Mängud sotsiaalses kunstiruumis
|
Territoriaalsete mängude tihenedes satutakse olukorda, kus kõik, mida tehakse enda heaks, teeb tahes või tahtmata kellelegi teisele kahju. |
|
Võimumehhanismi inimlike ambitsioonidega liitumine võib anda tulemuseks ennenägematu subsideerimis- või diskrimineerimisskeemi. Fragmendid Lawine Torréni ja Hubert Lepka etenduselt “Hearing Monkeys”. Sabine Starmayr |
Lihtsustatud arusaam kunstist ja kunstielust põhineb veendumusel, et on olemas head ja halvad, andekad ja andetud kunstnikud. Et on olemas targad ja rumalad või tigedad ja südamlikud kriitikud. Näitused on siis kas õnnestunud või ebaõnnestunud. Vaevalt usutav, et keegi kunstielu ainult sellise nurga alt vaatab, on ometi olemas soov näha asju selgepiirilisena. Seda tõestab autorite tung koostada hierarhilisi jaotusi ja klassifikatsioone ning näha kunsti ja selle väärtust alluvana reeglitele.
Sellel on arusaadavad põhjused, kuna tahked
kriteeriumid on aluseks numbrilistele finantseerimisotsustele. Järgnev
vaatlus ei kavatse tõestada tingimata vastupidist, vaid näidata,
millises ulatuses on inimlikud tegurid mõjutanud mänge kunstiruumis ning
siis mänge põgusalt liigitada.
Inimestevahelised mängud on täheldatavad mis tahes eluvaldkonnas. Ma ei
pretendeeri maskide maharebimisele, mille tulemusena asjaosalised peaksid
piinlikkust tundma – asjaosalised oleme kõik. Pigem on tegu tähelepanu
osutamisega inimlikele parameetritele, taotlusega surmkindlana näivat
deobjektiviseerida. Huvi väärivad tegevused ja mängud, mille sihiks on
kujundada teadlikult ja tahtlikult “objektiivseid” olukordi,
väärtusi, hinnanguid ja inimestevahelisi suhteid. Tähelepanu tuleks
osutada kunstimaastiku “etendustele”. Salapärasemad on mängud, mis
toimuvad inimeste sees, millest ei pruugita enesele aru anda, kuid millele
siiski allutakse, kuuletudes oma tungidele ning andes neile arukalt
sõnastatud tõlgendusi.
Kunstielu panevad liikuma teatavad mängud. Mängu käivitav energia
jääb varjatuks. Paistavad tagajärjed – näitused, sündmused,
saavutused, kirjutised, preemiad. Mängude liikumapanevaks jõuks on
vajadused, salajased ihad ja ratsionaalne kasusaamise tung.
Paariliste mängud
Kunstielu-paare on rohkem kui paistab. Abikaasad, armukesed,
sõbrad – kõiki neid võib näha võitlemas ühiste eesmärkide ja
saavutuste nimel. Praegu kõneleme kunstist, kuid see ei puuduta ainult
kunsti. See on muide lausa akadeemiline problemaatika. Ühe Kunstforum’i
enam kui 500-leheküljeline erinumber kandis nimetust “Kunstnikepaarid”,
milles vaadeldi koos töötanud ja töötavaid paare läbi kunstiajaloo.
Paarid toituvad ja saavad inspiratsiooni omavahelisest koostööst.
Ühised saavutused värskendavad suhteid. Need tekitavad tunde, et midagi
uut on ees ning et koostöös suudetakse enamat. On kunstnik-kunstnik
paare, on kunstnik-kriitik paare. On segapaare, kelle identiteet ei ole
täpselt piiritletud eelnimetatud sõnadega või kellest üks ei pruugi
kuuluda kunstivaldkonda. On kunstifunktsionäär-kunstnik paare ja on
paare, milles üks liige võib jagada mitmeid rolle, olla
kuraator-kunstnik, kriitik-funktsionäär, kunstnik-kriitik ja muud. “Funktsionäär”
võiks tähendada kunsti ja kunstnikega nn. metatasemel töötavat
persooni, kellele kunst on algmaterjaliks oma töö tegemisel. Siia
käivad muuseumijuhid, kuraatorid, kunstikeskuste direktorid jt.
