Väga hea, parim, ainulaadne
Kolmas rahvusvaheline pianistide festival “Klaver 2002”
Suust suhu, üksteisele laenatud plaatidelt, videotelt, ARTEst ja kust tahes veel levib info selle kohta, mis toimub pianismi laias maailmas. Klaverifestival on ikka olnud see koguja, mis annab korraga tohutu infosüsti, esitleb huvitavaid kunstnikke mujalt, toob kokku omad. Kogujate grupi eesotsas nagu ikka kunstiline juht Lauri Väinmaa ja produtsent Madis Kolk, seljataga Eesti Kontsert.
Kultuurielu laias maailmas on erakordselt kirev, küllap on seal lõputult väga häid, veel paremaid ja maailma parimaidki pianiste. Nii häid, et küsimus pole enam headuses, vaid selles, kas ollakse milleski täiesti erinev, ainulaadne, truu iseenda sisimale veendumusele. Oma viimistletud sõnum on aga igaühel öelda. Väliskülalisi kuulates mõtlesingi ainulaadsuse probleemistikule, meie oma muusikute puhul oli põnev jälgida arengut, seda, millises suunas minnakse, mida taotletakse.
Omade arengust
Esimesena eestlaste seast tuli festivali
kolmandal päeval, 26. X lavale Ralf Taal. Taalil on seljataga pikk
Schuberti-praktika – Schubertit ta mängiski. Tema avaloo “Wandererfantasie”
esimestest taktidest peale ning järgnevat Kolme klaveripala ja Sonaati
A-duur kuulates võis veenduda, et pianist tunneb asja, paigas olid nii
välised raamid – kõlavahekorrad, fraseerimine, dünaamika, ülesehitus
kui ka muu. Meloodia ei taandunud lihtsalt ilusasti kujundatud helireaks,
passaa?id puhtaiks sõrmeväleduse näitajaiks – Taali tõlgendus
omandas sügavama tähenduse, tähendusrikkuse, mis Schuberti puhul
hädavajalik.
27. X jäi festivali sees puhtalt “eesti päevaks”: esinesid
klaveriduod Nata-Ly Sakkos – Toivo Peäske, Kai
Ratassepp – Mati Mikalai, Reet Kopvillem-Ruubel – Piret
Habak, Lauri Väinmaa – Piret Väinmaa. Duod mängisid
omavahel, ühinesid kolmikuteks, nelikuteks ja kontserdi lõpuks 16 käel
mängivaks klaveriorkestriks. Muusika, mis asendas varasematel sajanditel
televiisorit, raadiot ja heliplaate, jõudis oma naturaalsel kujul uuesti
kuulajate ette. Kõlanud Mendelssohnist, Rahmaninovist, Milhaud’ “Scaramouche’ist”
ja Czernyst jäi uudsena kõrvu duode meesliikmete (Toivo Peäske, Lauri
Väinmaa, Mati Mikalai) esitatud Dallapiccola “Musica per tre pianoforti”.
Elegantne, samas karm, mustvalge neoklassitsism, salamisi naljatlev,
mitte efektitsev, tõsine ja pingeline.
Kava “nael” ja lõpulugu oli Sisaski uudisteos “Universumi hääled”,
mille tarvis klaveriorkester oligi kogunenud. Sisask on olnud ülimalt
leidlik nimetatud koosseisu võimalusi kasutama, vaheldust leidma,
avardades kõlavõimalusi, sümboliseerides kosmoses kehtivaid frekventse.
Nimetaksin väga meeldejäävana lõiku, kus üksainus solist esitab
unelevat meloodiat ülejäänute saates teda lahtistel klaverikeeltel –
või teisal globaalset glissandot ühelt ansamblilt teisele,
üksteisega kohti vahetades. Suur, laialivalguv ja keerukas oli taandatud
lihtsatesse, üldarusaadavatesse vormelitesse. Teos, mida on mängida
niisama tore kui kuulata.
