Lunari Senaator Fox Eestis
|
Kodu on minu kindlus. Senaator Fox (Jaan
Rekkor). |
Luigi Lunari näidendi Senaator Fox on Pärnu Endlas lavastanud Tiit Palu ja
kujundanud Ene-Liis Semper. Esietendusele 18. III tuleb ka autor.
Nimisosas Jaan Rekkor, teistes osades Carmen Mikiver, Liisa Aibel, Tõnno Linnas jt.
Itaallasest literaadi ja teadlase näidend kujutab poliitikasse purjetava korrumpeerunud
ärimehe Victor Foxi perekonnadraamat, mis lavalt paistab moraalikomöödiana. Ühena
määrdunud maailma liikmetest kaitseb ta oma peret ja kodu välisilma pahede eest.
Idüllilises pereringis on külmavereline ja kaval ärimees-poliitik hoolitsev mees ja
isa. Mis juhtub, kui idüll ühel päeval ootamatult löögi alla satub? Oma näidenditega
esindab Lunari antiigi, commedia dell arte ja Shakespearei kaudu tänapäeva
jõudnud komöödiatraditsiooni. Äratuntavad on itaalia rahvateatrist pärit värvikad
tüübid nagu hooplev sõdur, koomiline vanamees, esimene armastaja, naiivne tütarlaps,
blaseerunud õpetlane jt. Lunari näitemängud pole siiski farss, need tüübid püüavad
hakkama saada tänapäeva maailmas.
Zorbas Eesti Draamateatris
Suures saalis esietendus 16. III muusikal Zorbas Nikos Kazantzakise
romaani Alexis Zorbas järgi. Libreto Joseph Stein, muusika John Kander,
laulutekstid Fred Ebb. Libreto ja laulutekstid tõlkinud Ülev Aaloe.
Lavastaja Ivo Eensalu, kunstnik Hardi Volmer, valguskunstnik Tuukka
Toijanniemi (Soome), lauluõpetaja Margus Jürisson, liikumisjuht Laine
Mägi. Inimene on üks imemasin talle söödetakse sisse leiba, veini,
kala ja juurikaid, ja sellest masinast tuleb naeru, nuttu ja armastust, filosofeerib
kreeklane Zorbas mees rahva hulgast, himur ja tundeline, karm ja õrn, täis
elujanu ja surmapõlgust. Lasku olematu Jumal mul alati olla ergas, lahke ja keevaline,
palub ta. Zorbas on just see inimene, keda nii kaua olin otsinud, aga senini polnud
suutnud leida. Elav süda, soe suu, kulutamata, suur hing, mis polnud veel eraldunud oma
ema, maa nabanöörist, kirjutab Nikos Kazantzakis oma romaanis. Zorbas Tõnu
Kark, Hortense Anne Reemann või Angelina Semjonova, Serabian Kaire
Vilgats või Silvi Vrait jt.
Tanja Rakvere teatris
Täna esietendub Rakveres vene kaasaegse dramaturgia noore autori Olja Muhhina
näidend Tanja, Tanja.
Lavastaja on Kalju Komissarov, kunstnik Krista Tool, liikumine ja
tantsud Mall Noormets, muusikaline kujundus Peeter Konovalov. Mängivad
Tiina Mälberg, Tarvo Sõmer, Hannes Prikk jt. Lugu on mõistagi armastusest,
ütleb Komissarov, kes on ise ka näidendi tõlkija.
Teatriliidu juhatuses
Eesti Teatriliidu juhatuse koosolekul 14. III kinnitati teatrikunsti 1999. aasta
auhinnad ja nimelised preemiad, mida rahastab Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapital.
Preemiasaajad avalikustatakse rahvusvahelise teatripäeva ballil 27. III
televisiooni otseülekande ajal Eesti Draamateatris. Koosolekul kinnitati zürii
teatritöö hindamiseks. Moodustati töögrupp (Ene Paaver, Margot Visnap, Lembit
Peterson, Margus Allikmaa, Riina Viiding), kellele tehti ülesandeks
välja töötada teatriinfokeskuse ideekavand, (moodustub see siis teatriliidu juurde või
mitte), mis esitatakse lähiajal kaalumiseks kultuuriministeeriumile. Juhatus otsustas
esitada moodustatavasse uude ringhääligu nõukogusse haritlaskonna esindajatena Ingo
Normeti ja Mihkel Muti. Kõne all oli festivali Daama2001
programmivaliku komisjoni moodustamine. Otsuse tegemine kas on selleks keegi
ainuisikuliselt või jaguneb vastutus mitme inimese vahel lükkus järgmisele
juhatuse koosolekule.
