Significatio
kui kammermuusika märk
Significatio Eesti kammermuusikat. Ester Mägi,
Lepo Sumera, René Eespere, Jaan Rääts, Peeter Vähi.
Kaia Urb (sopran), Janika Lentsius (flööt), Urmas Vulp (viiul), Henry-David Varema
(tello), Heiki Mätlik (kitarr). Helireissöör Maido Maadik.
© Heiki Mätlik, ERCD 030
Märtsis ilmus Heiki Mätliku eestvedamisel ning Eesti Raadio väljaantuna CD
Significatio, millel kõlab eesti heliloojate viimase aastakümnendi
kammermuusika. Album sai nime avaloo, René Eespere teose Significatio järgi
ning märgilist momenti (signum märk ld. k.) toonitab ka
plaadikujunduse üksik ajahambast puretud ruunikivirist. Tegelikult on see sümboolika
kahetine, sest album on Ester Mägi loomingu keskne Eespere plaadi alguses ning
Vähi-Sumera-Rääts selle lõpus moodustavad eesti muusika grand lady helindeile
omamoodi raamistuse. Seetõttu võib mõelda näiteks nii, et erinevalt ruunikivist ei
hakka aeg Mägi teoseid niipea murendama. Aga kujutleda ka laiema fantaasialennuga, et
rist on kahe vastandliku dimensiooni lõikumiskoht, keskpunkt, kuhu taevased ja maised
jõuväljad lõpuks koonduvad. Laskumata siinkohal sügavamalt metafüüsilistesse
spekulatsioonidesse, tuleb muusikast rääkides kõigepealt tõdeda, et enamik teoseid
kõlab plaadil esmasalvestuses, välja arvatud Ester Mägi Kolm miniatuuri
kitarrile, mida võib kuulda ka Mätliku plaadil Homenaje (Forte 1997).
René Eespere Significatio (1999, viiulile, tellole ja kitarrile)
monoodiline avamonogramm tõmbab oma ühemõttelise tõsidusega endale kohe
tähelepanu (meloodia intervallika seostuks kasvõi ostakovitiga). Edasine
kompositsiooniline arendus toetub kahele kujundiringile: juba mainitud
ekspressionismimaigulisele ning vastukaaluks minoorselt diatoonilisele kompleksile, mis
omakorda avaldub kahel kujul hoogsa liikumisenergiana (meenutab pisut varajast
Tüüri) ning meditatiivse hangumisena (à la Eespere ise). Tugev polüfoonilisus,
liikumise ja vormi rõhutatult struktureerivate korduvate generaalpauside koosmõju
tähendusrikast muusikalist materjali on nii palju, et loost võinuks vabalt arendada
veerandtunnise kompositsiooni. Seda pole autor millegipärast teinud,
Significatio on täpselt poole lühem. Aga siinkirjutaja tahtnuks seda lugu
küll pikemalt kuulata.
Jaan Räätsa Allegro op. 93 (1994) viiulile ja kitarrile eksponeerib
viiulil tuttavlikult hoogsaid, vivaldilikult motoorseid episoode. Kitarrile on
jäetud muidugi hoopis teine ülesanne kujundada mitmekesiste faktuuri- ja
rütmilahenduste kaudu harmoonilist (nii muusikalise kui esteetilise kooskõla mõttes)
aluspõhja. Rääts paistab hindavat kontraste ja vastandusi paiguti ilmub ka
viiuli kõrges registris kirglikkuseni pingestatud melodism, millele Urmas Vulp on andnud
vägagi sugestiivse värvingu. Teos on segmentse kompositsiooniplaaniga, nagu
kaleidoskoobis vaheldub siin üks atraktiivne element, üks tähesähvatus teisega ning
neist ükski ei jäta muusikalisse tähistaevasse pikemat arengukaart.
Täielik kontrast eelnevaga on Peeter Vähi Kuujumalanna tants (1996)
soolokitarrile. Siingi on rütmil oluline roll, kuid helilooja heidab teose põhikujundile
valgust mitmest rakursist. Punkteeritud rütmimoodul teeb läbi pika arenguteekonna ja
muutumiste ahela, enne kui jõuab lõpukoputusteni vastu kitarri kõlakorpust.
Ülejäänud teosed plaadil on tsüklilised kompositsioonid. Lepo Sumera
Odaliskid (1997/99) flöödile, kitarrile ja tellole on sisuliselt
neljaosaline süit, millest Tantsiv odalisk on vaadeldav tujuka
kapritona, Laulev odalisk monoodilise sarabandina (just karakterilt,
mitte taktimõõdult), Nukker odalisk küsimuste-vastuste heitliku arietina
ning tsüklit lõpetav (kuigi esimesena kirjutatud) Vaikiv odalisk
sooloflöödi virtuoosse kadentsina. Janika Lentsiuse mäng on siin tähelepanuväärselt
värviküllane ja nüansirikas, tõhusat soundilist toetust on ta saanud ka Maido
Maadiku helireiilt.
Ester Mägilt kõlavad plaadil A due (1997) flöödile ja kitarrile,
kaks romanssi (Õnne algus, Mälestus) sopranile ja kitarrile ning
kaks laulu (Öö, Silmil suletuil) sopranile, tellole ja
kitarrile, Kolm miniatuuri kitarrile ning Kadents ja teema
viiulile ja kitarrile. Kui võrrelda omavahel romansse ja laule, siis avaldub esimestes
rohkem poeetilis-romantilist tundevärskust ning teistes muusikalisele poeesiale lisaks
psühholoogilist sügavust. Seda toonitab ka Kaia Urbi esitus, sest romansside vaba
mänglevus asendub lauludes kohati isegi ekspressiivsete intonatsioonidega.
Lõpetuseks ka pisut muusikavälist norimist. Esiteks sõna
miniatüür, mida nii plaadiümbriselt kui bukletist võib lugeda, pole eesti
keeles olemas (vähemalt 1040-leheküljelise Eesti keele sõnaraamatu andmeil
mitte). Kui Erkki-Sven Tüürile peaks kunagi ilmuma mõni väikest kasvu minia, siis
võibolla see sõna tekib. Teiseks tunduvad bukleti tekstid liiga kiirustades, formaalselt
ja pealiskaudselt kokku pandud. Kui mitte ühegi teose kohta pole ainsatki tutvustavat
sõna, siis on see liig mis liig. Seda enam, et CD ise on kuulamapanev nii teoste kui
teostuse poolest.
Igor Garnek
|