Eesti lavakakluste peaballettmeister
|
Rein Oja, sündinud 1956, vabakutseline
näitleja, Eesti Näitlejate Liidu esimees. |
MIHKEL MUTT: Kavalehtedele on teinekord lavastaja,
näitlejate, helilooja jt. kõrvale mär gitud veidraid asjamehi.
Vahel püro tehnik, vahel tantsuõpetaja, vahel võitlusstseenide
seadja…
REIN OJA: Lihtsalt: võitlusstseenid!
Lavakas õpetatakse ju kõikidele
vehklemist….
Mahtra sõda sellega ei tee.
…ja natuke lüüa oskab igaüks.
Kas sellest ei piisa? Miks on vaja eraldi kakluste balletmeistrit?
Ju ei piisa. Täpselt: natuke lüüa,
üldse kui da gi, seda osatakse. Seepärast tulebki nii välja,
et näeme eesti laval pea kogu aeg ai nult ühesuguste kõrvakiilude
lajatamist ning ühesugust vehklemist, ükskõik, kas tükis
on peategelane Richard Lõvisüda või Richard Kol mas.
Nendel ajastustel ei saadud ühtemoodi võidelda.
Pärnu gladiaatorite suvekool
Kus eesti näitleja saab õppida
eri viisil võit lema?
Nüüdseks on Pärnu teatri initsiatiivil
toimu nud teist aastat laager, mida korraldab Briti võitlusstiilide
akadeemia president Jonathan Howell. Seal õpib, kui eri ne vad on
võitlusvii sid ja võitlusmõõgad eri ajastutel
(ka vastavatesse ajastutesse paigu tatud näidendites).
Mis puutub vehklemisse, siis teatrikoolis õpetatakse
seda “eesti eduka epee” najal, mida me võistlustel näeme, maskid
ees ja juhe taga. See ei ole võitlusvehklemine, musketärid
nii ei vehelnud. Epee on hilisem mõõk. Tol ajal kasutati
hoopis mõõka koos pistodaga. Inglismaal, Hispaanias, Itaalias
– igal pool olid erinevad vehklemisasendid ja erinev võitlussamm.
Miks üldse on vehklemine teatrikooli
kavas? Kas see on samasugune rudiment nagu prantsuse keel? Neid tükke,
kus seda vaja läheb, on klassikas suhteliselt palju, aga uutes, mis
peale kirjutatakse, on teised vahendid?
Ju siis ikka arvatakse, et seda on kõige
rohkem tarvis.
Kuidas Pärnu laager teoks sai?
See on naljakas ahel. Jonathan Howell oli Norras,
kus ta Kuninglikus Balletis seadis min geid võitlussteene. Seal
kohtus ta eestlasest tantsija ja balletilavastaja Peep Kasega, kes on Pärnust
pärit, tal on vist vendki seal. Nii kokku lepitigi.
Kaua laager kestab?
Nädal aega intensiivset tööd.
See on puhtpraktiline, spetsiaalselt teatri jaoks mõeldud. Lõpus
õpetatakse ka seda, kuidas lavastada lahingustseene. Õpetajaid
oli neli, teised kui eelmisel aastal. Igale teatrile anti kaks kohta, kokku
kakskümmend inimest. Mõlemal korral on huvi väga suur
olnud.
Kas õppurid olid samad?
Väga suur osa.
Kes finantseeris?
Eelmine aasta toetas kulka jõudsalt, seekord
tuli osalejatel endil suurem osa maksta. Aga ju nad saavad aru, et see
on investeerimine tulevikku.
Näiteks mida te õppisite?
Eelmine aasta oli algkursus, peamiselt ilma relvadeta,
rusikavõitlust, kukkumist. Sel aas tal olid juba erinevad stiilid
ja ajastud, mit mesugused kaika- või kepivõitlused (hiina
stiil, nii nagu “Robin Hoodis” jne.), mõõk ja kilp, mõõk
ja pistoda koos, nuga (see on keeruline) kahekäemõõk.
See on ikka oma ette teadus.
Kas neist suvekoolidest osavõtjatest
saavad head lavavõitlejad või oleksid nad võimelised
ka teisi juhendama?
Esialgu vast ikka head lavavõitlejad.
Tulevikus peaks küll nii kujunema, et Howell kasvatab kellestki kohapeal
õpetaja, kes võiks ringi käia ja ka mujal õpetada.
Kas sina võiksid Euroopas õpetada?
