Maharajade meditatiivne õhtunauding
“Maharajade meditatiivne õhtunauding”, india muusikute kontserdid 17. XII Pärnu kontserdimajas, 18. XII Vanemuise kontserdimajas ja 19. XII Estonia kontserdisaalis.
Festival “Orient” ja Eesti Kontsert esitlevad
käesoleval hooajal kahte üsnagi erinevat projekti. Just hetk tagasi
lõppes Samtenlingi nunnakloostris järjekordne proov programmiga “Aarded
maailma katuselt”, mille raames kolmeteistkümnest tiibetlannast koosnev
Buddha nunnade grupp esitab Drikung Kagyu koolkonna rituaalset muusikat.
Proovid juba käivad, ent Eestisse jõuab see kava alles kevadel.
Idamaalastega kontserte korraldada pole lihtne, juba paari päeva pärast
tuleb jätta kloostriga hüvasti ja reisida Delhisse, et kohtuda
muusikutega, kes astuvad juba detsembris Pärnu, Tartu ja Tallinna publiku
ette india muusika kavaga “Maharajade meditatiivne õhtunauding”.
Keskendugemgi esialgu vaid lähemale üritusele.
“Maharajade meditatiivne õhtunauding” erineb oluliselt neist
filharmoonilistest kontsertidest, millega on harjunud Eestimaa
kontserdimajade lavalauad. Erinevus puudutab nii sisu kui vormi.
Kontserdid on kolmeosalised, olles kestuselt küll enam-vähem võrdsed
ooperietendustega, kuid siiski jäädes maha Indiale tüüpilistest
maratonkontsertidest. Saalis puuduvad toolid, nii esinejad kui ka
parterisse pileti ostnud kuulajad istuvad vaipadel ja patjadel. Ühena
kontsertide korraldajatest tahaksin uskuda, et kestus ja padjad ei kujune
siiski sündmuse olulisemaks väärtuseks. Igatahes muusikute nimed
annavad põhjust loota midagi enamat.
Duo Raza-Anand
India klassikalise muusika üheks atraktiivsemaks ¯anriks on jugalbandi
ehk duo. Nimetan siinkohal teadlikult duot muusika¯anriks, mitte
ansambliks. Iseäranis nauditavaks tõotab kujuneda duo-kontsert siis, kui
tegemist on kahe eri instrumendiga ja eri tüüpi solistidega. Soodsate
asjaolude kokkulangemise ja publiku innustava kaasaelamise korral tekib
musitseerimisel võistluslik moment. Kumb suudab mängida väledamalt?
Kumb emotsionaalsemalt? Kumb suudab teise etteantud motiividele reageerida
adekvaatsemalt ja vaimukamalt?
Vichitra vina virtuoos Mustafa Raza on sündinud muusikute
lapsena, ta pere pärineb legendaarsest Tansenite suguvõsast, mis on
andnud Indiale suurepäraseid muusikuid mitme sajandi jooksul. Mustafa
vanaisa Chajju Khan oli Palmpuri õukonnamuusik, tema isa, tunnustatud vina-mängija
Ustad Ahmed Raza Khan oli Patiala õukonnamuusik. Mustafa Raza ise
on saanud mitmekülgse hariduse, muu hulgas on tal ka Kalkuta ülikooli
meditsiinidiplom. Üleindialine Raadio tõstis ta kõrgeima, A-kategooria
artisti staatusse. Kui paljude teiste muusikute taseme kohta olen saanud
informatsiooni heliplaatide, arvustuste või soovituste kaudu, siis
Mustafa Raza meisterlikkuses on olnud võimalus korduvalt veenduda
vahetult. Tema instrument vichitra vina on seotud Põhja-India
traditsioonidega. XVII sajandiks oli pill peaaegu välja surnud, ka
tänapäeval võib professionaalsed vichitra vina mängijad ühe
käe sõrmedel üles lugeda.