Eesti Näitlejate Liidus
Eesti Näitlejate Liidu (ENL) seitsmes üldkoosolek toimus 28. II nukuteatris, ENLi
kuulub 391 näitlejat, neist on vabakutselisi 113.
ENLi esimees Rein Oja esitas aasta tegevuse aruande. Eelmisel üldkoosolekul
juhatusele esitatud ülesanded on täidetud (kollektiivlepingu sõlmimine teatri
juhtidega, ENLi liikmete õnnetusjuhtumi kindlustuslepingu sõlmimine, reklaami, kino-,
televisiooni- ja raadioesinemiste hinnatariifide kehtestamine, ENLi kataloogi koostamine
jt.). Tõnu Tamm tegi revisjonikomisjoni aruande. Üldkoosolek hindas ENLi juhatuse
tegevuse heaks. Üllatuse valmistasid EMA lavakunstikooli IV kursuse üliõpilased, kelle
esinemine oli vaimukas ja hoogne. Vabakutseliste näitlejate probleemidest kõneles
kokkutulekul Erika Kaljusaar. Üldkoosolek valis üksmeelselt ENLi esimeheks tagasi
Rein Oja ja juhatuse moodustamise printsiip kinnitati põhimõttel: üks esindaja
igast teatrist, kus on üle kümne näitleja, ja kaks inimest esindama vabakutselisi
näitlejaid, kuna vabakutseliste arv on viimastel aastatel mitmekordistunud. Üldkoosolek
delegeeris ENLi juhatusele järgmised ülesanded: täpsustada vabakutselisuse ja töötuse
määratlus, tõhustada esindaja kaitset, määratleda näitlejate staatus
palgapoliitilisest seisukohast õpetajatega võrdses kategoorias. Revisjonikomisjoni
valiti Tõnu Tamm ja Margus Tabor. ENLi vastutava sekretärina jätkab Eneken
Priks.
Akrediteeritakse muusikaakadeemiat
14. 19. III viibib Eestis muusikaerialade rahvusvaheline
akrediteerimiskomisjon, mida juhib prof. Herbert Koerselman Louisvillei ülikoolist.
Akrediteerimine on EV ülikooliseadusega sätestatud kõrghariduse hindamise protseduur.
EMA on esimene Eesti kõrgkool, mille õppekavasid ja institutsiooni akrediteeritakse
ühekorraga; varem on akrediteeritud ainult õppekavu. Tulemuseks võib olla kas täielik
või osaline akrediteerimine või ka akrediteerimata jätmine.
Rektor Peep Lassmanni sõnul tuli ettepanek nii õppekavade kui institutsiooni
üheaegseks akrediteerimiseks muusikaakadeemialt endalt, sest EMA paljude õppekavade
akrediteerimine nõuab ka palju erinevaid eksperte, miska on mõttekas ühtlasi läbi viia
ka institutsionaalne akrediteerimine. Komisjoni kuuluvad veel dr. Tim Taylor
Cardiffist, Gudrun Eckle Berliinist, prof. Eero Tarasti Helsingist, Franz
Müller-Heuser Bonnist, prof. Diane Andersen Brüsselist, prof. Wilfrid
Jochims Rostockist, prof. Bo Ingvar Olsson Malmöst, prof. Jussi Saksa
Helsingist. Lisaks muusikaakadeemiale akrediteerivad eksperdid ka Tartu Õpetajate
Seminari, Viljandi Kultuurikolledi ja TPÜ muusika alaseid õppekavu.
Akrediteerimisprotsess võib kesta kuni pool aastat, mille vältel akrediteeritav
õppeasutus valmistab ette enesehinnangu aruanded. Eksperdid tutvuvad õppeasutusega,
esitavad vajadusel oma soovitused ja ettekirjutused ning koostavad aruande. Edasi lähevad
akrediteerimisdokumendid Eesti Kõrghariduse Hindamise Nõukokku ning lõpuks kinnitab
akrediteerimisotsuse EV haridusminister.
