Rahvusromantism Tallinnasse Peterburi kaudu
|
Lutheri villa Pärnu mnt. 67. |
Vladimir Lissovski, Valeri Issatenko.
Nikolai Vassiljev, Aleksei Bubõr.
Sankt-Peterburg 1999.
Sankt-Peterburgis ilmus monograafia tallinlastele hästi tuntud vene arhitektidest
Nikolai Vassiljevist (1875 ?) ja Aleksei Bubõrist (1876 1919). Monograafia
autorid Vladimir Lissovski ja Valeri Issatenko on vene nn. põhjamaise juugendi (severnõi
modern) uurijad ja propageerijad. Raamat on mõeldud laiale lugejaskonnale, ladusalt
kirjutatud, kaotamata teaduslikku kaalu. Kahju ainult, et autorid kirjutavad Tallinna nime
ühe n-iga. 1999. aastal oleks võinud seda vältida.
See XX sajandi juugendi omapärane haru, mis on seotud Peterburi ja Karjala ranniku
kuurortidega, lähtub Skandinaaviamaade, eriti Soome rahvusromantilisest arhitektuurist ja
selle peamiste esindajate Herman Geselliuse, Armas Lindgreni, Eliel Saarise ning Lars
Soncki loomingust. Tugeva rahvusliku aktsendiga paralleeli põhjamaisele juugendile leiame
läti sajandi alguse arhitektuuris, selle peamiste esindajate Janis Alksnise, Eiens
Laube, Konstantins Pekensi, Aleksandrs Vanagsi ehitustes. Eestisse jõudis
põhjamaine juugend eespool mainitud vene arhitektide, Karl Burmani Pirita Kalevi
Seltsimaja (1912, hävinud) ja esinduslike üürimajade kaudu.
Vene arhitektuuriajaloolased ignoreerisid põhjamaade juugendit viimaste aastakümneteni
peaaegu täielikult. 1920. aastate vene avangard ja uusklassitsismi stalinistlik variant
eitasid juugendit. Põhjamaise juugendi tähtsamad liidrid Fjodor Lidwall ja Nikolai
Vassiljev emigreerusid, mis Nõukogude Liidus tähendas ka nende nimede kadumist erialase
kirjanduse lehekülgedelt.
Meid huvitab põhjamaine juugend eeskätt sellepärast, et Aleksei Bubõr ja Nikolai
Vassiljev tõid Eestimaa sajandi alguse juugendisse omapärase ja kõrgetasemelise
aktsendi. Nende loomingule omased raskepärased, skulptuursed hoonemahud, rikkalik
liigendus ärklite, erikujulised aknad, fassaadide kivist rusteeritud kvaadrid ja teised
kujunduslikud detailid seostuvad ettekujutusega karmist põhjamaisest arhitektuurist,
millele on omane ka muinasjutuline, eepiline hõng. Võiks isegi väita, et Bubõri ja
Vassiljevi ehitused Tallinnas esindavad rahvusromantilist arhitektuuri ilmekamalt kui
selle suuna algatanud soomlaste omad teater Estonia ja hoone Pärnu maantee 10
iseloomustavad pigem sajandi esimese aastakümne lõpu rangemat, tasakaalukamat
uusklassitsistlike sugemetega juugendit.
Funktsionaalne Aleksei Bubõr, loominguline Nikolai Vassiljev
Meieni jõudis Bubõri ja Vassiljevi ühislooming. Tegelikult on need
arhitektid küllaltki erinevad. Aleksei Bubõr on Peterburi Tsiviilinseneride Instituudi
kasvandik praktik, kes on püstitanud arvukalt Peterburi esinduslikke
rahvusromantilises laadis üürimaju isegi viimastel Esimese maailmasõja eelsetel
aastatel. Tema rahvusromantilist laadi tuleks eelkõige iseloomustada terminite
uusklassitsism ja palladiaanlus kaudu. Bubõri hooned on
läbimõeldud funktsionaalse lahendusega.
