Inimlikud imed ja maised
varjud
William Nicholson. Varjudemaa. Lavastaja Peeter
Raudsepp. Kunstnik Jule Käen. Osades Marika Vaarik, Erik Ruus, Volli Käro, Toomas
Suuman, Eduard Salmistu jt.
Esietendus Rakvere teatris 31. märtsil.
|
Marika Vaarik, Erik Ruus, Volli Käro.
Peeter Raudsepp on kahtlemata varaküps lavastaja. See võib tähendada nii head kui halba
teatrit. Kui see väljendub liigvarajases huvis Tennessee Williamsi ning Arthur Milleri
vastu, pealegi suhteliselt standardsete resultaatidega, on see pigem ohu märk (küsimus
pole loomulikult kirjanike asendis mingil väärtusskaalal, vaid alateadlikus soovis näha
nimetatud autoreid kas keskealiste tõlgenduses või siis julgemate töötlustena, ilma
milleta materjali valik justkui end ei õigustaks). Kui selle tulemuseks on aga
Woyzecki või Metamorfoosi taolised säravad saavutused, võib
sellise varaküpsuse üle üksnes rõõmu tunda. Viimaste aastate kogemus kipub näitama,
et ajad, mil noored lavastajad oma esimeste töödega teatrimaastikku ümber kujundavad,
on kas möödas või veel ootamas. Olemata pessimist, tahakski tunnustada seda, kui
vähemalt teatrisüsteemi assimileerumine valutumalt toimub ning andelaadi ja erihuvide
väljaarendamisele piisavalt ruumi jätab. Kuna kiireneva ühiskonna kiuste näib
lavastajaks arenemine tingivat üha aeglasemat küpsemist, ongi sellise tasakaalu leidmine
üheks küpsuse tunnuseks.
Siiski ei esinda Varjudemaa kumbagi eelnimetatud poolust Raudsepa
lavastajabiograafias ning jääb ennemini vahepealsele määramatuse eikellegimaale.
Olgugi lavastajale omase maitsekusega, kuid üksnes see teeb lavastusest harva sündmuse,
eriti Raudsepa puhul, kel väljapeetus pole stiilitaotlus, vaid enesestmõistetav eeldus.
Õigupoolest ongi põhjusi, miks lavastus tähelepanuta jätta, enam kui küllalt. Ometi
on huviäratavaid asju vähemalt kaks: religioosne teema ning selle suhe
anrimääratlusega melodraama, sest tavaarusaamale vaatamata ei suudaks
neid kahte siiski koos näha. Rohkete näidete põhjal, teatris vähem, filmis enam, võib
väita, et üks kahest kannatab. Loomulikult ei pea melodraamat mõistma selle
klassikaliste definitsioonide kaudu (must-valge ülepaisutatus, nõretav
primitiivpsühholoogia, kokkuvõtlik moraal jne.), kuid sel juhul võiks neist nimetustest
üldse loobuda ning mitte võimendada religioosselt niigi jahedas eesti publikus
pietistlikke arhetüüpe, mis mõnele usulisi väärkujutelmi tekitab, teise aga teatrist
üldse eemale peletab.
Igal juhul on Meelis Kapstasele lavastus kahel korral Jaan Toomingat meenutanud (vt. Eesti
Päevaleht 6. IV). Kõigepealt aukartusena lavalise Jumala-asja ajamise
suhtes, teiseks mõningate testamentlike kujundite tõttu (raske öelda, miks
Toominga puhul seda pidevalt kujundit pärssivana tajutakse). Isiklikult tuli mulle
võrdlus Toomingaga meelde alles lavastuse lõpul, kui kõik teemad (peategelase
usulisfilosoofiline mõtisklus, abikaasa surm ning poisi abil sisse toodud
muinasjutumaailm) kokku põimitud ning inglikoori saatel valgustub hämarduva
lava lae all välja Suurbritannia vapp: Dieu et mon Droit. Võib ju vapil
kujutatavat lõvigi ühendada Lewise Narnia lugude Aslaniga, milles on püütud näha nii
Kristuse, kuninglikkuse kui laste fantaasiamaailma sümbolit. Niisiis haakus vähemalt
lõpp ambitsioonika algusega, kaasates ka nn. britilikkuse atmosfääri, olgu siis
vahepealse osaga, kuidas on.
