CDpeegel
Läbilõige Sumera kammermuusikast
|
Lepo Sumera. Chamber Music. Kadri-Ann Sumera
& Peep Lassmann (piano), Niina Murdvee (violin), David-Henry Varema
(cello), Janika Lentsius & Jaan Õun (flute), Toomas Vavilov &
Meelis Vind (clarinet), Boris Björn Bagger & Heiki Mätlik (guitar),
Saxophonquartett Tallinn, © 2002 Bella Musica Edition, published by Antes
Edition /edition 49.
Juba see on tähendusrikas märk, et jätkub Lepo Sumera (1950 –
2000) loomepärandi salvestamine ja avaldamine. Kõnealusel plaadil
kõlavad helilooja kaksteist kammerteost, mis kirjutatud kolmel kümnendil
(varaseim aastast 1977, hilisemad üheksakümnendate lõpust). Teoseid, ka
arhiivisalvestistena, on plaadil üsna palju, erinevaid esitajaid ja
ansamblikoosseise samuti – sellisena annab CD antoloogilise läbilõike
Sumera samavõrd ulatuslikust kui mitmetahulisest kammermuusikast. Mõned
teosed sel plaadil on siinkirjutajale aga eriti sümpaatsed, näiteks
palas “Quasi improvisata” (Niina Murdvee viiulil,
Kadri-Ann Sumera klaveril) avaldub helilooja
minimalistlikust lihtsusest mõjutatud tundeline stiil, mis seostub tuntud
“Klaveripalaga aastast 1981”. Solisti mängus on siin ehedat
improvisatsioonilist vabadust, mis lõpupoole näib jõudvat koguni
mingisse eksalteeritud seisundisse. “BBB – Für Boris Björn Bagger
und seinen Freund” (Jaan Õun flöödil, B. B.
Bagger kitarril) on samuti küllaltki quasi-improvisatsiooniline
teos, siingi on minimalistlikel kordustel tähelepanu köitev kujundiroll.
Põnev on ka see, kui teravmeelselt kasutab helilooja flöödi
sonoristlikke kõlavõimalusi mitmesugustest rütmierksatest
klapiklõbinatest pilli sisse häälitsemiseni, mis meenutab kohati isegi
loodushääli. “Kaks capricciot sooloklarnetile”
kõlavad Toomas Vavilovi esituses samavõrd tehniliselt
virtuoosselt kui tämbraalselt värvikalt – need on meisterlikult
esitatud pretsedenditult lühikesed karakterpalad (kummagi capriccio
pikkus on ca minut!).
“Odaliskide” tsüklist mõjub ohjeldamatu temperamendiga “Tantsiv
odalisk” (Janika Lentsius flöödil, Henry-David Varema
t?ellol, Heiki Mätlik kitarril) tulesädeme ja “Nukker
odalisk” seevastu haareminaise resigneerunud pilguheiduna oma
parematele, kuid paraku möödunud päevadele. Väga kujundlik muusika,
kui sellised mõtted kuulajale pähe võivad tulla. Artistliku esitusega
eristub teistest selle tsükli lugudest “Vaikiv odalisk”
sooloflöödile (J. Lentsius) – lausa hämmastav, kui tundlikke ja samas
eredaid värve manab solist instrumendist esile.
“Nukker toreadoor” klaverile (K.-A. Sumera) näitab aga Sumera
loomingut humoorikast küljest. Või kuidas teisiti nimetada helilooja
vaimukaid “koerusi” Bizet’ “Carmeni” igihaljastel motiividel.
Samas pole siin loomulikult jälgegi primitiivsevõitu banaalsusest,
vastupidi – mäng Bizet’ teemadega jõuab viimaks koguni
dramaatilisele tasandile. Lõpupuänt on siiski ehtsumeralik heatahtlik
muie nii Bizet’, Toreadoori kui küllap ka veidi iseenda üle.
Plaati lõpetav “Lupus in fabula” (Tallinna
Saksofonikvartett) on seitsmeosaline tsükkel, milles iga komponent
joonistub atraktiivselt välja tänu oma iseloomulikule karakterile. Kui
esimeses osas on selleks värv, siis teises rütm, kolmandas obertonaalne
mäng ning neljandas groteskimaiguline tantsulisus. Ja nii ikka edasi –
igal osal oma teravmeelne nipp, viimases palas näiteks Philip Glassi
stiili ja barokijoonte ristamine. Ainuke asi, mis siinkirjutajale ei
meeldinud, oli see, et lugu nii ruttu ära lõppes.