Kaljuste juhatas Coplandi
11. III toimus Stockholmis kontsert Aaron Coplandi loomingust.
Rootsi Kuningliku Muusikaakadeemia vanas saalis juhatas Tõnu Kaljuste Coplandi
kantaati In the beginning, laulis Rootsi Raadio Koor. Kontserdi avapoolel
kõlas Coplandi Kvintett.
Sisaski muusika Saksamaal
Wolfgang Lindner andis 20. II Everswinkelis kontserdi Taevas on sinus,
mis tugines tervenisti Urmas Sisaski Tähistaeva muusikale.
Kontserdi mõte sündis Lindneri viimatisel Eesti visiidil, mil kohtumine
täheteadlasest heliloojaga avaldas talle sügavat muljet nii nagu tema muusika vaimsuski.
Kontserdil kõlasid tsüklid Sodiaak op. 50, Cassiopeia
(197577), Jõuluöötäht Capella op. 56 ja Leo Normeti
mälestuseks kirjutatud op. 57. Arvuka publiku seas oli ka teadlikke
huvilisi, kes olid külastanud Lindneri septembrikuist oreliõhtut, mille peateoseks oli
Sisaski Orelisümfoonia. Toonane kontsertki koosnes ainult eesti muusikast, kavas veel A.
Pärdi, I. Garneki, E. Arro, J. Torrimi ja P. Vähi oreliteoseid.
Est-Steini preemia Neeme Kuningale
Katusekive tootva OÜ Est-Steini tänavuse kultuuripreemia pälvis Estonia
pealavastaja Neeme Kuningas. 15 000kroonine preemia anti üle 10. III Kiiul, kus asub ka
katusekivi tootmise tsehh.
Mullu anti kultuuripreemia ooperiteatri peadirigendile Paul Mäele. Estonia ja
Est-Steini koostöö sai alguse 1998. a., kui Estonia hoone katuse renoveerimise ajal
asendati vana katusekattematerjal spetsiaalselt Estonia jaoks toodetud roheliste
Est-Steini katusekividega.
Ilmub eesti kammermuusika album
ER annab välja kammermuusika albumi Significatio, mida esitletakse
täna kell 16 Assauwe tornis. Kammersolistid sopran Kaia Urb, flötist Janika Lentsius,
viiuldaja Urmas Vulp, tellist Henri-David Varema ja kitarrist Heiki Mätlik esitavad
eesti heliloojate viimaste aastate tähtteoseid.
Album sai nime René Eespere trio järgi, plaadil kõlavad Ester Mägi
palad A due, Kaks romanssi, Kolm kitarriminiatuuri, laulud Viivi Luige
tekstidele ning kadents ja teema soome rahvaviisil Üks roos õitses aasal.
Plaadil on ka Peeter Vähi Kuujumalanna tants, Lepo Sumera
Odaliskid ning Jaan Räätsa Allegro op. 93. Kõikide teoste
ülesvõtted on esmasalvestused. Significatio on ERi kolmekümnes plaat. Eesti
kammermuusika tutvustamise eesmärgil levitavad plaati välisriikidesse Eesti Muusika
Infokeskus ja ER.
RAM ja Jaan-Eik Tulve
Eesti Rahvusmeeskoori kontserdid viisid koori sel nädalal kokku noore dirigendi
Jaan-Eik Tulvega, kes juhatas RAMi 11. III Pärnu Agape keskuses ja 15. III Viljandi
Jaani kirikus.
Gregoriaani koraali asjatundjana ja ansambli Vox Clamantis dirigendina tuntud Tulve
hindas kõrgelt võimalust esitada ühehäälset kirikumuusikat 60-liikmelise kooriga.
Kava pealkirjaga Meditatio sisaldas muusikat paastuajaks, koosnedes kahest
mõttelisest osast, kus esimene, teenistuslik, kasutab rohkem suure koori võimalusi ja
teine, missa ülesehitusele toetuv, keskendub väiksematele lauljate rühmadele. Lisaks
gregoriaani koraalile oli kavas hilisemat mitmehäälset muusikat Notre Damei
koolkonna meistritelt.
