Müstiline tiibeti muusika
Aeg: 5. ja 6. november
kell seitse õhtul.
Paik: Estonia kontserdisaal
ja Vanemuise kontserdimaja.
Esinejad: tiibeti mungad.
Korraldaja: Eesti Kontsert ja
Orient-Festival.
Kaaskorraldaja: Drikung Kagyu
Ratna Shri Keskus.
Patroon: Tema Pühadus XXXVII
Drikung Kyabgon.
Samuti nagu kristlikus liturgias ei eksisteeri
muusika kui eesmärk omaette, nii pole ka buda templites musitseerimise
sihiks pelgalt esteetilise naudingu pakkumine. Muusika pole lõppeesmärk,
vaid vahend millegi tähtsama ja kõrgema saavutamiseks. Enne
kui rääkida muusikast, tuleks ehk lühidalt tutvustada budistlikku
Kargyudpa koolkonda. Ja kohe alustuseks pean vabandama lugejate ees, et
olen sunnitud käesolevas kirjatükis kasutama nõnda palju
võõrsõnu ning võõrapäraseid nimesid.
See teeb lugemise mõnevõrra ebamugavamaks, ent kahjuks pole
paljudele mõistetele eestikeelseid vasteid veel välja kujunenud.
Budistlik Kargyudpa koolkond
Kargyudpa koolkonna rajajaks peetakse suurt guru
Tilopat, kes elas ilmselt aastatel 988 – 1069. Jah, ma ei ütle, et
Tilopa oli koolkonna rajaja, vaid teda peetakse selleks. Määratleda
Kargyudpa traditsiooni algust kindla aastaarvuga või seostada ühe
kindla persooniga on võimatu, seetõttu on ka Tilopa nimetamine
koolkonna alusepanijaks üsnagi tinglik. Tilopa oli erakordselt suurte
teadmistega inimene, kes sai oma teadmised kahel erineval moel. Esiteks,
India eri piirkondadest pärit gurudelt. Üks Tilopa õpetajatest
oli India kuulsaima budistliku filosoofi Nagarjuna õpetusliini otsene
edasikandja. Tilopa teine teadmiste allikas on ilmutuslikku laadi. Budistliku
pärimuse järgi sai ta juhiseid otse sellistelt budistlikelt jumalustelt
nagu Vajradhara ning Vajrajogini. Skeptik ilmselt ei usu ei Moosese saadud
ilmutust Siinai mäel ega otse Vajradharalt saadud õpetuste
võimalikkusse. Ent antud hetkel pole niivõrd oluline, kas
Tilopa sai oma teadmised loomulikul või ilmutuslikul teel. Kaugelt
tähtsam on tema pärand, mis on meieni jõudnud tema õpilaste,
ning õpilaste õpilaste kaudu. Nõnda on moodustunud
auväärne rida Vajradhara, Nagarjuna, /---/, Tilopa, Naropa, Marpa
“Tõlkija”, legendaarne joogi Milarepa, Gampopa, Jigten Sumgon, /---/,
Tema Pühadus XXXVII Drikung Kyabgon. Tänaseks on Kargyudpa jagunenud
omakorda neljaks suuremaks ja kaheksaks väiksemaks alakoolkonnaks.
Suurim on Karma Kargyudpa, ent antud kontekstis keskendume siiski peamiselt
Drikung Kargyudpale. Siinkohal pean oma kohuseks rõhutada, et erinevalt
mõnest teisest religioonist ei ole tiibeti budismis koolkondadeks
jaotumine tingitud mitte niivõrd õpetuslikest vastuoludest,
vaid õpetusliini gurude individuaalstest omadustest ning rõhuasetustest.
Seetõttu tiibeti koolkonnad pigem täiendavad teineteist kui
konkureerivad omavahel.
Mis on õpetuse sisuks? Nagu algupärases
india budismis, on ka Kargyudpa õpetustes olulisel kohal vabanemine
kannatustest, valgustumine, kaastunne, meelerahu, meditatsioon, jõudmine
nirvanasse. Lisaks nimetatule on ka midagi spetsiifilist, eelkõige
Kargyudpale omast: seesmise soojuse genereerimise tehnika, õpetus
illusoorsest kehast, unenägude suunamise praktika, valguse yoga,
käitumisjuhised surmajärgseks seisundiks, teadvuse transformeerimine
surma hetkel. Eriti oluline on nn. mahamudra vaimsete praktikate
kompleks, millest ma kahjuks piisavalt palju ei tea ega oska paari lausega
selle sisu kokku võtta seda triviaalseks muutmata.
