Elu viimane reede
Fotograaf Carl Sarapi dramaatiline eluteekond
|
Carl Sarap (4. märts 1892, Sompa – 5. november 1942,
Solikamsk). |
Oli 27. juuni 1941. aastal. Eestimaad äratav suvepäike piilus
varahommikuse udukardina vahelt, linnud sädistasid päeva algust, kehtisid looduse
igikestvad seadused. Vaid inimene oli jõhkralt trüginud sellesse loomulikkusesse oma
reeglitega, õhus oli tajutav hirm, äng ja teadmatus, kajasid küüditavate rongide
kaugenevad rattakolksud ja läheneva sõja hoolimatu müra. See hommik oli viimane Carl
Sarapi elus, kus ta sai oma unesassis pea padjalt tõsta, jalad teki varjust põrandale
libistada, mõelda, vaadata, teha plaane. Ta oli nelikümmend üheksa aastat, kolm kuud ja
kakskümmend kolm päeva vana. Ja sellestki ligikaudu kümme aastat teati tema tegemistest
avalikult vaid seoses Johanna Triefeldti nimega. Ainult kaks viimast aastat oli ta saanud
tegutseda oma nime all ning edukalt, teda ootasid suured plaanid. Paraku, samal reedel ta
areteeriti…
Carl Sarap oli sündinud 4. märtsil 1892. aastal Virumaal Sompa mõisas. Tema isa Johann
oli lõpetanud Rakvere kreiskooli ning töötanud aastaid Voka koolmeistrina. Carli
sünniajaks pidas pereisa Sompa mõisavalitseja ametit. Haridusteed alustas Carl Voka
koolis ja jätkas Hugo Treffneri gümnaasiumis.
Esmakordselt ilmus Carl Sarapi nimi avalikkuse ette 1912. aastal, mil ta asutas äsja
sõjast vabanenud Tartus raamatupoe ning kirjastuse O, mis lahtimõtestatult tähendas
Odamees Carl Sarap. Fanaatilise optimistina pühendus ta esijoones kultuuriajaloole ning
eesti noorele kirjandusele. Ta kirjastas eelkõige Siuru loomingut (peamiselt Artur Adson,
August Alle, Johannes Barbarus, Johannes Semper, Friedebert Tuglas, Marie Under ja Henrik
Visnapuu).
Oli alanud Carl Sarapi elu Tartu periood, kus ilmusid tema eestvedamisel ka kolm erinevat
väljaannet, mis kõik kandsid ühte nime Odamees. Esimene oli kirjandus- , kunsti- ja
teadusajakiri Tuglase toimetamisel, mida ilmus 1919. aastal kokku viis numbrit. Teine oli
kirjandusliku huumori ja päevasündmuste nädalaleht Alle toimetamisel, mida ilmus samal
aastal kokku kümme numbrit. Ning kolmas katse sai alguse Albert Kivikase toimetamisel
1922. aastal Berliinis. See juba järgmisel aastal Tartusse kolinud illustreeritud ajakiri
käsitles kultuurielu, peamiselt kirjandust ja kunsti, ning ilmus ebaregulaarselt kuni
1929. aastani.
Metseenlus ja kirjastamine
Kõigis neis väljaannetes avaldati hulgaliselt fotosid ning samalt
kirjastuselt ilmus ka postkaarte, ent ometi polnud ühegi juures märgitud autori nime.