Joosep Sang
TÜ naiskoor 55
4. III alustas TÜ Akadeemiline Naiskoor (TÜAN) 55. sünnipäevale pühendatud
kontserdiseeriat. Kontserdiga TÜ aulas (dirigent Vaike Uibopuu) tähistati ühtlasi oma
esimest CDd Tähemõrsja, millel 72 minutit Veljo Tormise naiskoorimuusikat.
Plaadil on 27 laulu ja rahvalauluseadet nii terviksarjade (Laulud laulust ja
laulikust, Emalaulud, 3 karjala neidu, Lahkumine
isakodust) kui üksikteostena (sümboolne avalugu Sõit imemaale,
Taevaste tuul, Järv tare taga jt.). Sünnipäevakontserdil kõlas
Tormise muusika, osa CDst, ning tähelepanuavaldusena 4. märtsil sündinud Antonio
Vivaldile neli osa tema kantaadist Gloria (naiskooriseades kõlas see Eestis
esmakordselt). Veljo Tormisega seob TÜ naiskoori pikaajaline vastastikune austus.
Tormis aga on (kirjas veebruarist 1998) nimetanud koori üliõpilaslikult vastuvõtlikuks
ja arenemisvõimeliseks ning märkinud Uibopuu põhjalikku, nõudlikku, eesmärgikindlat
ja kõrge professionaalsusega dirigenditööd. Kuigi tegemist on pidevalt uueneva
tudengikooriga, on TÜAN eesti koorimuusikas aastakümneid tuntud kui kõrge muusikalise
tasemega taidluskoori. Tunnustusega rahvusvahelistel ja kodustel konkurssidel on alati
kaasnenud TÜANi erakordselt kauni ja rikkaliku kõla imetlus. Naiskoori järgmised
sünnipäevakontserdid kõlavad 18. III kl. 14 Tallinnas Mustpeade Majas ning 17.
IV kl. 18 Narva kindluses.
Saari Tamm
Picasso on Eestis
|
Tarrvi Laamannn ja Marko Laimre piidlevad juba omaniku leidnud
Picasso tööd. |
14. III 1. IV saab Vaalas näha ja ka osta Pablo Picasso
originaalgraafikat ja keraamikat.
Näitus hõlmab põhiliselt Picasso 1950. 60. aastate loomingut, kuid
üksikuid näiteid on ka 1940. aastatest. Müügihinnad lähtuvad Picasso tööde
rahvusvahelisest hinnastandardist. Nagu elu on tõestanud, pole lootagi, et Picasso
tööde hinnad kunagi langeksid, pigem vastupidi. Vaatamata asjaolule, et tema tööde
täpset hulka on võimatu kindlaks määrata ning et ta on üks kõigi aegade
produktiivsemaid kunstnikke, leidis suurem osa kunstniku loomingust omaniku juba kunstniku
eluajal. Saadaval on üksnes paljundatav, suure tiraailine graafika. Kuid siingi
jääb vabu töid järjest vähemaks, mis toob kaasa ülesmäge roniva hinnaklassi.
Picasso puhul on kõik liigagi selge: ta on kallis, ta on geenius, temast on loodud XX
sajandi mõjuvõimsaim kunstnikumüüt. Paljud XX sajandi kunstikoolkonnad on Picassost
lähtunud või teda jäljendanud. Eestiski on saadud Picassolt mõjutusi, kuigi
vaheaegadega, alates 1920. aastatest. Eriti mahukas oli Picasso panus XX sajandi
kunstiideoloogia tekkes, kuigi ta jäi alati selgitusi vihkavaks praktikuks. Paisates XX
sajandi algul dekadentlikule ja väsinud lääne kunstile ette aafrika traditsionaalse
kultuuri ehtsuse, lõi ta modernistliku kunsti ühe keskse arengutee. Graafikuna tegutses
Picasso kogu pika elu, ta on viljelnud kõiki olemasolevaid trükivõimalusi ning
leiutanud juurde enda omi. Linoollõigete kõrval on ta eksponeerinud ka linooli lõigatud
kujutisi. Kunstniku meelistehnika oli litograafia, selle järel akvatinta. Keraamikasse
kiindus ta 1947. a., kui avastas enda tarvis Vallauris asuva Madoura potitehase.
Eha Komissarov |
Riia Eesti kunstnike taimelavana
10. III avati Eesti Kunstimuuseumi Rüütelkonna hoones näitus Kontakt
kontakts.
