V A R I A
XX sajandi klassika nukuteatris
|
Lendur (Riho Rosberg) ja Väike Prints (Tiina Tõnis). |
Eesti Riiklikus Nukuteatris esietendus 17. juunil Antoine de Saint-Exupéry
“Väike prints” alapealkirjaga “Pihtimuslik mõistujutt”.
Kuulsa prantsuse lenduri ja kirjaniku poeetiline ja omanäoline
raamat lapsepõlvest ilmus esmakordselt 1943. a. USAs. Teose on dramatiseerinud,
lavastanud ja muusikaliselt kujundanud külalislavastaja Valeri
Volhovski, kes on Voroneťi nukuteatri juht. Volhovski on tuntud lavastaja,
kellele president Jeltsin andis eelmisel nädalal elutöö
eest Venemaa riikliku kultuuripreemia. “Väikest printsi” on Volhovski
lavastanud ka varem. Kunstnik on EKA diplomand Jelena Jemeljanova, mängivad
näitlejad Riho Rosberg, Tiina Tõnis, Toomas Kreen, Taavi
Pedriks, Anne Velt, Kristi Aule ja Are Uder. Teine esietendus
on täna. “Väikest printsi” saab jälle näha sügisel.
Draamateatri direktor on Tiit Laur
Kultuuriminister Signe Kivi kinnitas 16. juunil Tiit Lauri Eesti
Draamateatri juhi ametikohale alates 28. juunist 1999. a. kuni 27. juunini
2002. a.
Eesti Draamateatri direktori valimise konkursikomisjon otsustas teha
kultuuriministrile ettepaneku kinnitada Eesti Draamateatri juhi ametikohale
senine rahvusooper Estonia turundusjuht Tiit Laur. Lauri poolt hääletas
komisjoni kümnest liikmest kuus, üks liige jäi erapooletuks.
Eesti Draamateatri uue juhi Tiit Lauri esimene tööülesanne
on leida teatrile uus kunstiline juht, kelle kandidatuuri peab ta esitama
kultuuriministeeriumile kooskõlastamiseks.
Esietendus raadioteatris
20. juunil kell 15. 05 on raadioteatris selle hooaja viimane esietendus:
saksa kirjaniku Wolfgang Baueri komöödia “Dream Jockey” (tõlkija
Piret Pääsuke).
Kuuldemängus on vallatut pila raadio aadressil: “Dream Jockey”
on otsesaade, kuhu kuulajad helistavad, et pajatada oma unenägusid.
Parimale on lubatud preemiaks BMW. Ootamatult hakkavad unenäod korduma
ja omavahel haakuma, reaalsused lähevad sassi. Pealekauba väidavad
helistajad, et neil polegi telefoni. Olukord väljub kontrolli alt,
otsesaade ise muutub absurdsemaks ja veidramaks kui mis tahes uni. Kuuldemängu
reťissöör on Ain Prosa (debüütlavastus raadios).
DJ rollis Kaido Veermäe, teistes osades Ines Aru, Tõnu Aav,
Külli Koik, Kristi Aule, Tiina Tauraite, Margus Tabor, Jan Uuspõld
jt. Helireťissöör Külliki Valdma, signatuuri autor Rivo
Laasi.
Augustikuus esietendub raadioteatris Ervin Õunapuu kuuldemäng
“Õhtueine Emmauses”.
Pille-Riin Purje
Preemia Eesti teatrikunstnikule
7. – 27. juunini on Prahas üheksas Praha kvadriennaal “PQ 99”.
Eesti esines väljapanekutega temaatilises, stsenograafiatudengite
ning teatriarhitektuuri sektsioonis.
