Aare Laanemetsa roll
Aare Laanemetsa eluloo lõplikkus paneb mõtlema sundmõtteid.
Asjadest, mis tema puhul olnud ammu teada. Ükski neist teemadest pole uudiseväärtusega.
Ega ka midagi sellist, mida valusasti kahetseda, et see inimese eluajal ütlemata jäi.
Vastupidi, kõike, mida nüüd kirja tahan panna, teadis ta ise suurepäraselt, oleme
sattunud sellest rääkima rohkem kui kord. Nõnda võiks alljärgneval olla ehk tõe väärtus.
Tõehetke valgel me ju sel nädalal seisatame, neil päevadel ei tahaks kunagi valetada,
ei talu kuulda võltsi, ei kannata lugeda pealiskaudseid sõnu. Sest kell näitab lõplikku
aega. On vaja üht-teist fikseerida.
Õhtu- ja päevalehed kirjutavad, et lahkus Joosep Toots. See on nii, ja ei ole ka.
Pigem ikka ei ole. Et näitleja on tema rollid, siis ei saa me ju eesti rahvalt seda usku
võtta, kuid need, kes Laanemetsa tundsid, teavad, et ta ise oma olemuselt ei olnud Toots.
Polnud seda alatise vembumehe ja vigurivända karakterit. Krutskimeest. Kuid karakter oli,
ja veel missugune! Üks teine arhetüüp, üks teine klassikaline kirjanduskuju, üks
mängimata roll kummitas ning jääbki kummitama. Ja aitas meil ühtlasi Aaret mõista.
Katku Villu, kellest ei saanud Kõrboja peremeest. Teotahteline ambitsioonikus, hoolimatu
enesehävitamine, meeletus ja meeleheitlikkus, trotslik ja uhke natuur. Häbematuseni
otsekohene. Vist üks ausamaid mehi eesti teatris. Kriitiline ja enesekriitiline.
Plahvatusohtlik ja kärsitu temperament. Professionaalselt tark, nõudlik ja noriv. Profi
tööoskusega. Tegus. Toimiv. Avala, ligitõmbava näitlejasarmiga, kuid... elus tihti
säravam, jõulisem, temperamentsem kui laval.
Ei keegi muu kui Panso ise on öelnud, et mõnikord võib näitleja kogu elu laval olla,
ilma et ta oleks saanud seal kokku iseendaga, oma sisemise loomusega. Aare Laanemetsa
puhul ei langenud sisemine ja väline lavainimene kokku. Segas petlik välimus – nn.
faktuur, lahe, pehme, isegi lüürilise tooniga siledus, ilus kest, mille alt lavastajad
ei kangutanud peaaegu kunagi välja karedamat, teravamat, tumemeelsemat inimest,
plahvatusjõulist ja dramaatilist Aaret. Katku Villut tahtis ta ise mängida küll, pikki
aastaid. Ja see unistus oli tal üsna teadlik. Käis isegi seda rolli küsimas. Ei antud,
ei õnnestunud ei Tootsi, ei lobeda playboy mainest läbi murda. Kordaläinud,
ilusaid osi ju oli, kuid huvitav, et ta ka kusagil mujal, teistes töödes ei kohtunud oma
Villuga, et ta ise ei kaevunud selleni. Aga inimeses peitub teatavasti varusid, mitmeid
võimalusi. Mida temast veel välja tuua andis (kui Villut polnud päevakorras), seda
teadsid ja proovisid lavastajatena eelkõige kunagised kursusekaaslased – Pedajas
“Vägede valitsejates” ja Karusoo “Täielises Eesti Vabariigis”, viimasest tuli
kätte Indrek Paas, keda jätkus ka teise lavastuse jaoks – “Armastuse võimalikkusest
Vargamäel”. Mida vanemaks ta sai, seda rohkem sobis talle ka resignatsioon.
Kas paljude näitlejate draama – olla ühe teatri kandetala, peaosade mees (või naine),
ja samas olla mitte realiseerinud oma loomulikke eeldusi, oma olemuse teravamat tuuma?
Laupäeval, Aare lahkumise päeval esietendunud lavakate 20. lennu “Burattinos” lauldi
taas Juhan Viidingu sõnadega: Meie eitus, meie jaatus/ liugleb tuules nagu leht,/ see,
mis saadab, ongi saatus –/ ikka õiglane ja eht.