Nikolai Vassiljev, kes pärast õpinguid Peterburi Tsiviilinseneride Instituudis lõpetas
Peterburi Kunstiakadeemia arhitekt-kunstnikuna (1904), oli põhiliselt võistlusarhitekt.
Vassiljev eelistas arhitektuurilisi võistlusi, mis tõid talle arvukalt esikohti, kuna
seal pääses maksvusele erakordne loominguline fantaasia, kõrge graafiline kultuur. Ta
projektid kajastavad juugendi erinevaid variante, alates rahvusromantismist ja lõpetades
uusklassitsismile läheneva hilisjuugendiga. Uusvene stiilis arhaiseerivad Roerichi vaimus
kirikute projektid on viimati nimetatu ilmekad näited. Esimese maailmasõja aegsetes
projektides avaldus isegi teatud gigantomaania. Tema võistlustöö 1906. aastast
Uakova üürimaja kuulub XX sajandi alguse arhitektuursete fantaasiate tippude
hulka.
Bubõr ja Vassiljev alustasid koostööd üürimajaga Aremjannaja 11 (1906-1907). See
hoone kuulus Bubõrile, kelle büroo ka seal asus.Selle fassaadikujunduses avalduvad kõik
põhimõtted, mida leiame nende arhitektide Tallinna ehitustes. Koostöö kestis peamiselt
aastatel 1906 1912, pisut ka varem ning hiljem. Samadel aastatel projekteerisid nad
samuti koos teiste juhtivate Peterburi arhitektidega, näiteks Iljini ja Dmitrijeviga.
Koostööaastate tähtsamad
ehitised Tallinnasse
Monograafia leheküljed 98 120 on pühendatud kahe arhitekti panusele
Tallinna arhitektuuri, aluse pani selleks Tallinna Saksa teatri võistlustöö (nüüd
Draamateater, valmis 1910). Sellele järgnes Estonia teatri ja kontserdihoone
võistlusprojekt (1908-1909). Viimase puhul konkureerisid nendega soomlased Armas Lindgren
ja Vivi Lönn. Mõlema kollektiivi teine variant valmis 1909. Võistluse ürii
eelistas Lindgreni-Lönni lahendust. Monograafia autorid Vladimir Lissovski ja Valeri
Issatovski kirjutavad: Estoniale reserveeriti krunt Saksa teatri
kõrvale. See andis arhitektidele võimaluse stiililiselt ja kompositsiooniliselt
ühendada mõlemad hooned, pannes sellega aluse ühtse arhitektuurilise lahendusega linna
esinduslikule ühiskondlikule keskusele. Lindgren ja Lönn tegelikult sellist võimalust
ei kasutanud. Mis aga puutub Vassiljevi ja Bubõri, siis nad loomulikult püüdsid
jätkata oma projektis kompositsioonilist teemat, mida alustasid Saksa teatriga.
(lk. 107)
Kuid ei tahaks nõustuda monograafia autorite seisukohaga. 1912. aastal toimus Tallinna
vene raekoja hoone projekti võistlus. Raekoda pidi paiknema praegusel Viru hotelli
krundil. Bubõr ja Vassiljev esitasid arhaiseeriva rahvusromantilises laadis projekti,
mille detailid kaudselt meenutasid Tallinna keskaegset arhitektuuri. Kui nüüd endale
ette kujutada, et Tallinna keskuses domineeriksid kolm raskepärast monumentaalset,
stiililt ühtset hoonet, siis tulemus oleks üsnagi küsitav. Just erineva arhitektuuriga
hooned loovad siin omapärase ansamblilise terviku.
Mõlemad arhitektid saavutasid suurepärase tulemuse vabrikant Lutheri villa lahenduses
Pärnu mnt. 67 (1910, praegune perekonnaseisu aktide büroo). See esinduslik villa on,
vaatamata paljudele muudatustele ja remontidele, peremeeste vahetamisele, kahtlemata
sajandialguse esinduslike eramute hulgas kindlalt esikohal. Väljapaistvaks saavutuseks on
Lutheri mööblitehase masinatsehh Vana-Lõuna 39 (1912-13), mis kuulub XX sajandi alguse
parimate tööstusarhitektuuri näidete hulka kogu maailmas. Sellega mõningat sarnasust
leiame Nikolai Vassiljevi uue passaai kujunduses Liteinõi prospekt 57
Peterburis (1912-1913). Bubõr ja Vassiljev projekteerisid Tallinna Suur-Karja tänavale
Lutherile esindusliku üürimaja (1910), mis jäi ehitamata. Kahju, et väga põhjalikust
teoste nimekirjast on välja jäänud Tartu Saksa teatri võistlusprojekt (1909).