“PQ 99” ťüriisse kuulusid Georges Banu (esimees, Prantsusmaa),
Arnold Aronson (USA), Edith del Campo (Tšiili), Jerzy
Gurawski (Poola), Timothy O’Brien (Inglismaa), Maija Pekkanen
(Soome), Vera Ptackova (Tšehhi), Christopher Till (Lõuna-Aafrika
Vabariik), Tereza Wagner (Prantsusmaa, UNESCO esindaja) ning Jan
Zavarsky (Slovakkia). Arhitektuuri alal anti välja hõbemedal,
kuldmedal ja erikuldmedal. Hõbemedal läks Poolasse loova disaini
eest. Kuldmedali sai Brasiilia väljapanek: kaheksa teatri spekter
renovatsioonidest ebatraditsiooniliste ruumvormideni, kusjuures funktsionaalsus
ja inimmõõde olid äärmises tasakaalus. Erikuldmedali
sai Glyndebourni uus ooperimaja, kus arhitektil on õnnestunud vana
teatrit asendades ühendada traditsiooniline vorm suurepärase
akustika ja intiimsustundega. Kostüümi alal jagati kaks kuldmedalit
ja kaks audiplomit. Kuldmedalid said Joan Gullen Katalooniast looma-
ja inimvormide sulami eest “Võluflöödis” ja “Raamatus
loomadest” ning Jana Perkova (Tšehhi), kelle kostüümid
kajastavad rõivaste ning näitlejate psühholoogilist seost.
Lavakujunduse eest anti välja üks kuldmedal, mille sai Jaume
Plensa kolleegidega Katalooniast jätkuva briljantsuse, stsenograafiaelementide
ühtsuse ning loomingulisuse eest. Esmakordselt anti välja UNESCO
uue põlvkonna auhinnad kahes kategoorias, et esile tõsta
silmapaistvaid autoreid nende karjääri algul ning premeerida
kõrgkoolide kollektiivprojekte, mis seni pole võistluskavva
mahtunud. Esimeses kategoorias auhinnati kõrge kvaliteedi ning loovuse
eest Vladimir Anšoni Eestist, Liz Ascrofti Inglismaalt ja
Uus-Meremaa kunstnikegruppi rahvusekspositsiooni eest. Kõrgkoolidest
said auhinna Holland, Inglismaa, Iisrael, Läti ja Korea. Temaatilises
sektsioonis anti välja kuldmedal XX sajandi teise poole vaieldamatult
tähelepanuväärseimale stsenograafile Achim Freyerile
Saksamaalt tema tööde retrospektiivi eest.
Ann Lumiste
Riho Undi nukufilm võitis esikoha
Reťissöör Riho Undi nukufilm “Tagasi Euroopasse” võitis
9. – 12. juunini Kecskemetis peetud rahvusvahelisel pikkade animafilmide
festivalil “Kaff ‘99” esikoha.
Pooletunnine “Tagasi Euroopasse” on järg nukufilmile “Kapsapea”.
Mõlema linateose keskmes tegutseb Saamuel Pliuhkam, kelle naljakais
seiklusis avaldub eesti rahvuslikkuse, ameerikalikkuse ja euroliitu pürgimise
kentsakas süntees. Samal festivalil toimus ka konkursiväline
eesti nukufilmide seanss, kus linastusid Mait Laasi “Päevavalgus”,
Hardi Volmeri ja Mait Laasi “Keegi veel” ja Mikk Ranna “Kaerajaan”. Järjekordne
rahvusvaheline preemia Nukufilmile tõestab, et eesti animafilm õitseb
edasi.
Kangro ja Siimeri teosed heliloojate rostrumil Pariisis
Rahvusvaheline heliloojate rostrum (International Rostrum of
Composers) toimus tänavu 14. – 18. juunini Pariisis UNESCO majas.
Ürituse korraldaja on Rahvusvaheline Muusikanõukogu (International
Music Council) ja selles osalevad raadiojaamad üle kogu maailma
oma helilindistustega uuest rahvuslikust nüüdismuusikast.
Eestit esindas kaks teost: Raimo Kangro “Klaverikontsert nr. 2”
(esitajad Kalle Randalu ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester Paul Mäe
juhatusel) ning Mart Siimeri kammerteos “Vaikinud maja” (NYYD
Ensemble Olari Eltsi juhatusel). Rostrumi ťüriisse kuulus Klassikaraadio
peatoimetaja Tiia Teder. Tulemused selguvad täna, 18. juunil. Eesti
heliloojad on rostrumil olnud edukad: Erkki-Sven Tüüri “Reekviem”
tuli 1995. aastal teiseks, 1997 kordas sama tulemust Lepo Sumera “Sümfoonia
nr. 5”. 1996. aasta rostrumil kuulutati eesti autori Mari Vihmandi “Floreo”
parimaks alla 30aastase helilooja teoseks, Toivo Tulevi “Opus 21” tuli
kümne parema hulka. Möödunud aastal saavutas Helena Tulve
kammerteos “a travers” noorte heliloojate kategoorias teise koha. Rostrumil
ei jagata rahalisi preemiaid, selle eesmärk on uue muusika populariseerimine
ja levitamine. Parimaid teoseid tutvustab oma kuulajatele hooaja jooksul
üle kolmekümne raadiojaama kogu maailmas.
