MultiVitamiin Eesti kultuurile
|
M. I. Kalinini nim. Multikultuurimaja. |
“Täna avas uksed Eesti esimene MultiKultuurimaja. Nii nagu nimigi
ütleb, on tegemist tõeliselt kaasaegse initsiatiiviga: sellega ei kaasne sammastega
paleed ega suurekspuhutud müstilist oreooli, nagu sõna multi harjumuspäraselt on
tähendanud. Tundub, et MultiKultuurimaja ei esita küsimusi oma liikmete vanuse,
sissekirjutuse ega sotsiaalse päritolu kohta – niisamuti on raske määratleda, kas
selle tegevus on rahvuslik või rahvusvaheline; kas see kuulub alternatiivsesse või
mainstream-kultuurisängi. MultiKultuurimaja puhul tuleb kõne alla selle liigitamine nii
aja- (film, video, muusika) kui ruumikunstide (kujutavkunst) tegijate hulka.
MultiKultuurimaja teke oli iseeneslikult paratamatu ja tegelikult on see vaid
märkimisväärselt tihe koht kultuurilises tegevuses. Ilmne on seegi, et
MultiKultuurimaja koosneb tegijatest ja mõjub vitamiinina st. et ruulib. Mõnikord
kasutab MultiKultuurimaja oma nimetuses rahuliku revolutsionääri,
M. I. Kalinini nime.”
Absoluutne Multi-Tõde
Multikultuurimaja asutati 26. jaanuaril kujutava ja kinokunsti tegemiseks, uurimiseks
ja propageerimiseks. See tekkis orgaaniliselt kaasaegse kultuurimaastiku iseärasusi
arvestades. Multikultuurimaja asutajad on Peeter Linnap, Ahto Külvet, Marko
Raat, Hanno Soans, Jasper Zoova ja Igor Ruus.
Multikultuurimaja liidab
Kasitledes kaasaegset kultuuri hübriidsena, liidab Multikultuurimaja mitmete
kultuuriliikide andekaid tegijaid – liitmise sihiks on nii kultuurivaldkondade kui
vanuse- ja rahvusgruppide vastastikune ideeline eostamine.
Multikultuurimaja kui uut tüüpi kultuurikooslus
Multikultuurimaja loob oma liikmeskunstnikele erinevaid Community-Labi-taolisi
tegevuskeskkondi, kus on näiteks võimalik digitaalselt monteerida filme ja helindeid,
produtseerida TV-saateid või pildistada keerulise koega fotolavastusi ja
-instseneeringuid. Tundub, et olukorras, kus kunst ja selle liigid on taas üsna kitsalt
kastistunud kohmakatesse institutsioonidesse, on kunstnike endi algatatud initsiatiivid
olnud enamasti lühiajalised ja jooksnud kiiresti liivajooksvad. Uus ühiskond vajab
kahtlemata ka uut tüüpi institutsioone – senised, otsapidi fundamentaalsest
sootsiumist pärit kasti-koridori-junkrustruktuurilised asutused ei funktsioneeri enam
kuigi soodsalt – seetõttu ei ole eesti kultuurimaastik ka mitte kuigi tegijasõbralik.
Meie nägemuses ei tohi kultuuri asutus olla tähtsam kui kultuuri tegija.
Multikultuurimaja lähtub seega just kunstnikust ja tema huvidest, mitte aga
ülemuslikkuse-alluvuse suhete järjekordsest taastootmisest. Olles juba aastaid tegelenud
nn. projektikesksel viisil kaasaegse kunsti, kinematograafia jm. valdkondadega
loomingutegevuse erinevates väljendusvormides, leidsid selle asutajad, et tuleb ise
hakata tegelema ka kunsti produktsiooniga – see tuleb vabastada jäigast sõltuvusest
kommertsfirmadest ja allutada otse tegijate tahtele. Just nii peaks olema võimalik
vabastada hulk loovat energiat, mis on juba mõnda aega viibinud asjaoludest seotud ja
uinuvas olekus. Community-Lab tähendab seega ka ühiste tehniliste vahendite ja
ruumide hankimist, millega oleme juba edukalt algust teinud. Ja juba leidnud ka mõistmist
nii kultuuriministeeriumi kui Eesti Kultuurkapitali poolt, kellele siinkohal suur tänu.
