Eesti Muusika päevad 2000 Esmakordselt eesti muusika päevade paarikümneaastase ajaloo vältel on
sel aastal festivali kavas ekperimentaalsed kammerteosed muusikateatrile. Nendeks on Kairi
Kose Viimane ükssarvik ja Anti Marguste Neli Andrese monoloogi,
lavastaja esimesel René Nõmmik ja teisel Tiit Tralla. Kahe lavatüki vahel esinevad
Robert Jürjendal ja Tiit Lehto improvisatsioonidega. Siinkohal tänan Tallinna
Linnateatrit, kelle lahkel abil see eksperimentaalne teatriõhtu teoks saab.
Seekordsed muusikapäevad erinevad eelnevatest sellegi poolest, et peaaegu kõik teosed on
esiettekandes. Ka mammutkontserdil esitatav Jaan Räätsa igihaljas Kammerkontsert op.16
on Mihkel Keremi keelpillikvarteti seades kõlavana nö. uues kuues. Päris
enneolematu on aga see, et festivalil tuleb maailmaesiettekandele välisautori teos
NYYD Ensamblei kontserdi kavas 26. aprillil on tuntud hollandi helilooja Robert
Nasveldi teos. Meie autoritelt kõlavad Kaumanni, Tambergi ja Kotta uued helitööd Olari
Eltsi interpretatsioonis. Nõmme Linnaorkestri ja Vanalinna Segakoori kontsedi kavas on
meie kõige nooremate heliloojate teosed. Krigul ja Steiner, tuttavad nimed juba
eelmistelt muusikapäevadelt, on tähelepanu äratanud teistelgi muusikaüritustel. Päris
tundmatud ei ole muidugi ka Kangur, Keldo, Meister ja Riskala (EMAs kompositsiooni õppiv
soome noormees). Eesolevatel muusikapäevadel eksponeerivad nad oma esimesi suuremaid
teoseid. Dirigeerib selle aasta aprillist end Saksamaal täiendav noor dirigent Hendrik
Vestmann.
Üsna lõbusaks tõotab kujuneda 28. aprilli mammutkontsert, mille kondikava
väljamõtlejad ja teostajad on Ülo Krigul ja Timo Steiner. Kontsert algab kell 18 ja
lõpeb kell 22 ning toimub Eesti Muusikaakadeemia kõigil neljal korrusel. Et publik
vähemalt 16 autori ettekandele tulevatest teostest liiga tugevat annust ei saaks,
kosutatakse teda aeg-ajalt lonksu kodumaise veiniga.
Muusikapäevade lõppkontserdi iseloomustamiseks mõtles Rein Rannap päris toreda
reklaamlause: kolm solisti kolmelt maalt esitavad neli eesti kontserti. Nii see ka on
Rein Rannap (Eesti), Mark Pekarski (Venemaa) ja Anders Paulsson (Rootsi) esitavad
Vähi, Rannapi, Kangro ja Sumera instrumentaalkontserte ERSO ja Andres Mustoneni kaasabil.
Niisugused need tänavused eesti muusika päevad tulevad (kava lk. 21.). Tänan kõiki
sponsoreid, kelleks on Kultuuriministeerium, Helikunsti sihtkapital, Eesti Rahvuskultuuri
Fond, Tallinna Linna Kultuuriamet, Klassikaraadio, Eesti Muusikafond. Tänan Eesti
Kontserti ja ERSOt meeldiva ja tõhusa koostöö eest. Loodan, et kõik vastvalminu pakub
publikule rõõmu.
Raimo Kangro
Lauri Jõeleht (s. 14. XII 1974)
Loobumus kitarrile: Lõpmatus resignatsioonis valitseb rahu ja
vaikus.