Aare Laanemetsal on (Eestis) erandlik ja harukordne näitlejasaatus: ta elab edasi oma
õpilastes. Oma elutöö tegi see mees ära Pärnu kooliteatris, ja seda asja võttis ta
hingega. Ei olnud see lihtsalt “kannatlik pusimine” või niisama huupi tegemine, isegi
mitte üksnes teadlik missioon – lastele teatriharrastuse kaudu ajaviite-, suhtlemis- ja
eneseväljendusvõimaluste pakkumine. Sel tööl olid täiesti professionaalsed tulemused.
Alguses üllatavad, hiljem raudselt seaduspärased. Alates 1990. aastast on eesti
kutselistesse teatritruppidesse tulnud 10 aasta jooksul 12-13 Aare Laanemetsa õpilast
Pärnust. Teist sellelaadset teenetelehte pole taskus ühelgi eesti näitlejal, kes pole
töötanud teatrikõrgkoolis.
Teeme ühe täpsema kokkuvõtte. Lavakunstikateedri/kooli kaudu: Marko Matvere, kadunud
Heiko Sööt, (diplomi sai ka Kaupo Varik, kes loobus teatritööst), Liisa Aibel, Ago
Anderson, Katariina Lauk, Marika Barabanštšikova, Külli Teetamm, Kersti Heinloo, Janek
Joost, Tiit Ojasoo, Ranet Rees. Pedagoogikaülikooli näitejuhtimiseriala kaudu: Piret
Laurimaa-Palu. Viimase, kolmeteistkümnendana lõpetab selle kuraditosina 2002. aasta
kevadel Carita Vaikjärv, kes õpib praegu lavakooli III kursusel. Muidugi on neil noortel
olnud hiljem teised, teatrikooli õpetajad, kuid Laanemetsa kooliteater on osutunud
unikaalseks eelkoolituse taimelavaks. Võib-olla enamgi kui sissesaanute-lõpetajate pealt
nägime seda iga kahe aasta tagant sisseastumiseksamite laia massi üle vaadates. Pärnust
tuli alati rohkesti meeldivaid noori, õige paljud neist pääsesid edasi eksami
lõppvoorudesse. Pärnus ei rikutud lapsi professionaalses mõttes ära, neis puudus
kätteõpitus, isetegevuslikkus. Laanemets oli suutnud vedada nad mõistmiseni, mis on
mängu olemus, mis tähendab laval tegutseda. Ja nad on alati olnud valmis ootamatuteks
ülesanneteks. Valmis loominguks. Laanemetsa auahnus (loomulikult oli see olemas!)
polnudki pedagoogipõlve lõpupoole vist suunatud enam sedavõrd kooliteatri lavastuste
vormimisele-lihvimisele, kuivõrd kvaliteetsele koolitusprotsessile. Ju ta ära nägi, et
sellest tööst on tõesti kasu, et see tal õnnestub.
Ühest küljest oli selle taga kõige otsesemalt Panso õpetus ja metoodika. Aare enda hea
väljaõpe, mis saadud veel n.-ö. originaalis, autentsest allikast. Teisest küljest aga
mingi kordumatu, aarelaanemetsalik pedagoogiline sulam ebapedagoogilistest vabadustest ja
professionaalsest nõudlikkusest. Oli see tema sarm, isalikult karm ja semulikult lõbus,
naeruhimuline temperament, mis noori tõmbas ja hoidis? Intuitiivselt õige
töökorraldus? Proovimetoodika tõhusus? Nõudlikkusenivoo järjekindlus? Lavastajaks ei
lubanud Laanemets end naljalt nimetada, pedagoogiks aga küll. Ta võis teha ja tegigi
küllalt kaua seda tööd oma kolleegidega kahasse, kusjuures kolleeg võis teha isegi
rohkem tunde ja ajada tema eest asju. Aga midagi polnud parata – Pärnu kooliteatri
vapimärk, aura ja autoriteet oli seotud Laanemetsaga. Ilma temata tuleb kujundada juba
mingi teine imago, teistsugune programm ja magnet.Tee on aga ikka Aare poolt sisse
sõidetud – olgu või seegi, et teatritegevus sai Pärnu koolinoorte seas populaarseks.
