Auto kui identiteet aga ilma sakramendita
![teater3.jpg (12226 bytes)](../Images/teater3.jpg)
|
Auto kui Jasoni (Tambet Tuisk) ja Nicki (Andres Mähar) hirmuköidikuis
sipleva minasuse sünonüüm. |
J. G. Fichte järgi oli kõige alguses minasus, st.
indiviidi eneseteadvus. Kuid peale minasust pidi olema veel miski, mis annaks
inimpraktikale dialektilise tasakaalu, korrastatuse. Selleks tasakaaluvihiks sai mõistagi
mitte-minasus välismaailma (inimkonna) absoluutne eneseteadvus. Ja
semiootiline algdualism oligi rajatud: taustsüsteem muutus seeläbi tunnetatavaks,
märgilisus nähtavaks. Loodetavasti õnnestub mul sellele fichtelikule tüvele
järgnevalt üks kriitiline intermetso valutult külge pookida.
Kuigi esimese hooga tahaks Chris OConnelli näidendi tembeldada naturalistlikuks
(isegi dokumentaalsusele kalduvaks) tõsieluseigaks autovaraste elust, nihkub lavastuses
nähtu põhjal rõhuasetus hoopis teisale. Vanemuise E-laval mängitav Auto osutab
kõige selgemalt psühholoogilisele minasuse ja mitte-minasuse
kahendsüsteemile, mis seab indiviidi alalõpmata silmitsi ei tea kuidas tekkinud
umbsõlmede ja mitte kuhugi viivate tupikutega. Auto kui asi (olgu siis tarbe- või
hoopis luksusasi) muutub siin eeskätt minasuse (omailma, enesekesksuse,
isepäisuse) sünonüümiks, teiseneb inimainet ahistavaks märgiks. Mina ja auto
ühinevad paarisrakendiks, mis annab olemisele pisutki tuntava jalgealuse. Autosid
varastades kompavad klanni liikmed tegelikult iseenda armetut eksistentsi, hoomavad
riivamisi oma hirmuköidikuis siplevat minasust. Ja ühtäkki polegi auto enam
pelgalt materiaalne hüve, vaid hoopis minasust determineeriv märk. Autost saab
(väär)identiteedi looja ning ühtlasi ka selle hävitaja.
Autovaraste Nicki (Andres Mähar), Jasoni (Tambet Tuisk), Timi (Janek
Joost) ja Marky (Margus Jaanovits) puhul võib vist üsna julgelt kõnelda
minasuse kriisist, mis halvab nende täisväärtuslikkust. Kuid sellel kriisil on
aukartustäratav omanimi hirm. Psühholoogilises plaanis ongi hirmudiskursus
lavastuses kontseptuaalne. Hirm avaldub siin üksinduse ja isoleeritusena, usalduslikkuse
ja turvatunde puudumisena. Hirmu tunnevad need noorukid kaaslaste reetlikkuse (Jason),
avalikkuse mittemõistmise (Nicki), ummikuna näiva tuleviku (Marky) või lihtsalt teisiti
elamise ees (Tim). Ja hirmul on kuritegelikus maailmas tõepoolest suured silmad (mida
muud võinuks välja lugeda flaiereilt, kus autovarastest ees- ja külgvaates tehtud
politseikroonikalike piltide juurde oli lisatud hoiatus tagaotsitav lavastuse
reklaamimiseks iseenesest igati õnnestunud nipp). Hirm ületab minasuse
kestvusjõu, juurutab teadmist, et elu võib iga silmapilk katkeda ja katkebki.
Kui viitasin alul võimalusele paigutada lavastus fichtelikule teljele minasus
mitte-minasus, siis pidasin ühena silmas individuaalse ja ühiskondliku normi
igipõlist vastuolu. Selle klassikalise opositsiooni valguses avaneb lavastuse sotsiaalne
mõõde. Sotsiaalsus on alati kirjeldatav käitumuslike aspektide kaudu. Nähtu
põhjal saab kokku kaks vastandlikku käitumismudelit: ühelt poolt argikäitumine kui
loomuomane, enesestmõistetav, ainuüksi iseennast manifesteeriv mall (näiteks
autovarastest tegelinskite ropp ja räige keelekasutus kui selle käitumismudeli üks
tahkusid võiks vist mõne tundlikuma vaataja nokautida); teiselt poolt sotsiaalne
käitumine kui läbinisti eetoslik ja mimeetiliselt töötav mudel, mille võib
samastada inimkonna eneseteadvusega. Kuid kõlbeline teadlikkus ja sotsiaalsust matkiv
hoiak on kuritegelikus klannis väärtustamatud.