Näitus käsitleb kunstiajaloos siiani tagaplaanil valdkonda läti kunsti mõju
eesti kunsti kujunemisele XX sajandi algul. Ajavahemikul 1910 1915, mil meie oma
kunstiharidus oli alles kujunemisjärgus, said paljud noored kunstiandelised eestlased
Villem Ormisson, Konstantin Süvalo, Jaan Vahtra, August Pulst kunstihariduse Riia
Linna Kunstikoolis. Kuigi nad kujunesid eripalgelisteks loojateks, jättis läti periood
eelkõige Vilhelms Purvitise, aga ka Janis Rozentalsi ja Janis Tilbergsi looming
nende arengusse tuntava jälje. Purvitiselt sai lühiajalist, ent olulist maalialast
õpetust ka Paul Burman. Rõhutamaks aegade sidet, on näitusel väike valik Rakveres
sündinud ning nimetatud kunstikooli esimeseks direktoriks olnud baltisaksa kunstniku
Gerhard Paul Roseni töödest. Näituse kuraator on Maire Toom ja kujunda Maile Grünberg.
33 aastat ERKI lõpetamisest
26. III on Tallinna raekoja keldrisaalis Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis aastatel
1961 1966/67 õppinud kunstnike viies ühisnäitus 33.
1960ndad on läinud eesti kunstilukku uuendusliku aastakümnena. 1960ndate esimesel
poolel Tallinnas kunstihariduse omandanud 33 kunstnikust on enamik jätnud meie kunsti
olulise jälje ning ligi pool osaleb siiani aktiivselt kunstielus nii kunstnike kui
kunstipedagoogidena. Sõltumatuid isiksusi seob siiani kursusevaim. Viiendal
ühisnäitusel on väljas Kristiina Kaasiku, Malle Leisi, Aleksander Igonini, Tiiu
Pallo-Vaigu, Helle Vahersalu, Tõnis Laanemaa, Enno Ootsingu, Jaak Soansi, Jüri Arraku,
Maire Morgen-Hääle, Ivi Laasi, Peeter Kuutma, Aime Ulase, Helle Gansi, Maile Grünbergi
ja Heino Mikiveri viimase aja tööd.
Karmin paljastab meediapahna
25. III on Sambas Mati Karmini installatsiooninäitus Skarabeuse kerad.
Näitus kaasab ka linnaruumi, tekitades peavalu transpordiametile. Väljapaneku
moodustavad hiiglasuured kerad õues asuv on kaetud reklaamiga, galeriis asuvad
kollase ajakirjandusega. Objekte saadab teaduslik tekst pühast sõnnikumardikast ehk
skarabeusest. Näitus on vaadeldav mitmeti. Karmini installatsioon keskendub Eesti elu
ihalustele ja saavutustele meediakajastustes. Hiiglaslikud kerad peegeldavad Eesti
olukorra klantspilti, mis kriitikavabaduseta toimib ajakirjandusliku narkomaaniana
ühiskonna kõige haavatavamates kihtides. Ajakirjandus on ühiskonna vabaduse ja seisundi
määramise peamisi mõõdupuusid. Eesti on näinud pakendi- ja reklaamikultust, vohamas
on seltskonnaajakirjandus, mis üleprodutseerituna toimib ühiskonna kõverpeeglina.
Karmini kerad on ajakirjandusliku pahna peegelduse ehe peegeldus, mis tekitab
provotseeriva küsimuse: kas see ongi see, mida me igatsesime? Kreg A-Kristring
Ado Lille kaunid tunnid Raatuses
19. III on Raatuses Ado Lille viimase aasta aktijoonistuste näitus Kaunid
tunnid.
Ado Lill on aastaid paralleelselt maalimisega ka joonistanud. Eelmine joonistuste
näitus oli 1992. a. Munkadetaguse torni galeriis. Nüüd on kunstnik keskendunud modelli
ümbritsevale kordumatule õhustikule, mis on täidetud unenäolisuse ja lapsnaisele omase
espriiga. Lille napile ja närvilisele kriidijoonele sekundeerib hoolikas
joonistusejärgne paberitöötlus.
Tio Tepandi akvarellid raamatukogus
25. III on rahvusraamatukogu viienda korruse trepigaleriis Tio Tepandi
akvarellinäitus Seisund.
