Tiina Lokk valiti Euroopa Filmiakadeemiasse
|
Pimedate Ööde filmifestivali peakorraldaja filmiteadlane ja -kriitik Tiina Lokk
valiti Euroopa Filmiakadeemia hääleõiguslikuks liikmeks.
Avalduse Euroopa Filmiakadeemiale (EFU) soovitas Lokil kirjutada teine eestlasest
filmiakadeemik Mati Sepping ja hiljuti Göteborgis koos istunud EFU juhatus otsustas asja
positiivselt. Tiina Lokk ütles Sirbile: Huvitav oli proovida, kas võetakse või ei
võeta. Peamiselt suuri produtsente, levitajaid ja nimekaid reissööre
koondavas EFUs on kriitikuid suhteliselt vähe ja neil on sinna raske pääseda. Lokk
tunnistas, et seni vaatlejana EFU koridorides edukalt asju ajanuna sai ta nüüd
akadeemiasse valituna oma rahvusvahelises filmitöös legaalsema väljundi. Tiina Lokk (s.
1955) on Eestis Euroopa väärtfilme levitava firma Filmimax repertuaarijuht ja Pimedate
Ööde festivali programmidirektor. 1989. a. Euroopa Filmi Ühingu nime all loodud, praegu
Berliinis asuvasse Euroopa Filmiakadeemiasse kuulub üle 500 hääleõigusliku tegevliikme
ja 14 auliiget. Akadeemiat juhib saksa reissöör Wim Wenders.Tiit
Kuusiku rändauhind vahetas omanikku
|
Noor laulja Atlan Karp Lauljaga. |
19. ja 20. veebruaril toimus Estonia talveaias Estonia Seltsi ja Arne
Miku eestvedamisel IV eesti heliloojate vokaalloomingu esitamise võistlus maestro Tiit
Kuusiku mälestuseks.
Osalesid eesti lauluõpilased: B-grupis oli nooremaid 11 ning A-grupis vanemaid 6;
teise vooru pääses vastavalt 6 ja 3. Võistluse tingimus oli eesti muusika esitamine.
Noori lauljaid hindas ürii koosseisus Erich Kõlar (esimees), Margarita
Voites, Raimond Alango, Valdur Roots ja Tarmo Sild. Konkursi
peapreemia (3000 kr. ja rändauhind) võitis Atlan Karp. Rändauhinnaks on E.
Viiese taies Laulja, mis kingiti Tiit Kuusikule tema 77. sünnipäeval, kui ta
viimast korda esines Estonia laval. Auhinna pani välja kuulsa baritoni perekond esimesel
konkursil 1993. aastal ning selle omanikeks on olnud Rando Piho, Villu Valdmaa ja Juhan
Tralla. A-grupis sai preemia (2500 kr.) Maila Plooman. Prof. Naan Põllu
perekonna eripreemia Evald Aava loomingu parima esituse eest (2000 kr.) pälvis Taavi
Tampuu, kellel on võimalus esineda ka 15. märtsil Evald Aava 100.
sünniaastapäevale pühendatud kontserdil. B-grupis tunnistati I preemia (2000 kr.)
vääriliseks Igor Tsenkman, II preemia läks (1000 kr.) Oliver Kuusikule
ning ergutuspreemia (2 CD-plaati) sai Anneli Pilpak. Kontsertmeistri preemiad
(à1000 kr.) anti Epp Hansbergile ja Piia Paemurrule.
