Ma ei taha teada, et maailm on ümmargune
Fotograafi ja kirjaniku Andres Saali imeline maailmareis
Ma ei taha teada, et maailm on ümmargune, vaid ma pean seda ise kogema. Nii võiks kokku võtta ühe unustusehõlma vajunud kirjaniku, ajakirjaniku ja fotograafi, Andres Saali elu. See pole mingi sirge ja äratuntav teekond, vaid ülipõnevate jälgede rada, millel iga samm on kui ta mõtte- ja hingemaailma kaja. Eelkõige teatakse Andres Saali tema romantiliste, eestlaste muistset vabadusvõitlust kujutavate seiklusjuttude järgi.
|
Kirjanik ja fotograaf Andres Saal. |
Artikli autorigi esimene kokkupuude
Saaliga ulatub oma vanemate raamatukogu lugemise algusaega, mil “Vambola”,
“Leili” ja teised jutud vaba aega täitsid. Teine kohtumine tuli
tuntavalt hiljem, kui tegelesin juba fotoajalooga ja avastasin pööraselt
põneva saaatusega fotograafi, seni kirjanikuna tuntud Andres Saali. Väga
vähe teatakse fotograaf Andres Saalist, kuigi me kõik, kes läbi
fotoaparaadi silma kordki vaadanud on, kasutame tema omaaegseid töövilju
Euroopa fotofirmade ametliku katsetajana.
Andres Saal sündis 9. (21.) mail 1861. aastal Pärnumaal Tori
riigimõisale kuuluvas Kasekülas kohaliku talupidajast puusepa Jaagu ja
Anu (Lindebaum) Saali kuuelapselise pere viimase lapsena. Tavalistele
lapsepõlvemängudele ja toimingutele lisandus üsna varakult kodune “haridus”,
ema ja isa eelistasid lastele vaimutarkust jagada, samal ajal kui teiste
perede lapsed väljas hullasid. Loomulik püüdlemine uute teadmiste poole
jääb väikese Andresega elu lõpuni ning teeb valutuks iga tema
koolimineku. Selja vallakooli edukale lõpetamisele järgnes
enesestmõistetavalt Tori kihelkonnakool, mille järel sai ta 1877. aastal
Pärnu gümnaasiumi pedagoogiliselt nõukogult tunnistuse alama rahvakooli
kursuse lõpetamise kohta. Järgmisel aastal sai Andres Saalist oma
õpinguid iseõppijana jätkates abiõpetaja samas Selja koolis ning 1881.
aastast oli ta juba täieõiguslik vallakooli õpetaja.
Läbi Oleviku värava
Peagi alustas Andres Saal kaastööd Oleviku korrespondendina.
Ning just see samm saigi tema elusaatuses pöördeliseks ja määravaks.
Need kaastööd osutusid niivõrd heaks, et 1884. aastal kolis ta Ado
Grenzsteini kutsel Tartusse, kus asus ajalehte tööle juba põhikohaga,
lisaks tunniandja koht Püha Johannese kirikukoolis. Sealsamas asuv
ülikool oma võimalustega oli noormehele väga ahvatlev: ta kuulas
vabakuulajana loenguid filosoofia ja kodumaa ajaloost, botaanikast,
zooloogiast, põllumajandusest, keeleteadusest, pedagoogikast,
astronoomiast, füüsikast jm.
Kirgliku väitleja ja sõnaseadja esimesed katsed ise midagi kirja panna
ei jäänud tulemata. Tõlgetele ja luulele lisandusid peagi proosapalad
ning 1885. aastal ilmus esimene raamat “Põgenenud kloostrikasvandik”,
millele järgnes rida teisi. Saali haritud ja vaba vaim ei mahtunud
jutukirjandusse, tundmusi ja mõtteid loksus üle ääre, mis tegidki
Saalist tuntud ja oodatud kirjamehe. Ning omakorda häiris see tugevalt
valitsejaid, kes 1893. aastal selliste teoste ilmumisele kriipsu peale
tõmbasid. Andres Saal otsustas esialgu kodumaalt lahkuda. Ta siirdus
Baierisse, kus asus W. Cronenbergi praktilise fotograafia ja
fotomehhaanika õppeasutus. Ootamatu huvi fotograafia vastu tingis
arvatavalt mitmete asjaolude kokkulangemine: kõigepealt vastumeelsus
Eestis valitsenud olukorra suhtes, siis tema parima sõbra Karl Eduard
Söödi nakkav fotohuvi ning lõpuks Ado Grenzsteini tõsine soov teha
Olevikust illustreeritud ajaleht. Ning loomulikult juba tuttav uudishimu.