Ma arvan, et võiksin küll. Mida kindlasti
os kak sin, on ilma relvadeta võitlust ja kukkumist, selles on tugev
põhi all. Kindlasti ka kaika võitlust.
Hea küll, säärane laager on
siiski väheste väljavalitute eesõigus. Mida peavad tegema
ülejäänud, kel ka tuleb laval anda ja saada? Kas ei peaks
mõtlema sellele, et mingisu gune põhi pandaks juba teatrikoolis?
Näiteks võiks mingi võitluskunst
programmis olla?
Mina olen õpetanud lavakas kahele lennule,
üks oli see, kus õppisid Heiko Sööt, Jaan Tätte,
Marko Matvere... Neile õpetasin tai-chid ja karated. Siis
Priit Pedajase kursusele ka igasugust lavalist käsikähmlust.
Relva deni päris ei jõudnud. Indrek (Sammul – M. M.) vist õpetab
Nüganeni kursusel.
See tähendab, et ikka õpetatakse?
Mitte kõiki, see sõltub kursuse
juhendajast, mis ained ta kavasse paneb. Pedas olen rohkem õpetanud,
vist nelja kursust. Ühest kursusest, kellega kõige kauem tööd
tegime, kasvas välja see Kalle Kõivu kaskadööride
grupp, kes VAT-teatri “Cymbeline’is” igat moodi lendavad ja kukuvad.
Mingi kaskadööride grupp Eestis
vist oli juba?
Aldo Tammsaarel olid puhtalt filmikaska döö
rid. Need praegused käivad ise ikka esi ne mas.
Enamik nooremaid näitlejaid on mingisugu
ses trennis käinud. Nii et sa ei pea a-st b-st peale hakkama.
Jah, ei pea, kuigi mõnede puhul on ikkagi
vaja baas – asend, raskuskeskme jaotamine – enne läbi käia. Muidugi
peaks teatrikoolis põhja alla saama. Need on nagu tantsukursused,
kus kunagi on käidud. Joonis muutub iga konkreetse etenduse puhul,
aga põhi on olemas.
|
Näitab, kuhu on ohutu jalaga
anda ja saada.
R. O.: Selleks kohaks, kuhu jalg
tuleb, peab leidma ja ette keerama võimalikult pehme koha, kus ei
ole närvisõlmi. See tuleb eelnevalt kokku leppida. |
Kerge anda, hoopis raskem saada
Millal sa üldse esimese kakluse seadsid?
Ma arvan, et see oli filmis “Rummu Jüri”
1992. Filmidest veel “Minu Leninid”, “Ma olen väsinud vihkamast”.
Mingit statistikat sa ei pea?
Ei pea. Teatris olen muidugi rohkem teinud.
Kas ooperis puumõõkadega tenoreid
oled seadnud?
Ei, ainult sõnalavastusi ja kino.
Mis on lavalise kakluse puhul kõige
tähtsam?
Kakluse või võitluse õpib
vist igaüks ära. Hoopis raskem on õpetada, kuidas seda
ohutult teha.
Mis seal siis ikka nii hullu on, et saad korra
sisse? Teine kord ei saa enam?
Kui oled korra pihta saanud, siis tekib kramp,
ei julge enam teha. See on kohe näha, kui keegi kardab laval vastu
sõrmi või muidu pihta saada.
Palju neid eesti teatris on, keda võiksid
pidada oma kolleegideks?
Indrek vast. “Prints ja kerjus”, “Suveöö
une näos” Tar tus oli ka. Rohkem ei tea.
Kas “Printsi ja kerjuse” ajal oli Inglismaal
tõepoolest kaikavõitlus nii levinud, nagu lavastusest paistab?
Seda oskas nii kerjus kui kuningas?
Ei ole seda etendust veel kahjuks näinud.
Kes veel?
Ma ei oska peast öelda, kes näitlejatest
veel mida teeb. Ma tean, et kolm aastat tagasi “Robin Hoodile” tegi keegi
kõrvalt. Käisin vaatamas ja minu silmale tundus, et näitleja
jaoks oli suhteliselt ohtlik. See printsiip, et hakkame ohutusest peale,
paistis seal puuduvat.
Sa vaatad lavalisi võitlusstseene nagu
professionaal?
Jaa, raudselt.
Vanasti tehti teise käega kõrvakiilu
puhul plaks juurde.
Anu Lamp on mulle “Arkaadias” vist üle üheksakümne
korra kõrvakiilu andnud. Ja kuna seal istub publik erinevates külgedes,
siis ei saa markeerida. Ta ikka lööb mulle vastu põske.