Multikultuurimaja otsib kunsti uusi esitlusformaate
Kui selle teemaga seoses peetakse enamasti silmas pelka kunsti
dematerialiseerumist, siis Multikultuurimaja näeb keskse probleemina pigem kunsti
materiaalsete/immateriaalsete vormide impregneerumist – otsime kunstile ja kultuurile ka
uusi, seni kasutamata või vähekasutatud väljundeid, formaate ja territooriume. Kui
näiteks kujutav kunst ja kino kuuluvad eesti traditsioonis nii institutsionaalselt kui
seltskondlikult erinevatesse lahtritesse, siis Multikultuurimaja käsitleb, organiseerib
ja esitleb neid koos – seda enam, et meie endi hulgas on nii ühe kui teise valdkonna
tegijaid ja mõtestajaid. Näiteks alustasime juba eelmisel aastal koos tudengkonna
organisatsioonidega kunstnikkonna kinoalast harimist. Meie tegelaskond käsitleb kultuuri
avaldumisruumi loomulikult nii geograafilises kui institutsionaalses tähenduses – mitte
et tormame tingimata kultuuriga täitma jäätunud linnatänavaid ja hoove nagu 1990ndate
kunstnike partisanisalgad seda tegid, vaid kasutame kunsti adresseerimiseks korraga
erinevaid kronotoope: ühelt poolt küll näitus, loeng või konverents, kuid samas ka
hoopis vähempidulikud ja kaasaegsemad formaadid ning kanalid. Praegu toimib ilmselt
kõige paremini impregneerumise – kõikjale imbumise strateegia. See tähendab, et on
olemas küll sündmused, kuid samaväärselt eksisteerib ka vaimne ruum nende vahel,
milles toimida. Kultuuri arenguloogika on jõudnud sinnamaale, kus sündmusi on juba nii
palju, et nad on minetanud oma erilise, festivali-tähenduse. Ma ei oska hetkel mainida
mitte ühtegi teist foorumit peale Pimedate Ööde festivali, mis arvestatavad mõõtmed
välja annaks. Sellist protsessi mõistes on kerge järeldada, et praegu tuleb esineda
pigem alalise kohaloleku kui Eurovisiooni kujul.
Multikultuurimaja imbub ja tekitab paljusuunalise infoliikluse
Just neil põhjustel esinebki Multikultuurimaja tegelaskond nii museaalses kui
kaasaegses kultuuriruumis: nii näituse- kui meediaruumis, nii sõnumite reaalsetel
kandjatel nagu ajakirjandus kui ka virtuaalses vormis nagu netspace. Täpselt
nõnda on ka keelkondlikus ja riigipiirilises mõttes: koosnedes ise multikultuurilisest
seltskonnast, avaldume me nii eesti- ja muukeelsele publikule; ja üsna
enesestmõistetavalt on meie lavaks nii kodu- kui võõramaised territooriumid.
Multikultuurimaja võtab oma tegevuse aluseks kultuuriliikluse paljusuunalisuse igal
tasandil. Meie eesmärgiks on nii visuaalökonoomiline eksport kui import. Kaasaegsete
projektikunstnikena suhtlevad Multikultuurimaja liikmed pidevalt nii filmitegijate,
kunstnike kui võrguaktivistidega üle kogu maailma. Et Eesti kunstielu on praegu tarvis
aktiveerida alles teatava normaalsuse tasemeni, siis on meil plaanis luua tingimused
rahvusvaheliste koostööpartnerite vastuvõtuks, pakkudes neile Tallinnas ka tegelikke
töötingimusi: võimalusi näituste või filmiprojektide läbiviimiseks. Community Labi
baasil on võimalik kujundada kaasaegne ja avatud ateljeekeskkond, aktiivse suhtlemise entertainment,
mis võimaldab ühtlasi meie kunstielul atraktiivselt avaneda Eestist väljapoole.