Tulemusi kommenteerib VALDUR ROOTS, kes on kuulunud kõigil neljal korral
võistluse üriisse: Estonia Seltsi ja Arne Miku korraldatud konkurss on väga
tänuväärne ettevõtmine, kus saab populariseerida eesti vokaalloomingut ning noortel on
võimalus end proovile panna. Teisest küljest tundub, et võistlusel nõutav eesti
muusika repertuaar ei kattu koolide õppeprogrammiga, sest eesti romansid ja aariad on
üldiselt väga rasked ning õppuritele keerulised esitada. Samas leiab näiteks Verdi
loomingust väga kauneid ja ka lihtsaid aariaid, mida õpilased professionaalsuse
arendamiseks laulavad. See võib olla üks vähese osavõtu põhjus. Silma torkas G. Otsa
muusikakooli Tõnu Bachmanni õpilaste aktiivne osavõtt, neid oli kuus. Bachmann, ka Tiit
Kuusiku õpilane, on oma kasvandikke suunanud kõigile neljale konkursile. Oluline ongi ju
osavõtt, sest võistlus on suurepärane kogemuste omandamise koht. Tulevikuga lauljaid
kuuleb igal konkursil. Selle aasta peapreemia võitja andekas noor bariton Atlan Karp
tõusis esile kõrge vokaalkultuuri ja suure musikaalsusega. Ta lõpetas muusikakooli
Tõnu Bachmanni juures ning õpib nüüd teist aastat Sibeliuse akadeemias prof. Jorma
Hynnineni käe all. Muide, 1995. aastal osales ta samal võistlusel, kuid ei pääsenud
teise voorugi. Nüüd oli ta teinud tohutu arengu. Eks igal auhinnasaajal oli midagi talle
ainuomast ja meeldejäävat. Näiteks Maila Ploomani puhul võlus ilus sugestiivne hääl.
Kindlasti peab nimetama võimekat Taavi Tampuud, kes praegu õpib Karlsruhe kõrgemas
muusikakoolis. Esimeses voorus jättis hea mulje ka H. Elleri nim. Tartu muusikakooli
õpilane Ivo Posti ja veel nii mõnigi. Üldiselt oli teine voor pisut nõrgem, ilmselt
lihvitakse avavooru repertuaaari rohkem. ürii arvamusel oli valdavaks puuduseks
artikulatsioon. Kõrva riivas lauljate natuke liiga lohakas eesti keele kasutamine.
Vastupidise näitena jäi meelde Igor Tsenkman, jällegi Bachmanni õpilane tema
diktsioon ühildus hiilgavalt kantileeniga, tekst oli selge ja hästi voolitud. Pianistide
tase oli ühtlaselt kõrge, äramärkimist vääriksid kõik. üriiliikmetel oli
siiski oma hästi argumenteeritud eelistus, preemiasaajad Epp Hansberg ja Piia Paemurru
leiti matemaatiliselt täpse hääletuse tulemusena. Mõlemad kontsertmeistrid on suurte
kogemustega, kuid neil pole tekkinud professionaalset rutiini.
Anneli Jaanus
Meie noored pianistid taas edukad
Rahvusvaheline võistlus nimega Põhjamaine rapsoodia Venemaal Volhovis
tõi kokku 46 klaveriõppurit. Mitmekülgne kava pidi sisaldama ka Põhjamaade muusikat,
eelistatumaiks osutusid Grieg ja Sibelius.
Kõik neli Tallinna Muusikakeskkoolist kohalesõitnut pälvisid autasu. Suurimas, 21
osalejaga keskmises vanuserühmas võitis I koha Mihkel Poll (õp. M. Pakri) ja
ainsa audiplomi sai Ragner Rannat (õp. M. Raide). Vanemas rühmas sai II koha Mihhail
Gerts (õp. M. Pakri), kusjuures esikohta ei antudki. Noorimas rühmas pälvis III
koha Kadi Henno (õp. K. Sumera). Konkurss oli korraldatud raskete majandusolude
kiuste meeldivalt. ürii tööd juhtis professor L. Zaitik Peterburist, meilt
kuulus üriisse allakirjutanu.
Lilian Semper
Heliloojatel taas loominguõhtud
Heliloojate Maja keldrilokaalis Con Amore oli 25. II üle hulga aja esimene
heliloojate loomingu kuulamisõhtu.
Koosviibimisel tutvustas Jaan Rääts kolleegidele oma Kontserti trompetile
(Reinhold Friedrich), klaverile (Thomas Duis) ja kammerorkestrile (Deutsches
Symphonie-orchester Berlin Lutz Köhleri dirigeerimisel) ning seejärel Lepo Sumera
oma Tellokontserti (David Geringas ja Haagi SO Paavo Järvi juhatusel). HLi
esimehena teavitas Sumera, et niisugused loominguõhtud toimuvad iga kuu viimasel reedel
ning avaldas lootust, et lähitulevikus hakkavad neil osalema ka EMA
kompositsioonitudengid. Tegemist on vahepeal soikujäänud traditsiooni taastamisega.