Järgnes maestro Arbo Valdma juubelikontsert, koostatud enamasti
uuemast ja vanemast nüüdismuusikast. See kompromissitult kaalukas kava
oli esitatud trafaretti tardumata. Valdma inspireeriv intellekt ja võime
näha asju värskest aspektist kumas läbi nii lugude valikust kui
tõlgendustest. Inimloomuse mitmeid tahke avas Valdma Ives’i ja
Janáèeki sonaatides, haaravalt mänguline oli
Janáèeki kontsertiino koos Reval Ensemble’iga.
Suurepärane, oskuslikult komponeeritud ning heade ideedega teos oli
maestro õpilase Eichbergi “H¿rv¿rk”. Mõnevõrra langes kava
üldisest tonaalsusest välja vaid Skrjabini Viies sonaat.
28. ja 29. X sai kuulda Age Juurika ning Sten Lassmanni soolokontserte.
Mõlemad on VI üleriikliku konkursi võitjad – konkursitunnustusi on
saadud, küllap neid veelgi saadakse, kuid peaasi on pidev areng. Selle
jälgimisest sai klaverimängusõpradele üks haaravam uurimisobjekt.
Age Juurikas – väga hea pikkades, eepilistes, kaugele laiuvates
perspektiivides (Ðostakovitð, Prokofjev), tugev nakatavat rütmienergiat
nõudvates episoodides (Prokofjev), kuulama panev mitmetes värvikates
karakterkujundites (Schubert). Nii mängu kui selle kaudu paljastuvat
isiksust hingestab võluv eleegiline kirglikkus. Mis ei tundunud veel
täiesti “oma”, oli Chopin, kus võiks jätkata otsinguid stiili
vallas, taotleda nüansse, liikuda väikseima suunas, et sealt taas
tervikusse sulada.
Sten Lassmann – kiire muutumine, kiire edasiminek. Sisuline
küpsemine 2001. aasta sügisel, edukas jõukatsumine suure ja mastaapsega
2002. aasta kevadel, emotsionaalse skaala laienemine ning kujundite
mitmekesistumine samal sügisel. Muutused olid kõige selgemad Brahmsi
Kolmandas sonaadis, välgatasid Beethoveni viimases, “Vaba õhu” “Ööhäältes”.
Musitseerimine on muutunud keerukamaks, aga ka rikkamaks.
Külaliste ainulaadsusest
Välisinterpreetidest alustas ðarmantne 13aastane Nare
Argamanjan. Ta on loomulik, tundlik, mitte üleõpetatud noor inimene,
kava koostatud lühematest lugudest: Clementi ja Scarlatti sonaadid,
eakohaselt kui ka pisut etteruttavalt Liszti, Chopini, Schubertit,
Brahmsi, efektpalu. Nare Argamanjanilt kuulis väga ilusat laulvust, peent
ja nõtket fraseerimist, vähem meeldisid tema forte ning siin-seal
ka “ludistamiseks” läinud passaa?id.
Kohe pärast seda “soojenduskontserti” oli aeg küps ühe peaesineja, Arkadi
Volodosi ilmumiseks. Ootused olid kõrgeks kruvitud, kuulajad ei
pettunud.
Muusika on Volodosi element nagu vesi vee-elanikule, klaverimäng on talle
loomulik, enesestmõistetav tegevus. Ta on ürgselt pulbitsev anne ja
jõud, mis haarab ja paneb end maksma, suurejooneliselt ja heldelt jagab
ta küllusesarvest muusika-aardeid. Volodosi Skrjabin – “Enigme”,
“Guirlandes” ja Seitsmes sonaat koos Schuberti-Liszti lauludega jäid
mulle kõige lähedasemaks. Miks? – Seal tundsin ma isiklikku,
tundlikku, haavatavatki. Muu kõrgus Olümpose jumalate täiuses ja rahus.
Järgmisel päeval mängis Peter Donohoe ERSOga Rahmaninovi
Kolmandat kontserti. Donohoe’st hoovab vana, rikka kultuuri
traditsioonide jõudu. Ta on armastusväärne, mängib targalt, visandab
seal, kus mõni viimse detailini välja nikerdab, vihjab seal, kus mõni
kõik selgeks seletab. See toimib, tema väidetel on tõepõhi all. Kahju
ainult, et orkestripartner temaga päris “ühele meelele” ei jõudnud.