Asi on selles, et minu põsk peab pöörduma sama kiiresti
kui tema käsi käib. Ajastamise küsimus.
Paljasta veel mõni saladus. Kuidas
jalaga andmisega on?
Kõik on võimalik. Jalgadega saamise
vastu on ka omad ohutusnipid.
Selleks kohaks, kuhu jalg tuleb, peab leidma
ja ette keerama võimalikult pehme koha, kus ei ole närvisõlmi.
See tuleb eelnevalt kokku leppida. Näiteks siia kohta (näitab).
Kehas on palju selliseid kohti, kuhu võib pihta saada ja kus on
vähem valus kui näiteks peopesa ette keerata.
Huvist ja armastusest
Sina alustasid ammu enne Pärnu laagreid.
Mis tagapõhi sul endal on?
Väiksena sportvõimlemine. Meil on
praegu aeg, kus tuleb maksta, et saada kuhugi trenni, too oli aeg, kus
treenerid jooksid mööda linna ringi, et endale õpilasi
saada.
Pärast tulid karate ja tai-chi.
Kas sulle meeldis lapsena väga mõõkade
ja relvadega mängida?
Puumõõkadega sai kembeldud küll
ja suss püsse tehtud.
Võiks arvata, et vene kroonus said
hästi hakkama?
Ma olin poolteist aastat miilits. Samas väeosas,
kus enne oli olnud Sulev Luik. Minu eriala oli kinomehhaanik ja raamatu
koguhoidja. Õiget drilli ei saanudki.
Kuidas sa tai-chi juurde tulid? Meil
on igasuguseid idamaiseid võitluskunste harrastatud, aga see ei
olnud algul eriti populaarne.
Ei olnud. Karatest ikka algas. Hakkasin uurima
selle vaimseid tagamaid. Tai-chi so bis eestlasliku temperamendiga.
Muide, olin enne seda stabiilne angiinihaige. Tai-chi hin gamisharjutustga
sain nii kaugele, et pole enam kordagi olnud. Mandleid targu välja
ei lõiganud. Keegi targem inimene ütles, et midagi, mis looja
on su sisse pannud, ei maksa välja lõigata.
Mis on karate ja tai-chi erinevus?
Põhimõttelist erinevust ei ole.
Karate on puhas võitlus, enesekaitse. Tai-chi hõlmab
rohkemat, energia kogumist jne. See on roh kem elamise viis. Meie jaoks
Euroopas ta muidugi ei ole elamise viis.
Hakkasid ise tegelema?
Priit Kelderi juures 80ndate alguses. Tema ja
Etker Jõeleht olid esimesed treenerid. Eestis sai muide kolmkümmend
aastat karatet. Nagu “Viimasest reliikviastki”.
Võitlussportlasena oled esinenud?
Minu võitlussportlase aeg langes perioodi,
kui karate oli N Liidus keelatud. Ta oli kaks korda keelatud. Vahepeal
oli natuke vaba, siis olid Tallinnas ka N Liidu meistri võist lused.
Pärast võisteldi põranda all. Tegin ka kaasa, mõne
niisuguse võistluse olen isegi võitnud, aga rohkem tegelesin
kataga.
Kumite
juures võid saada vigastada, aga mu elukutse on ju sihuke, et õhtust
õhtusse tuleb laval publiku ees olla, ja see seadis piirid. Must
vöö on mul küll.
Miks sa seda kõike ikkagi teed? Oled
võitluskunstid teatriga sidunud?
Ei oskagi öelda, hakkas huvitama. Nagu iga
asja pu hul, millega hakkad põhjalikumalt tegelema, tuleb välja,
et seal on väga palju igasuguseid nüansse ja tahke. Minu jaoks
on näiteks jube efektne, kui tehakse mingit ägedat action-stseeni,
pärast mehed pühivad käed puhtaks ja kellelgi pole tegelikult
ühtegi krii mustust.
Kas raha pärast on su harrastusel mõtet?
Ei ole. Palju seda kismat siis ikka on? No nüüd
on suveetendusi juurde tulnud, seal kem beldakse. Aga draama- või
sõnateatris meil sääraseid vaatepildilisi etendusi ju
palju ei toimu. Meil Eestis piisaks selle töö peale kahest inimesest,
ja need ka ei elaks ainult sellest ära.
Nii et huvist ja armatusest?
Aga muidugi.
Eesti näitleja füüsiline
vorm
|
Kõige tähtsam on tasakaal.
