Lehte Hainsalu mitmekihiline ohvriromaan
Sõnavõtt raamatu esitlusel 19. novembril Tartu
Kirjandusmajas
Kui Kukelokuti aprilli-mai Loomingus ilmus, siis
nähti selles eeskätt tudengiromaani (Pahase lugeja kiri juuni Loomingu
ringvaates), kuid see on minu meelest vaid üks romaani tasand või kihistus ja
kindlasti mitte kõige olulisem.
Selle raamatu tutvustamisel võiks välja tuua vähemalt seitse märksõna.
Esiteks on see otsast lõpuni Tartu-romaan, ja eriti Supilinn astub siin lausa
käegakatsutava selgusega meie ette.
Teiseks on see tõepoolest tudengiromaan, autor on püüdnud sisse elada tudengite
hingeellu, kõnepruuki, serveerida rohkesti tudengihuumorit. Ehk on siin natuke palju
tühjajutuveeretamist, ent mind see küll suurt ei häirinud hoopis olulisemad on
ju järgmised tasandid.
Ja nimelt kolmandaks on see filoloogiline romaan, peategelasest
filoloogineiu Reti vaimuilma juhib ja suunab kuulus Wiedemanni sõnaraamat, mille kohta
romaanis nii kenasti öeldakse: Ja ometi võta või seesama Wiedemann, eks
hõnga sealt igast sõnast vastu esivanemate puhas karge maailm, mis üha toimib ja
kehtib, inimeseksolemise ülim pühadus, mida ei saa kõverpeegeldamisega
lämmatada. Samuti on romaan küllastatud kõikvõimalikest luuletsitaatidest,
enamasti uuemast eesti luulest on leitud ja kõlama pandud päris palju efektseid
kujundeid ja luuleridu.
Kui see filoloogia mind esimesel lugemisel mõnevõrra häiris ja kippus andma teosele
üksjagu literatuurset maiku, siis hiljem hakkas tunduma, et mine tea, ehk pole see
autoril üldsegi mõeldud filoloogiana filoloogia pärast. Ehk on see just
osav psühholoogiline võte, et näidata tudengineiu teadvuses toimuvat sublimatsiooni,
hüperkompensatsiooni, väljatõrjumist ta püüab meeleheitlikult ehitada
filoloogiast enda ümber kaitsevalli ja nii on vastavate assotsiatsioonide rohkus (nagu ka
näiliselt sihitu tudengilõõp) teoses õigustatud.
Neljandaks on Kukelokuti romaan meie kõige vahetumast kaasajast,
praegusest eesti elust, tegevus toimub aastal 1998, näidatakse vaimseid orientiire
kaotavat ühiskonda, kus agressiivsus, vägivald on paljudele saanud loomulikuks
elunormiks, enesestmõistetavaks eneseteostuse vahendiks. Selgi tasandil on palju
päevakajalist arutamist: Nagano taliolümpiast, Rein Kaarepere surmast, või romaani
peateemale lähemale tulles, Clintoni ja Lewinsky suhtest.
Viiendaks on see psühholoogiline romaan, kus noore neiu kannatusi, alandust ja
hingepiinu avatakse ettevaatlikult ja diskreetselt, kerides tema sisemonoloogide kaudu
samm-sammult lahti toimunut, kusjuures sündmustik jääb võrdlemisi tagaplaanile,
põhirõhk on hingeelul.
Kuuendaks on see romaan inimsuhete võõrandumisest, peaaegu et
mikrosotsioloogiline vaatlus, mis diagnoosib noorte inimeste sisulist
suhtlemisvõimetust: Reti piinleb ja lausa piinab ennast päevade ja nädalate kaupa, ent
pole võimeline oma lugu ära rääkima, ennast avama isegi oma kõige lähematele
kaaslastele. Otsekui klaassein seisab ka tudengineiu ja tema vanemate vahel.
Ja seitsmendaks on see romaan vägistamisest, mida teoses küll päris otse ja
lähedalt ei kujutatagi, ent mis on psühholoogilises plaanis oma fataalsete
järelmõjudega ikkagi teose keskmes.
Mulle jätab alati sügava mulje, kui leidub autor, kes võtab mõne näilikult igivana ja
ammutuntud valdkonna või probleemi, eriti veel psühholoogiliselt raskesti avatava
nähtuse, ning selle nii-öelda põhjani lahti kirjutab.
Lehte Hainsalu on seda suutnud teha nii raske teemaga nagu vägistamine, ta on selle teema
oma romaaniga tõepoolest mingi nurga alt sügavuti ammendanud, omamoodi kinni pannud, ja
ma usun, et kui keegi tahab tulevikus veel midagi sel teemal kirjutada, siis peaks ta
küll arvestama sellega, mis on Kukelokutis juba ära tehtud.
Olgu veel lisatud, et meil on viimastel aastatel üsnagi moodi läinud rääkida
seksuaalsest ahistamisest ja ärakasutamisest, mis on minu meelest
küll suurelt osalt imporditud pseudoprobleem. Universaalse ahistamise alla
võib liiga kergesti tõrjuda igasuguse seksuaalse huvi ja nii võib selle terminiga
vehklemine vaid süvendada ühiskonna võõrandumist. Kas näiteks daami käe suudlemine
on seksuaalne ahistamine või ei ole ta seda mitte? Aga silmapilgutamine? Vahel tundub, et
säärastel probleemitsejatel on küll midagi õige kõvasti paigast ära nihkunud.
Lehte Hainsalu vooruseks on see, et ta ei postita ega ürita lahendada pseudoprobleeme, ta
seisab tubli peajagu kõrgemal ka meie ümmarguse ja uinutava jutuga psühholoogidest ja
psühhoterapeutidest, kujutades ehedalt, detailselt ja kohati ehk isegi armutult ühe
vägistatud naise seesmist traagikat. Kuid just see selge, ainitine silmavaatamine
traagikale ja samas vaimselt avar autorihoiak annab ohvriromaanile ülimalt süngele
lõpplahendusele vaatamata lunastava ja ülendava mõõtme, mis pärast läbilugemist
teose kohale justkui valgussärana hõljuma jääb.
Aivar Kull
|