Arvo Pärt ja Paavo Järvi
|
Arvo Pärt. Summa. Estonian National Symphony
Orchestra. Paavo Järvi.
© 2002 EMI Ltd/Virgin Classics.
See CD on möödunud aasta plaatidest üks värskemaid – salvestatud
küll juunis 2000, ilmus see alles nüüd, aastavahetuse paiku. Seitse
Arvo Pärdi teost, mis plaadil kõlavad (“Summa”, “Trisagion”,
Kolmas sümfoonia, “Fratres”, “Silouans Song”, “Festina lente”
ja “Cantus in memoriam Benjamin Britten”) – on kõik tuntud
ja palju analüüsitud lood seitsmekümnendatest-kaheksakümnendate
algusest. Samas hõlmab CD nii Pärdi tintinnabuli-eelset muusikat
(Kolmas sümfoonia), tintinnabuli-teoseid (“Summa”, “Cantus…”)
kui vene õigeusuga seonduvat (“Silouans Song”, “Trisagion”).
Ilmselt pole kuigi mõttekas Pärdi selle perioodi teoseid ajaliselt
lahterdada – Kolmanda sümfoonia (1971) arhailisele keskajale viitavad
kooskõlad ilmuvad näiteks “Can-
tus’es…” lihtsalt teisel kujul ja teises väljendusvormis. Pärt on
ikka Pärt nii muutumises kui samaksjäämises.
“Summa” originaal on küll tenorile, bassile ja kuuele
instrumedile, kuid nüüdse keelpilliorkestri-redaktsiooni esitus kõlab
plaadil samuti vokaaliga võrreldavalt; see puudutab eriti keelpillide
sujuvat fraseerimist ning ühtset hingamist. “Trisagion’is”
keelpilliorkestrile modelleerib Paavo Järvi sugestiivselt nii temposid
kui subito fortesid, mis on (suuresti tänu oskuslikult kujundatud
agoogikale) ka esituslikult veenvalt ja loomulikult ette valmistatud.
esituse sisemine dramaturgia oma liikumises nii ühelt episoodilt teisele
kui ühelt mõttekeskmelt järgmisele on samuti hästi jälgitav.
Kolmas sümfoonia on plaadil ainus teos, kus kõlab
sümfooniaorkestri suur, puhkpillide kolmene koosseis. Esimese osa
esituses on eepilist panoraamsust, mida liigendab vaskpillide massiivne
akordisammastik. Töötlevas episoodis teeb dirigent mõjuva accelerando,
mis muusikat dramaatiliselt pingestab. Eriliselt tuleb avaosas (samuti kui
finaalis) esile tõsta vaskpillide laitmatult kandvat kõla. Teine osa
jätkab esimese põhikujundite arengut meditatiivsemas plaanis, justkui
endassepööratult. seetõttu on siin ka aimatavam lähedus keskaja
kultuuriga, vähemalt kuni osa lõpu põrutava timpanisooloni. Teise osa
meditatiivne atmosfäär kandub ka finaali väljapeetud tempos
põhikarakterisse. Sellest kujuneb omamoodi vaimne kvintessents, kuhu
koondub teose dramaturgiline mõttearendus. Kokkuvõtvalt võib öelda, et
tänu nii õnnestunud esitusele tajub iga plaadikuulaja kindlasti, kui
terviklik ja monoliitne on see Pärdi sümfoonia.
Miniatuurne “Silouans Song” kangastub esituslikult pisut
valulises, ent samas siiski ülevas rahus, järgneva “Festina lente”
värelevad keelpillitremolod mõjuvad kahtlemata väga poeetiliselt.
Plaadil viimasena kõlav “Cantus in memoriam Benjamin Britten”
on oma lihtsates ja puhastes kõlades kui põgus visioon inimelu haprusest
ja kõige kaduvusest. Ühesõnaga väga hea plaat, mille teevad veel
paremaks David Nice’i napid, kuid asjatundlikud kommentaarid Pärdi
teoste kohta CD-bukletis.
IGOR GAR?NEK
Ema ja poja laulud
|
El Silencio – Vaikus.
Kuldar ja
Marje Sink.
Kaia Urb (sopran) &
Heiki Mätlik (kitarr).
Nii see CD kokku pandud ongi: ema ja poja laulud kõrvuti ja
vaheldumisi, Marje Singi viis ja Kuldar Singi seitse laulu. Enamasti
vaiksed ja lihtsad laulud, laulud õrnadest ja pühadest asjadest, mis
vaikuses tähenduse saavad – inimesest, jumalast, armastusest. Vaikus
tähendabki, et üleliigne on ära pühitud ja räägitakse kõige
tähtsamast.