R. O.: Jalad peavad kindlalt maas
olema, nii et kontrollid iga oma liigutust. |
Kinos on kaskadöörid. Teatris peavad
olema profid näitlejad või siis peab publik olema väga
heatahtlik. Tinglikus võtmes ei saa löömat vist võtta?
Ei taha nüüd kritiseerida, aga eks
me ühed “mõtlevad” näitlejad ikka ole küll.
Mu küsimuse mõte oli see, et kas
osa asju ei peaks jääma kinolinale? Ei ole mõtet laval
proovida, seal jääb lihtsalt kahvatuks. Kinos on nii palju võimsamad
võimalused.
Jaa, aga teatris on vahetuse moment juures. Kui
on teada, et nii siin kui seal tegelikult markeeritakse (ega siis kinos
ka päriselt päid puruks lööda!), siis peab teatris
eriti proff olema. Mustkunst on väärt ainult elavas esituses.
Ka efektne võitlus peaks eriti väärt vaa data olema just
elavas esituses.
Erinevus on muidugi selles, et teatris on ohtlikkuse
aste suurem. Kui näitleja saab pihta, siis järgmised korrad jääb
etendus ära, filmis vahetatakse kaskadöörid lihtsalt välja.
Teiselt poolt saab filmi tuua maailma parimaid
kaskadööre. Häid näitlejaid jagub teatri tesse üle
maailma, tippvõitlejaid võibolla mitte. Van Damme ei tule
Viljandi lavale.
Miks ei võiks Eestis näitlejate seas
olla tipp lavakaklejaid?
Pean tunnistama, et mulle see põhimõtte
liselt meeldiks. Näha, et tippnäitlejal, mõtleval inimesel,
on ka “füüsis taga”.
Täpselt. Hannes Kaljujärv ütles
hiljuti ühes saates, et ei tea, millal hakatakse Eestis hindama füüsiliselt
väga heas vormis näitlejaid.
Kehale pööratakse meil üldse
väga vähe tähelepanu. Kui me üht seriaali tegime, siis
lavastaja kurtis, et Eestis on ainult üks näitleja, keda võib
palja ülakehaga filmida (Tõnu Kark). Ta mõtles muidugi
tippklassi näitlejaid.
(Rein Oja naerab.)
Naised ikka vist viitsivad end vormis hoida.
See suund on, jah, ripakile jäänud.
Kas naiste löömastseene oled seadnud?
Jaa, “Top Dogs’i ” lõpus on kaikastseen,
seal konsulteerisin natuke.
Ei tea, kuidas mujal maailmas lood on?
Ma arvan, et kui mujal on rohkem näitlejaid,
siis on rohkem ka neid, kes võivad ülakeha paljaks võtta.
Kunagi ma vaatasin näitlejate arvu erinevate maade näitlejate
liitudes. Meil kisub see 400 kanti. Aga näiteks Suurbritannias on
45 000. Aga elanikke ei ole seal sada kümme korda rohkem.
Nimeta mõni eesti näitleja, kes
on füüsiliselt väga osav? Või mõni teater,
kus tase on parem kui mujal. Ilmselt seal, kus on roh kem noori näitlejaid.
See trupp on küll hea, kes Pedast VAT-teatrisse
läks. Kaljujärv muidugi. Julgen öel da, et Nüganen
on väga heas vormis. Saare mäe on kindlasti heas vormis. Sportlasi
on veel. Andres Raag, ta on vist teinud päris vehklemist.
Sa ikka oma vehklemisega.
Sealt hakkab kõik peale. Matvere on ka
heas vormis. Ta on võimeline kiiresti ära õppima. Tätte
omandab kiiresti.
Minu meelest on Toompere ka heas vormis. Ta
kukub hästi.
Andrus Vaarik kukub ka väga hästi.
“Lava listes segadustes” ta veeres väga efektselt trepist alla.
Kas pole nii, et osa näitlejaid on rohkem
lihalikud, füüsiselembesed, teised on jälle niisugused esoteerilised,
neile on näitlemine muu vaimupanemise järg, nagu Juhan Viidingul.
Siin sa natuke eksid. Viiding oli füüsiliselt
väga heas vormis. Käis käte peal.
Kas mõned näitlejad ei põlasta
füüsist, et on madal?
Ei ole päris niisugust suhtumist kohanud.
Kujutad näiteks Lembit Petersoni kõrtsikakluses
ette?
Ma kujutan kõiki ette. Jah, kõiki.