Möödunud sügisel kutsus Drikung
Kargyudpa ülemvaimulik Tema Pühadus XXXVII Drikung Kyabgon Chetsang
Himaalaja eelmäestikus asuvasse Jangchub Lingi kloostrisse kokku 12
munka eri maadest, et panna kokku tiibeti muusikat ja rituaalset tantsu
tutvustav programm Taiwani, Singapuri, Malai, USA, Kanada, Saksamaa, Läti
ja Eesti jaoks. Rituaalide lihvimine, laulu ja pillimängu harjutused
ning tantsumüsteeriumi proovid langesid juhuslikult perioodile, mil
parajasti peatusin Jangchub Lingi kloostris. Seetõttu oli mul enam
kui nädala vältel võimalik lähemalt tutvuda ürituse
ettevalmistamisega.
Laulud
Tiibeti sakraalseid tekste esitatakse lauldes,
retsiteerides või koguni hääletult. Kloostrites tuntakse
vähemalt nelja vokaalstiili, mis erinevad peamiselt hääletekitamise
tehnika poolest. Tekste võidakse retsiteerida tavalise häälega,
mis ei erine meie igapäevases elus kasutatavast kõne- ja lauluhäälest.
Sageli aga lauldakse ülimadalas registris, vahel on koguni raske uskuda,
et inimene on võimeline sedavõrd madalat häält
tekitama. Vokaaltehnika seisukohast on ehk kõige huvipakkuvam oobertonaalne
kurgulaul, milles on täiesti selgelt võimalik eristada samaaegselt
vähemalt kahte erinevat helikõrgust: põhitooni ja ülemtooni,
mis on üsna arusaamatul kombel forsseeritud ja oobertoonide spektrist
kuidagi eriliselt esile toodud. Ei saa siiski väita, et sellist laulmist
ei tunta mujal. Põhimõtteliselt sarnanevad sellega tuvalaste
kargõra-laul ja teiste selle piirkonna rahvaste rahvalaulustiilid.
Loomulikult ei võimalda selline pingutatud laulumaneer virtuoossete
koloratuuride esitamist. Arhailisemad, india päritolu budistlikud
viisid keerlevad enamasti kolme-nelja noodi ümber. Hilisemad tiibeti
rahvalaulu mõjud on avardanud meloodiaid seitsmeastmelise helireani.
Muude rituaalsete tekstide kõrval retsiteeritakse
Estonia kontserdisaali ja Vanemuise Kontserdimaja lavalaudadel ka mantraid.
Oleme jõudnud minu jaoks raske kohani. Lamaismi praktikas retsiteeritakse
mantraid iga päev, sageli tundide kaupa, ent ükski kirjalik
seletus, mida olen juhtunud lugema nende võlusõnade kohta,
pole lõpuni tabanud asja tuuma. Ja vaevalt minagi seda suudan. Tantristliku
budismi kontekstis on mantrat üldjuhul defineeritud kui lausumist,
võluvormelit või verbaalset sümbolit, mille kestev kordamine
kui ei vii just lausa valgustumiseni, siis vähemalt juhib kõrgematesse
meeleseisunditesse. Mantrate retsiteerimise juures on oluline, et
seda ei tehtaks “lihtsalt niisama”, see ei vii kuhugi. Tuleb saavutada
meditatsiooni seisund, mil lausutud vormelid aitavad mediteerijal end välja
lülitada tavapärasest ümbritsevast maailmast, mil kõiki
kuuldavaid helisid tajutakse mantratena, mil kõiki nähtavaid
esemeid jumaluse emanatsioonidena. Järgmisel, kõrgemal tasemel
muutub mantra vastava jumaluse verbaalseks ilminguvormiks, ehk teisiti
öeldes, sõnaline sümbol muutub identseks jumaluse endaga.
Templiorkester
Kultuslik instrumentaalmuusika on küllaltki
hirmuäratav ja meenutab suuresti tiibetlaste militaarmuusikat. Sellest
annab tunnistust juba ainuüksi pillide valik, puuduvad ju rituaalmuusikast
lüürilised ja sulnid instrumendid nagu flöödid, näppe-
ja poogenpillid. Kuidas on võimalik, et nii humaanne religioon nagu
budism on kultiveerinud säherdust muusikat? Asi saab klaarimaks, kui
heidame korraks pilgu tantristliku panteoni jumaluste nägudele. Suur
osa neist on lausa õudusttekitavad ja eemalepeletavad. Kuid nende
kurjus pole suunatud inimeste vastu, pigem Buddha õpetuse ning ausate
inimeste kaitseks. Teravate küünte, võimsate hammaste
ning leegitsevate juustega olevused peavad eemale hirmutama kurje vaime.
Võib oletada, osaliselt täidavad seda funktsiooni ka sõjakad
puhk- ja löökpillide helindid.
Vaatame pisut lähemalt, missuguseid pille
kasutatakse lamaistlikus kultusepraktikas. Alustame hiigelpasunast dung-chenist,
mille pikkus on enamasti 1,5 kuni 3 meetri piires, mis harva võib
küündida 5 meetrini. Mõõtmetega on vastavuses tema
sügav ning ülimadal bassiheli, mis eriti võimendub, kui
mängitakse mägedes ja pööratakse kõlalehter
jäiste või kaljuste mäemassiivide suunas. Nõndaviisi
tekkiva kajaefektiga näikse olevat justkui arvestatud, kuna eriti
levinud on see pasun Himaalajas ja mujal kõrgmägede piirkonnas.