Juugendehitused vajavad
korrastamist
Monograafiast kerkib esile laiem probleem, mis on aktuaalne ka Tallinna puhul.
Autorid rõhutavad, et sajandialguse hoonete remontide käigus korrastatakse sageli
esifassaade, õuepool aga jäetakse hooletusse. Seda näeme esinduslike üürimajade Viru
4 (1913-1914) ja Raua 39 (1913) puhul. Õnneks Karl Burmani ja A. Perna projekteeritud
äsja remonditud üürimajal Viru 4 korrastati eeskujulikult ka siseõu. Seda õue hindas
kõrgelt ka meie arhitektuuriajaloolane Helmi Üprus, rõhutades õue piirava hoone
fantaasiaküllust ja üldist romantilist meeleolu. Samas on aga üürimaja Raua 39 (K.
Burman) õuepoolne fassaad kohutavas seisundis, ka esifassaad pole muide parimas korras.
Selles majas elas aastatel 1913 1925 meie arhitektuuriklassik Karl Burman, talle
pühendatud mälestustahvel paikneb maja seinal. Häbi! See on seda enam taunitav, et
juugendi arhitektid panid rõhku kõikide fassaadide visuaalsele seostamisele ja
ilmestamisele.
Leo Gens
Pealelend
Kas on tõsi, et kunstiakadeemia kavatseb asukohta vahetada ja kolida endisse
tselluloosivabrikusse Tartu maanteel?
Ando Keskküla:
On ja ei ole ka. Tõsi on, et kunstiakadeemia kannatab aastaid ruumipuuduse all. Vaja on
umbes 4000 - 5000 m2 lisapinda normaalse töö tagamiseks. Tõsi on ka see, et 1980.
aastate lõpul olid olemas linnavalitsuse tasemel otsused kunstiakadeemia juurdeehituse
rajamiseks ja viimased rublaaja riiklikud investeeringud olid määratud vastava konkursi
korraldamiseks ning eskiisprojekti tellimiseks, mis said ka tehtud. Kui mitte arvestada
sihtinvesteeringut 3,5 miljonit kunstiakadeemia raamatukogu rekonstruktsiooniks, siis need
ongi jäänud viimaseks riigi panuseks. Pole siis imestada välisekspertidest
akrediteerimiskomisjoni tehtud järelduse üle, mille kohaselt töötulemuste ja
-tingimuste vahe on kohutav. Viimased on sageli isegi elule ja tervisele ohtlikud.
Niisiis on vaja otsida lahendusi ja üks neist ongi idee kolida mujale. Muu hulgas tuleb
kontrollida ka tselluloositehase varianti, mis pakub huvi ka oma arengupotentsiaali tõttu
Kultuurivabrikuna. Tegemist on suurprojektiga, mille käivitamine eeldaks riigi,
omavalitsuse ja erakapitali ühiskondlikku partnerlust. Küsimus on rahastamises ka
kunstiakadeemia puhul. Praegu hinnatakse meie kinnisvarade võimalikku turuhinda. Kui see
saab selgeks, on kaks valikut: loobuda, kuna nii vähesega ei ole võimalik projekti
käivitada, või siis tellida eskiisprojekt ja kalkulatsioon ning alustada tööd laenu
saamiseks, et katta puudujääv osa ehituse eelarves. Seega ei ole täna veel otsuseid, on
ainult hea tahe tulla tõenäoliselt mõnekümne miljoniga valitsuse ette ja küsida, kas
veel on jõus põhimõte kes aitab ennast ise, seda ka aidatakse.
|