Absoluutselt. Kõik on võimelised omandama.
Aga kas see sobib kokku nende…
…nende olemusega?
Eidosega?
Me jõuame nüüd jälle välja
sinna, et kas peale selle, mida ma laval mängin, kannan ma endas veel
ühte sõnumit? Näiteks vägivallavastasust? Võibolla
on mõnel niimoodi. Ei taha kellegi eest midagi ütelda.
Oled ikka tundnud, et mõnel näitlejal
on tekkinud tõrge füüsiliste aktsioonide suhtes. Või
lähevad kõik nagu rõõmsad lapsed kaasa?
Tõrge johtub sellest, et mõnedel
on hirm füüsilise kontakti ees. Põhjuseks võib
olla valuaisting, kartus saada haiget …
Reiu lavastus
Kuidas algab töö konkreetse lavastusega?
Oleneb ajast. Seda on muidugi alati vähe.
Ühe nädalaga, nagu Reiu vabaõhuetenduse puhul, ei suuda
ma loomulikult panna viit kümmet kaitseliitlast stiilselt ristirüütlite
moodi võitlema.
Kust sa üldse tead, kuidas nad võitlesid?
Ega ma teagi. Ma hakkan seda tuletama nen dest
relvadest, mida nad toona kasuta sid. Loogika tuleb appi võtta.
Misjaoks olid neil just nii- ja niisugused mõõgad? Kuidas
nendega tegutseti? Mõni mõõk on torkamise jaoks, mõni
raiumiseks. Kui mõõgal on veresoon sees, tähendab, et
see on torkerelv. Kui oli nelinurkne rapiir, siis torgati sellega ke has
se ja näkku, kolmnurksega torgati ka kät te – sealt purskas verd.
On kolmeharulisi mõõ ku, millega ka tõkestati vaenlase
lööki na gu kilbiga… Nii see rekonstrueerimine käib.
Mis oli Reiu lavastuse võitluste seadmise
põhimõte?
Mida kaugemal on stseen publikust, seda tähtsam
on üldine joonis. Need episoodid, mis toimusid liival, publikule lähemal,
need tuli detailsemalt läbi töötada. Aga algab kõik
ikka baasist, asendist, olgu kaklejaid kasvõi kaheksakümmend.
Jalad peavad kindlalt maas olema, nii et kontrollid iga oma liigu tust.
Et seisad võimalikult ohutult, et ei libiseks, oma mõõk
ees, kellelegi sisse. Et oled veendunud, et seal, kus sul silmi parajasti
pole, ei tee sa kellelegi haiget.
Mis mõõku te Reius kasutasite?
Puust?
Metallist. Lattmetallist. Muide, vibutavad mõõ
gad on laval tunduvalt ohtlikumad kui jäigad.
Kuidas käib joonise väljatöötamine?
Võib panna kogu seltskonna sama joonist
siblima, ühte liigutust tegema. Aga võib anda igale paarile
oma ülesande, moodustada kolmikud või nelikud. See on huvitavam.
Vaataja vaatab, oi, kõik taplevad isemoodi.
Praktika teeb muidugi alati korrektiive.
Ja kogu aeg tuleb kontrollida, et oleks ohutu.
Inimestel on sellest erinev ettekujutus ja väärarvamused. Näiteks
sellest, kuidas mõõgad või kaikad kokku lajatavad.
Tegelikult on nii, et mida kindlamalt nad ristuvad, seda ohutum. Kui üldse
kokku ei löö, võib ju juhtuda, et hooga saab partner pihta.
Kui palju nad treenisid?
Ütlesin, et harjutage kogu aeg oma väeosas,
kui tekib vaba silmapilk. Kui meil Paul Laasi kuga oli vaja “Tangos” tantsida,
siis tegime selle alati enne etendust läbi, kuigi asi oli ju selge.
Kui oled midagi õppinud, tuleb kohe
tahtmine seda rakendada, läbi proovida. Kas sul ei teki tahtmist neid
tükke lavastada, kus oleks palju löömasid?
See tahtmine on ammu tekkinud.
Mis tükist sa siis unistad?
Teha Laertese ja Hamleti võitlus 1100.
aasta taani stiilis. See oleks midagi. Neil on mõõk ja pistoda,
üks ots on terav ja mürgitatud, teisel peab nupp otsas olema.
Siis lähevad mõõgad vahetusse jne. Shakespeare on sinna
nii palju detaile sisse kirjutanud, millel kõigel on tähendus!
Mihkel Mutt
|