Aarel endal oli seljataga Panso 7. lennu kogemus. Suured koormused; au sees töösuhted ja
andekate loominguliste isiksuste liigirohkus, eri tüüpi loojanatuuride omavaheline
respekt (“Jäägu igaühele tema hea olek ja pühade nali” – A. Kitzberg). Aarel oli
selles struktuuris oma, ja mitte teisejärguline koht. “Nojaa, eks tal oli juba kooli
tulles ju “Kevade” slepe taga,” ütles paar päeva tagasi selle kohta üks teatraal
publikupoolelt. Oh ei, filmi- või muu koolieelse tuntuse slepp võib Toompea koolis
maksta kõige kauem ehk kuu aega, ja sedagi vaid algajate tudengite omavahelises
“arvepidamises”. Mida varem asjaosaline ise selle kaardi maksvusetust seal koolis
taipab, seda parem talle. Ei saa väita, et Laanemets oleks seda tõika otsekohe
tunnistanud, kuid liiga hiljaks ta enese ümberhäälestamisega ka ei jäänud. Õppis
selgeks, mis on näitleja tõeline ametiau – nimelt tööausus, tööoskus. Mis üle
selle, on jumalate kingitus. Nii seisabki ta nimi väärikana selles äraneetud
nimekirjas, mille põhjal Panso koostab teises ilmas truppi ja oma viimast, 7. hiilgelendu
järjekindlalt ära kutsub: Tiit Berg, Urmas Kibuspuu, Sulev Luik, Jüri Krjukov, Aare
Laanemets. Meie siinpool ei saa Pansost ja teatrijumalatest enam hästi aru, kõik
tunnevad jõuetust ning keegi ei tea, mil viisil kätt ette panna, et see ärakutsumine
ometi lõpeks.
Tegelikult on äraminekuid mitmesuguseid. Kui nad alles kõik (peale Tiidu) Tallinnas olid
ja lootsid pealinna täheks saada või jääda, tegi just Aare Laanemets äkki järsu
kannapöörde ja läks ära – end Pärnusse pakkuma. Tookord oli see täiesti tavatu
valik. Kuid tema riskeeriv, hasartne iseloom ei kannatanud välja Draamateatris passimist,
lihtsalt varjus vegeteerimist. Asi polnud (ainult) ambitsioonides, auahnuses, vaid
sügavamal – sellele mehele on alati meeldinud printsiip: kui midagi teha, siis hingega,
täie rauaga! Aare tõsine kirglikkus, see privileeg – “hingega poiss” – oligi
tema roll, tema märk isegi 7. lennu üldises entusiastlikus õhkkonnas. Viidingu eespool
tsiteeritud laulusalm jätkub (ka Viiding pole siin päris kõrvaline persoon, J. Viidingu
ja T. Rätsepa “Olevustega” tegeles Laanemets elus kaks korda; algul mängis Juhani
enda lavastuses Draamateatris, hiljem aga tegi ise sama näidendit oma lastega
kooliteatris), jah, Viidingu laul läheb edasi nii: Oma hinge ei või müüa/ kuri ilm
las udutab./ Ainult seda omaks hüüa,/ mis su hinge puudutab.
Oma hinge see mees ära ei müünud, elutormides-mõõnades maha ei mänginud ega eluteel
väsimisest ei kaotanud. Aare oli enamasti kategooriline: kui elada, siis elada, kui
surra, siis surra! Kas selliseid romantilisi kangelasi on ikka päriselt olemas? Oli, Aare
Laanemets. Selle eest on talle muide siiski tasutud: anti pauguga minna, mitte jääda
halvatuna-elujõuetuna virelema. Tema jaoks olnuks see täiesti võimatu perspektiiv.
Võib-olla sellepärast polnudki talle ette nähtud Draamateatrisse tagasi pöörduda (mis
oli juba kokku lepitud ja selle hooaja algusest kehtis). On natuure, kellele ei sobi
tallata käidud teid: siis parem juba lõpparve. Kujutleme hästi Aaret (koos Juhani ja
kogu hiilgava plejaadiga) pilvepiirilt alla vaatamas ja oma poistele ja tüdrukutele
ütlemas: Sina jõuad kaugemale,/ kuni kord ka sina oled muld./ Üks on tõde ning
mingi vale/ ei saa kustutada igavese tõsielu tuld.
Reet Neimar
|