Küllap mäletavad mõned noorema põlvkonna heliloojadki, et nõukogude ajal kuulati
EHLis igal teisipäeval uudisteoseid, kommenteeriti neid kollegiaalselt ning arutati
muudki aktuaalset. Päris kindlasti olid arutelud uute loominguliste ideede ja kontaktide
taimelavaks. Sest polnud ühtki uudisteost, millega neil poleks tutvutud ega muusikaelu
probleemi, mida seal poleks arutatud. Eesti taasiseseisvudes töökoosolekud kadusid, sest
üldine muusikaelu suundus teistele radadele. Heliloojatel polnud siis põhjustki
koosolekuid korraldada, kuna uudisteoste arv vähenes piirini, mis sundis ära jätma
isegi eesti muusika päevad. Nüüd on eesti muusikaline kliima stabiliseerunud ning
seetõttu ka aeg taaselustada vanad head traditsioonid.
Igor Garnek
Vox septem saeculi
Üleeilsel pressikonverentsil tutvustas Tõnu Kaljuste ajakirjanikele Eesti
Filharmoonia Kammerkoori uut kontserdisarja ja uusi töötajaid direktor Kadri
Leppikut ja mäneder Eve Müüri.
Kevadkuudele kavandatud Vox septem saeculi on EFK viimaste hooaegade
neljas a cappella sari. Sarja pealkiri Kaljustelt, kes aga on kavavaliku ja
juhatamise usaldanud EFK koormeistrile Mikk Üleojale. 1997. a. EMA lõpetanud
noorele koorijuhile on need neli kava esimene iseseisev sari professionaalse kooriga
(õpiaastail on ta juhatanud Pärnu kammerkoori Matone). Sarja võtab noor dirigent kui
väljakutset: teda huvitab eelkõige muusikalise teadvuse muutumine läbi seitsme sajandi.
Iga kavaga antakse kolm kontserti, lisaks Tallinnale jõutakse Haapsallu, Pärnusse,
Viljandisse ja Tartusse. Esimest, Machaut, Dufay, Desprez ja Gabrieli kava
kuuleb 14., 16. ja 17. III. Lühidalt peatus Kaljuste ka EFK ja Tallinna Kammerorkestri
ulatuslikul Ameerika turneel (vt. lk. 14), toonitades pidevat koostööd agentuuriga New
World Classic järgmised kontserdireisid on kavandatud aastaile 2002 ja 2004.
Järgmine kord tahaks dirigent esineda EFK ja TKOga eraldi, neid vaid reisi keskel
ühendades. Esimesega tuginedes Tormise muusikale ning teisega Elleri, Tüüri ja Pärdi
loomingule. Ka kutsus ta jagama siirast rõõmu eesti muusika (Pärt, Tormis, Tüür)
üle, mille suure menu taastunnistajaks oldi äsjasel reisil.
T. M.
XI Jazzkaar, esimene sel sajandil
Kolmapäevasel pressikonverentsil kutsus Anne Erm ajakirjanikke kustutama inimeste
infonälga. Olgu siis öeldud, et 23. 30. IV toimub XI, senistest suurim
Jazzkaar 37 kontserti neljas linnas (Tallinn, Tartu, Viljandi ja
Narva), piletimüük ja broneerimine algas 1. III.
Jazzkaar on end näidanud arenemisvõimelisena, ka eelseisev on ühtlaselt
kõrgtasemel ja uusi perspektiive avav. Esmakordselt on Jazzkaar jõudnud
riiklikku eelarvesse, millest festivali toetatakse 200 000 krooniga selle 2,3miljonilisest
eelarvest. Esmakordne on veel Jazzkaare uus tuhande kohaga esinemis- ja
tantsupaik Koloss, 29. IV kavandatud Põhjala päev, hispaania muusikud ja flamenco
ning Louis Armstrongi 100. sünniaastapäevaks korraldatav väike konkurss. Immo Mihkelson
toonitas esinejaid tutvustades festivali paisumist ka väljapoole dässi piire
(etno, flamenco jm.), samuti euroopaliku nn. moodsa dässi suurt osakaalu
tänavu. Ülisuuri staare ei oodata, küll aga lubas ta mitut liiki maiuspalu must
saksofonist Kenny Garrett pärisdässi nautijaile, Beatlejazz
biitlimeloodiate kummardajaile, laulev poeet Chicago Beau bluusifännidele, Euroopa ühe
edukaima jazzplaadi Khmer teinud Nils Petter Molværi uue jazzi huvilistele
jpm.