Hübriidsete persoonide puhul on reeglina tegemist keskmiselt andekamate
ja võimukamate indiviididega.
On samasoolisi ja vastassoolisi paare ehk siis hetero- ja homopaare.
Mõlema puhul on rabelemine karjääriredelil ka intiimsuhete uuendamise
vahend. Sotsiaalse sfääri saavutuste kaudu õpitakse tundma oma muutuvat
seksuaalsust. Erutus tehingutest mõjub vaimse narkootikumina, mis muutub
seksuaalseks ja innustab uutele ettevõtmistele.
Nagu elus ikka, on mängude peamine mõte eneseteostus, kohaloleku
saavutamine sotsiaalses kontekstis, olevikus ja ajaloos. Koha hõivamine
ajaloos tähendab kohalolekut ka tulevikus. Kunstialaste ponnistuste
lõppsiht on eksistentsi ajaülesus.
Müügimängud
Paarimängude alajaotuseks on sõbramängud. Need
põhinevad vastastikusel kasul. Kasu ei tähenda tingimata materiaalset
tulu. Kasu võib olla intellektuaalne, psühholoogiline jms. Hindame ju
suhteid sageli sõnadega “mis see mulle annab”. See tähendab, mida
“see suhe” annab, võrreldes kulutustega, mis tuleb teha suhte
hoidmiseks. Kui kulud on suuremad kui tulud, siis tajutakse kõigepealt,
et asjad ei ole korras ja püütakse vahekord lõpetada.
Materiaalsete suhete puhul on kohased “onupojapoliitika” ja “käsi-peseb-kätt”.
Pealispindsel vaatlusel paistab, et ressursside lähedal olev partner
kanaliseerib võimalusi kunstnikule või kuraatorile, keda ta varasemast
hästi tunneb ja kellega teda seovad sugulus, sõbra- või seksuaalsuhted.
Tegelikult on küsimus usalduses: ressursse käsutav inimene teeb valiku
kõige tõenäolisemas suunas, mis on teada ja kontrollitud.
Majanduslikul kasul põhinevad suhted avalduvad tehingute kaudu. Tehingute
sisuks on seos ressursivaldajale osutatava meelehea ja kunstnikule antud
eelistuse vahel. Sõbrasuhted ulatavad korruptiivsetele käe. Raske
öelda, millisel määral toimib korruptiivsus väikestes ühiskondades,
nagu ka Eesti, kuid kindlasti on see tunda ida pool. Kuuldavasti on isegi
stipendiumi ja toetuse saamiseks vajalik lisaks isiklikule tutvusele
varasem või tulevane kingituslik vahekord. Siin võime pöörduda
uurimuste poole ja selgitada suurema vaevata maade korruptsiooniindeksi.
See peaks enam-vähem peegeldama ka kunstielus toimuvat. Eesti on nendes
loeteludes üks viimaseid ehk korruptsioon on nõrk.
Asjata peetakse korruptsiooni tekkepõhjusteks ainult majanduslikke
huvisid või materiaalset puudust. Äraostmine ja pistisepakkumine on
omamoodi kompliment ja kiitus. Sageli ei oldagi niivõrd huvitatud
osutatavate hüvede materiaalselt mõõdetavast väärtusest, kuivõrd
tähelepanust, mis sellega liitub; altkäemaksu mõistetakse kiituse ja
meelitusena.
Äraostmine on mõjutamis- ja võimutehnika. See on meetod teise
allutamiseks oma tahtele. See võib toimuda mõlemas suunas:
vähevõimukatelt võimukate ja võimukatelt vähevõimukate suunas.
Tähelepanuväärne on just viimane, mis on omamoodi paradoksaalne:
võimukad ostavad ära neid, kellel võimu ei ole, näiteks vanemad
nooremaid. See ei toimu niisama, tegu on varjatud tehinguga ja n.-ö.
liitlaste armee moodustamisega. Ära saab osta võimaluse või töö
andmisega, mille läbi noorem edasi liigub. Et antaval oleks väärtus,
peab see olema piisavalt haruldane ja ihaldusväärne. See tingib
tänulikkuse. Nooremate, kes võimuhierarhias allpool, äraostmine on oma
tagala kindlustamine ja kaudselt ka renomee ennetav kaitsmine vastaste
ees. Konflikti puhul on parim kaitse kellegi teise, veel parem kui “uue
generatsiooni” ja selle mitteetableerunud esindajate hääl. Oma võimu
kasutades tasustatakse meeleldi neid, kes kingivad kiitust ja usaldust. Ja
ka vastupidi, kui mõista altkäemaksu ennetava tasuna: tasutakse meeleldi
neile, kelle puhul on tõenäoline, et nad maksavad tagasi kiituse ja
usaldusega.