Ikka ütles tekst kiretult: “Pildilehe Odamees foto”. Kuna tänasel päeval teatakse
Carl Sarapit enamasti kui fotograafi, tekib loomulik küsimus, kas ta ka juba tol ajal
pildistas. Kuid tõenäoliselt see nii ei olnud. Alust selleks annavad Visnapuu
mälestused. Too oli 1914. aastal Tartus üldhariduslikel kursustel tutvunud Carl Sarapiga
ning käinud seejärel temaga Jõhvi kihelkonnas etnograafilist vanavara korjamas. Neis
mälestustes (vt. H. Visnapuu “Päike ja jõgi”, Tallinn 1995) ei maini ta sõnagagi,
et Sarap oleks selle pika rännaku jooksul fotografeerinud. Vaid aasta varem oli samas
käinud Eesti Rahva Muuseumi ülesandel filmi- ja fotomees Johannes Pääsuke. Ning on
väheusutav, et Sarap oleks pildistamata jätnud, kui ta selle alaga vähekegi kokku oleks
puutunud. Tõenäolisemalt pidas ta sel ajal oma elutööks just kirjastamist, millele
enesestmõistetava kaasusena lisandus metseenlus, igakülgne abi oma sõpradele, peamiselt
kirjanikele. Tema kümnetoaline korter Tartus Õpetaja tänavas oli alati avatud. Peagi
lisandus sellele ka Toilas asuv talu, mille ta isa ostis pärast mõisavalitseja ametist
lahkumist. Ilmselgelt elati üle jõu, üha tihemini tuli otsida võlausaldajaid ning kord
sellele karussellile astununa oli pea võimatu seda peatada ning sellelt maha astuda.
Tekkinud võlgu tuli tasuda sugulastel ning neil vähestel sõpradel, kes olid noore
ärimehe veksleid käendanud. Kuidas Sarap ka ei üritanud, oli krahh paratamatu. Pankrott
kuulutati välja 1929. aastal. Lisandus isikliku elu purunemine, tema abikaasa siirdus
koos pojaga Ameerikasse.Valikuvõimaluseta seisis Carl Sarap hetke ees, kus tuli teha
täpne ja otsustav kannapööre.
Millal fotograafia tema ellu tuli, pole võimalik enam täpselt kindlaks teha, kuid Carl
Sarapiga aegade tagant tutvust tehes tundub tema otsus fotograafiale pühenduda küllalt
loogiline. Pea kõiki mehi ja naisi eesti fotoajaloos iseloomustavad mõned ühised
jooned. Need on meeletu uudishimu, tugev kultuuriline taust, nägemisvõime ulatus
detailist üldistuseni, järjekindlus, iseäralik pillav egoism ja loomulikult tohutu
töövõime. Nendest omadustest ei olnud puutumata ka Carl Sarap, lisaks veel kangekaelne
fanatism kontra boheemlase leebus. Ja loomulikult puhas anne. Ning kui ta leidis endises
Toila kooliõpetajas Johanna Triefeldtis endale mõtte- ja elukaaslase, kolisid nad peagi
koos Rakverre.
Fotorändur Rakvere hoovimajakeses
Algas Carl Sarapi eluperiood, mille võib koondada kummastava nime alla –
Johanna Triefeldti periood. Kiriku kõrval Pikas tänavas avati naise nimel olev
raamatupood, kus peagi hakati müüma ka fototarbeid. Elati väikeses hoovimajakeses, kus
leidus ruumi ka laboritööks. Ajakikirjas Kultuur ja Elu (1988/2) meenutab Villem Raam:
“Rakvere koolipoisina ja sageli hiljemgi külastasin raamatupoodi kiriku kõrval igal
võimalikul juhul. Ma ei tundnud tollal kedagi teist, kes nii köitvalt jutustanuks eesti
uutest raamatutest ja nende loojatest kui tema. /---/ Kustumatult on meelde jäänud ta
murenenud küüntega pikad sõrmed, mis olid fotokemikaalidest kollaseks parkunud. Või
kuidas unustada ta jutte fotomatkadest.” Just viimastest kujuneski Carl Sarapi elu
pärisosa. Need olid Eestimaa avastamise, aga ka eneseotsimise ja -leidmise retked.
Teadmised, oskused, kogemused aitasid teda nii mineviku koormaga elada kui ka meistriks
kujuneda. See oli aastatepikkune enesesalgamise tee, lai avalikkus teadis postkaartide
mammutsarja autorina taas Johanna Triefeldti ja populaarne oli see sari “Kaunis
kodumaa” küll.
Sest autor ei pildistanud vaid pelka keskkonda, ta tabas midagi peenemat, sõnastamatut,
tabas õhustiku, meeleolu, lõhnamaailma… Tema fotod on väga täpsed ja tundlikud
keskkonnakirjeldused, mis eeldavad fotograafi analüüsivat suhet ümbritsevaga. Kas ja
kuidas saab ta sellises isekõnelevas ¯anris nagu vaatekaardid ilmutada oma suhet? Siin
tulebki mängu jäädvustaja elupagas, isiklik valuline suhe ümbritseva, lähedastega.