TÜ naiskoor Vaike Uibopuu juhatusel tutvustab oma uut Veljo Tormise autoriplaati
Tähemõrsja 4. märtsil Tartus ja 18. märtsil Tallinnas.
Eesti film punalipulises Moskvas
21. II näidati Moskva Kinomajas ja 22. II Moskva filmimuuseumis mahukat eesti
filmiprogrammi.
Kavas olid Jaak Kilmi lühimängufilm Külla tuli, Rainer Sarneti
Pauli laululaegas ja Marko Raadi Öine navigatsioon.
Tõsielufilmidest linastusid Urmas E. Liivi Mimikri, Mark Soosaare
Pavarotti Eestis ning Arbo Tammiksaare ja Andres Maimiku August otsib
naist. Animatsiooni esindasid Janno Põldma Armastuse võimalikkusest
ning Mikk Ranna ja Priit Tenderi Vares ja hiired. Tsükli Kultuuride
dialoog raames toimunud filmiõhtul Moskva Kinomajas jätsid sealsetele vaatajatele
parema mulje meie dokumentaalfilmid. Paraku ei olnud Moskva kriitikkond just kõige
arvukamalt esindatud. Samas saame öelda, et filmimuuseumis linastus meie programm
omakorda koos Milo Formani Blondiini armastusega ühes kõrvalsaalis ja
Luis Buñuelist rääkiva BBC dokumentaaliga teises kõrvalsaalis. 23. II, kunagisel
Nõukogude armee aastapäeval võis aga Moskvas näha mitmeidki punalipulisi ja
-loosungilisi miitinguid, kus mitmetel osavõtjatel käisel punane lint, mille valges
sõõris haakristi asemel must sirp ja vasar...
Lauri Kärk
Berliini filmifestivali auhinnad
Kuldkaru, Magnoolia (Magnolia), re. Paul
Thomas Anderson; ürii suur auhind Hõbekaru, Kodutee
(Wo De Fu Qin Mu Qin), re. Zhang Yimou; parima reii
Hõbekaru, Kuumees (Man On The Moon), re. Milos
Forman. Parima naisnäitleja Hõbekaru, Bibiana Beglau ja Nadja Uhl
(Vaikus pärast lasku, re. Volker Schlöndorff); parima meesnäitleja
Hõbekaru, Denzel Washington (Hurrikaan, re. Norman Jewison).
ürii auhind Hõbekaru, re. Wim Wenders, Miljoni dollari
hotell; auhind Sinine Ingel parimale Euroopa filmile, re. Volker
Schlöndorff, Vaikus pärast lasku (Die Stille nach
dem Schuss); Alfred Baueri auhind parimale debüüdile, re. Akira Ogata,
Poistekoor; parima lühifilmi Kuldkaru, re. Jean
Rousselot, Aukülaline Alfred Lepetit; ürii auhind Hõbekaru,
re. Pavel Koutsky, Média; FIPRESCI auhind, re. Claude
Miller, Võlurite kamber (La chambre des magiciennes);
FIPRESCI auhind 30. Forumi programmi filmile, re. Sabu,
Esmaspäev; FIPRESCI auhind 15. Panoraami programmi filmile,
re. Rob Epstein ja Jeffrey Fridman, Paragrahv
175; lastefilmide festivali suur auhind, re. Vicent Bal, Terasmees
ja re. Ella Lemhagen, Tsatsiki, mamma ja politsei.
Raadioteater pidas sünnipäeva
22. II 72. sünnipäeva tähistanud Raadioteater andis kolmandat korda välja aasta
näitlejapreemia, mille pälvis Helene Vannari osatäitmise eest kuuldemängus Hall
mees.
Sünnipäeva puhul avati pidulikult ka Raadioteatri uuendatud stuudiokompleks. Neli
eriotstarbelist stuudiot ja foonika peaks eesti kuuldemängule tagama tänapäeva
nõuetele vastava akustika, kuulamis- ja töötingimused. Peegeldustevaba vaikne
vatituba on aga Euroopa raadiojaamade üks parimaid. Sünnipäevakõnes lubas
Raadioteatri pealik Tamur Tohver jätkata eelmisel aastal alguse saanud koostööprojekte
ning heade kuuldemängude valmistamist. Raadioteatri plaanid aastaks 2000 on nähtaval
