Ühe linnaametniku lugu
Kunstfotograaf Johannes Mülberi
mitmepalgeline elu
See lugu ei räägi tänasest olupoliitikast, vaid hoopis
kaugemast ajast ning üsna põnevast mehest selle keskel. Need, kes on eesti fotoajalooga
vähegi kursis, teavad tema nime ja on ajakirjanduses seni ilmunud artiklite juures ka
tema tööde reprosid või Tallinnas Raevangla fotomuuseumis ehk originaalegi näinud. See
mees on Johannes Mülber, kelle entsüklopeediline määratlus oleks riigiteenistuja,
fotokunstnik. Põhjalikumalt süvenedes avaneb meile mitmekihiline, parajalt mõistatuslik
elu, mis väliselt möödus rutiinses, pea tähelepandamatus ja argises ametniku rütmis
ning oleks sellisena ka ajalukku jäänud, kui poleks veel teist poolust. Tegemist on
fotokunstnikuga, kes leidis oma isikupärase tee, oli enne Teist maailmasõda
rahvusvaheliselt enim eksponeeritud ning tunnustatud eesti fotograaf.
|
Johannes Mülber (19.
detsember 1889 – 27. juuni 1938). |
Johannes Mülber (kasutas ka J. Madara ja J. Ohaka varjunime)
sündis 19. detsembril 1889. aastal Tallinnas Toomgildi kojamehe Mihkel Mühlbergi ja
Maria Matilde Mühlbergi (Lints) pojana. Tal olid õde Marie ja vend Aleksander.
Lõpetanud 1905. aastal Tallinna Linnakooli, asus Mülber sama aasta augustist
kuueteistkümneaastase noorukina tööle alamastme riigiteenijana. Enam kui kolmekümmend
aastat korrektselt ja järjekindla visadusega töötades tõusis Mülber Linnade Liidu
sekretäri ametikohale. Teenistuskäigu võib kokku võtta järgneva lühiloeteluga: 1905
– 1912 oli ta Eestimaa kuberneri kantselei ametnik, 1912 – 1920 Tallinna
linnavalitsuse kantselei ametnik, 1920 – 1932 Eesti Linnade Liidu sekretär, 1932 –
1938 Tallinna linnaskretäri abi ja linnavolikogu ning linnavalitsuse sekretär. See on
muljetavaldav karjäär, mille garanteeris Mülberi meeletu teadmistejanu, töökus ja
usaldatavus.
Kunstiilma mõju
Linnakooli lõpetamise järel jätkas Mülber iseõppijana, tavagümnaasiumi
programmile lisandusid peagi kunstiõpingud. Teadmisi kunstiajaloost, maaliteooriast,
kompositsioonist, värvidest jms. kasutas ta oskuslikult oma hilisemas loomingus. Kahjuks
on aga aeg algperioodi katsetused enesega kaasa viinud. Või sai neile saatuslikuks
üliarenenud enesekriitika ja armutu täiuslikkuse taotlus, millest annab kujuka ülevaate
Raevangla Fotomuuseumis hoiul olev Johannes Mülberi isikufond. Seal on 78 võistlusfotot,
mis näitavad, kuhu kunstnik välja jõudis, ning rida katsetusi täis viltuminekuid, mis
kõnelevad trotsist ja järjekindlusest.
Kas Mülber enne fotograafiat mõne teise kunstiliigiga tegeles, ei saa kindlalt väita
ega ka välistada. Igatahes riigiarhiivis säilitatakse 1922. aastast pärit Eesti Foto
Klubi (EFK) logo ühte võimalikku töövarianti, mille Mülber pidas siiski õigemaks
tellida oma vennalt Aleksandrilt, kes sel ajal jätkas maaliõpinguid Pariisis. Kõigis
seni ilmunud artiklites on rõhutatud Johannese puhul just venna olulist rolli
kunstiilmaga suhtlemisel ning viljastavat mõju fotokunstnikuks kujunemisel. Ehkki sel
õigupoolest polegi suurt tähtsust, kes keda mõjutas, olgu siin väikest mõltemisainet.
Johannes oli Aleksandrist (1897 – 1931) kaheksa aastat vanem ja Eesti Kunstiseltsi liige
juba 1909. aastast, sama seltsi juhatuses 1910 – 1914. Eelnenust palju olulisemaks pean
aga arvatavat tolerantset, sõbralikku ja kultuurset “lastetuba” ning mõlema venna
loomupärast andekust.
Mülber leidis end XX sajandi 20ndatel Euroopas valitsenud fotokoolkonnas –
pitorealismis. See tundeline ja õrn maailm sobis talle. Eesti fotoajaloos annab just
pitorealism meile esmakordselt põhjuse rääkida fotost kui kunstist. Varasema perioodi
eesti foto polnud kehvem, ent tema funktsioon oli hoopis teine – tehti kvaliteetseid
ateljeeülesvõtteid, etnograafilisi, ajalehe-, turismifotosid jne. Fotograaf oli vaid
jäädvustaja, näitustele tehti olemasolevast pagasist sobivaim valik või pildistati
kindlal teemal.