Raimo Kangro (s. 21. IX 1949)
Löökpillikontsert: Üks ajaloo fakt: esimene koostööprojekt Mark Pekarskiga
oli plaanis 1991. a. Selleks kirjutasin Display I, Steve Reichi portree kahele
klaverile ja löökpillidele. Teos pidi ettekandele tulema Riias festivalil
Arsenals samal sügisel. Siis aga kujunesid poliitilised olud nii
keevalisteks, et inimohvritega lõppenud sündmused nii Riias kui Vilniuses tõmbasid
festivalile kriipsu peale. Aasta hiljem kandsid Display I ette läti interpreedid. Idee
kirjutada kontsert löökpillidele tekkis 1999. a. kevadel, mil Peeter Vähi ja Lepo
Sumeraga arutasime 2000. a. eesti muusika päevade sümfooniakontserdi võimalikku
programmi. Minu rõõmuks nõustus Mark Pekarski seda siis veel olematut teost esitama;
partituur valmis veebruaris. Muusikalised kujundid kontserdis tuginevad laadilistele (nii
olemasolevatele kui ka nö. kunstlikele) struktuuridele.
Display XI Kaardunud lüüra on olemuselt mulle sama veider kui selle
esitamise viis. Ometigi ei ole see veidrus ilma võluta.
Pille Kangur (s. 31. V 1966)
Nukker triolett ja
ja Sa lähed: Muusika on nagu
imeline lõputu unenägu, millest ei tahaks ärgata; võimalus olla ära. Ja mis on luule
eks ole seegi muusika üks väike täht kesk tähiskelu.
Tõnis Kaumann (s. 5. IV 1971)
Mutant: Mutant valmis 2000. aasta märtsis ja on seega
minu värskeim teos. Lugu on gripiviirusest, mis on vast pea kõigile minu kaasmaalastele
tuttav ja läbielatud. Teoses kehastab viirust helirida, mis erinevais kombinatsioonides
ja faktuurides kordub läbi terve loo iga kord veidi erinevalt, aga siiki
äratuntavalt. Ka loo lõpp jääb õhku rippuma justkui viirusekandja aevastus: ei tea ju
meist keegi, millal järjekordne viirusehoog meid siruli võtab...
Rene Keldo (s. 22. III 1977)
Rene Keldo Buliquar kammerorkestrile: Buliquar on vana quxide
rahvatants, mida enamasti tantsisid mehed.
Mihkel Kerem (23. I 1981)
Puhkpillikvintett ja Ludere: Festivalil kõlavad Puhkpillikvintett
ning Ludere poogendatud klaveri ansamblile on valminud tellimustööna,
esimene neist tellitud Toomas Vavilovi ning teine Timo Steineri poolt. Puhkpillikvintett
valmis 1997. a. ning kuulub oma pikkuse poolest lühivormide hulka, koosnedes viiest
karakteersest klassikalistel vormidel loodud osast. Luderet võib
nimetada eksperimentaalteoseks, kus põhirõhk on asetatud erinevate kõlavärvide
otsimisele ning kuulamisele.
Kerri Kotta (s. 29. X 1969)
Jazz: Teose aluseks on paar võrdlemisi lihtsat kooskõla. Neile
intonatsiooniliselt põnevaid ühendamisviise otsides jäi rütmiline aspekt tagaplaanile.
Alles löökpillimängija partii kujundamine ja selle sobitamine juba eelnevalt
komponeeritud materjaliga töö hilisemas faasis määras erinevate muusikaliste
sündmuste lõpliku iseloomu ja kestuse. Seetõttu ongi teoses justkui kaks tasapinda,
mille valdavalt iseseisev arenguloogika võimaldab samas sagedasi kohtumisi.
Ülo Krigul (s. 7. XI 1978)
Off: Ettekandele tulev teos on mulle endalegi huvitav just
sellepärast, et ma pole varem ühtegi sellist kuulnud. Omas anris on ta täiesti
ainulaadne ning seniseid arusaamu purustav. Konservatiivsemal osal publikust paluks
distantseeruda.