Saksamaalt siirdus Andres Saal Viini keiserlikku fotograafia ja
reproduktsioonitehnika õppe- ja uurimisasutusse.
Nõnda kujundaski ta oma visadusega ennast mitte ainult Eesti, vaid ka
Euroopa üheks haritumaks spetsialistiks. Sellest annab tunnistust rida
ahvatlevaid tööpakkumisi. Ent siiski otsustas ta naasta Tartusse. 1893.
aasta sügisel rajas Andres Saal Oleviku juurde Eesti esimese
tsinkograafiatöökoja ja pani aluse esimesele korrapäraselt
illustreeritud ajalehele. Oma töötamisaja lõpuks (1897) oli ta jõudnud
teha ligi 800 klišeed, enamik olid küll joonistused ja reprod
välisajakirjandusest, kuid leidus ka originaalfotosid. Kahjuks ei suuda
me ühegi foto puhul veendunult öelda, et see on Saali tehtud, ent miks
ei oleks ta pidanud võimalust kasutama ja oma fotosid avaldama.
Ahistusest Indoneesiasse
See oli Saalile ühtpidi õnnestumiste aeg, keelatud kirjamehe
aupaiste, lisaks Eestis täiesti uudse ala pioneerioreool. Tegelikkuses
hingas ta aga kaksikelu rütmis: ta oli näinud vaba maailma, teadis oma
väärtust, ta hing ihkas kuhugi, reaalne elu koosnes aga keeldudest,
vaimsest pressingust, igijäisest “loomevabadusest”. See matt hallus
painas ja otsis väljapääsu. Kodumaalt ta seda enam ei leidnud ja tema
lootus, et igas asjas, ka kõige lootusetumas, on tegelikult pragu, kust
valgus sisse pääseb, täitus ootamatult.
Hollandi Ida-India (Indoneesia) üks juhtivaid trükikodasid E. Fuhri
& Co Surabayas kavatses reorganiseerida oma
fotoillustratsiooniosakonda, täiendades seda pilditrüki meetoditega.
Vajalik sisseseade ja spetsialist otsustati tellida Euroopast.
Maini-äärse Frankfurdi fotograafia õppe- ja uurimisasutus Klimsch &
Co, kelle poole abisaamiseks pöörduti, tegi omakorda ettepaneku just
Andres Saalile. Ja Andres Saal nõustus.
1897. aasta novembris-detsembris tegi ta läbi täienduskursuse Saksamaal
ning 21. detsembril samal aastal kirjutas Andres Saal alla lepingule
kolmeks aastaks Surabaya firmaga. See oli hullumeelne sööst teadmatusse,
mis tähendas talle eelkõige vaherahu selles väljakuulutamata vaimses
sõjas, kõigele vaatamata kestmist kestmise läbi, kestmist vaimuvabaduse
läbi.
Oma teekonnalt uude elukohta ja ka hilisemast elust saatis Saal kodumaale
pidevalt artikleid, reisi- ja matkakirju ning põnevaid fotosid. Neid
artikleid lugedes avastame, et kirjutadeski oli ta eelkõige fotograaf,
täpne detailide ja sümbolite interpreteerija, unustamata hetkekski neid
kehatuid elamusi, mida ta sai ümbritsevast tavaelust, inimestest,
loodusest, aga ka rahvamuusikast, -kunstist, kohalikust keelest jm. Neist
detailidest kujundas ta üldistusi, jäädvustades omalaadset laiformaati,
talle võõrast, ehkki mitte eemalepeletavat igapäevast elu, millesse ta
suhtus sügava austusega.
“Raudahjuelu” võlu
Algul oli elu valguseküllane, aromaatne, seikluslik, ehk
elegantnegi, ent sellega harjudes sai erakordsest elust, nagu ta ise
mainis oma kirjades kodumaale, eurooplasele tavaline kurnav “raudahjuelu”.
Vastukaaluks oli igapäevane töö, millegi ülesehitamine, katsetamine,
eksimine ja lõpuks lahenduse leidmine Saali jaoks tõeline nauding ning
midagi paslikumat ta oma elu sisuks ei tahtnudki. Senine näiliselt
eesmärgita teadmiste ahmimine leidis lõpuks eesmärgi, iga rida
teadmistest osutus vajalikuks koos harjumusega pidevalt end täiendada.