Tiia Teder
Eesti naiskoorid Tampere festivalil
Eesti Teaduste Akadeemia Naiskoor ja Tallinna Pedagoogikaülikooli
Naiskoor esinesid edukalt Tamperes 10. – 13. juunini toimunud koorifestivalil
“Tamperen Sävel ’99”, mõlemad tõid ära kahe medaliga
kulddiplomi, jäädes seega esimese kümne hulka.
“Mind rõõmustas mõlema naiskoori puhul see, et
nad näitasid väga kultuurset korralikku vokaali ja oli tunda,
et festivaliks oldi väga põhjalikult valmistunud,” ütles
ťürii liige Venno Laul. “Ma ei ole Teaduste Akadeemia Naiskoori kunagi
varem nii heal tasemel laulmas kuulnud. See oli täiesti uus kvaliteet.”
Festivalil osales 66 koori. “Tamperen Sävel’il” jagatakse kooridele
kuld-, hõbe- ja pronksidiplomid, millest igal on veel kolm nominatsiooni:
kolme, kahe ja ühe medaliga diplomid. Kõrgeima tunnustuse ehk
kolme medaliga kulddiplomid said Singapuri noortekoor ja Astrid Riska juhatatav
Jubilate koor Helsingist.
Georg Metssalu 80
22. juunil tähistab oma 80. sünnipäeva laulja Georg
Metssalu.
Tema muusikutee algas eraõpingutega Jenny Siimoni juures ning
peagi järgnes harrastuslikule laulmisele juba leivateenimine – esialgu
hoopis John Pori orkestris löökpillimängijana restoranis
Gloria (praegune Astoria). Restoraniorkestrid vaheldusid, kuid laulusoov
jäi. Koos ühe tuttavaga jõudis Georg Metssalu ühel
1945. aasta suvepäeval Gustav Ernesaksa jutule eesmärgiga pääseda
laulma 1944. aastal asutatud Riiklikku Filharmoonia Meeskoori, praegusesse
RAMi. Metssalu tuttaval ei läinud katsetel just hästi, kuid Georg
Metssalu kohta olevat Ernesaks kohe öelnud, et “vaat selle mehe ma
võtan”. Võttiski ning edasi ligi poole sajandi jooksul oli
Metssalu kutseline laulja – küll RAMi kooris ja solistina ning ka
kvarteti RAM-1 esitenorina. Nagu võivad kinnitada kaaslased Rahvusmeeskoorist,
pole tänane juubilar laulmist unustanud ka praegu.
Plaat Ivo Linna juubeliks
Ivo Linna 50. sünnipäevaks ilmus plaadifirmalt Hitivabrik
sarjast “Las jääda kõik” CD ja kassett “Ivo Linna &
Rock Hotel”.
Albumil on üheksateist 1970. – 80. aastate hitti, mida eesti keeles
varem esitatud pole. Uue laserplaadi ja kasseti esitlus toimub Sossi klubis
täna, 18. juunil kell 20.
Avati Puškini juubelinäitus
4. juunil avati rahvusraamatukogu viienda korruse kataloogisaalis
Aleksandr Puškini 200. sünniaastapäeva tähistav näitus
“Puškini elu memuaarides ja uurimustes”.
Juba kaks sajandit on Puškini isiksuse, maailmanägemise ja suhtlusringkonna
vastu huvi tundnud kirjandusteadlased, ajaloolased ja lugejad. Haruldaste
raamatute osakonna töötajate koostatud näitusel on parimate
näidistega esindatud kõik biograafiatüübid. Autobiograafiliste
dokumentidena on esitatud päevikud, kirjad ja Puškini teoste kõige
autoriteetsemad väljaanded. Memuaristikast on välja valitud poeedi
kaasaegsete literaatide ja tsensorite (N. Gretš, A. Nikitenko) faktirikkad
ülestähendused, samuti lähedaste sõprade meenutused
(I. Puštšin, V. Küchelbecker, A. Kern, A. Wulf, A. Smirnova-Rosset,
A. Olenina jt.). Näituse kõige ulatuslikuma osa moodustavad
poeedi elu ja loomingut käsitlevad ajaloolis-kirjanduslikud uurimused.