Raza partneriks on legendaarsete gurude Ashish Khani ja Ravi Shankari
õpilane Rohit Anand, kes nii interpreedina kui ka pillimeistrina
on oma tegevuse sidunud bambusflöödi, jumal Krishna instrumendiga.
Flööt on levinud eelkõige rahvamuusikas, alles pool sajandit tagasi
võeti see kasutusele klassikalises kontsertmuusikas. Pilli häälestus
tundub esmapilgul olevat kummaline, augud on justkui nimme veidi mööda
puuritud, et oleks lihtsam esitada libistamisi ja ornamentikat.
Kuigi oleme seni kõnelnud jugalbandist kui duost, lisandub
sellele esituskoosseisule peaaegu alati veel kolmaski instrument – tanpura.
Kuna tegemist on saatepilliga ja kolmanda mängija lisamine ansamblisse on
sageli tülikas (suurte mõõtmete tõttu tuleb reisimisel osta tanpurale
eraldi lennukipilet), siis tänapäeval kasutatakse sageli
elektroonilist pseudo-tanpurat, väikest häälitsevat kastikest.
Rohit Anand ja Mustafa Raza kuuluvad ses küsimuses konservatiivide hulka
ja kasutavad oma esinemistel siiski traditsioonilist akustilist
instrumenti.
“Maharajade...” kontsertide programmid on igal õhtul erinevad. Nii on
Duo Anand-Raza oma Eesti turnee kolme õhtu jaoks ette valmistanud kolm ragat.
Esiteks, raga Saraswati, mis on nime saanud india mütoloogiast
tuntud kaunite kunstide jumalanna Saraswati järgi. Kuigi üldiselt
jaguneb india klassikaline muusika Põhja- ja Lõuna-India stiiliks,
aeg-ajalt on muusikud neid ühendanud. Öeldu kehtib ka eeloleva esituse
kohta. Tegemist on Lõuna-India ragaga, milles kasutatakse
hindustani stiilist pärit mänguvõtteid. Põhja-India reeglistiku
kohaselt esitatakse Saraswatid varaõhtul. Teiseks, õhtu-raga Rageshwari
on pühendatud armastusele: armastatu on oodanud oma kallimat kaua,
lõpuks saabub teade tema saabumisest, suurest õnnest puistab ta lilli
teele ning seejärel kaunistab ka ennast. Ja kolmandaks, Lõuna-India raga
Sugandh usutakse toovat esile “magusaid” tundeid, millesse on
pikitud püsimatust, kapriise, tõsidust.
Eelöeldus jäi kõlama “õhtu”. India traditsioonis seostuvad ragad
kindlate aastaaegade ja päeva osadega. Eksimist aastaaegade osas ei
peeta siiski suureks patuks, küll aga on nõutav kinnipidamine
kellaaegadest. Kui hommiku-ragat mängitakse õhtul või keskpäeva
ragat keskööl, mõjub see halvasti nii esitajale kui
kuulajale. Seda mitte üksnes emotsioonide tasandil: teatud helide
kooslused ja järgnevused on suutelised mõningal määral mõjutama isegi
inimeses toimuvaid füsioloogilisi protsesse.
Löökpillikvartett Drums of India
Aditya Kalyanpur, Aushim Chauduri, Arshad Syed ja Brian Melvin
on trummarid, keda on kvartetiks liitnud ühine huvi india
rütmivõimaluste vastu. Kõik neli on kas lühemat või pikemat aega
õppinud suurimate tabla-virtuooside Ustad Alla Rakha ja Ustad
Zakir Hussaini juures, Aushim Chaudurit on kriitikud koguni
nimetatud Alla Rakha väljapaistvaimaks õpilaseks. Kvartett on liitnud
india klassikalise löökpilliarsenaliga ka mõned folktrummid ja samuti
modernse elektroonika. Selles sümbioosis saavad kokku india rütmimuusika
minevik, olevik ning võib-olla ka tulevik.