Niisiis, minasuse kõrval aktualiseerib lavastus sotsiaalse diskursuse, mis osutab
urbaniseerunud ühiskonna mädapaisetele. Viimane käibefraas paiskub autovaraste
ohvriks langenud väikekodanlikest hoiakutest kammitsetud Gary (Indrek Taalmaa)
suust. Muide, vägisi meenub Kaur Kenderi Postimehe (vt. 17. IX 1999) veergudel pillatud
paradoks: Eestis ei ole auto mitte jõukuse näitaja, vaid vaesuse varjaja. Selle
loogika kohaselt peaksid autovargad tegelema kõigest sotsiaalse vaesuse paljastamisega.
Igatahes küsib näidendi autor kavalehel: Kas kuritegu ei puuduta mitte samapalju
kahjukannatajaid kui autovargaid? Loomulikult puudutab, ja see puudutus pole mitte
ainult materiaalset, vaid ennekõike psühholoogilis-moraalset laadi raputus
jalustniitev põnts, millele järgneb alakontrollitud ja huupi sihitud vihapurse kogu
kurikaelade maailma pihta. Gary kui aus ja korralik kodanik pole võimeline uskuma
kurjusest tervenemisse ja siit võrsubki ühtlasi tema suurim hirmumiraa.
Eetoslikkuse kehastuseks lavastuses on hooldusvalveametnik Robert (Aivar
Tommingas), kelle kõikemõistmispüüe ja lootust sisendav pühendumine oma tööle
tekitavad kahtlemata sümpaatiat, kuid põrkuvad paratamatult vastu üldkehtivat
hukkamõistumoraali. Hingehaava silumine minasuse ja mitte-minasuse vahelise
osutub tallegi Gordioni sõlmeks.
Viimaks jälle on teater väljunud kodukotuse haigutamaajavast miljööst. Tehase laohoone
on kahtlemata leid kui rusikas silmaauku (meenutatavasti tabas tehaseruumi teaterlikkuse
Mati Unt oma aastataguse Lõppmänguga). Külm-metalne atmosfäär ja distantsitu
silmside toimuvaga võimendavad enamjaolt ebameeldivaid pingeid, mida lavastus alates
avahetkede mootorimürast ja pidurikriginaist kuni lõppakordi püstolikärgatuseni üles
kütab. Teater on tulnud tagasi koopasse! Vähemasti lavaruumi osas. (Viitan siin Pavlov
Caravani 30. novembri Sirbi kirjutisele, kus ta taandab teatri ürgseks platonlikuks
koopakunstiks.)
Võrdlusaluse võiks Autole leida A. Artaud julmuseteatri repertuaarist:
okeerivad pildid täis maadligi suruvat vägivalda, silmi sulgema sundivaid jõhkrusi,
obstsöönset keelepruuki. Oht, et emotsionaalsus (või on see ehk sulaselge lollus) ei
seisa enam tuha all, vaid põhjustab võimsaid inimaine plahvatusi (P. Brooki
väljend Tühjast ruumist), on lavastuses pidevalt esil. Kuulutas ju Artaudgi, et
teater vajab toorust, ja toorus sünnib tingimustes, kus ei hakata valima ega midagi
välja sõeluma. Kompromissitus ennekõike! Theatre Absolutei külalislavastaja Mark
Babych ongi seda teed läinud. Räige subkultuurilisus jääb lunastuseta, julm
inimlikkus (oksüümoron!) sakramendita. Kuid päriks siinkohal retooriliselt: kas see
halastamatu paljaksrebimine, kas see kontakt mahasurutuse ja jõhkrusega on kaasaja
inimese jaoks elustav, raviv? Ükskõikseksjätmatu igal juhul.
ANDRUS ORG
![](../Nupud/n_tagasi1.GIF)
|