internetileheküljel www.er.ee/teater/
Anneli Milistver
Bibliograafiapäev EARis
16. II toimus Eesti Akadeemilises Raamatukogus esimene bibliograafiapäev.
Üritus, mida hakatakse korraldama vabariigi aastapäeva eel üle aasta, on kavandatud
auhinna üleandmiseks parimale kahe aasta jooksul trükis ilmunud
bibliograafianimestikule. Auhinna annavad välja EAR ja ERÜ, auhinna üriisse
kuuluvad ka Eesti rahvusraamatukogu, TÜ raamatukogu ja Eesti kirjandusmuuseumi
arhiivraamatukogu esindajad. Tänavu jagas ürii eesotsas EARi direktori Anne
Valmasega auhinna kolme kõrgetasemelise väljaande vahel: Eduard Tubin I
III, ERR, 1998 , (koost. Valve Jürisson); Juhan Liiv, TA
Kirjastus, 1999, (koost. Osvald Kivi, Andres Loorand, Ave Pill, Vaike Tosso); Eesti
tehnikaartiklid 1936 1940, TTÜ, 1998 (koost. Riina Prööm, Helje
Riives, Anne Talts, Aiki Tibar). Äsjane bibliograafiapäev oli pühendatud teeneka
raamatuteadlase ja bibliograafi Endel Annuse 85. sünnipäevale. Peale
bibliograafiaauhinna üleandmist esinesid juubilari tegevusele pühendatud ettekannetega Esko
Häkli, Anne Ainz ja Heino Räim. Esitleti Endel Annuse vastset
raamatut Eesti kalendrikirjandus 1720 1900 ning õnnitleti
juubilari.
Sirje Lauring Vaska
Riigi kultuuri -ja spordipreemiad
Riikliku elutöö preemia 200 000 krooni pälvis arhitekt Valve
Pormeister. Aastapreemia à 100 000 krooni möödunud aasta
loominguliste saavutuste eest said luuletaja Jaan Isotamm, kunstnik Ando
Keskküla, dirigent Paul Mägi, lavastaja Elmo Nüganen ja kunstnik Jaan
Toomik.
Elutöö spordipreemia 200 000 krooni sai treener, sporditeadlane ja -organisaator Jaan
Jürgenstein. Spordi aastapreemiad à 100 000 krooni pälvisid
jalgrattur Jaan Kirsipuu; treener Anatoli migun ja Mati Tolmoff.
Riigi teaduspreemiad
200 000 krooni suuruse peapreemia pikaajalise tulemusliku teadus- ja
arendustöö eest pälvis Endel Lippmaa. Seitse à 10 000kroonist
aastapreemiat möödunud nelja aasta jooksul valminud ja avaldatud parimate teadustööde
esiletõstmiseks teadus- ja arendustegevuse valdkondades said Peeter Saari
(täppisteadused), Jaak Järv (keemia ja molekulaarbioloogia), Hiie Hindrikus
(tehnikateadused), Toomas Veidebaum (arstiteadus), Olevi Kull ja Ülo
Niinemets (geo- ja bioteadused), Kalev Katus, Allan Puur, Luule
Sakkeus, Asta Põldma (sotsiaalteadused); Tiiu Erelt, Tiina Leemets,
Sirje Mäearu, Maire Raadik (humanitaarteadused).
|
Ueckeri kunst Tallinnas
|
Avamise päeval pidas Uecker oma loomingut tutvustava loengu. 25. II avati Kunstihoones saksa kunstniku Günther Ueckeri näitus
Piinatud inimene.
Mu teemaks on elu ja surm, iseloomustab 1930. a. endises SDVs Wendorfis /
Mecklenburgis sündinud Günther Uecker oma kunsti. Ueckeri suurejoonelise
ülevaatenäitusega alustati 1988. a. Moskvas kaasaegse väliskunsti tutvustamist.
Kunstihoones eksponeeritud teosed on kunstnik loonud 1992. ja 1993. a. oma ateljees
Düsseldorfi sadama lähedal laohoones. Näitust võib pidada kunstniku portreeks, kuid
mitte konventsionaalses mõttes. Uecker reageerib talle omaste väljendusvahendite
puitlattide, linase riide tükkide, naelte, kivide, tuha, liiva, kirjalehtede kaudu
vägivallale ja sallimatusele tänasel Saksamaal. Tuginedes Kristuse kannatuste raja
vahepeatustele, on Uecker loonud 14 plastilist tööd pealkirjadega Takistuste
rada, Valged pisarad, Tulease,Piinapink. Needki
hoiatavad mälestussambad panevad mõtlema agressiooni ja hävingu peale: See on
minu protest, minu ärrituse väljendus. 9. III kl. 17. 30 peab Dorothee
Willert kunstihoones ettekande Kunst Saksamaal pärast 1945.
aastat.