Tepandi on sündinud Virumaal Aas. 1966 1971 õppis ta kunstiülikooli
arhitektuuriteaduskonna disainikateedris. 17 aastat on ta töötanud teatris, sellest 1972
1985 kunstnik-lavastajana Vanemuises. Viimased kuus aastat rahvusraamatukogu
peakunstnikuna, kujundades rahvusvahelisi suurüritusi, riiklikke tähtsündmusi ja
näitusi, visuaalset infosüsteemi, ruume, mööblit ning haljastust. Isiknäitused on
olnud Tartus (1979, 1998) ja Tallinnas (1997).
Tiiu Pallo-Vaigu maalid Jõhvis
2. IV on EKMi Jõhvi filiaalis Tiiu Pallo-Vaigu maalide ja kollaaide näitus.
Maalikunstniku seekordsel isiknäitusel on väljas 32 tööd viimase kümne aasta
loomingust. 1960ndate keskel uuenduslikus ANKis alustanud Tiiu Pallo-Vaik jõudis
1990ndate algul taas abstraktse kunsti juurde, kuid nii loometee algul kui ka praegu on
kunstniku tööde lähtealuseks loodus. Pallo-Vaigu näitusel esitatut iseloomustab
vaoshoitud nüansseeritud koloriit.
Sven Saagi abstraktsioonid vineeril
27. III on Tartu Kunstimaja näitusesaalis Sven Saagi maalide näitus.
Praegusel näitusel eksponeeritavad ekspressiivse väljenduslaadiga maalidest on osa
valminud seitse aastat tagasi, osa eelmisel suvel. Kunstnik on kasutanud tavapärase
lõuendi asemel puitu ja vineerplaati, kandes sellele värvi pastoosse kihina ja jättes
osa alusmaterjalist läbi kumama. Esmapilgul abstraktsena tunduvates töödes võib
tähelepanelikul vaatlemisel leida loodusmotiive. Kunstnik on ise iseloomustanud oma
maale: Maalimisega on nagu unenägudega. Sa lähed õhtul magama ja ei tea, mis und
näed. Ning aeg-ajalt satud samadesse paikadesse, olukordadesse, kohtad samu inimesi
näed sama und.
Uut Pärnu uue kunsti muuseumis
Pärnus eksponeeritav näitus Rootsist sündinud eesti kunst hõlmab
poolsajandi pikkust perioodi alates 1943. a.
Harald Keilandi kunstiarmastus ja kollektsionäärivaist olid eelduseks Rootsis
loodud eesti kunsti kogumiseks. Peamiselt H. Keilandi kunstikogust koostatud näitus
esitleb Karin Lutsu, Maire Männiku, Hermann Talviku, Ants Murakini, Ilon Wiklandi, Juhan
Nõmmiku, Olev Mikiveri, Eduard Ole, Erik Haameri, Markus Keilandi, Endel Kõksi ning Arno
Vihalemma teoseid. Ka E. Wiiralti 1946. a. Põhja-Rootsis loodud Lapi maastik
kuulus kunagi Keilandi kogusse, kuid 1978. a. kinkis ta selle EKMile. Näituse avamisel
viibis Erik Haameri tütar Liina Haamer-Waller, kes tõi Pärnusse isa loodud tundlikud
söejoonistused Kalevipoja ainetel. Rootsis loodud eesti pagulaskunstnike taieseid saab
Pärnus nautida aprilli lõpuni. Anu Juuraku, Tanel Saare ning Rauno
Teideri ekspositsioon heidab iroonilise valgusvihu tänasele meediamaailmale. Tänu
suurele videoekraanile võib iga külastaja omaendagi rääkiva ja laulva näopildi
riputada Tanel Saare monstraalsete maalide vahele. Näitus Karaoke ehk otsides
ühendusi on lahti märtsi lõpuni.
Mark Soosaar
Ungarlase impressioonid Haapsalus
26. III on Haapsalu Linnagaleriis ungari kunstniku Zsuzsa Demeteri näitus
Pilte inimestest.
Budapestis sündinud ja seal ka kunstiakadeemia lõpetanud Demeter elab juba üle
kümne aasta Tamperes. Ta on hästi sulandunud Soome kunstiellu, osaledes näitustel ning
õpetades kunstikoolides ning -kursustel. Kunstnikku huvitab eelkõige inimene oma
iseolemises. Tema õrnad ja naiselikud õlimaalid, akvarellid ja joonistused on
impressioonid, vargsi tabatud hetkemuljed. Demeter kujutab inimesi küll traditsioonidele
toetudes, kuid lubab endale sealjuurse üllatuslikke vabadusi.