Aare Kruusimäe (s. 27. VI 1972)
Keelpillikvartett nr. 2: Teose loomise ajendi sain dokumentaalsarjast
Sõda Venemaa. Teos on omamoodi reageering inimsusevastastele tegudele. Pean
tunnistama, et iseäranis III osa kirjutamine oli emotsionaalselt raske.
Palve op. 16: On see nüüd hilja ärganud maksumaksja palve
maksuametnikule 31. märtsi õhtul või hoopis midagi liturgiast? Usun publiku võimesse
paralleele luua.
Tõnu Kõrvits (s. 9. IV 1969)
Õhtulaul puhkpillikvintetile: Selle ansambli värvid ja pisut
matjas kõla tõid mulle silme ette sumeda õhtupooliku.
Anti Marguste (s. 5. VIII 1931)
Miniooper Andrese neli monoloogi: Süee aluseks on Andrese
kõnelused Vargamäele saabudes, teises vaatuses kemplemised Pearuga ja tõe-õiguse
arutlused, kolmandas vastasseis Mariga ja meenutused Krõõdast ning neljandas kohtumine
Indrekuga ja jällegi tõde ja õigus, aga ka jumal Andrese mõtetes. Tekst on valitud
Tõe ja õiguse esimesest ja viiendast osast, Tammsaare originaalütlemised on
eestlaste hulgas tuntud juba põlvest põlve. See asjaolu peaks loodetavasti
minimono-ooperi jälgimisele suuresti kaasa aitama. Andrese osa laulab meie noor
suurepärane bariton Atlan Karp, värske Tiit Kuusiku laulukonkursi laureaat, kes jätkab
lauluõpinguid praegu Helsingis Sibeliuse muusikaakadeemias. Mul on väga hea meel, et
Atlanile võrdväärse partnerina on nõus kaasa lööma Eestis ja ka rahvusvaheliselt
tuntud kontrabassiimprovisaator Toivo Unt. Mees nagu orkester, kes oma
improvisatsioonidega hoiab süee arengut vajalikus pinges. Ooperi lavastab Tiit
Tralla, kunstnik Van Der Blut. Andrese mõtteid ja ütlemisi toetab pantomiimiga Mart
Kangro. Loodan temalt ka suurt toetust tõe ja õiguse teema väljajoonistamisel. On ju
selle ooperi juhtmotoks Andrese sõnad romaani I osa XI peatükist: Kas siis ilmas
tõesti nii vähe õigust.
Erki Meister (s. 22. I 1967)
Ehatuule maa orkestrile, solistile ja segakoorile: Teos sai
kirjutatud Uku Masingu juubeliaastaks 1999. See on minu tagasihoidlik austusavaldus
sellele suurele vaimule. Masing on olnud valgustajaks ja suunajaks tervetele
põlvkondadele. Ka mulle oli selle muusika kirjutamisel tema teksti kasutamine peamiseks
inspiratsiooniallikaks.
Ester Mägi (s. 22. I 1922)
Sääl kõrgel
ja Köitke kinni (Ernst Enno):
Laulud on kirjutatud mõttega elavdada veidi noorte lauljate repertuaari. Ernst Enno
tekste pole ma varem soololauludes kasutanud.
Aaro Pertmann (s. 10. I 1971)
Variatsioonid, Papaaha: Akordion on minu jaoks
intrigeeriv pill mitmes mõttes. Tavaliselt rahvaliku muusika esitamiseks mõeldud
instrumenti oli neid teoseid luues põnev ümber asetada uude konteksti. Akordioni kui
kontsertpilli tulevik eesti muusikas on arvatavasti veel ees. Need kaks lugu võiksid olla
sellele minupoolne kaasaaitamine.
Rein Rannap (s. 6. X 1953)
TimeSculpture klaverile ja suurele orkestrile: Pealkiri illustreerib
tõdemust, mis maksab kõigi muusikate puhul: looja tahub toorikust maailmamürast
maha mittevajaliku; allesjäänu sirutub skulptuurina piki ajavoolu.
anr: sümfooniline PoMo (st. post-modernistlik) tõsine. Tegevusaeg:
eelajalooline. Tegevuskoht: lage väli, taamal kaljud. Tegelased: loodus, eeskätt nn.
elutu loodus: kivid, vesi, vulkaan jt. Tegevuskäik: tundliku, kuid ilma mäluta hinge
aistingud.