Lauritsa psühhosoikum
23. II avati Tallinna Linnagaleriis Peeter Lauritsa näitus
Psühhosoikum.
Psühhosoikum on Vladimir Vernadski termin tähistamaks vaevalt paarisaja-aastast
viimast geoloogilist ajastut. Psühhosoikumile on iseloomulik, et inimese tehnoloogiad ja
mõtted on hakanud elukeskkonda mõjutama samaväärselt klimaatiliste, bioloogiliste ja
geoloogiliste teguritega. Laurits eksponeerib peamiselt 1999. a. Kütioru arhailises
looduskeskkonnas valminud töid. Kuid samas on kunstnik töödelnud puutumatut loodust
kujutavaid fotosid kompuutris. Olemuselt on see näitus katse lepitada pronksiaega
postindustrialismiga ning leida orgaanilise ja sünteetilise tasakaalu ning suhtluspindu.
Fragmentaarsed loodusmotiivid on ühendatud semiootiliste märkide ja lindude keele
sõnaraamatuga.
Sigrid Saarep
Peeter Mudist maalib edasi
23. II avati Vaalas Peeter Mudisti uuema loomingu näitus.
Rasket haigust trotsiv kunstnik jätkab tööd salapäraste teemade kallal. Mudist
maalib endiselt mõtlikke töid inimestest ja loodusest. Vaalas võib näha ka mitmeid
uusi portreid. Mudisti laad mõjub ikka aktuaalsena. Näitus on lahti 11. III.
Vive Tolli graafika Eesti Panga galeriis
29. II avati Eesti Panga kunstigaleriis graafik Vive Tolli loomingut tutvustav
näitus.
Vive Tolli nimest on tänaseks saanud legend. Aastatepikkuse tööga on Tolli
kujundanud eesti graafikat sedavõrd, et on tõusnud selle sünonüümiks. Kui kõneldakse
eesti graafika vormirikkusest, tundeõrnusest või tehnilisest meisterlikkusest,
mõeldakse Vive Tollit nende saavutuste ühe loojana. Tema tõus algas 1960. aastatel, kui
kunst janunes Eestis uuenduste ja tehniliste katsetuste järele. Järgnevad 30 aastat on
olnud uskumatult töörohked. Kunstnik on küllastust tundmata tunginud graafika kui
meediumi süvakihtide avastamise suunas. Näitus esitab väikese läbilõike 30 aasta
jooksul loodust, iga lõik annab ülevaate kunstniku teemadest, ja toimunud
vormimuutustest. Tolli nimega seonduva puhul on raske rääkida ülevaate andmise
rahuldavast võimalusest, seega on näitus olnud pigem avastusretk, mis paneb üksnes
tähiseid paika.
Eha Komissarov
Siiralt ja humoorikalt kaladest
29. II avati Sambas keraamik Kadri Kaerma näitus 40 kala.
Näitusele nime andnud seinainstallatsioon on seotud humoorikalt võrgu ja
kalamehejuttudega, ehkki väljapandu haarab kalade maailma laiemalt. Kaerma näitus on
neile, kes armastavad keraamikat selle siiras veetluses ja praktilises väärtuses.
Kodumaisest savist ning madalkuumuskeraamikas on vormitud ümarad ja piklikud, siledad ja
sakilised, liigendiga ja lendavad ning muidu inimnäolised kalad. Nii nagu autor ise, nii
pakitseb ka tema keraamika rõõmsameelsusest. Dekoori kirgastes värvides on
looduslähedus ja dekoratiivne element leidnud oma kooskõla. Kala on varajase kristluse
tähtis sümbol, sagedane vapikujund, horoskoobimärk, muinasjuttudes ja mütoloogiates
kättesaamatu ja ihaldatu. Näitus oleks justkui ettekäändeks suhtlemisel kalade
maailmaga.