Igas muus mõttes jäi lavastus siiski vaid melodraamaks, mis kõik potentsiaalsed teemad
üksnes kahe vananeva intellektuaali armastuslooks muutis ning muust suhteliselt
ükskõikselt üle lehvis. Tundub küll, et selles pole süüdi lavastaja, vaid küllaltki
vähest võimaldav alustekst. Kui jätta kõrvale esimene küsimus, miks nõrgavõitu
näidendit üldse lavastada, tahaks siiski tunnustada lavastajat, kes loo
ühemõõtmelisusse püüdnud siiski kõiki Lewise maailmu taassisestada. Tulemuse
maitsekus varjab küll kohati sobitamatute tekstitasandite rebitud liitekohti, kuid ometi
ei tõsta tervikut kõigi võimalike teemade kõrgusele. Pole ju Toomingagi tekstid alati
kõige hoolikamalt valitud, kuid lavastaja sõnum ja eesmärk, milleni publik viimase
stseeniga viia tahekse, liidab lavakujundi alati lavastaja üldkonteksti ja
omamütoloogiaga. Isegi Raudsepas on tahetud näha ideoloogilist lavastajat
(?), kuid Varjudemaast ei kuma see läbi ei taunitava kitsarinnalisuse ega ka
sümpaatse sõnumikindlusena. Reiilise mõtlemise nö. teise tasandina on küll
näha siirast soovi nõrka teksti õilistada, kuid pigem tõi see sisse hoopis
ebakõlasid. Võib-olla pidanuks dramaturgikalduvustega Raudsepp teksti veelgi rohkem
ümber töötama või oma huvide ja visioonide abil Lewisest hoopis oma loo kirjutama,
kuid William Nicholsoni filmistsenaarium jäi lavastaja kontseptsioonide jaoks siiski
vähekandvaks äratõukepinnaseks.
Raudseppa on Clive Staples Lewise (Erik Ruus) ning Joy Greshami (Marika Vaarik) eluõhtu
armuloos huvitanud ennekõike Ime olemus, selle äratundmine ning kõik, mis sellega
kaasneb. Lavastuslikult on see kohati huvitavalt esile toodud, kuid paratamatult
dissonantsiga, mis loost tulenevalt sugeneb. Kui laval Imet rõhutatakse, seiskab see
hetkeks üldterviku olmelisuse. Imed tungivad reaalsusse siis, kui Lucy Barfield, Lewise
lastejuttude peategelane ja adressaat, Peeter Jakobi sugestiivse hääle saatel riidekapi
kasukate tagant Narnia riigi avastab. Lewise teoste kontekstis panevad need katkendid
ootama nii igapäevaseid lihtsaid imesid, muinasjutumaailmade avanemist kui ka läbimurret
inimsaatustes, kes oma varjudemaal (kasvõi ilma igasuguse platonlikkuse või Lucy nime
etümoloogiata) tõelist sündimist ootavad. Kindlasti ei tule Narnia lugusid võtta
mingite tähendamissõnadena nooremale koolieale, kuid Lewise enda jaoks on tema
lastejutud suunatud samavõrd pühaduse ja patu mõtestamisele, kui tema teoloogiline
esseistikagi. Tahtmata neid küll samastada, hoiab näidendis eri maailmade vahelist sidet
Joy poeg Douglas (Rauno Ots), kuid need kõrvalepõiked jäävad konkreetses teoses siiski
vaid valuvaigistiteks argise ilma ilmetuse vastu, tõusmata peategelase väärilisse
ideestikku.