Nende hulka kuuluvad üldbiograafilised teosed vene puškinistika tippautoreilt
(P. Annenkov, N. Lerner, M. Tsjavlovski, B. Tomaševski, J. Tõnjanov,
D. Blagoi, L. Grossman, J. Maimin, J. Lotman, N. Eidelman jt.). Osa materjali
on poeedi biograafid rühmitanud eriti hoolikalt uuritud teemade ümber:
Puškini joonistused, Puškin ja daamid, Puškini suguvõsa, Puškini-aegne
Peterburi, Puškini suhtlusringkond jmt. Lisaks uurimustele on esitatud
romaane Puškinist (J. Tõnjanov, L. Grossmann). Eksponeeritud on
ka rahvusraamatukogu haruldaste raamatute osakonnas säilitatavad Puškini
elu ajal ilmunud teosed. Näitus on lahti 10. juulini.
Larissa Petina
Kunstisuvi 1999
|
Rait Prääts. Klaasskulptuur “Aken”, 1998. |
”Kunstisuve” (“Artsummer”) näitused meie kolmes kuurortlinnas
toimuvad juba viiendat korda. Projekt on elujõuline, nõutav,
huvi tunnevad nii linnad kui ka kunstnikud. Sel suvel on Kuressaares, Haapsalus
ja Pärnus samaaegselt eksponeeritud neli kollektsiooni, millesse kuuluvad
111 eesti kunstniku ja 44 välisautori tööd.
12. juunil avati näitus “Rahvusvaheline väikegraafika
ja eesti väikeskulptuur” Kuressaare Raegaleriis. Esitatud on valik
ühenduse Kunstisuvi välisgraafika kollektsioonist (20 maad),
mille esmavalik oli Pärnus väljas eelmisel suvel näitusel
“Midigrafik”. Lisaks on täiesti uusi töid paarikümnelt eesti
graafikult ja näituse mahulise osa moodustab eesti väikeskulptuur.
Näituse on koostanud ja kujundanud Sirje Eelma ja Terje
Ojaver.
Haapsalu Linnagaleriis ja lisaruumides avatakse homme selle suve kõige
mahukam väljapanek “Motiiv”. Töid valides on lähtutud
realistlikust motiivikäsitlusest, eelmistel aastatel selles galeriis
valitsenud abstraktsionismi seekord pole. Näituse ülesehitus
jälgib sisulist motiivistikku, storyt, mitte tehnikat või
materjali. Koostajad on Agur Kruusing, Sirje Eelma ja Rait Prääts;
kujundaja Agur Kruusing.
Pärnus eksponeeritakse kaht täiesti erinevat kollektsiooni:
Linnagaleriis on “Minimaal” – väikeseformaadilised maalid peamiselt
eesti kunstnikelt, kaasatud on ka mõned soome ja ukraina maalijad.
Väikemaalinäituse idee äratas kunstnikes suurt huvi ning
on põnev näha, kuidas tavaliselt suurte pindadega tegelevad
maalijad on selle ülesande lahendanud. Näituse on koostanud ja
kujundanud Rait Prääts. Uue näitusepaigana on Pärnusse
vahepeal tekkinud Muuseumiait, kus suvel saab näha peamiselt eesti
nooremat kunsti nimetuse all “Voolab”. Näitust hoitakse pidevas
muutumises, ühte pilti maalitakse igal nädalal üle ja see
seotakse muudegi mobiilsete elementidega. Tegevuse garanteerib Academia
Non Grata olemasolu selles linnas. Näituse on koostanud Karol Kallas.