Kaia Urbi külmsäravates häälevärvides üllatab selles salvestuses soe
kuma. Heiki Mätlik saadab kitarril – ja selle kõladeski on
inimpuudutuse intiimsus alles. Mätliku kitarr ongi enamasti rahumeelne
saatja või leebe kommenteerija. On vaid mõned hetked, kus kitarrikõne
on võimukam vokaalist (“El Silencio” III) või astub lausa
esiplaanile (Mätliku kadents ja parafraas Singi “Ratsaniku laulule”).
Mikkeli muuseumis lindistatud salvestus ei tundu siiski iga hetk laitmatu:
kõla on kohati kare või kajadest looritatud, solisti häälde tuleb
mõnikord ülepinget või rabedust. Aga plaadikava vaim on kuidagi
schubertlik: natukene naiivne, mõneti eklektiline ja vastupandamatult
siiras.
Marje Sink (1910 – 1979), köstri ja kooliõpetaja tütar, abiellus
jutlustaja, luuletaja ja kunstniku Peeter Singiga aastal 1930, sai
heliloojadiplomi Tallinna konservatooriumist 1938. aastal Artur Kapi
õpilasena ja visati heliloojate liidust välja aastal 1948, põhjuseks
usulised veendumused. Laule kirjutas ta edasi, neid on järele jäänud
sadu.
Kuldar Sink (1942 – 1995) oli eesti muusika “kuldaja” lootus, tema
nimi on ajalookäsitlustes koos tänaste elavate klassikutega. Näib, et
Singi noorustööd haarasid korraga (liig) paljude stiilimaailmade
järele, nendes on kõrvuti ekspressionistlik kõlakaos ja haprad mustrid.
Hiljem selgus, et Sink on üks neist, kes ei oska muganduda. Nagu mõni
teinegi endine modernismi taastuleku kuulutaja (Tormis ja Pärt), leidis
Sink 1980ndateks kolmanda tee väljastpoolt tehnoloogiakeskset avangardi
ja “tsiviliseeritud” kõlasid – ida- ja lõunamaade muusikast ning
vaimuruumist.
Plaati alustab Singi laul “El Silencio” I tsüklist “Surma ja sünni
laulud” (1985) Garcķa Lorca tekstidele. Lõpu eel kõlab teine
vaikuselaul – “El Silencio” III (1991). Miskipärast ei tundugi
eksootika helk (rütmid, helilaadid) selles muusikas nii oluline või
haarav. See, mis mõjub, on aheldamatus, tundeavarus – hoopis teistmoodi
vabadustunne kui köidikuid purustavas beethovenlikus “valgustusmuusikas”,
romantismi hüsteeriates või modernistlikus kõlajõhkruses. Sink võtab
aega hingamiseks, ühte helisse sukeldumiseks, tundeliseks laulmiseks ja
lapselikuks lauleldamiseks, hüüatusteks ja avardumiseks, erutuseks ja
rahunemiseks. Erinevalt Tormisest ja Pärdist on ta lapselikult ja
suurejooneliselt hoolimatu ka stilistilise ühtsuse suhtes. Seesama
naiivsuse patt värvis ja varjutas ka Singi kui modernisti debüüti...
Singi muutumist seostatakse idamõjudega, aga ema ja poja laule kõrvuti
kuulates tuleb vägisi mõte, et ju vist leidis helilooja hiljem midagi ka
märksa lähemalt, lapsepõlvest. Tema vaimulikud laulud 1990. aastast (“Pater
Noster”, “Ave Maria”) on lihtsas tonaalses helikeeles lüürilised
mõtisklused, milles leidub ladinlikke nüansse, aga mille tundetoon on
nii lähedane ema lauludele.
Marje Singi laulud on tema enda ja Peeter Singi tekstidele. Laulus “Valgel
ööl” (M. Sink) valitsevad schubertlikud heakõlad ja tasakaal,
harmoonia ei välju ohtlikele aladele. Kahes järgnevas (“Vaiksete vete
ääres” ja “Vaikses kambris” – P. Sink) üllatavad vormi
ebasümmeetriad ja mõned ootamatult värsked harmooniakäigud. “Kusagi
palvetab” (P. Sink) ja “Süda on püha paik” (M. Sink) – taas
keskendunud palvemõtted, rahumeelne tonaalharmoonia ja selged
meloodiavormid. Tundlikkus nüansi vastu kõneleb loovusest ka
alalhoidliku helikeele sees.