Piltlikult on öeldud: dung-cheni helid on võimelised
ühendama Taeva ja Maa, Pimeduse ja Valguse. On alust oletuseks, et
need infrasagedused avaldavad inimesele mõju nii füsioloogilisel
kui ka vaimsel tasandil.
Kang-dungi võiks tinglikult nimetada
trompetiks, seda mitte välimuse, vaid helitekitamise põhimõtte
tõttu. Algselt valmistati neid pille surnud tütarlaste reieluudest.
Kuna kang-dungi heli omab sümboolset tähendust, siis on
ülimalt oluline selle puhtus, täpsemalt öeldes – puhtus
eetilises mõttes. Ja absoluutselt puhas saab olla heli vaid siis,
kui tüdruk, kelle reieluust pill on valmistatud, suri süütuna.
Dung-dkar on mereteo kojast valmistatud
india päritoluga rituaalne puhkpill, mille heli sümboliseerib
andumust ja puhtust. “Valge sarve” pühadus on universaalne, seda kasutatakse
kultusepillina veda religioonis ja hinduismis, d¯ainismis ja budismis.
Rgyaling on suguluses meie oboega. Pillil
on kuus-seitse auku, lisaks üks tagaküljel. Ainuüksi aukude
arvust võib järeldada, et sellel on võimalik mängida
päris keerulisi meloodiaid. Rgyalingi puhumine nõuab
vilumust ja vastupidavust, mistõttu kloostris ei usaldata seda pilli
algajaile. Näiteks Nepaalis asuvas Thami kloostris peavad noored laamad
oboemänguni jõudmiseks läbima mitu madalamat astet: esmalt
lööma aasta või kaks suurt trummi, seejärel paar-kolm
aastat puhuma pikka pasunat ja alles siis ollakse rgyalingi vääriline.
Kloostris mängitakse neid pille üksnes paarikaupa, sageli ansamblis
kahe dung-cheniga.
India päritolu drilbu-kellukese kohta
on raske öelda, on see rohkem muusikainstrument või kultusese.
Mängimisel hoitakse seda vasakus käes, parem käsi on samal
ajal teise rituaaleseme, dorje päralt. Kellukese heli sümboliseerib
kõrgeimat transtsendentaalset tarkust.
Liivakellakujulist väikest trummi tuntakse
paljudes paikades damaru nime all. See on valmistatud kahest inimese
koljuluust, ning surnud koljuomanikud justkui räägiksid meiega
trummihelide keeles. Damaru külge on kinnitatud nööride
abil kaks väikest pallikest. Trummi vibutamisel hakkavad pallid pendeldama,
tekitades tremolo-taolise põrina. Damaru helid sümboliseerivad
kahe printsiibi – meheliku ja naiseliku, taevaliku ja maise, vaimse ja
materiaalse ühtsust.
Olulisematest pillidest on nimetamata veel suur
kahe nahaga nga-trumm, samuti kahte tüüpi vasktaldrikud
– silnyen ja rolmo.
Rituaalsed tantsud
Cham on atraktiivsemaid budistlikke rituaale
üldse. Selle sü¯ee võib olla seotud näiteks vana-aasta
ärasaatmisega, kuid võib olla pühendatud ka mõnele
jumalusele, auväärsele laamale või kangelasele. Chami
läbiviimise aja määravad kindlaks oraaklid, aga üldiselt
peetakse kõige sobivamaks kuukalendri 29ndat kuupäeva. Tartu
publikul on vedanud, laupäev, 6. november on just selline päev.
Peaosi kehastavad mungad püüavad mõnikord juba mitme päeva
jooksul enne etendust mediteerides sisse elada vastava jumaluse rolli,
ettevalmistusperioodiga kaasneb ka loobumine teatud toitudest ning vastav
eluviis. Sõdalaste ja narride rolli mungad ei esita, seks otstarbeks
kutsutakse ilmalikud väljastpoolt kloostrit. Paljudes kloostrites
on kõrvalistel isikutel keelatud viibida chami proovides.
Sakyapa koolkonna kloostrites etendati chami koguni öösiti
salaja, ükski asjasse mittepühendatu ei tohtinud seda näha.
Ja kui Ningmapa mungad hakkasid esitama chami laiemale vaatajaskonnale,
siis see kutsus Sakyapa laamade hulgas esile suure rahulolematuse. Nüüdseks
on ajad muutunud, chamist ja teistest esoteerilistest rituaalidest
on tehtud hulganisti audio- ja videosalvestusi, kirjutatud raamatuid ja
artikleid. Sellesse ritta mahub ka Eestimaal asetleidev.
Peeter Vähi
|