Kaljo Frankfurdis identiteedinäitusel
28. I 12. III oli Frankfurdi Kunstvereinis väljas rahvusvaheline näitus
Man muss ganz schön viel lernen um hier zu funktionieren.
Näitus käsitles identiteedi- ja migratsiooniprobleeme isiklike elulugude kaudu.
Seetõttu oli osavõtjate hulgas palju neid, kellel on kodumaid rohkem kui üks: Ayse
Erkmen (Türgi/Saksa), Rainer Ganahl (Austria/USA), Oliver Husain (India / Saksa), Dorit
Magreiter (Hiina / Austria), Anri Sala (Albaania/Prantsusmaa) jt. Eestlastest osales Kai
Kaljo. Näitusega kaasnesid tööde esitlused, filmiprogrammid, Frankfurdi moee
külastamine. Näitus lõppes viimase Kasseli documenta kuraatori Catherine
Davidi loenguga Migratsioon ja identiteet: poliitilised ja kultuurilised
väljakutsed.
Jõekalda Maa saadikute projektis
4. II avati Edela-Prantsusmaal Poitiers lähedal näitus, mis esitab kõigi
maailmajagude kunstnike käsituse lõppevast millenniumist.
Näituseprojekti Messagers de la Terre (Maa Saadikud)
valmistati ette terve aasta. Väljapanek esitab kaasaegset ja traditsionaalset kunsti
tervikuna: ekspositsioonis on ka aafrika, khmeri ning keldi skulptuure. Väljas on 25
kunstnikku kahekümne kahest riigist, Eestit esindab Loit Jõekalda
frotaatehnikas tööga Tee I II, kus autor on esitanud oma
arusaama Eesti ajaloost ning selle seosest asukohaga Euroopa ristteedega. Näituse kuraator
on Monique Stupar, stsenografist Isabelle Barbazanges. Pidulikul
avamistseremoonial viibis ka Eesti kultuuriataee Brüsselis Tamara Luuk.
Internetileheküljelt (http://fcis.educagri.fr/~ecm.rurart/Pages/Rurart/) saab
näituse kohta põhjalikuma ülevaate. Näitus on lahti 10. II 2001.
Preemia Ülle Raadikule
27. II kuni 28. V on Saksamaal Heidelbergis Max Berki tekstiilimuuseumis vaadata I
Euroopa lapiteki triennaali tööd.
Ülle Raadik pävis seal tööga Lähedased (marli, siid, käsitsitrükk,
lasertrükk) kolmanda preemia. Kunstnik kujutab sellel iseennast ja oma kolme last fotodel
üheealisena. Tema töö tuletab pisut meelde Charles Ray skulptuure, kus isa-ema ning
lapsed on kujutatud ühepikkusena. I preemia läks taani kunstnikule Charlotte Ydele ja II
prantslasele Anne Woringerile.
Autoportreed Vilniuses
7. III avati Vilniuses Kaire Deine (Parem Vasak) galeriis Ele
Praksi, Mark Raidpere ja Kadi Soosalu näitus.
Kuigi kunstnikud polnud leidnud oma grupinäitusele ühisnimetust, iseloomustab seda
Ele Praksi sõnul kõige paremini Autoportree. Tal on väljas fotodest ja
objektidest koosnev autoportreeline seeria, kus kõik kasutatud materjalid seostuvad
naisekehaga, seda nii bioloogilises kui kultuurilises tähenduses. Mark Raidpere esitas
Vaalas eksponeeritud tuttavate ja sõprade kaudu esitatud autoportreede seeria ning Kadi
Soosalu video Kõrbelaul. Soosalu tööd eksponeeriti esimest korda mullu
sügisel Mari Laanemetsa kureeritud grupinäitusel East. West. Sofa
Frankfurdis. Loodetavasti saab Praksi ning Soosalu töid näha ka Eestis aprillis ja mais
eesti kunsti ülevaatenäitusel. Kaire Deine (galerist Saule Mazeikaite) on
Vilniuse üks paremini töötavaid galeriisid. Näitus on lahti 19. III.