Anthony de Mare oli Ameerika kultuurisaadik. Tore ja entusiasmi
tekitav saadik, kelle öeldu jõudis pärale nii erudeeritud
muusikasõbrale kui ka lastele-noortele. Keerukas ja vahel raskesti
mõistetavgi nüüdismuusika kõlas tema esituses makilindilt,
videoekraanilt ja tekstiga täiendatuna mõistetavalt, huviäratavalt. Kui
osa autoreid (Cowell, Cage, Nancarrow, Monk) on juba enam või vähem (aga
kunagi mitte ülearu) tuttavad, siis Mobberley, Jordanova, Rzewski ja Del
Tredici loominguga kohtuti Eestis esmakordselt. Kõige nõudlikumate
taotlustega teos, Jerome Kitzke “Sunflower Sutra” jättis ka
mõjuvaima mulje. See Allen Ginsbergile toetuv sürrealism oli kui
eneseleidmine Woodstocki-järgses pohmeluses. Meredith Monki stiilis
vokaliseerimine mõjub mulle ikkagi võõristavalt, Kitzke puhul oli see
aga täiesti omal kohal.
Piotr Anderszewski oli Arkadi Volodosi kõrval teine festivali
tunnustatum esineja. Kummagi tunnustatus ei pärine konkurssidelt, teed on
rajatud ande ja ainulaadsusega. Seisavad nad aga kumbki omal mäel. Kui
Volodos kogub kuulajaid endast väljakiirgavasse valgusringi, siis
Anderszewski tõmbab nad kokku ja viib sügavikku; sinna on
kõhedavõitugi järgneda.
Beethoveni “Diabelli-variatsioone” kuulama asudes valmistusin
pingutuseks, kuid osaks langes kõrgeimast klassist intellektuaalne
nauding.
Anderszewski Bach – midagi uudset, tegelikult täiesti omamoodi. Uus
sõna Bachi-interpretatsioonis? Veel ei tea, aga kuulasid lummatult seda
kontrapunktiga mänglemist, tajusid imestusega Bachi hiigelehitisi kui vee
alt välja kerkimas. Anderszewski on pealtnäha jahe ja kalkuleeriv,
sisimas kirglik. Ja võimeline ka kirge tekitama – kasvõi et teda veel
ja veel kuulda.
Itaallane Carlo Grante oli teinud panuse romantilis-virtuoossetele
lugudele nagu Liszti “Réminiscences de “Don Juan””, Bachi-Busoni
“Chaconne”, Balakirevi “Islamei”. Kuuldes aga tema Sorabjit ning
omaenda “Nocturne’t”, oli sellest mõnevõrra kahju. Eelnimetatud
efektpalu kuuleb ju ikka ja jälle ning tuleb tunnistada, et ka paremini
ettekantuna, kuid see üks palake Sorabji hiigelloomingust ning pianisti
kummardus samale müstilisele erakule näitasid, et tegemist on innustunud
ja huvitava muusikuga. Täit ettekujutust temast siiski ei saanud.
Festivali lõpetas Põhjamaade Sümfooniaorkester dirigent Susanna
Mälkki ja solist Per Tengstrandiga. Mälkki on täpne,
konkreetne ja inspireeriv dirigent, kes näitas end väga heast küljest
nii nüüdismuusika (John Perseni “Or Nor”) kui ka Sibeliuse
interpreteerimisel. Õpilastest-tudengitest koosnev orkester mängis tema
taktikepi all rõõmu ja andumusega. Punapäine, tuline Per Tengstrand
veenis Stenhammariga. Teose edenedes hakkas üha enam idanema soov kuulda
tema sooloõhtut või veel mõne teise kontserdi esitust.
Ühist nimetajat klaverifestivalil pole, peale klaveri enda muidugi. Ei
peagi olema. Tähtsad on isiksused, kellega kokku sai puutuda –
lõputult erinevad, elamuslikud, uued. Nagu värske tuul, mis puhub läbi
avatud akende. Kust ilmakaarest edaspidi, saame kogeda järgmisel korral.
Ia Remmel
|