Jaak Olep 27. VIII 1945 18. VII
2000
Mäletan, et ülikooli ajal kutsuti Jaak Olepit
hüüdnimega Jekaps või veidi pikemalt Jekapils Oleps, ja ta ei pannud seda pahaks. Tal
oli kaks võitmatut kutsumust kunst ja poliitika , teda huvitasid ainult need kaks
asja, muu kõik tundus talle tühine. Ta võttis osa rühmituse Visarid kunstinäitustest
ning rääkis üsna julgelt kogu aeg poliitikast, aina poliitikast, ehkki see oli veidi
ohtlikum kui kunstiga tegelemine. Mõned ettevaatlikumad hoidusid temast eemale. Koos
Kaljo Põlluga kirjutas ta Visarite manifesti, mille puhul oli tal vaja oma mõlemat
annet. Hiljem sai Olepist meie juhtiv kunstikriitik, ta oli aastaid ajalehe Sirp ja Vasar
kunstiosakonna juhataja. Ise pidas ta ennast koguni kunstnike staatuse loojaks. Ja
tõepoolest kui Olep oli mõnest kunstnikust kirjutanud kaheleheküljelise portree,
siis varsti sai too mees või naine teeneliseks kunstnikuks. Või koguni rahvakunstnikuks.
Või äärmisel juhul mingi kõrge preemia. Mõnele inimesele jäi küll natuke lahtiseks
küsimus, kuidas sai Olep kirjutamiseks ajendi. Ise rääkis ta, et tegemist oli tema
isikliku otsusega, mis sündis meie kunsti heast tundmisest ja miks ei võinud tal
olla õigus?
Võibolla oleks temast saanud meie kunstielu Tuglas, ent Olepi kriitikutee katkestas
hingelt polpotlase Vello Pohla jõhker bolevistlik puhastus toimetuses. Olepist sai
poliitikaohver, Pohla asendas tarmukad ja oma peaga mõtlevad noored mehed kuulekate
daamidega, kes talle suurt vastu ei vaielnud. Edasi töötas Olep kunstieksperdina N.
Liidu tollis, seejärel oli ARSi monumentaalateljee peakunstnik. Mõlemas kohas tuli ta
kenasti toime, ehkki ei saanud tollis oma andeid täielikult rakendada.
Monumentaalateljees juhtis ta koguni ENSV monumendistamist ning tema otsustest sõltus
paljude skulptorite sissetulek. Olep ei otsustanud, kellele ausambaid püstitada, seda
tehti vastavalt monumentaalpropaganda dekreedile, ent temast olenes suuresti, kes
skulptoritest selle töö endale teha sai. Ja alati oli soovijaid palju, sest see
tähendas tollal väga ja väga kõrgeid honorare. Veidi proovis Olep ka oma Visarite
ajast ootel olnud kunstnikukätt ise, andis näiteks praegugi omal kohal seisva kindral
Lembit Pärna ausamba ümbruse lahenduse.
Nii kunstnikuna kui poliitikuna oli Olep pigem süütu teoreetik kui kogemustega praktik.
Tema eluaegseks hobiks oli kremnoloogia. See on tänaseks aegade liiva mattunud õilis
harrastus. Enamik inimesi hoidis tollal ajalehest Pravda eemale, ometi oli ka terve
koolkond eksegeetikuid, kes arutlesid Pravda juhtkirjade stiili, sõnakasutuse, sõnade ja
nimede järjekorra ning isegi komakohtade üle ning tegid sellest kõigest järeldusi
peasekretär Leonid Brenevi tervise ning tema ja teiste poliitbüroo liikmete
momendipositsiooni kohta igavesel rebimisel võimu nimel. Kremnolooge leidus nii
akadeemikute kui õllesõprade hulgas, ikka taheti teada, mis tegelikult toimub Kremli
kõrgete ja paksude müüride taga, kes on tegelikult võimul ning mida ta tegelikult
teeb. Keegi ei uskunud ametlikke teateid, kõik püüdsid jõuda kiivalt valvatud riiklike
saladuste jälile. Olep oli üks terasemeid kremnolooge, ta uuris entsüklopeediatest
hoolega Kremli-meeste teenistuslehti ning pani tähele, kes on kellega koos töötanud,
kes on kellega koos liikunud ühest oblastist teise, ühelt ametipostilt teisele. Kasuks
tuli talle ka tema kunstikriitiku visuaalne mälu. Vanadelt fotodelt tundis Olep tagareast
ära kompartei keskkomitee viienda-kuuenda järgu tegelased, teadis nende nimesid ja
elulugusid. Olep juhtis esimesena minu tähelepanu paarisrakendile Brenev ja Ternenko,
tegi seda väga ammu, kõvasti enne välisraadiojaamu. Olepist oleks olnud suurt abi
näiteks Luure Keskagentuuri analüüsiosakonnas või mõnes lääneriikide
kommunismiuurimiskeskuses. Ta võis lõpmatuseni rääkida näiteks niisugustest
tegelastest nagu Budjonnõi, Kirov ja teised samasugused ning tegi seda väga
kaasakiskuvalt.
Alles ajakirja Poliitika toimetajana tegi Olep jälle tööd, milleks ta oli loodud, ent
aegade tormiline muutus lõpetas selle väljaande ilmumise võrdlemisi kähku. Uued ajad
muutsid Olepi üleliigseks inimeseks, talle oli võõras positsioonivõitlus, sehkendamine
enese edu nimel. Ta oli aval, pigem loobuja kui võitja. Äraelamise nimel oli ta sunnitud
kirjutama seltskonnakroonikat, aga kui juhus vähegi võimaluse pakkus, avaldas ta
ülevaateid tänase Venemaa käekäigust ning ei teinud seda vihkamise sunnil. Üha enam
leidis ta lohutust humalamärjast. Kunstikriitikuna uskus Olep, et tahvelmaal ja
klassikaline skulptuur võidavad peatselt oma juhtkoha tagasi, ta jäi optimistlikult
ootele, millal see juhtub, oli veendunud, et siis vajab ühiskond taas tema teadmisi, sest
tundis end sellel alal kindlamana kui praegu ilma tegevate video- ja meediakunsti
lahkamisel.
Kahjuks ei suutnud ta oma aega ära oodata.
Olev Remsu
|