Domineerimis- ja hierarhiamängud
See on kõikide mängude A ja O. Sellest kõik algab ja sinna
see lõpeb. Isegi näiliselt lihtsameelsed, pelgalt “andekad ja ehtsad
kunstnikud” on juhitud ambitsioonidest hõivata koht hierarhias.
Kunstimaailma hierarhia on võrdlemisi fluidne. See ei ole nagu näiteks
sõjaväes või poliitikas, kus inimeste vahekorrad redelil on kindlalt
paigas. Ja ega poliitikaski, kus palju oleneb valijaskonna tahtest, ole
asjad jäigalt seatud. Kunstiringkonnas on hea toon sõimata neid, kes on
kaugele jõudnud või enam saavutanud. See näitab iseseisvust ja
nonkonformismi, kuigi tegemist võib olla kadedusega. Siin on vähemalt
kindel, et hierarhias kõrgemal asuva tegelase materdamisega ei kaasne
ametlikud sanktsioonid. Mis sõjaväes lõppeks kartseri või
sõjaolukorras mahalaskimisega, tekitab kunstimaailmas pisikese
veeklaasitormi, halvimal juhul, kui tegelaste vahel on institutsionaalsed
suhted, võib tulemuseks olla vallandamine. Seetõttu on suuruste
kukutamise ja tundmatute perifeeriakunstnike üleskergitamise mängud
kunstimaailmale olemuslikud. Nii genereeritakse uudsust ja jäetakse
mulje, et asjad toimivad ja miski leiab aset.
Hierarhia fluidsus tähendab, et reakunstnikud suhtlevad geeniuste ja
kuulsustega võrdlemisi familiaarselt. Kuulsused teavad, et edu võib
oleneda juhusest, seda usuvad ka reakunstnikud. Viimased just usuvad,
sest nendeni ei ole kogemus veel jõudnud. Kuulsused aga teavad, et
vaid visaduse, töö ja andekusega on vähe peale hakata, kui ei mõista,
kuidas mängud toimivad, ja kui ei oska loota juhustele.
Domineerimismängude seisukohalt on soodsas positsioonis kriitikud,
kuraatorid, kunstikirjutajad ja kirjutavad kunstnikud. Nad vaatavad asju
“ülalt” ja “eemalt”. Kirjutatu tähendus on kindlapiirilisem kui
eksponeeritud kunstiteose tähendus. Kunstiteost võib tõlgendada mitut
moodi. Valestitõlgendatavus ähvardab kõiki kunstnikke ja selle vastu
võitlemise viisiks on kas isikliku kriitiku omamine või ise kirjutamine.
Domineerivad tegijad on aru saanud, et väikeses kohas, väikeses
riigis ei ole nii palju kirjutajaid, et katta kõiki kunstitegevuse
alajaotusi. Enesekesksemad ja auahnemad võtavadki lünkade täitmise enda
hooleks. Vahel võib see olla tingitud ambitsioonide kõrval ka
ülekvalifitseeritusest. Sel viisil keeldutakse kunstnikele tüüpilisest
objektistaatusest – olla kellegi teise määratletav ja defineeritav.
Domineerimismängude vormiks on pingeridade, -järjestuste ja -redelite
tegemine. See on totalitaarseim reageerimisvorm toimuvale. Pingeread on
gravitatsiooni otsimine, soov pidepunktide järele. Kriteerium on välis-
ja sisenäitused, kunstniku tegevust kajastanud artiklite hulk ja ka
lihtsalt töödest saadud mulje. Peamiselt loomulikult viimane. Kuigi on
täiesti kindel, et rahvusvaheliste kuulsustega ei ole ühegi pingerea
nime puhul tegemist, usutakse seda siiski. “Suurtesse mängudesse”
usutakse ka siin. Selle iseloomulikumaks näiteks on muidu väga hea
kunstniku Eduard Wiiralti pidamine rahvusvaheliseks kuulsuseks.