Noorema põlvkonna väljapaistva löökpillimängija Aditya Kalyanpuri tabla-õpingud
algasid juba viieaastaselt, üheteistkümneselt pälvis ta oma esimese
konkursivõidu, lisaks nooruses võidetud autasudele on tal ette näidata
rahvuslik muusikapreemia India valitsuselt, samuti Vidyasagari autasu ja
konkursivõit Bombays.
Arshad Syedi näol on tegemist unikaalse trummariga, kes valdab
mitmeid stiile ja erinevaid india instrumente (pakhavaj, dholak,
tabla, tabla tarang, khanjira). Samuti mängib ta santoori,
mida on õppinud selle pilli suurima virtuoosi Shivkumar Sharma käe all.
Ta on musitseerinud koos selliste väljapaistvate muusikutega nagu Ali
Akbar Khan ja Laxmi Shankar. Põnevad on olnud tema Ida ja Lääne
projektid “Diga Rhythm Bandi”, Mickey Harti ja Zakir Hussainiga.
Kvartetile lisab värvi Brian Melvin, kes on lisaks tablale
õppinud aafrika ja ladina-ameerika trumme. Ta on mänginud koos
selliste suurustega nagu Joe Henderson ja Mike Stern. Pikem koostöö on
teda sidunud bassilegend Jaco Pastoriusega, kellega koos on valminud viis
plaati, millest “Standards Zone” oli 15 nädalat järjest (!) jazzi
edetablis esikohal.
Duo Siraj Ahmed Khan –
Vaqar Ahmed Khan
Vanadest aegadest on Indias peetud muusika kõrgeimaks
ilminguks laulu. Inimhäält vaadeldakse kui elavat instrumenti, sõnadel
on sageli teisene roll. Vokaaltehnika eesmärk on arendada hääle
maksimaalset täpsust, mis võimaldaks mikrointervallide ja kaunistuste
esitamist. Oluline on hääle “instrumentaalne kvaliteet” ja suur
ulatus: raga hõlmab kolm oktaavi ja hääl peab selle esitama
murdumisteta.
“Maharajade...” kontserdis on esindatud kaks vokaalstiili. Üheks
tähtsamaks klassikaliseks stiiliks on araabia päritoluga khayal,
mida iseloomustavad vormiline ja tehniline vabadus, peenekoelisus ja
improvisatsioonilisus. Indias ja Pakistanis levinud ghazal on pigem
poeetiline retsitatiiv kui muusika¯anr. Ghazali ajalugu
algab araabia maadest, XII sajandil jõudis see laulmistava Pärsia kaudu
Indiasse.
Khayal-laulja Ustad Siraj Ahmed Khani juured ulatuvad
suurmogul Akbari õukonnas tegutsenud legendaarse muusiku Miyan Tansenini.
Ta on osa võtnud muusikafestivalidest Indias, Londonis, Amsterdamis,
Hongkongis, Nairobis, Muscatis, Dubais, Pariisis. Siraj Ahmed Khan saadab
end ise harmooniumil. See on pill, mis on küll üle võetud Läänest,
ent erineb meile tuntud harmooniumidest oluliselt. Kuigi instrument ei
võimalda india muusikale tüüpiliste pooltoonist väiksemate
intervallide ja glissandode esitamist, on see Põhja-Indias laialdase
levikuga. Paljud muusikud ei tunnusta harmooniumit kui india muusika
instrumenti, näiteks Rabindranath Tagore on öelnud, et harmoonium on “india
muusika õnnetus”.
Kuigi käesoleva artikli kirjutamise ajaks on “Maharajade...” kontsert
Estonia kontserdisaalis juba välja müüdud ja käesolev kirjutis ei
teeni reklaami eesmärki, tahaksin Sirbi lugejatele soojalt soovitada –
kasutage võimalust Pärnus ja Tartus!
PEETER VÄHI
3. november, Jangchublingi klooster, India
|