Kontseptuaalselt ei olekski selles ju midagi laiduväärset, kui laval kõneldav tekst ise
enamat ei taotleks, kuid esimese vaatuse juhatab sisse Lewise loeng tuntud teemal, kas
Jumal on hea ja kõikvõimas, kui inimesel kannatada laseb, teemal, mida kirjanik ka oma
teostes väga köitvalt käsitlenud. Teist vaatust alustab aga arsti (Heilo Aadla)
mõtisklus valust ja kannatusest. Mõlemad monoloogid on lavastaja toonud lava ette,
mänguruumist väljapoole, kuid iseenesest ei tähenda see, et need vaatuste kulgedes
sinna ka sisuliselt peaksid jääma. Narnia imeriidekapp elustub lavastuses paaril korral
ja sedagi üsna filmilikult, koos tagalaval avarduva universumi lõputusega: kord märgib
see lastekirjaniku inspiratsioonihetke, kord Joy ootamatut taasilmumist, kõige
mõjuvamalt ehk haiglapalati laulatusstseenis, kus Narnia kuninganna hetkeks avanenud
kapiuste tagant surmahaigele Joyle ning kristlikke põhiväärtusi kiirgavale Lewisele oma
õnnistuse annab. Ometi tullakse kõige järgnevaga seda kindlamalt maa peale tagasi ning
pea tabamatu vihjega puudutatakse palve jõu ja Joy imepärase tervenemise eluloolist
fakti. Stseen ise on toodud olmelisse, sirmiesisesse ruumi (mille tagant vahetevahel
küllalt leidlikult varjuderiiki etendatakse), vältides selliselt küll sentimentaalset
tunderõhulisust, kuid samas tõukumata ka filmilikust melodramaatikast. Samamoodi
mõjusid Lewise erutatud pursked teemal, kas kõik pole äkki siiski mõttetu. Pisut
trafaretne, nagu ka papilik kaplan (Eduard Salmistu). Raudsepp polegi
püüdnud olla müstiline, vaid jääda üldinimlikult mõistetava dramaatika pinnale,
kuid kas osutab see kunstiliselt ikka lihtsuses avalduvatele imedele või seebitab
lihtsalt etteantud argisust?
Samas võtmes lahenes ka muu sündmustik. Teoloogiline diskussioon kontsentreeriti
psühholoogilisse vastasseisu sõber Rileyga (Toomas Suuman), mis iseenesest lisas
lavalist pinget ja oli teravmeelse dialoogi tõttu igati nauditav, kuid kuulus olemuselt
siiski siiasamasse täisverelisse varjudemaailma, nii nagu jäi mõistetamatuks ka samas
opositsioonis lahtiräägitud poissmehekultus ning USA-Inglismaa intellektuaalne vaen.
Mõneti kajastusid Lewise enese religioossed arutlused vestluses Joyga materialismist ja
maailma tekkest, kuid samuti üsna olmelise pealisülesandega. Meeldivalt kontrastne oli
aga Lewise enda maailmavaateline vahetegemine Jumala ees läbi viidud kristliku laulatuse
ning asotsiaalist tunnistaja juuresolekul vormistatud registreerimistalituse vahel, samuti
teema, millele mõtleja ise rohkesti trükiruumi pühendanud.
Hinnang ja mulje ei tähenda, et lugu ei läheks hinge, pealegi kui seda esitada nii
siiralt ja meisterlikult, nagu Ruus ja Vaarik seda teevad. Samuti mitte küünilist
arvamust nagu kahe inimese armastus iseenesest ei võiks ime olla. Siiski kummitas
etendust vaadates mõned aastad tagasi nähtud film (muide, samuti melodraamaks
tituleeritud), kus Michael Keaton ja Nicole Kidman esitasid vähihaige perekonnapea
hääbumise lugu ning otsisid orientaalse sensitiivi abil varjudeilmataguseid imesid. Lood
on võrreldavad, kuid ühes jäi domineerima üksnes maine, teises ka muud armastuse
vormid. Vaevalt, et kumbagi varianti retseptiks saaks kehtestada, kuid vähemasti
teadvustab see riski, mis kaasneb melodraama ja metafüüsika ühendamisega. Küsimus, kas
kelluke üldse võiks kuninganna nõidusunest äratada, jäi siinkirjutajale viideteta. Madis Kolk |
|
Marika Vaarik ja Erik Ruus. |
|