Näeme me ju tegelikult tavalisi, igapäevaseid asju – puid ja põõsaid, künkaid ja
metsi, merd, maju, autosid. Ja veel, käies kaameraga mööda Eestimaad, ei vaata ta
tegelikult kunagi inimesele otsa, ennem läheb ta pilk juhuslikult kaadrisse sattunud
inimesest lihtsalt mööda või läbi või asetab ta pildivälja meelega oma elukaaslase
Johanna, kuid ka siis nagu poolkogemata sinna astunud kodaniku. Need kaadrid on ometi
ajaskaalas kaotamas konkreetset mõõdet, tähendust. On ju kinni püütud sajandiksekund,
mis kasvab ja väärtustub igavikuliseks ajakuluks. Iga kaader sisendab turvatunnet,
kindlust selle hetke lõppematusest.
Suitsu ja Tuglasega mööda Eestimaad
Carl Sarapi areng lihtsalt fotograafist heaks fotograafiks ja meistriks toimus
väga lühikese aja jooksul. Selle tunnistajateks olid tema lähedased, kõik, kes temaga
kokku puutusid või koostööd tegid. Koos professor Gustav Suitsuga käis ta läbi kogu
Virumaa ja pildistas kõiki noore Kreutzwaldiga seotud paiku ning “Kalevipoja” lugude
sünnihälli. Samasuguse matka tegi ta ka koos oma sõbra Tuglasega, alustades teekonda
Otepäält ja läbides kogu Lõuna-Tartumaa, pildistades ainult neid kohti, mis ühenduses
“Väikese Illimari” sündmustikuga. Koos ajaloolase Otto Liiviga tegi Sarap mitmeid
fotoretki tähtsamatesse lahingupaikadesse ning kindluste ja losside varemeisse.
Aeg oli lisanud Carl Sarapi elule täiesti uue tasandi. Sõbrana aitas see korrigeerida
suhteid minevikuga, arengut olevikus ja julgustas tegema tulevikuplaane. Võib vaid ette
kujutada seda kergendust, kui Carl Sarap sai oma töid viseerima hakata oma nimega. Olles
endiselt tihedalt seotud eesti kultuuriilmaga, pidi ta mõistma oma kohta nii
kolmekümnendate eesti fotoelus kui ka kultuurielus laiemalt. Selle perioodi tippsaavutus,
fotoalbum “Vana Narva” (Tallinn, 1939) ilmus juba ta õige nime all. Ja aasta hiljem
esitles just Carl Sarap Eestit Leipzigi messil, milleks valmistas spetsiaalselt kolm 1,5 x
1,2 meetri suurust fotomontaa¯i, igas viis või kuus pildikildu. Üks pannoodest kujutas
linnu (Tartu, Tallinn, Narva), teine loodust, kolmas tööstust (kaevandus, õlivabrik,
paberitööstus). Ajalehele Rahvaleht (14. 02. 1940) antud intervjuus julgeb ta
avalikustada oma suurejoonelised plaanid. Seal oli nii kogu Eestimaad hõlmava üldteose
väljaandmine piirkondlike fotoalbumite kogumikena, koolidele eraldi geograafiliste
pildisarjade koostamine, piltide sari kunsti- ja kirjandustegelastest, kirjanduslooga
ühenduses olevate paikade, Eesti ajaloos oluliste kohtade ning loomade ja lindude
pildisarjad.
Carl Sarap oli jõudnud oma loometee kõrgperioodi. Ta oli ületanud viimasegi barjääri,
et olla vaba looja, õigustatult oli ta elevil ja tulvil plaane. Ka uue võimuga õnnestus
tal sõlmida leping, et alustatut jätkata, ent saatusel olid teised plaanid. Sõjaaeg
karmistas paljusid seadusi, sealhulgas ka pildistamisse puutuvaid. See segane ja
närviline aeg tõmbas ka Carl Sarapi “mängu”, mille reeglid olid talle
mõistetamatud ja vastumeelsed. Eespool nimetatud mälestustes kirjeldab V. Raam sündmusi
27. juunil kui saatuslikku Juhust, kus Carl Sarap, püüdes päästa oma hindamatut
fototehnikat, sõitis Toilasse, et see sinna kindlalt ära peita. Raudteejaamas aga kohtus
naabrimehega, kes lahkelt küüti pakkus ning kelle vankril tema õue peal täpselt
sõduritele sülle sõideti. Pika bee¯i veluurmantli ning elegantse inglise soniga Carl
Sarap oli vormis võimuesindajatele üleplaaniline leid, rääkimata tema
“spioonivarustusega” kahest kohvrist.