Mässu- ja vastupanumängud
Imperatiiv “noored peavad mässama” istub modernismist
mõjutatud teadvuse sügavustes. Noorte elu ei ole paigas, sotsiaalses
hierarhias ei ole nad kinnistunud, neil ei ole midagi kaotada. Võita aga
kõik. See puudutab samuti kunstnikke, kuid nende ”mässulisus” on
aktsepteeritav ka vananedes. See paistab välja kui tõeütlemine ja
kritiseerimine. Mässulisus on strateegiline hoiak, julguse ja
nonkonformismi sünonüüm. Selle tulemusena võime kohata nii mässulisi
noori kui ka vanamehi ja radikaalseid veterane. Erinevalt noortest on
vanad oma positsioonid kätte saanud, kukkuda ei ole neil kuhugi. Nad
ütlevadki “julgelt” ühiskonnale tõe näkku, kartmata midagi
kaotada. Peamiselt on nad “julged” neid kimbutavate nooremate suhtes.
Radikaalset positsiooni toetab elamiseks vajalike alternatiivsete
ressursside olemasolu. Seda toetab hirmu puudumine, et kunstniku sekkuvad
mõtteavaldused mõjutavad tema käe- ja elukäiku.
Majanduslike aluste mõttes võiksime eristada aristokraatlikku ja proletaarset
mässu. Mõlemad on võimalikud olukorras, et kaotada ei ole
midagi, hilisemad tagajärjed ei saa mässajat kuidagi kahjustada.
Aristokraadist mässajal on kindel seljatagune ja varandus, proletaarsel
mässajal aga ei kumbagi. Üks on kõik võitnud ja kaotada ei ole midagi,
teine ei oma midagi ja tal on võita kõik.
“Noor ja mässuline” võib muutuda kaubastatud poosiks, kuna selgub,
et sellise hoiaku produktid võivad olla konverteeritavad maisteks
väärtusteks – renomeeks, rahaks, seksiks. Seda poosi asutakse
ekspluateerima – see toob sisse. Ka kollane ajakirjandus on maias
erinevuste ja ekstreemsuste järele. Ja huvitaval kombel kasutatakse “radikaalset”
kunsti kõige konservatiivsemate asutuste ehk pankade poolt oma
vabameelsuse näitamiseks ja kollase ajakirjanduse ligimeelitamiseks. See
võib olla põhjenduseks “kommerts-performanceite” vohamisele. Performance
on ju “mässuline” ?anr, see on piiride lõhkumine ja pildist
välja tulek.
Etableerunute mässukihk võib olla nooruse tagasihüüdmiseks.
Mässuliseks ja radikaalseks võib tegevust pidada siis, kui see on
suunatud võimsamate vastaste suunas. Staatuselt madalamate arvustamisega
demonstreeritakse hirmu ja jõuetust. Omaette alajaotuseks on mäss ja
vastupanu, mis on kandunud meediasse või mida teostatakse
meediavahenditega – meediavastupanu. Meediaaktivism võib olla seotud
“muudmoodi” tõe kuulutamisega ja olla alternatiivse vaimuruumi
tekitamine. Eesmärgid võivad olla individuaalsed, nagu virtuaalse
eluruumi otsimine, eriti olukorras, kus kultuuriline keskkond muutub
diskussioonifoobseks ja hirm oma majandusliku eksistentsi pärast saab
kõikide “loojate-tõeütlejate” peamiseks mureks.
Vasturääkimise erinevate strateegiate kasutamine on iseloomulik
mitmetele XX sajandi kunstinähtustele, kuni selleni välja, et
kunstinähtus tervikuna on kui vastuväide, nagu seda on peetud tähtsaks
häppeningi ja videokunsti puhul. Mäss on ju oma olemuselt
vasturääkimine, sõnakuulmatus. Ülivõimsa ja kõigutamatu võimu
suhtes kujuneb piinlikkust tekitav vasturääkimine pea ainsaks vastupanu
meetodiks. Võõristust tekitavaks vastupanutehnikaks võib osutuda ka
võimu ebaproportsionaalne takkakiitmine ja ülesupitamine, nagu seda on
teinud vene kunstnik Aleksander Brener.