Juhana Riskala (s. 25. VIII 1975)
Vaikusest sündinud: See lugu räägib vaikusest nii sõna otseses
tähenduses kui ka metafoorina. See on kui võitlus inimese sees. Püüe saavutada
täiuslikkus nii ümbritsevas maailmas kui ka endas.
Jaan Rääts (s. 15. X 1932)
Klaverisonaadist nr. 10 op. 114: Miks see teos just niisugune välja
tuli, ei oska öelda. Lihtsalt tuli niisugune.
Mart Siimer (s. 27. X 1967)
Täpp täpi peal: Pealkirjast ei maksa end eksitada lasta, et nagu
oleks tegemist pointillistliku teosega. Teoses pole küll otseselt, aga on ehk kaugemas
mõttes seotud tähistaeva vaatlemisega.
Urmas Sisask (s. 9. IX 1960)
Täielik kuuvarjutus: Teos on kirjutatud inspireerituna käesoleva
aasta 21. jaanuari täielikust kuuvarjutusest. Loo ülesehitusel on arvestatud kuu
liikumist maa varju sisse.
Timo Steiner (s. 6. V 1976)
Puuduvate päevade päevik: Teose telje moodustab lakkamatult
pulseeriv voolamine, mis on kantud nii instrumentaalsest kui ka vokaalsest algest. Selle
taustal esilekerkivaid ja jälle unustusse vajuvaid kõlakujundeid võiks nimetada
mälestuste saarteks, mis üksteisele kontrasti ja tuge pakkudes liiguvad ühise
eesmärgini tulevikku. Märksõnadeks kuulajale võiksid olla üksindus, kahtlused,
võitlus
Lepo Sumera (s. 8. V 1950)
Concerto grosso: Klassikalisele Concerto grossole on muude omaduste kõrval
iseloomulik sportlik mängulises. Seda nii solistide grupi (Concerto piccolo) ja orkestri
kui ka orkestrigruppide vahel. Minu Concerto grosso (st. suur orkester) ei too samuti
esile eelkõige solistide-instrumentide kõlalisi erinevusi, kui toob just sportlikku
koosmängurõõmu.
Eino Tamberg (s. 27. V 1930)
Tantsivad tuubaga
op. 105: Tuubaga tantsivad viiul, klarnet, kontrabass, klaver ja
löökpillid.
Peeter Vähi (s. 18. V 1955)
Silver Concerto sopransaksofonile ja kammerorkestrile: Silver
Concerto (Hõbedane kontsert) on loodud aastal 1999 rootsi
sopransaksofonisti Anders Paulssoni ning eesti muusika päevade tellimusel. Mind
inspireeris Paulssoni mäng, eriti tema Bachi ja Mozarti interpretatsioon. See oli vaba
igasugustest dässilikest lisanditest, mis on saksofonistidele
tavaliselt nii omased. Instrumentaalkontsert kui anr on mulle iseäranis
meelepärane. Ainuüksi viimastel aastatel on valminud kitarri-, klaveri- ja
flöödikontsert, kavas on fagotikontsert. Solisti ja orkestri vastandamisel tekivad
heliloojale kahekordsed võimalused: ühelt poolt, arendada teost sümfooniliselt, ja
teisalt, asetada rõhk kammerlikule virtuoossusele. Teose pealkirjas sisalduv
hõbedane ei viita saksofoni kui instrumendi materjalile. Pigem olen
pealkirjaga tahtnud määratleda teose meeleolu, eriti kontserdi sisuliseks raskuspunktiks
oleva neljanda osa koloriiti.
Mosaiigi põimis
Mare Põldmäe
|