Andres Saal oli autoriteet nii kohaliku põlisrahva kui ka eurooplaste
seas. See oli erandlik. Sama erandlik oli ka ta poissmeheseisus, ta oli
juba ligi 40 aastat vana ja pidas seda probleemi lahendustnõudvaks.
Vastust ootas ta Tartust pärit Emilie Rosalie Maksilt, keda elutee oli
Peterburi viinud. Jaatav vastus viis pulmadeni 1. mail 1899. aastal, perre
sündisid tütar Regina ja poeg Leo.
Kõike eelnevat arvestades mõjus Surabaya halvast kliimast hoolimata
värskendavalt Andres Saali loomingulisele vaimule. Saatus aga varus nagu
eelnevast jõudu saades aina uusi keerdkäike. Ja uus võimalus tundus
täiesti uskumatu – Hollandi sõjadepardemangule alluva
topograafiateenistuse fotoateljee juhataja koht Batavias jäi vakantseks.
Armee juhtkonna silmapiiril polnud ühtegi hollandlast, kes oleks
vajalikul määral asjatundlik, küllaldaste teoreetiliste teadmiste ja
praktiliste kogemustega juhtivaks fotograafia tööks troopika
tingimustes. Kindlalt seisis seal aga Andres Saal ja tema suurim miinus
oli vaid see, et ta oli välismaalane.
Mõlemad pooled lugesid kokku oma miinused ja plussid ning 5. juunil 1902.
aastal kirjutas kohalik kindralkuberner alla määrusele, millega tehti
Andres Saalile ülesandeks täita ajutiselt topograafiateenistuse
fotograafi funktsioone. Selle otsuse pidi heaks kiitma ka kuninganna
Wilhelmina, tegu oli ju välismaalase usaldamisega. 11. augustil
aktsepteeriski kuninganna selle ettepaneku.
Võõrastele oma, omadele võõras
Senisele elule lisandus nüüd uusi tahke, heade
teenistussuhete loomine, peened vastuvõtud, juba loomulik
enesetäiendamine topograafia ja fotograafia alal, inglise ja prantsuse
keele selgeksõppimine, organiseerimistöö fotoateljees, loomulikult ka
lugemine ja kirjutamine. Lisaks kohaliku eluolu, ajaloo, keelte ja
religioonide teemadele tegeles Saal süvenenult foto tehniliste
probleemidega. Septembris 1902 tegi ta sõber Karl Eduard Söödile
ettepaneku kirjastada kolm originaalset fotograafia ja tsinkograafia
tööd: “Päevapildikunst”, “Pilditrükk ja klišeede valmistamine”
ja “Kivi- ja kunsttrükk”. Need kavatsused ei teostunud.
Küll aga ilmus tema sulest aastail 1902 – 1904 Saksamaal neli
fotograafiateaduslikku artiklit. Samal ajal leiti, et tema asemele pole
kusagilt ühtegi hollandlast tööle võtta ja nii fikseeritigi tema
töökoht ametlikult alaliseks 15. jaanuaril 1904. Nüüdne kindel
positsioon ja ka tõsine erialane huvi ajendasid Andres Saali tegelema
fotograafia teaduslike probleemidega veelgi süvenenumalt. Kuna kodumaal
tema tööde vastu huvi puudus, avaldas ta saksakeelses perioodikas hulga
artikleid fotograafia probleemidest ekvatoriaalvöötme tingimustes.
Suurteos ilmus 1908. aastal Halles pealkirja “Kuivplaatidega fotograafia
troopikas. Nõuandja troopikareisijale ja fotokunsti harrastajale” all.
1911. aastal võimaldati perekond Saalil ühendada puhkus ja tööalane
õppereis Euroopasse, mille jooksul õnnestus külastada ka kodumaad.