Kunstimässu mängud võivad olla füüsilised ja elektroonilised. Sõnade
“mäng” ja “elu” vahele võime ka võrdusmärgi panna, sest, nagu
hea mängu puhul ikka, see muutub vahel tegelikkuseks.
Vastupanumängud
Vastupanumängu ja reaalse vastupanusoovi võib kergesti segi
ajada. Reaalses kunstielus võidakse vastujõudu osutada ka sellest
enesele aru andmata, soovides maastikku tasakaalustada. Autoritaarse
võimu eesmärgiks on juurdepääsu kontrollimine ja vastupanuhäälte
mahasurumine. Vastupanust saame rääkida alles pärast selle kerkimist,
kui see on juhtunud. Kui vastupanu eksponeerimise vahendid või kanalid ei
ole kättesaadavad, nendeni on raske jõuda või takistab nende kasutamist
enesetsensuur, siis vastupanu ei leia aset. Rahulolematust peavad
kinnitama tõendid. Rahulolematusest on võimalik rääkida alles pärast
reaalset vastupanuakti.
Teatud tingimustel on ka mentaalne ehk latentne opositsioon kui vastupanu,
mis võib paisuda reaalseks, kuid võib selleks ka mitte muutuda.
Vastupanu on aktsioon, reaalne tegu. Kultuuriline vastupanu on
vastukultuur, mis tekib inimeste sisemistest vajadustest ja suutmatusest
jätkata sama moodi.
Võimulolijad tõlgendavad vastupanu kui hälbelist käitumist. Kasutatava
terminoloogia eesmärk on vastupanutegelaskonna renomee hävitamine ja
nende tegevuse motiivide taandamine nende isiklikele “probleemidele”.
Autoritaarne tegelaskond ei pruugi oma repressiivsetest ambitsioonidest
enne aimu saada kui reaalses olukorras, kus nad peavad valima – kas
pealejäämine või allaandmine. Selles mõttes stimuleerib autoritaarset
poolt vägivallaks hirm kadumise ja hävimise ees. Nende seisukohalt on
vägivald lihtsalt enesekaitse.
Võimumängud: definitsioonid
Võimuteema on mõneti sugulaslik varem käsitletud
domineerimisproblemaatikaga, kuid on teatavad varjundierinevused. Max
Weber on defineerinud võimu kui eesmärkide realiseerimise tõenäosust
teiste tahtest olenemata1 ja kui inimese võimet sundida oma
tahet peale teistele inimestele.2 Võim on sotsiaalne ressurss,
mis on peaaegu igas suhtes, grupis ja ühiskonnas ebavõrdselt jaotunud.
Eristada on võimalik autoriteeti, mõjuvõimu ja prestii?i.
Morton Deutsch defineerib võimu kui suhtedimensiooni: “Tegutsejal /---/
on antud olukorras võimu (situatiivset võimu) sedavõrd, kuivõrd ta
saab rahuldada eesmärke (sihte, soove, tahtmisi), mida ta antud
situatsioonis üritab teostada. Võimu mõiste toetub suhetele; see ei
sõltu inimesest, vaid pigem inimese ja tema keskkonna suhetest. Seega
määravad tegutseja võimu antud olukorras ühtviisi nii situatsiooni
tunnusjooned kui ka isiku enda omadused.3”
Võim toetub võimu alustele (allikatele), millest eristatakse tasu,
sundust, seadust, asjatundlikkust ja autoriteeti.4 Võimu
olulisemaks toetuspunktiks on ressursside kontroll. Inimeste käes, kes
kontrollivad ressursse, on võim, sest nemad jagavad ja eraldavad
ressursse nendele, kes teevad nii, nagu neile öeldud, või piiravad
(võtavad ära) ressursse nendelt, kes ei kasuta ressursse vastavalt
ettekirjutusele.5 Kõneldakse ka austuse ja ressursivaldamise
seostest. Austus vanemate inimeste vastu on läbi aegade väljendanud
vanemate kontrolli ressursside üle. Andmed kaasaegsest Hiinast aga
näitavad, et vanemate inimeste austamine lõpeb tihti siis, kui vanadel
kaob võim ressursside üle.6
Võimu allikate kõrval on oluline roll ka võimu rakendamisel, kuna
vahendid ise ei ole veel võim – võim on vahendite õige ja efektiivne
kasutamine.
