika – Andante spinato ja Grande
polonaise brillante op. 22. Neist esimeses kujundas pianist üksi
mängides õhulise ja läbipaistva faktuuri, mis keskmises
osas asendus järelemõtlike ning väljapeetud harmooniajärgnevustega.
Pärast orkestri attacca üleminekut poloneesile hakkas
teose tantsuline karakter kohe särama ja sillerdama. Järgnevalt
kujundas Ilja impulsiivselt jõulise tõusu, mis pisut hiljem
teisenes valguse ja varju vastandusena filosoofiliseltki mõjuvasse
pianosse. Orkestri roll on teoses küll suhteliselt tagasihoidlik,
kuid seda delikaatsemalt see kõlas, lisades vajadusel ka massiivsemaid
aktsente. Kokkuvõttes ja Ivari Ilja Chopini-tunnetust respekteerides
– ootuspäraselt hoogne, lennukas ning samas peenelt särav esitus,
millele saalis järgnes vaimustusetorm, publik aplo deeris seistes.
Ester Mägi “Bukoolika”, helilooja tuntuima
sümfoonilise teose pastoraalselt-unistavad folkloorsetes värvides
meeleolud teisenesid läbi erinevate dünaamiliste rakursside korraks
pisut närvilisemasse õhustikku, et siis välja jõuda
esimesse kulminatsiooni, kus Volmer tegi ka päris suure accelerando.
Seda efektsemalt mõjus generaalpausile järgnev vask- ja keelpillide
raskemeelne dialoog, mille katkestasid soleeriva klaveri minoorselt haprad
kõlavärvid. Teose peakulminatsioon saabus ootamatult ning sai
sama ootamatult ka oma dramaatilise väljendusjõu, et siis muutuda
lõpu vaikseks hajumiseks. Justkui udu suvehommikusel heinamaal.
Viimasena kõlas pidulikul kontserdil Beethoveni
avamäng “Die Weihe des Hauses” (“Maja sisseõnnistamine”) op.
124 – asjakohane lugu, kuna tund enne kontserti õnnistati sisse
ka EMA uus õppehoone. Avamängu pidulikult aeglane algusosa
jättis esmalt petlikult probleemitu ja pretensioonitu mulje. Kuid
pole see teos orkestrantidele lihtne sugugi: näiteks soleerival fagotil
on siin vaskpillide taustal päris pikalt ja intensiivselt mängimist.
Seejärel kujunes orkestris väga selge imitatsioonilis-polüfooniline
kõlareljeef ning seda juba märksa kaasakiskuvamas ja hoogsamas
tempos. Dirigent modelleeris siin fantaasiarikkaid dü naa mika vaheldusi,
mis lasid kõigil koosmängulistel nüanssidel orkestris
ka selgelt esile tulla. Lõpuosa pateetiline karakter mõjus
ühtaegu nii jõuliselt kui säravalt, justkui ette valmistades
järgnevat aktuse pidulikku osa.
Aastapäevakõne pidas professor Urve
Lippus, kes meenutas eesti maise muusikalise kõrgkoolituse algust:
“Aasta pärast Eesti Vabarii gi väljakuulutamist 1918. aastal
tekkis koguni kaks muusikalist kõrgkooli, üks Tallinnas ja
teine Tartus.” Ta tõdes, et kui sajandi alguses oli Eesti kultuu
ri pealinnaks Peterburi, siis pärast I Maailmasõda sai eesti
muusikast lõplikult eesti elu osa. Teistest kõnelejaist leidis
Arne Mikk: “On sümboolne, et täna on aktus samas majas, kus 80
aastat tagasi võeti vastu otsus Tallinna Konservatooriumi asutamiseks.”
Peaminister Mart Laar meenutas aga lugupidamisega August Topmani, Raimond
Kulli ja teisi muusika tegelasi, kes olid kunagi Tallinna Konservatooriumi
rajajad, ning avaldas tunnustust kahele rektorile Venno Laulule ja Peep
Lassmannile, samuti Neeme Järvile kes seisid nüüdse EMA
õppehoone rajamise ees otsas. “Muusikat ja kunsti peab tegema suurelt,”
resümeeris Laar.
“Gaudeamus” lauldud, õnnitlused vahetatud,
siirdus saalitäis rahvast Estonia majast ühtse protsessioonina
EMA uue õppehoone avamisele ning pidustustele. Aga sellest oli juba
juttu loo alguses.
|