Naabrimehe õuel katkeski kogu elu, edasi jäi vaid kuudepikkuseks venitatud brutaalset
vägivalda täis selle elu viimane reede. Eesti kirjandusmuusemi fondis on hoiul Carl
Sarapi tädi Mia ahastav kiri Tuglasele (01.07.1941) palvega, et too aitaks kuidagigi oma
sõpra, keda hoiti sel ajal Rakvere julgeolekus. Millal on enne toores jõud midagi või
kedagi kuulda võtnud? Igatahes meenutab V. Raam, et juba neljandal juulil nägi ta Carl
Sarapit Tallinna Keskvanglas, kust peagi algas tee tundmatusse.
“Spiooni” teekond tundmatusse
Riigiarhiivis säilitatakse Carl Sarapi isiklikku toimikut, kust vaatab vastu
see elu, mida ta oli sunnitud taluma. Küllalt mahukad koltunud lehtedel ülikorraliku
käekirjaga kirja pandud ülekuulamiste protokollid on täis masendavalt mõnitavaid
küsimusi. Peasüüdistus on loomulikult spioonisüüdistus, vahelduseks on leitud ka
nõukogudevastalisust, sotsialistliku kodumaa halvustamist jne. Ülekuulaja taset ja
kohaliku elu tundmist näeme arvukatest kirjavigadest kuni püüdlikult kirja pandud
Friediberg Duglase nimeni. Et ülekuulajaid rohkemgi oli ja et nad mitte teed ei joonud,
on aimata leht-lehelt vaevalisemast Sarapi allkirjast. Süüdistuskokkuvõttest (01. 04.
1942) saame teada, et 4. juulil 1941. aastal Carl Sarap hoopis “evakueeriti” Molotovi
oblastisse, kus ta jätkas oma nõukogudevastast tegevust, mistõttu soovitati rakendada
kõrgeimat määra – mahalaskmist. Erinõupidamise otsus (09. 05. 1942) määras talle
viis aastat paranduslike tööde laagrit, mis tähendas surma. Carl Sarapi piinad
lõppesid 5. novembril 1942. aastal Solikamski linna lähedal Permi oblastis.
Rehabiliteeriti ligi nelikümmend seitse aastat hiljem.
Samal ajal elas Eestimaal üks mees, kes fotoajalooga tegelemisel taasavastas meile Carl
Sarapi ning avas tandemi Sarap-Triefeldt elu ja tegevuse tagamaad. See mees oli Peeter
Tooming, keda sidus Carl Sarapiga arvatavalt ka mingi hingeline side – oli ta ju sama
fanaatiline ja täpne oma tegemistes. Läbi vaadanud Rakvere muuseumis ligi kolm tuhat ja
Tallinna Linnamuuseumis ligi kolm tuhat üheksasada negatiivi, küpses tal plaan
taaselustada Sarapi omaaegne unistus lokaalsetest fotoalbumitest. Asetades kõrvuti
omaaegsete pildistustega viiskümmend aastat hiljem tehtud võtted, on lisandunud üks
oluline dimensioon – aeg, mis ei suuda väliste kortsude taha peita möödunud
poolsajandi hingemoondusi. See projekt “55 aastat hiljem”, kus pole tüütuid
aastaarve, nimesid ega üldse teksti, on parim õpik läinud sajandi eesti ajaloost. On
vaid tummad murdosad sekunditest, mis ometi ühel hetkel jutustama hakkavad. Ehk alles
1999. aastal, mil ilmus selle sarja viimane osa “Virumaa fotokillud 1936 – 1995”,
võisime mõtteliselt punkti panna Carl Sarapi elule, ka viimasele reedele.
ÜLLE LILLAK