Sel kombel saame võimu mõista eelkõige situatiivsena. Ühes
situatsioonis võimukas inimene võib olla vähevõimukas teises. Kunstile
võime seda laiendada sel viisil, et ühe geograafilise areaali võimukas
kunstitegelane on muudes areaalides vähevõimukas. Ühel ajal võimukas
ei ole seda teisel ajal. Situatsioon on defineeritav kui
sotsiaal-geograafiline ümbrus. Võim on peale situatiivsuse ja ajalisuse
ka paikne, seotud kindla keskkonna ja ajahetkega.
Pidades silmas võimu tingitust vallatavatest defitsiitsetest
ressurssidest, saame võimu omavateks klassifitseerida mistahes instantse
ja isikuid, kellel on kunstnike suhtes ressursse eraldav positsioon:
tööandjad, fondid, kapitalid, ostude üle otsustavad nõukogud,
galeristid jt. individuaalsed ja kollektiivsed organid. Need on organid,
mis mõjutavad kunstniku materiaalset elukäiku.
Võimu intiimsus ja füsioloogia
Kuigi võimust räägitakse enamasti kui sotsiaalsest
nähtusest, mis on täheldatav vaid millegi suhtes ja kindlas kontekstis,
on võimalik peatuda ka psühholoogilisel tasandil.
Sageli jääb võimuinimese positsioon arusaamatuks, ometi on tema ärevus
inimlik. Võimu omaja tajub võimu füsioloogiliselt, keha juurde
kuuluvana. Ta on selle endasse sisse võtnud, sellega üheks saanud. Selle
kaotamine, vähenemine või lisamine mõjutab keha. See väljendub
kõikvõimalikes psühhofüsioloogilisetes nähtustes, mida lihtsamalt
kirjeldatakse kui stressi. Võitlus võimu eest tähendab võitlust oma
keha eest. See on võitlus oma ihulise eksistentsi eest. Võim on selles
mõttes intiimne.
Võimu intiimsusest ja kehalisusest kõnelemine on põhjendatud sellega,
et võim on võitlus oma territooriumi ja oma reeglite kehtestamise eest.
Keha on meie kõige lähedasem territoorium. Kõige võimutumad on vangid
ja haiged: nende keha ei kuulu nendele, nad ei oma seda, neil ei ole
võimu selle üle.
Animaalriigis on tegutsemisareaal märgistatud looma kehavedelikega, keha
juurde kuuluvaga. Humanoidid on märgatavalt arenenumad, ent ka nende
puhul on territoriaalse käitumise kehalisus ilmne. Võimuinimese
tegutsemisterritoorium kujuneb tema keha laienduseks. Ta “laotab”
ennast ümbrusesse. Tema tegutsemisraadiuse ahendamine, “laialilaotatud”
mõju tükeldamine on rünnak tema kehale.
Kunstis on võimalik laiendada keha piire kunstiteosteks vormitud
representatsioonide kaudu. Kunstniku füüsise ekspansioon, “keha
laialilaotamine” väliskeskkonda võib toimuda ka sümboolselt, tema
nime levitamisena, ilma asise esinduseta selle taga. Kunstniku Ego
territoorium ja “jõuareaal” on oma olemuselt virtuaalne.
Füsioloogilisuse ja seksuaalsuse vahele on sageli pandud võrdusmärk.
Seegi valdkond võib osutuda võimumängude tallermaaks. Seksuaalne
käitumine võib olla mõistetav territooriumi hõivamisena, võitlusega
ruumi eest. Seksuaalsust puudutav on seotud kehaga eriti, olgugi et vahel
kaudselt. (See on omamoodi paradoks, kuid see oleks omaette jutt. Tuum on
selles, et võimumängudes osutub seks vahetuskaubaks.) Keha osutub
vahendiks territoriaalsete eesmärkide saavutamisel. Keha abil
märgistatakse. Kehaga või selle juurde kuuluvaga markeeritakse kehast
väljapoole jäävat. Kuid keha on ka vahend, seda kasutatakse
rahaühikuna juhul, kui see omab vahetusväärtust.