Prantsuse väärtfilmid Eestis
Prantsuse filmipäevil 20. 24. III Tallinna Kinomajas ja 27. 31. III
Tartu kinos Illusioon tuuakse linale viis täispikka mängufilmi, mille läbivaks teemaks
on Võõramaalased prantsuse filmikunstis. Linastuvad reissööride
Andrzej Wajda Danton (1982), Ettore Scola See öö
Varennesis (1983), Joseph Losey Härra Klein (1976), Otar
Iosseliani Liblikajaht (1992) ja Luis Buñueli Teenijatüdruku
päevik (1964), mis kõik on toodetud Prantsusmaa egiidi all.
Poola lavastaja Wajda Danton, milles Gérard Depardieu mängib Dantoni,
kujutab Suure Prantsuse revolutsiooni aegset Pariisi, kus kõlksub giljotiin ja potsatavad
pead. Film pälvis Briti Akadeemia auhinna ja võõrkeelse filmi Césari. Itaalia
reissööri Scola film näitab Louis XVI ja Marie Antoinettei
põgenemisteekonda Pariisist ja vahelejäämist Varennesis, mängivad Marcello
Mastroianni ja Harvey Keitel. Ameerika kineasti Losey Härra Klein (kaks
Césarit) kujutab 1942. a. okupatsiooni õhustikus mugavat kollaboranti Kleini, kuni äkki
ilmub Pariisis välja samanimeline ja tülikas juut. Osades Alain Delon ja Jeanne Moreau.
Gruusia päritolu Iosseliani Liblikajaht areneb lagunevas lossis keset
antiikesemeid, kus kaks vanemat daami (Pierette Pompom Bailhache ja Narda Blanchet)
järjest halvenevate raadiouudiste mõjul aina segasemaks ja veidramaks lähevad.
Hispaania suurmeistri Buñueli Teenijatüdruku päeviku Celestine töötab
maal kummaliste inimeste juures naine on frigiidne, ta abikaasa alatasa looma- ja
naistejahil, naise isa on kingafetiist, farmitööline aga Celestineist
seksuaalselt huvitatud faist. Osades Jeanne Moreau, Michel Piccoli, Georges Geret,
Daniel Ivernel jt. Filmid (kava vt. lk. 22) on prantsuse keeles, ingliskeelsete
subtiitritega. Filme vahendavad Prantsuse Kultuurikeskus ja Prantsuse saatkond.
Suguvõsauurijate suurnäitus EARis
Eesti Genealoogide Selts tähistab oma taastegutsemise kümnendat aastapäeva 18.
III pedagoogikaülikooli aulas toimuva teaduskonverentsi ja ülevaatenäitusega.
Eesti Geneoloogide Selts, mis peab oma ülesandeks taastada eesti rahva mälus
põlvkondade järjepidevus ning koondada ja suunata põlvnemise, päritolu ja sugukonna
uurimisest huvituvaid inimesi, taasasutati 1990. Ta loeb end Eesti Vabariigi ajal
tegutsenud Eesti Eugeenika ja Genealoogia Seltsi õigusjärglaseks. Seltsi ligi 250
liikmega osakonnad töötavad Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Viljandis, sidemed on Soome,
Rootsi ja baltisaksa suguvõsauurijatega, ühistöös on korraldatud ka teadusseminare.
Ehkki 1940. a. riigipöörde järel toonane selts likvideeriti, hakkas sõjajärgseil
aastail suguvõsade uurimine Eestis taastuma. Oma esivanemate juurte seotust Eestimaa eri
paikade ja kultuuriga uurides osutus genealoogia-alane tegevus nõukogude perioodil üheks
peamiseks eestluse ja patriootliku vaimu kandjaks. Suguvõsauurimine on olnud oluline
tegur rahvusliku identiteedi säilitamisel. Tähtpäevanäitusel EARis saab näha nii
kaasaegsete suguvõsauurijate töid ning süstematiseeritud andmestikke kui ka ajaloolisi
materjale, alates baltisakslastest ja esimesest eesti suguvõsauurijast Martin Lipust.
Näitusel on huvilistel võimalik tööpäeviti kella 15 18 ja L kella 15 17
saada suguvõsauuringute alal konsultatsiooni. Näitus on lahti 5. IV.
Sirje Lauring Vaska
|
|