Kolmel juunikuu laupäeval avatakse “Kunstisuve” näitused eri
linnades. Kõik need on avatud kogu juulikuu. Juuli lõpul
toimuvad Saaremaal kolmandat korda Selgase dolomiidipäevad Kuressaares
viie skulptori osavõtul. Seal valmiv H. Starkopfi töö
paigutatakse sügisel Pärnus avatava kolledťi ette. Pärast
põhinäituste lõppemist koostatakse töödest
valiknäitus Paide Vallitorni ja selle suve näitustetsükli
võib lugeda lõppenuks alles oktoobris, mil suletakse näitus
Paides.
Sirje Eelma, Rait Prääts
Seinamaali konkurss
Eesti maali aastanäituse avaakordina toimus 17. juunil seinamaali
konkurss, kus võistkonnad ja üksiküritajad asusid üle
maailma eelnevalt siniseks värvitud 47,5 meetri pikkust seinapinda.
Projekti korraldas Eesti Kunstnike Liit (EKL) koostöös sihtasutusega
Kunstivaramu, toetasid Tallinna Kultuuriamet, ES Sadolin ja Nelf Lakfabriken
Eesti AS. Aktsioon, milles osalesid TÜ maaliosakonna ja EKA üliõpilaste
kõrval ka Evald Okas, Marko Mäetamm, Maria-Kristiina Ulas,
Jasper Zoova, Tiina Tammetalu jt., toimus EKLi hoovis (sissepääs
Müürivahe tänavalt Gloria restorani ja teatri- ja muusikamuuseumi
vahel asuvast kangialusest). “Kõrge ja madala” uued kunstiliselt
huvipakkuvad sünteetilised lahendused väärtustavad tagahoovide
kõrval ka linnakeskkonda laiemalt. EKLil on kavas koostöös
Tallinna Kultuuriametiga muuta üritus regulaarseks. Konkursi auhinnad
antakse üle täna kell 18 Tallinna Kunstihoone hoovis EKLi suvepeol.
Eve Kaareti “Salaelukari” Sambas
Eve Kaareti näitus “Salaelukari” on Sambas vaadata 19. juunini.
Magistrand Eve Kaareti esimesel isiknäitusel “Salaelukari” on
väljas sari ruumilis-graafilisi taimeparknahkadest objekte. Sajandilõpu
kunstis on nahk kui märk omandanud määratu rolli, koondades
sotsiaalsete probleemide sasipuntrad – on rassitemaatika, aids, suured
narko- ja seksiärid, tätoveeringud ja iluravi. Kui Ene-Liis Semper
on tegelnud inimese keha topograafiaga, kontseptuaalsemad Anu Põder
kesta ja Jüri Ojaver käejoontega, siis Eve Kaareti algmaterjaliks
on loomanahk, millel on oma eel- ja järellugu. Eve Kaaret on poeetiliselt
eepiline. Tema “Salaelukari” on ennekõike materjali ja mõtte
muutumiste protsess. Ise pargitud nahkades leiab filosoofiliselt ja kunstiliselt
aset elu teisenemine (sala)tähenduste kaudu. Kui inspiratsioon sünnib
ühest allikast, konkreetsest nahast, tuuakse kaasa looma eelnev elu,
millest autor polegi tahtnud vabaneda. Ta väärtustab selle teoses.
Nagu sajandi katku puhul on kriitiliseks alaks mitmesugused augud, vigastused,
armid nahal. Tähtsaks peetud parkimisprotsess on preparaatidena esitatud
klaaskuupides, kus võib näha naha muutumise astmeid: karvasest
karvatuks, heledast tumedaks, pehmest paakunuks nagu kookos või
kõrbenud maa. Teosed toovad kogemuslikult esile piirnevuse graafika,
skulptuuri ja objektikunsti võimalustega. Eve Kaaret annab nahale
uusi vorme, jooni, mõttevarjundeid ja tähendusi; näitus
justkui ütleks, et iga vaatepunkt, mis aitab olemuslikult mõista
elu, on väärt tähelepanu.
Kreg A-Kristring
Benjamin Vassermani näitus
11. juunil avati Kunstihoone galeriis Benjamin Vassermani näitus
“Reaalne väljamõeldis”. Kunstnik esitab abstraktsete maastikega
ofordis ja akvatintatehnikas loodud ja kolmemõõtmelisi makette.