Eelkõige muidugi 17 eri linnas asuvat reproduktsiooni fotograafia
ettevõtet ja uurimisasutust, siis kauaigatsetud Tartu. Paraku eemaloldud
aastad oma harjumuste, teemade, oludega ja sellest tuleneva võõristusega
segasid koju naasmise nautimist. Ja ka Saalide tulevikule jättis see vaid
eemalolekust tuleneva arusaamatuse lõpliku jälje – nad tundsid end
siin siiski võõrana. Paradoksina aga tõi reis Andres Saalile veelgi
tunnustust, mitmed tugevad firmad Saksamaal ja Prantsusmaal sõlmisid tema
kui parima eksperdiga lepingu. Nende asutuste hulgas oli Dresdeni
fotoaparaatide tehas, Lucien Leroy stereokaamerate firma, lisaks rida
fotomaterjalide tootjaid. Võib vaid ette kujutada selle juba üle keskea
mehe sisetunnet, kui tunnustust, au ja kiitust jagus üle Euroopa. Ent
kohas, kus ta tahtis üle kõige olla, oli ta võõras, teda peljati pigem
siiski aukartuse pärast, ent Andres Saal ootas ju tegelikult soojust,
hingekosutust… Lootusetult kirjutas ta: “Mis 15 aasta eest maha
jäetud, on igavesti maha jäetud.”
Oma Okeaania trammiga ümber maailma
Jaavale naasmine oli kui igapäevase trammi uksest
sisseastumine, kõik oli tuttav, teda oodati pikisilmi, eelkõige kui
tugevat ülemust, aga ka oodatavate uute ideede tõttu. 1913. aastal
Amsterdamis ilmunud kaheköiteline koguteos “Madalmaade India” avaldas
tunnustust just Andres Saali juhitavale fotoateljeele. Elu läks omasoodu,
harjumuspärast rada. Kuid põhjamaa inimesele oli sealne kliima siiski
liiast, tervis halvenes, kuni 15. mail 1916 tehti otsus: Andres Saal võib
järgmised kaks aastat olla haiguspuhkusel Euroopas. Irooniliselt märkis
ta oma kommentaaris, et kui mõistlikud inimesed põgenevad sõja eest,
siis tema põgeneb julgesti sõja sisse.
Saal ei tunnistanud veel endale, et tegelikult hakkas ta väsima –
vanus, töökoormus, rõhuv kuumus, aga ka lahkarvamused pere kulutasid
meest. Tema naine ei kohanenud sealse eluga iialgi ja tütrest oli
sirgunud talle liitlane. Poeg ei pööranud tähelepanu muule kui
põnevatele seiklustele ja neid pakkus Saalide elu kuhjaga.
Nii otsustatigi Jaavalt lahkuda, esialgu küll kaheks aastaks. Sellest
perioodist kujunes aga lõpuks ümbermaailmareis, mille ajal naine
tütrega jäi Ameerikasse ja Andres Saal pojaga sõitis tagasi vaid
kahekesi. Aga Jaaval ootas teda üllatus: tema ametikoht fotoateljees oli
täidetud uue inimesega. See oli eelkõige ebaseaduslik, ent analüüsides
olukorda, sai ta tegelikest põhjustest väga hästi aru – ta oli
keeldunud Hollandi kodakondsusest, suhted hollandlastest kolleegidega olid
keerulised ning kõige tipuks pääses tema kui välismaalane vabalt ligi
paljudele riigisaladustele. Ja inimlikus plaanis ei andestatud talle, et
ta pidas kõiki võrdväärseks, ei rõhutanud “kõrgemat seisust”.
Võis aru saada, et temast taheti lahti saada ning nüüd oligi käes
sobiv moment.
Konflikt oli pöördumatu ning 1920. aasta kevadel hakkas Andres Saal ette
valmistama Ameerikasse kolimist. Probleeme oli kuhjaga – kõigepealt oli
ta ju veel vana Vene riigi alam: kas ta saab vormistada oma pensioni,
kuidas on võimalik lahkuda Hollandi riigiteenistusest, mis saab
kinnisvarast Jaaval, kuidas saada tervele perele viisat jne. See
probleemidepundar hakkas hargnema 1920. aasta 17. augustist, mil ta
vabastati Hollandi riigi teenistusest “füüsilise kõlbmatuse tõttu”
ja saadeti pensionile. Seega oli ta ametlik vahekord Hollandi võimudega
lõppenud ning ta võis prii mehena asuda teele oma uue kodu poole,
milleks sai Kalifornia.
Elutöö Jaaval võimaldas Andres Saali perele lahedat elu, lapsed said
eraülikoolis õppida ja ta ise ootamatut pensionäripõlve nautida. Kuid
Jaavalt lahkumine oli liig kiirelt läinud, osa kinnisvara oli jäänud
müümata. Saal tahtis lõplikult vabaneda sidemetest selle kandiga. Ja
1923. aasta hilissuvel asus ta teele, augusti lõpul oli peatus Tokyos.