Kreg A-Kristring
Näitused EKA galeriis
EKA galeriis on 4. märtsini tekstiilikunsti neljanda kursuse üliõpilaste näitus
Viit.
Näituse avamisel anti üle ka Mari Adamsoni nimeline preemia parimale
tekstiilikunsti üliõpilasele Liisa Tomasbergile. Näitust Viit võib
vaadelda kui pikkade traditsioonidega gobeläänile tänapäevasest argikeskonnast uue
sisu otsinguid. Teemade võrgustik liidab endas mälestusi nõukogudeaegse
defitsiidikaubanduse pärlite ihalemisest (Montana, Karhu, Adidas) neid jäljendades.
Väljas on Keret Altpere, Monika Järgi, Liisa Kallami, Hanna
Koivuniemi, Heidi Kuruski, Mae Lambingu, Liisa Tomasbergi tööd.
Gobelääni semestrit juhendas Ele Praks.
6. III avatakse EKA galeriis pimeda soome kunstniku Pirjo Kallio maalinäitus
Pimeduse värvid.
Kallio pildid kujunevad mõtetes, otsides sobivamaid vorme, kuni käsi on valmis neid
abloonidena paberist välja lõikama ja värvide kaupa grupeerima. Ta armastab
maalida öösiti. Maalides sõrmedega, kasutab ta esmaklassilisi looduslikke värve, mis
on märgistatud värvi nimedega pimekirjas, et kunstnik saaks töötada kõrvalise abita. 7.
III kella 14 16 saab EKA galeriis osa Pirjo Kallio erilisest maalimise
viisist.
Ketli Tiitsar
Graafikakeskuse külaline Brüsselist
14. 24. II viibis Eesti Vabagraafikute Ühenduse külalisena Tallinnas
Brüsseli kunstiakadeemia professor Charles van Gisbergen.
Belgia kauaaegse graafikaõppejõu tööde tehnika on põhiliselt litograafia. Ka
Tallinna graafikakeskuses valmisid kunstnikul värvilised Tallinna-ainelised litograafiad
ja sügavtrükisöövitused. Graafikakeskuse seintel oli väljas valik külalise
töödest. Meie kunstnikes äratasid erilist huvi just tehnilised nüansid. Maikuus
sõidavad Eesti ja Belgia kultuuriministeeriumi lepingu kohaselt Masereeli
graafikakeskusesse staeerima Virge Jõekalda ja Mall Nukke. Meie kunstnikel on
võimalus oma töid eksponeerida Kasterlees staeerimise aja jooksul.
Loit Jõekalda
Graafikatriennaali kuraatorikonkurss
Tallinna XII graafikatriennaal Muutuv kujund (Mutating
Image), mis toimub 2001. a. sügisel, koosneb kahest samaaegsest näitusest.
Rahvusvahelise üriiga põhinäitusele Rotermanni soolalaos võivad konkureerida
kõik kunstnikud, Tallinna Kunstihoones ning Linnagaleriis on kuraatorinäitus.
Kirjalikud võistluskontseptsioonid palume tuua märgusõnaga varustatult või saata
hiljemalt 20. III Tallinna graafikatriennaalile (Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus)
aadressil Vabaduse väljak 6, Tallinn 10146 , faks 631 4049, e-post:mare@skkke.ee.
Triennaali üldkontseptsiooniga saab tutvuda EKLis, Graafika Eksperimentaalateljees, EKA
graafika- või kunstiajaloo osakonnas, Tartu Kunstimajas, Academia Non Gratas Pärnus või
triennaali koduleheküljel www.triennial.ee
Analoog-TV avalik konkurss
5. 28. V on Helsingis Läänemere-äärsete linnade noorte kunstnike
biennaal ArtGenda 2000.
Erinevalt 1996. a. Kopenhaageni ja 1998. a. Stockholmi ArtGendast pole seekord
programm jagatud teatriõhtuteks, kinoseanssideks, kontsertideks ja näitusteks. Iga
osalev linn esitab ühe tervikliku projekti, mis valmib spetsiaalselt Helsingi tarbeks.
Tänavuse ArtGenda lähtealuseks on linliku kogemuse mõtestamine. Suur osa
projekte teostub Helsingi linnaruumis.