Benjamin Vasserman on tegutsenud loovkunstnikuna üle kahekümne
aasta. Näitusel debüteeris 1978. aastal, aasta enne kõrgkooli
lõpetamist. Esialgu iseloomustas kunstniku töid 1980. aastate
lõpul ja 1990. aastate algul selgepiirilise esemetemaailma väga
täpne kujutamine, kusjuures esemekooslused olid ebaharilikud, nendevahelised
seosed ootamatud. Edasine areng viis kunstniku veel sammu edasi, eriliste
fantaasiamaailmade kujutamise poole, kusjuures samas illusioon erinevatest
materjalidest on viidud graafikatehniliste käsitöövõimaluste
maksimaalsele piirile. Varasemast erineva käsitluse üheks algeks
on kunstniku teisenenud töömeetod, mis on välja kujunenud
1993. aastast ning millel pole analoogi eesti graafikapraktikas. Nimelt
teeb Vasserman teose kavandamise protsessis mudelid, kolmemõõtmelised
maketid, mille alusel ta seejärel teostab estambi. Võibolla
ei peaks töövõttestikku (mis jääb tavaliselt
väljapoole kunstivaataja ning enamjaolt ka kunstikriitiku vaatepiiri)
eriti väärtustavalt rõhutama, kuid praegusel juhul tundub
sellel olevat otsene seos kunstniku viimaste aastate loominguliste edusammudega.
Vassermani eraklikku, eraldiseisvat asendit eesti graafika üldpildis
rõhutab tema vähene esinemine kodumaal ning intensiivne osalemine
välisnäitustel. Kuuel aastal (1992 – 1998) ei toimunud ühtki
kunstniku isiknäitust Eestis, samal ajal oli neid välismaal (Soomes,
Saksamaal, Taanis) kümmekond. Eriti silmahakkav on tema osalemine
rahvusvahelistel graafikabiennaalidel ja -triennaalidel: esinenud viimasel
viiel aastal enam kui veerandsajal olulisel väljapanekul, millest
enamik on olnud nõudliku kvalifikatsiooniťüriiga. Nende esinemiste
ühe nähtavama tulemusena on Vasserman alates 1994. aastast pälvinud
eripreemia või äramärkimise viiel rahvusvahelisel näitusel.
“Tõus II” (1994), “Eskalatsioon” (1996) ja “Kaalutlus” (1998), kõik
ofordi- ja akvatinta-tehnikas, on toonud autorile rahvusvahelist tunnustust
ning lisanud tuntust eesti estampgraafikale. See omakorda võiks
teravdada ka kodumaist pilku kunstniku käesolevale loomingujärgule.
Jüri Hain
Kaheksas ehtenäitus sel hooajal
Täna avatakse tarbekunstimuuseumis ehtekunstinäitus “Meele
Avaldus / Mind Seduction”.
Tegemist on noorte ehtekunstnike rahvusvahelise väljapanekuga,
kuhu näituse kuraator Ketli Tiitsar ja tarbekunstimuuseum on
kutsunud kolmkümmend osalejat seitsmest Euroopa riigist. Erinevatest
koolidest, kuid samaealised kunstnikud viljelevad eesti keeles juba teatavaks
terminiks muutunud “noort ehet”, markeerides nii traditsioonilisi väärtusi
kui ka uusi tekkivaid kvaliteete. Tulenevalt oma ülesehitusest võimaldab
näitus horisontaalset läbilõiget noorte ehtega tegelevate
kunstnike lähenemisviisidest olemasolevale ja uuele. Traditsioonilised
väärtused ja arusaamad ei ole ehtekunstist tegelikult ju kuhugi
kadunud. Sõnata kommunikatsioonivahendina peaks ehe ja seega ka
näitus andma võimaluse piiritule assotsiatsioonivabadusele,
meele avaldumisele nii kunstniku kui vaataja/tarbija poolel. Vaatajale
jääb võimalus tabada juba ammu kehtinud ehte iseloomuomadusi
ning leida uusi kvaliteete. See on kooslus, mis on kokku kutsutud eesmärgiga
praegu toimivaid tendentse markeerida ja dokumenteerida. Näituse ajalise
piiri mõistmiseks olgu öeldud, et Eestit esindavad rühmituse
F.F.F.F. liikmed ning Mari ja Adolfas Šaulys. Näituse on kujundanud
Ketli Tiitsar. Näitus on lahti 8. augustini.