Laevareisijatele pakuti võimalust ööbida hotellis, mida lahkesti ka
kasutati. Mingi arusaamatu sisetunde tõttu jäi Andres Saal laeva. 1.
septembri ööl tabas Tokyot ja selle ümbrust kohutav maavärin. Hotell,
kuhu teda oli ööbima kutsutud, varises hetkega kokku, linnas vallandus
tulemöll. Andres Saal osales päästetöödel nii kuidas jaksas,
tulelõõm tekitas aga parandamatut kahju ta silmapõhjadele. Ja kuidas ta
edaspidi ka ei püüdnud, käies ühe arsti juurest teise juurde,
operatsioonilt teisele, hakkas tema vigastatud silmades kasvama roheline
kae ehk glaukoom, mille vastu arstid olid võimetud. Nõnda panigi ta
traagilise punkti oma elule Jaaval, tegelikult aga kogu oma tegusale ja
õnnelikule elule.
Tuhk keset kirikutuld
Sellises seisundis hakkas ta üha enam igatsema kodumaa
järele. Ta tahtis kindlalt veel kord Eestis ära käia ja see sõit
õnnestus. 1925. aasta 10. juunil jõudis ta Tallinna. Varasem võõristus
oli kui käega pühitud. Ehk olid selle põhjuseks ka Andres Saali enda
saatusepöörded: oli ta ju hetkega saanud kõigile omaseks hallipäiseks
veidrikust maailmaseiklejaks. Andres Saal tõi Eestisse kaasa oma
päevaraamatud, märkmikud, dokumendid ja muud materjalid, mida ta oli
kogu aeg hoolikalt säilitanud. Ta aimas, et see on ta viimane külaskäik
kodumaale ning ta tahtis leida oma kirjatöödele väärika panipaiga, kus
need oleksid alles hoitud tulevastele põlvedele. Saal andis need hoiule
Eesti Kirjanduse Seltsile. See tõi rahu ta hingele.
Naasnud Ameerikasse oma pere keskele, jäi Saalil üle vaid leppida,
leppida päevavalguse kadumise ja USA kodakondsusega. Ehkki leppimine ei
olnud tema iseloomus just esikohal, tuli tal ka sellega leppida. Laskunud
23. juunil 1931 oma mugavasse tugitooli lühikeseks lõunauinakuks,
sosistas ta silmi sulgedes: “Lähemale Sulle, mu Jumal!” Enam ta ei
ärganud.
Vastavalt soovile tuhastati Andres Saali põrm Los Angelese krematooriumis
ja saadeti kodumaale. Nagu tal elus tuli palju rännata, nii ei saanud ka
tema tuhastatud põrm rahu. Pähklipuust kastike, milles väiksem vasest
kastike, rändas Tartu postkontorist Eesti Kirjanduse Seltsi ruumidesse,
sealt Eesti Rahva Muuseumi Raadil, siis Maarja kirikusse, kus 11. aprillil
1932 peeti pidulik matusetalitus. Ja ka sellest teekonnast oli veel vähe
– Eesti Sõna (11. 01. 1942) avaldab artikli, mis esialgsel lugemisel
tundub täiesti uskumatu: sõjamöllus kadus Maarja kirik, kiriku varemeis
kaevas kirikuteener, tema juurde tulnud keegi tundmatu ja teatas, et seal
peaks olema Andres Saali urn. Koos otsides leitigi metallist kast, kõik
ülejäänu oli põlenud, see kastike oli vigastatud, kuid sisu oli
puutumata. Aeg oli selline, et see urn jõudis kirjandusmuuseumi
fondidesse.
Ning nüüd ma küsin eelkõige iseendalt, kui paks tolmukord on parajalt
paks, et see kogunenuna ühele inimsaatusele tõmbaks tähelepanu? Võib
ju müstifitseerida, et see oli ühe iroonilise halli habeme elusaatuse
viimase vaatuse komponeerimine või hoopis paras ninanips, sest eesriie
langes alles 9. augustil 1998, kuni lõpuks leidis Andres Saal rahu oma
esivanemate kõrval Tori kalmistul.
|
Okeaania lapsed Andres Saali kaamera ees. |
ÜLLE LILLAK
|