Soome Tallinna psühhogeograafias
Kogu N. Liidus oli Tallinn ainuke linn, kuhu lääne meedia vaateaken telekast kätte
paistis. Samas aga jäi nende programmide sisu enamikule eelkõige virtuaalseks kogemuseks
seebiseriaalidel, kaubamärkidel ja reklaamidel, mida siin aplalt visuaalse
tapeedina tarbiti, polnud argielus katet. Enne piiride avamist ja taevakanalite
laiatarbekaubaks muutumist, oli Soome siin globaalse kultuuri sünonüümiks. Igatahes oli
meie, 1980ndatel üles kasvanud põlvkonna jaoks soome programmidel mõju, mis on seni
põhjalikumalt analüüsimata. Ühisest telekogemusest pärineb ka Tallinna tiimi idee
minna Helsingi ArtGendale oma koostatud teleprogrammiga
Analoog-TV. Analoog-TV videoreportaaid võimaldaksid
töötada nende kompleksidega, mis teevad Tallinna Helsingi turismitelje praegu
niivõrd eriliseks.
Analoog TV eetrita televisioon
Projekti vorm lähtub Marko Raadi eestvõttel kunagi käivitatud telesaatest
Laboratoorium, mis jooksis esmalt ühes erakanalis, hiljem aga juba ilma
eetrita, mitmetel videoprojektsiooni võimalusega kunstisündmustel (näit.
Infopankade muusikaline esiettekanne , Back Door Media ´98).
Telesaade ei tähenda ainult kanoonilise vormi ja rutiinselt korduva teemaderingiga
meelelahutusühikut; televisioonis levinud saateformaate ja anre avaramalt
tõlgendades võib meediakeskkond olla viljakas koht kunstiideede vormistamiseks ja
väljaütlemiseks; saates on võimalik ühendada tele, video, filmi jm.
väljendusvahendid; ühendada puht eneseväljenduslik ambitsioon ühiskonna meeleolude
kujundliku esitamise ja testimisega; telesaade võib olla täiesti arvestatav kanal
intelligentse ja provokatiivse dialoogi pidamiseks. Loomulikult on eetrita televisiooni
lähteandmetesse sisse kirjutatud kriitiline dialoog harjumuspärase meediakultuuriga.
ArtGenda Tallinna tiim (Andres Kurg, Indrek Leht, Marko Raat, Hanno Soans)
ootab kunstnikelt videoreportaae ning telesaadete projekte, et toota
Analoog-TV-le programm, mis oleks Eestis poliitiliselt intrigeeriv ja pakuks
ArtGenda turistlikus kontekstis subjektiivseid vaateid Tallinnale.
Analoog-TV heiastab Helsingi südalinnas paikneva Lasipalatsi sisetelevisiooni
kümnest monitorist tallinlaste mälupilte 1980ndatest kuni tänapäevani. Programmi
tootmisse kaasatakse materjale, mis pärinevad kunstnike performanceitest (happeningidest,
aktsioonidest, kohaspetsiifilistest installatsioonidest, videovalve kaameratest,
vandalismiaktidest). Et kasutusele tulevad ka varem valminud situatsionistlikud videod,
mis sekkuvad Tallinna olmesse, on Analoog-TV-l ka arhiveeriv funktsioon.
Videokunsti spontaansed backflashid suhestuvad teleprogrammi koostamise formaalse
loogikaga, mis on ammu hüljanud kõik meediakultuuri viljastanud utoopilised lootused.
Analoog-TV on seega harjutus suveräänse meedia loomiseks. Kui mahukaks ATV
igapäevane programm nädalase aktiivse eetri perioodil kujuneb, on esialgu lahtine ning
sõltub eelkõige projektist huvitatud kunstnike võimalikult kiirest reageeringust. Tallinnast
kaasa võetud valmisprogrammi kõrval on võimalik sisustada ATV eetrit operatiivselt ka
Helsingis kohapeal. Tänase seisuga on kindel, et Tallinna ATV saab kasutada iga päev
väikest stuudiot Lasipalatsis ning mõõdukat kogust montaaitunde sealsamas. Kuna
plaanis on trükkida ka TV-kava, peaks sinna sobilik info iga saate kohta jõudma ATV
toimkonna kätte paarinädalase varuga. ATV eetris osalemise idee esitamise tähtaeg on
21. aprill.
Hanno Soans
Projektist huvitatutel palume võtta ühendust Hanno Soansiga (hanno@index.ee) või
Marko Raadiga (GSM 25076099).
|
|