Kai Lobjakas
Valve Janov ja Margus Meinart Oslos
18. juunini on Oslo galeriis Rusticana avatud Tartu kunstnike Valve
Janovi ja Margus Meinarti ühisnäitus.
12. mail avatud kaksiknäitus Norra pealinnas on kõnekas
käeulatus omaaegsest kõrgemast kunstikoolist Pallas tänasesse
päeva. 1910. aastal korraldas Oslos esimese isiknäituse hiljem
Tartus kunstiühingut Pallas ja samanimelist kunstikooli rajanud Konrad
Mägi. Praegune väljapanek on Valve Janovi (s. 1921) pika kunstnikutee
esimene välisnäitus ja Margus Meinarti (s. 1969) esimene isiknäitus.
Valve Janov sai kunstihariduse aastail 1938 – 1948 Pallases ja Tartu Riiklikus
Kunstiinstituudis peamiselt Johannes Võerahansu, Elmar Kitse ja
Ado Vabbe käe all. Margus Meinart õppis maalimist aastail 1991
– 1996 Tartu Kunstiühingu stuudios ehk Konrad Mäe ateljees Kaja
Kärneri, Heldur Viirese ja Lembit Saartsi juhendusel ning täiendavalt
Norras ja Ameerika Ühendriikides. Janovi 19 õlimaali, kollaaťi
ja monotüüpiat aastaist 1958 – 1994 annavad põgusa, kuid
vaimuerksa sissevaate tema kaladest, kuudest ja puhtabstraktseist kujutlusist
inspireeritud maailma, mis on pääle Eesti taasiseseisvumist üle
elanud üllatava uuestisünni. Meinarti suures osas sel aastal
loodud 24 õlimaali esitavad peenendunud ja otsivat kolorismi, mida
tunnustati eelmisel sügisel Pallase stipendiumiga. Meinarti pilte
on ka varem Norras eksponeeritud, näiteks 1997. aastal tema eestvõttel
korraldatud Konrad Mäe ateljee menukal valiknäitusel kolmes Norra
linnas. Mõlemad kunstnikud on kunstiühingu Pallas juhatuse
liikmed.
Enn Lillemets
Meeli Kõiva klaasikonverentsil
Klaasikunstnik Meeli Kõiva esitles oma vitraaťide ja valgusobjektide
paremikku stendiettekandes maailma esinduslikumal klaasikonverentsil “Glass
Processing Days” 13. – 16. juunini Tamperes.
Eestist viibis konverentsil klaasikunstnik Meeli Kõiva, kes
kutsuti osalema tema isikupäraste klaasmonumentaaltööde
tõttu. Meeli Kõiva esitles stendil nii oma vitraaťide kui
ka valgusobjektide paremikku. Nende hulka kuuluvad tema vitraaťid juugendstiilis
pangahoones Tallinnas Suur-Karja tänaval, samuti Riigikohtu hoones
Tartus. Üldse hõlmas Kõiva stendil esitatu kolme teemat:
vitraaťid modernses ja ajaloolises interjööris ning valgusobjektid
arhitektuuris. Atraktiivne on ka valgusobjektide osa, kus kunstnik esitleb
mõningaid kõrghoonetele kavandatud töid. Meeli Kõiva
ettekanne koos fotodega on avaldatud ka konverentsi koondkataloogis.
Üle aasta toimuv konverents oli järjekorras juba kuues. Konverentsi
peateemadeks olid arhitektuurne klaas, autoklaas ja klaas arhitektuuris.
Konverentsi korraldati, et rääkida detailselt klaasi kõikvõimalikest
kasutusaladest. Ettekannetega esinesid spetsialistid USAst, Austraaliast,
Jaapanist, Hiinast, Venemaalt, Suurbritanniast, Saksamaalt, Soomest ja
mujaltki. Esindatud olid nii soliidsed klaasi- kui ka autotootjad: Pilkington,
Ford, Opel, Toyota, Corning Inc, DuPont Company jt. Samuti olid kohal mitmete
kõrgkoolide esindajad üle maailma. Omaette kursuse andis ka
maailmakuulus monumentalist James Carpenter, kelle hiiglasuuri klaasist
monumentaaltöid saab näha kõrghoonetes New Yorgist Hongkongini.
