Vägistamise anatoomia
´ |
Lehte Hainsalu, Kukelokuti.
Virgela, Tallinn 1999. 170 lk.
Heal lapsel teadagi mitu nime. Alles hiljuti ilmunud Kukelokutil neist
samuti puudus ei tundu olevat. Ohvriromaan, Tartu romaan, filoloogiromaan need on
ainult mõned nimedest, mis selle raamatu kohta lugejate suust pudenenud. Ise selle
raamatu vastu tahtmist läbi lugenud, võin kohe alustuseks öelda Tartu koos
filoloogiakrempliga selles raamatus pole midagi muud kui autori poolt hoolikalt
ülesriputatud tausta-materjal, mille sisse haige (sandistatud) psüühikaga peategelane
Reti varjuda üritades end vahetpidamata rullib.
Kukelokuti on olulise tegevuseta raamat. Olulisim (vägistamine) on juba ammuilma toimunud
ja leiab uuesti aset peategelase mõtetega minevikus sorimise näol. Raamatu peategelase
minevikus kinni olevikutegevused on teisejärgulised, ebamäärased ja naiivsedki.
Lokuti on puhtakujuline naistekas, mille psühholoogiline tagapõhi sügav,
sisu tundeline nagu enamikel seebiseriaalidelgi. Ainult et muidugi lühem on ta. Ja
peenemalt kirjutatud. Arvasin, et Eesti on pisut liiga väike naiste, homode,
ulme ja teiste kirjandussuundade väljajoonistumiseks, aga võta näpust
naistekirjanduse kohta see ei kehti lokuti kõrvale saab viimase aja
raamatutest kenasti asetada näiteks kasvõi Kauksi Ülle Paadi ja otsides
leiab veelgi... Kuigi peab kohe ütlema, et kui näiteks Paat on vabalt
võimeline ka meessoost indiviidi haarama, siis Kukelokutisse korras
hormoonidega meestel niipalju asja olema ei peaks!
Nüüd peatun neil ennist nimetatutel varjupakkuvatel taustamaterjalidel. Kui
Paadi puhul olid nendeks võimsad looduskirjeldused: järv, mets jne., siis
lokutis on nendeks Tartu tudengielu, Wiedemanni sõnastik ja eesti uuem
kirjandus, mida peategelane sagedasti (kohati isegi ebaloogilisel määral) oma enese ellu
ümber paneb (...langevari kukusirm, ütleks Wiedemann; Reti sai märjaks nagu
rääbis vihm räägib ladina keelt, ütleks Alver). Hainsalu on asetanud oma
peategelase vägistamisjärgsesse sisemisse surutusse, millest too end teiste mõtetesse
ja ütlemistesse ära peites pigem ümber kui üle otsustab saada. Ja teeb seda nii, et
jääb mulje, nagu tal enamiku asjade koha pealt oma isiklik arvamus puuduks.
Kaht romaani lahutab veel asjaolu, et kui Paadi puhul pakutakse läbi
peategelase Ainu vabameelse ja instinktiivse käitumise allasurutuse vastu lahendus, siis
lokutis seda ei tehta sadist Hainsalu ei kirjuta oma peategelasele
välja antidepressante ega numbrit psühhiaatriakliiniku vastuvõtuosakonda, vaid tümitab
teda alalõpmata läbi alateadvuse vägistaja rämedate sõnadega. Pluss veel see, et
hoiab teda pidevas hirmus, et keegi tema kaastudengitest (üliõppijaist ütleks
Wiedemann) ja sellega seoses ka talle sümpaatne noormees võivad sellest ammusest Pärnu
vägistamisloost aimu saada. Ja mis saaks pärast seda, seda ei taha Reti ettegi kujutada:
Vassstik!
Veel! Alahindasin Hainsalu kujutlusvõimet ja olin üsna veendunud, et tema läbi võiks
tudengielu värskus mitmes mõttes kannatada saada. Ei saanud nägemuspilt
sisemiselt puisest, täiskasvanust tudengist hajus üsna pea ning tunnistasin rõõmuga,
et autori kujutlusvõime on isegi liiga hea ta on üliõpilasi ehk veel pisut
lapsemeelse-matenagi ette kujutanud, kui asi praegusel ajal tegelikult on. Hea oli
tegelikult ka kogu raamatu tekst ja kui minu arvates siin millegi üle nuriseda võiks,
siis ehk ühe asjana romaani kohta pisut liigse poeetilisuse üle.
Kurb on hoida käes raamatut, mis on hästi kirjutatud, millega on suurt vaeva nähtud,
aga millega sul mitte kui midagi teha pole. Esiteks sellepärast, et oled valest soost
selle päriselt mõistmiseks ja teiseks see, mis seal sees, ehk sisu on niikuinii
üheksakümne-protsendiliselt (menuraamatule omaselt) negatiivne, masendav,
mittekuhugiviiv... Ehk nagu ütles mehine poeet Hannes Varblane selle raamatu
esitlemisel Tartus: oli küll hea raamat ... meeldis küll... no ja ei meeldinud ka...
Olavi Ruitlane
|