Ametnik, esteet ja boheemlane
Möödunud sajandi 20ndatel algas aga täiesti uus periood: pildistati
spetsiaalselt näituste jaoks, fotograaf sekkus seni valitsenud tõetruudusesse. Samas
algas ka fotoamatörismi võidukäik. Pööre oli küllalt jõuline ja sihikindel, seda
tunnistab ka 1921. aastal loodud EFK, kus liikmeteks nii asjaarmastajad kui
professionaalid ning kus algusest peale võeti fotograafia populariseerimise, näituste,
konkursside, aga ka fotokursuste korraldamise suund.
Johannes Mülber oli EFK üks asutajatest, mõnda aega juhatuse esimees, üks aktiivsemaid
näituste organiseerijaid, kursuste lektor ja loomulikult ka näitustel osaleja. Siit
jõuamegi lähemale tema sisemaailmale. Argielus korrektne, tagaplaanile hoidev ametnik,
fotograafias haritud, kultuurne tegija, ootamatult aktiivne eestvedaja, kes siiralt usub
selle töö vajalikkusesse. Tema fotod on tehtud sügava, boheemlasliku kunstnikusilmaga
ja lausa füüsiliselt on tajuda hingeõrnus. Ta ei ole vaid päevapiltnik, kes näeb ja
seejärel vahendab nähtut, ettevaatlikult lisab Mülber oma subjektiivse kaemuse. Lummus,
mis hingestab autori suhet kujutatavaga, on kui hele valguselaik kesk pilvi, märkamatult
sulandume osaks igas pildis. See tundlik osasaamine on nii vahetu, siiras, et hetkil, mil
lõpeb ulm, oleksime kui osa saanud aja servast mõõtmatus eluruumis.
Argielu poetiseerija
Johannes Mülber pildistas kõike: linna ja loodusvaateid, inimesi nende
igapäevases elus ja töös, natüürmorte jne. Impressionistliku lõpptulemuse saavutas
ta broomõli-tehnikas. See on niivõrd keeruline ja spetsiifiline fototehnika, et
lähemalt seda siin ei kirjelda (seda tutvustab vendade Parikate “Fotograafia
õpperaamat”). Lõppresultaat on alati etteaimamatu ning seetõttu ka iga valminud töö
unikaalne ja kordumatu. Lisaks veel üks oluline eripära, mis aitab mõista Johannes
Mülberi tööde erakordset edu maailma eri paigus. Pitorealistid läksid tavaliselt
lavastuslikule teele: instseneeriti väljamõeldud, tihti mütologiseeritud stseene,
kostümeeriti sõpru ja tuttavaid. Mülberi töödes selline moment puudub: vaataja
tõmmatakse tavalistesse argisekeldustesse – turuliste, teetõrvajate, kalurite,
lihtsate linnaelanike sekka. Autor tunneb seda elu, ta ei üritagi ilustada, ei sekku, on
vaid mõtlik kõrvaltvaataja ja kui leiab motiivi, siis jäädvustab. Üks õnnestunumaid
on tema turuliste seeria, ta ei kartnud inimest pildistada ka selja tagant. Tulemus on
ootamatu, meie pilk ühtib kujutatu pilguga. Selliselt läbi komponeeritud
broomõlitehnikas võtted olid möödunud sajandi 20ndatel maailma fotogaleriide
maiuspalad. Need olid tugeva isikupäraga, temaatika diktaadist vabad, uudse mõttelaadiga
tööd, mida toetasid vormiotsingud.
Lühike rahvusvaheline edu
Alates 1926. aastast osales Johannes Mülber arvukatel rahvusvahelistel
fotonäitustel Eestis, Inglismaal, Prantsusmaal, Soomes, Belgias, USAs, Hispaanias jm. Pea
igal näitusel võitis ta mõne auhinnalise koha ning mitmetes fotomuuseumites on hoiul
mõni tema seni tundmatu töö.
See küps, aktiivne ja edukas periood kestis tegelikult vaid 1929. aastani.
Impressionistlik foto oli kaotamas oma uudsuse võlu, sellega ka populaarsust. Märku
andsid uued voolud, eelkõige 30ndate konstruktivism. Ka EFK kääris. Mülber ei soovinud
vastuolude keerisega kaasa minna, temas puudus konfliktsus ning kui EFK 1929. aastal
lõplikult lagunes, tõmbus ta fotoelus tagaplaanile. Ehkki see aeg polnud tema jaoks
kindlasti kerge, lahkus ta ometi oma võimete tipul, küpse meistrina, väärikalt
kõrvale astudes, intriigidesse laskumata. Lisaks süvenes kopsuhaigus, mis 27. juunil
1938. aastal kunstniku igaviku radadele saatis.
Johannes Mülberi lühike elu oli otsekui mitme erineva inimese oma. Tema looming mõjub
mitte silmipimestava, vaid pehmendava sähvatusena valguse ja varju piirimail.
|
Johannes Mülberi dateerimata foto. |
ÜLLE LILLAK
|