Robert Vaks
Külli Suitso Sebras
14. juunil avati Tartu Sebra galeriis Külli Suitso õlimaalide
näitus “Kihistised”.
Näitusele pandud pildid on kõik maalitud vanadele maalidele,
sellest ka põhjus pealkirjaks. Kihistusi tajub ka piltide vaatlemisel:
kunstnik eksperimenteerib julgelt värvidega, moodustades esmapilgul
küllalt karjuvaid värvikombinatsioone, kuid pikemal vaatlemisel
hakkavad pildid mõjuma rahuliku tervikuna, isegi meditatiivselt.
Külli Suitso on Tartu noorte kunstnike hulgas kindlalt esile tõusnud
oma tundliku värvikäsitluse ja maalide sisusügavuse poolest.
Värskeima Kursi koolkonna liikmena lisab ta koolkonnale naiselikku
värvi ja hingust. Näitus Sebra galeriis on lahti juunikuu lõpuni.
Külli Hansen
Andrus Joonase maanteenäitus
11. juunil avas eesti maanteekunsti traditsiooni looja Andrus Joonas
oma viienda näituse Suuresillal, Audru-Tõstamaa teelõigu
kuuendal kilomeetril.
Joonase tänavune hiigelmaal “Jeesus Krist ja jaanituli” ületab
oma mõõtmetelt (8,5 x 2,8 m) kõik varem eksponeeritud
teoseid. Maali kirev värviprogramm ja oskuslikult tasakaalustatud
kompositsioon mõjuvad dekoratiivselt ning köidavad mõõdasõitjate
pilku suve lõpuni.
Rael Artel
DeStudio Võrus
10. juunil avati Võru koduloomuuseumis Peeter Lauritsa ja
DeStudio näitus “Asfaltsafari”.
Tegemist on valiknäitusega 1991 – 1998 loodud tööde
paremikust. Ligi poole näitusest hõlmavad koos Herkki Erich
Merilaga DeStudio nime all kahasse tehtud tööd. Läbivaks
teemaks on inimese nägu ja asend massikultuuris. Näitus on avatud
4. juulini.
Jaan Toomik ajakirjas Flash Art
Rahvusvaheliselt maineka kunstiajakirja Flash Art maikuu numbris
ilmus pikk tutvustav lugu Jaan Toomikust.
Ajakirja Flash Art overture’i rubriik tutvustab kunstnikke,
kes ei kuulu küll klassikute sekka, kuid on oma nime rahvusvaheliselt
tõestanud. Maikuu numbris avaldati Ando Keskküla artikkel Jaan
Toomikust. Leheküljeline artikkel annab ülevaate Toomiku loomingust
ja peatub pikemalt kunstniku olulisematel töödel. 10. juunil
avati Jaan Toomiku isiknäitus Londoni mainekas fotograafide galeriis.
Kunstnik eksponeerib seal Linnagaleriis väljas olnud videot “Uisutaja”.
Kunstilaat Raekoja platsil
11. — 20. juunini toimub Tallinnas Raekoja platsil professionaalkunsti
laat, osaleb üle 60 kunstniku.
Domineerib tarbekunst — pilku püüavad värvikad maalitud
siidsallid, -rõivad, trükikangad, linasest disainrõivad
ja kodutekstiilid, vaibad, keraamika, portselan, autoriehted, metallist
dekoratiivvormid, klaasist ja nahast unikaalesemed, puidust tarvikud jne.
Kujutavat kunsti esindavad graafikud, maalijad, akvarellistid, osalevad
kunstikauplused Tartust, Pärnust ning antiigi- ja raamatupoed. Moraalselt
toetab üritust EKL. Taieste hoidmisel pakub oma lahket abi Raatuse
galerii. Vilgas laadaelu ja värvikirevus tõmbab ligi nii turiste
kui linnarahvast. Soovi korral võib lasta end kohapeal portreteerida.
Nädalalõpuks on lubanud kõigi silme all töötama
tulla sepp ja puutöömeister. Kunstilaat on ellu kutsutud kunstnike
initsiatiivil.
Saima Priks
|