Multikultuurimaja esitleb kunsti tõlgendamise uusi vorme
Multikultuurimaja liikmed tegelevad ka kunsti esitlemise ja tõlgendamisega,
kasutades selleks simultaanselt mitmeid formaate ja viise. Akadeemiline loeng, olgugi et
levinud, on uute suhtlemisharjumuste kujunemise tõttu praeguseks suuresti kaotamas oma
kommunikatiivsust. Multikultuurimajas välja töötatud uus esitlusformaat – i.-loeng
arvestab niisugust nihet ja pakub kunstitõlgendusi hoopis vabamas ja mängulisemas
vormis. I.-loengute puhul on teataval määral tegemist esineja(te) improviseeriva
kehastumisega VJna mitmeid audiovisuaalseid vahendeid kasutades, luuakse publiku ja
pakutava materjali vahele kõige olulisem atmosfäärinähtus tänapäevases
kommunikatsiooniharjumuses – osadust võimaldav distantsivabadus. Teisiti öeldes: kuigi
on olemas põhjalikult ette valmistatud teema ja näidatav materjal, sõltub sellistes
esitlustes lõplik tulemus alati publikust, kuulajaskonna ja esinejate interaktsioonist.
Infoliikluse kahesuunalisust toetavad i.-loengutes ka tehnilised vahendid, mille abil
lõhutakse enesestmõistetav barjäär lektori-näidatava-publiku vahel ning kaasatakse
suhtlemisprotsessi reaalajaline element. Nagu kõige kaasaegsemas kinos, nii on siingi
etenduse lõpptulemus sõltuvusse viidud publiku reaktsioonist sellele. Loomulikult
esitleb Multikultuurimaja oma kunsti- ja mõttemaailma muudeski formaatides –
veebilehekülgedel, ajakirjanduses, esinduskassettidena videoformaadis jpm.
Multikultuurimaja arhiveerib ja ekraniseerib
Multikultuurimaja teab, et ligipääs filmi- ja telekultuuri klassikale on
Eesti audiovisuaalses kultuuris ja -hariduses siiani kõige nõrgem koht. Et meil puudub Arthousei-tüüpi
kinode võrk, mis näitaks eksperimentaalsemaid filme, videokunsti jms., samuti kinoajaloo
olulisemaid kassatükke – on kokkupuude visuaalkultuuri kõige olulisemate
inspiratsiooniallikatega tugevasti pärsitud. Meie teadmistes tele- ja visuaalse
massikultuuri huvitavamate hoovuste tunnetamisel valitseb vaakum. Just nendel põhjustel
seab Multikultuurimaja enesele eesmärgiks audiovisuaalkultuurilise arhiivi loomise ja
selle vähemalt piiratud ulatusega skriinimise-tutvustamise oma kommuuni liikmetele.
Viimane on mõeldud ka Multikultuurimaja galeriile püsiva klubilise tegevuse tagamiseks
– suhteliselt tagasihoidliku, kuid pideva külastajate ringi kindlustamiseks.
Multikultuurimaja kui post-positivistliku kultuurimudeli multivitamiin
Multikultuurimaja ei eita senist kultuurimudelit, vaid liidab selle
orgaaniliselt suurema ja kaasaegsema süsteemi koostisosaks. Selleks aga, et praegusele
kultuurikeskkonnale jaa öelda, on vaja seda täiustada. Galeriikonkurentsi tihenemisega
ja kesklinna üüripindade sujuva kallinemisega oleme jõudnud selleni, et sisuliselt on
juba loobutud tõsisest tegelemisest kaasagse eesti kunstiga ja hakatud vahendama
rahvusvahelise kunsti kommertsprojekte. Vahe kaubandusliku- ja kunstnikugalerii vahel on
kadumas, nii nagu on kustumas ka visuaalse- ja poliitökonoomilise diskursuse eritlus.
Multikultuurimaja mõistab sellise amalgaamistumise põhjusi kui majanduslikke – ent on
siingi arvamusel protsessi mitmesuunalisusest: miks mitte oletada, et majandus omakorda
artifitseerub? Multikultuurimaja perspektiivne eesmärk on luua kunstnike initsiatiivil
põhinev galerii, mis analoogselt Community-Labiga toimiks tootmisüksusena. Nagu
majandus külastab kunsti territooriume, nii tahab Multikultuurimaja kultuurile pakkuda
võimalusi ka vastukülaskäikudeks. Multikultuurimaja on kultuuri multivitamiin.
PEETER LINNAP
|