Võimumängude tegelane võib sageli imestusega märgata, et suhtumine
temasse on mõjutatud tema positsioonist “mänguväljakul” ning tema
asendist teiste ja eriti domineerivate mänguväljakutegelaste suhtes.
Keegi ei ole enam tema ise, tema kui kunstnik, kuraator, kriitik või
sõltumatu, vaid on kunstipoliitiliselt märgistatud tegelane.
Territoriaalsete mängude tihenedes satutakse olukorda, kus kõik, mida
tehakse enda heaks, osutub tehtuks kellegi teise kahjuks, tahes või
tahtmata. Vahel ka nii: kõik, mida tehakse teise heaks, osutub tehtuks
enda heaks. Ja paradoksaalselt: mõni tegu, mida tehakse enda kahjuks,
osutub tehtuks enda kasuks.
On ilmne, et tillukeses kunstimaailmas võitleb domineeriv osapool selle
eest (kas üksinda või kasutades teisi), et igasuguseid võimuprobleeme
tühjaks kuulutada, kuulutada need olematuks. Võitlust võimu pärast
maskeeritakse võitlusega professionaalsuse (või muude “objektiivsete”
kvaliteetide) nimel.
Võimu kaaslaste puhul võib nende kuuluvus ja lojaalsus olla
mitmekihiline. Nad võivad olla võimu poolel nn. perekondliku või
professionaalse kuuluvuse alusel – kuid nad võivad seda olla ka
täiesti intuitiivselt. Kuid ka praktilisest kaalutlusest – kasu
pärast. Nende võitlus võimuküsimuse tühiseks kuulutamise eest on
lootusetu uues meedias, mis võimaldab kohest ja otsest reaktsiooni.
Keskkond, kus ei saa ennast distantseerida avaldamislimitatsiooniga
(suurte tammepuust ustega), osutub domineerimisega harjunutele ebamugavaks
ruumiks.
Lõpetuseks
Iga kirjutaja jaoks on peamine distantsi saavutamine
tegelikkuses toimuva suhtes ning objektiivse hinnangu andmine sündmustele
ja nähtamatutele protsessidele. Distantsi puudumine on takistuseks
reaalsuse nägemisel: liiga tihe kontaktisolek ähmastab pilti samal
kombel nagu kaugel paiknemine.
Järgneda võiksid kunstielu etenduslikud teemad. See puudutab
simuleeritud torme kunstielus ja pööraseid debatte sündmuste
ergutamiseks ning uute nimede fookusesse toomiseks. Osa tähelepanu
peaksid teenima institutsioonid ja nende justkui neutraalsed “lavastused”
reaalse kunstimaailma sündmuste dirigeerimisel. Institutsioonimängud on
sama hästi ka inimeste mängud, iseärasusega, et võimumehhanismi
liitumine inimlike ambitsioonidega võib anda tulemuseks ennenägematuid
subsideerimis- või diskrimineerimisskeeme.
Kunst ja hälbiv käitumine, kunst ja kuulekus oleks teemana eespool
esitatud mässu-, märtri- ja vastupanumängude jätk ja edasiarendus.
Modernistlikus traditsioonis on ju kunst olnud piiride rikkujaks, normide
muutjaks ja varasemate keelatud tsoonide asustajaks. Praktikas on seda
läbi viinud lihast ja luust kunstnikud, kelle kokkupõrkel reaalsusega on
leidnud aset normatiivsed vapustused.
RAIVO KELOMEES
1 Beth B Hess, Elizabeth W. Markson, Peter J. Stein.
Sotsioloogia. Külim, 2000, lk.174.
2 Samas, lk.114.
3 Tsiteeritud raamatu järgi: Roy J. Lewicki, David M Saunders,
John W. Minton. Läbirääkimiste põhitõed. OÜ Fontese Kirjastus, 1999,
lk. 219.
4 Samas.
5 Samas.
6 Beth B Hess, Elizabeth W. Markson, Peter J. Stein.
Sotsioloogia. Külim, 2000, lk.140.
|