Kaks Kuldar Singi teost kostab laulude reast välja. Ema laulude keskel
kõlab Kuldar Singi “Teele, teele kurekesed” (F. Kuhlbarsi sõnad,
1994). Lihtsat lastelaulu teksti ja meloodikat illustreerivad naiivsed
programmilised võtted: “idamaine” pentatoonika, igatsevad
hüüatused, lapseliku spontaansusega rangest meloodiavormist
lahtiütlevad lauleldavad keerutused. Küpses eas helilooja, kes kõneleb
lapse häälega...
CD lõpus on Singi ulatuslik ballaad “Stabat Mater” (“Püha ema”,
1990) XIII sajandi luuletekstile (Jacopone da Todi). Helilooja stiiliruum
näib piirideta. Muusikas vilksatab kõiksugust: vene romanssi ja
mustlasmuusikat, midagi ungaripärast ja ladina-ameerikalikku; eesti
rahvalaulu ja arhailist monoodiat; luteri koraali nurgelisi
harmooniakäike; pisut ülespuhutud melodeklamatsioone, bachilikke fraase,
ärkamisaegseid harmooniakäike ja taas sekka ka oriendi peegeldusi.
Naiivne ja eklektiline, kui väga analüütiliselt ja “mäluga”
kuulata. Aga pühendunud ja suurejooneline – armastusest puudutatud.
Evi Arujärv
Head mõtted alati teoks
|
Nii kõlas mõni aeg tagasi üks reklaamlause. Ei mäletagi enam,
mille kohta. Aga plaadi “Eesti heliloojate klaverimuusikat lastele ja
noortele” reklaamlauseks sobib see ka. Hea mõte tuli Leelo Kõlaril,
tema mõttekaaslasteks said palade esitajad Lauri Väinmaa, Aleksandra
Juozapenaitė-Eesmaa, Martti Raide, Heljo Sepp, Peep Lassmann, Lilian
Semper, Tõnu Naissoo, Ia Remmel, Mati Mikalai, Lembit Orgse, Ada
Kuuseoks, Kadri-Ann Sumera, Ralf Taal, Rein Rannap, Kai Ratassepp ja
helire¯issöör Margo Kõlar. Mõeldud, tehtud – CD valmis oktoobriks.
Klaver on populaarne pill – selge häälega, kindlate klahvidega,
kust alustada. Paljud lapsed tahavad just klaverit õppida. Õpetajad
teavad, kui vajalik on õpilase mängitavat lugu ise kuulata ja õpilasele
kuulata anda. Aga kui Beethoveni sonaatide või Chopini muusika plaate
leida pole mingi kunst, siis lastepalade salvestusi võib küll tikutulega
taga otsida.
Nüüdseks valminud CD-l kõlavad lood, mida nooremad mängivad (Riho
Päts “Karjamaal”, “Kägu”, Ester Mäe “Vurr”, “Hiir hüppas”,
Tambergi “Lugu väikesest tüütust kärbsest”, “Moosekandid
sammuvad mööda” jne.) kui ka päris keerukad edasijõudnute palad. On
populaarseid lugusid (Mart Saare “Laul männile”, Elleri “Alla
ballata”, Ester Mäe “Kassari kadakad”) kui ka uusi ja uudseid
(Tambergi “Neli meeleolu ühele teemale”, René Eespere “Idée fixe”,
“Protsess”). On värvikaid ja lastepäraseid karakterpalu – Arvo
Pärdi noorpõlve “Liblikad” ja “Pardipoegade tants”, Raimo Kangro
Tuhkatriinu ja Printsessi lood, Lepo Sumera “Lugu liblikast, kes ärkas
talvel üles”, Rein Rannapi “Imetleja” ja “Viimne auruvedur”. On
klassikat, tõsist ja süvenevat, d¯ässilikkugi (Uno Naissoo “Humoresk,
“?eik”). Kõik see kokku on ühest küljest õppematerjal, teisalt
kunstipärane bukett, läbilõige eesti klaverimuusikast aastaist 1873 –
2002. Lõpudaatum võiks ka tegelikult lahtiseks jääda – plaadil
kõlab rohkem vanema ja keskmise põlve heliloojate looming, noorimad on
Sisask ja Tüür. Viimase lasteklaveripalade konkursi “saagist” on
plaadil esindatud Eespere kaks lugu. Mida aga tegijad loodavad, on see, et
laste ja noorte palu kirjutaksid ka noorema põlvkonna heliloojad.
Igatahes on neile rohke ja innukas auditoorium kindlustatud.
Ia Remmel
|