Pärnakate pealinnasalat ja Von Krahli pippuripihvi
|
“Taksojuhid” Von Krahlis: Pertti – Asko Sahlman, Merle – Marianne Kütt, Toomas – Ivo Uukkivi. Jussi Aalto |
Mihkel Ulmani-Jussi Niilekselä “Taksojuhid”. Lavastaja Ingomar Vihmar, kunstnik Korpiniitty. Osades Asko Sahlman (külalisena Soomest), Ivo Uukkivi, Marianne Kütt. Esietendus Von Krahli teatris 11. septembril.
Mihkel Ulmani-Jussi Niilekselä “Taksojuhid”. Lavastaja Egon Nuter, kunstnik Riina Vanhanen. Osades Erkki Saarela (külalisena Soomest), Ahti Puudersell, Katrin Valkna. Esietendus Pärnu Endlas 13. septembril.
Kahel korral oli mul “Taksojuhte” vaadates
piinlik. Üks kord Von Krahlis, kui Pertti, viinast süda härras ja
silmad märjad, anub Toomast, et too teda enam põdraks ei kutsuks, sest
teda ei too siia odav viin ja odavad naised, vaid lootus põgeneda
üksinduse eest, mida kodus enam välja ei kannata. Mille peale saal
naerma prahvatab, nii et alltekst selgelt tajuda: ise ka usud, mida sa
sokid, va põder! Sel hetkel ei oleks ma tahtnud seal saalis istuda.
Teist korda oli piinlik Pärnu Endlas “Taksojuhtide” esietenduse
vaheajal, kui tualetis üks põder, kel selja taga raske, kuid vägagi
taskukohane päev sanatooriumis tervisvetel, üks käsi toetamas seina,
teine hoidmas lipsu, ropsis peldikupotti.
Nendes kahes pildis, fikseeritud eri hetkel eri teatris, oli korraga
midagi väga sümptomaatilist ja tabavat, illustreerimaks Ulmani ja
Niilekselä teksti.
Kilavate silmade ja punnitavate kõhtudega poikat Tallinnas laevast
maha astumas, soome mammid, käes kalkulaatorid, turul odavat kaupa
luusimas, soomlaste napsitanud seltskonnad Viru tänava vabaõhukohvikutes
mööduvatele neidudele nilbeid märkusi saatmas, hästi riietatud
härrasmehed Müürivahe tänava kampsunimüüjatega sentide pärast
kauplemas – need on äraspidised argipäevased hetked Tallinna
tänavapildis. Tegelikult pole ju Soomes lugu palju parem nende
eestlastega, kellest saavad seal röövlid, pätid, narkokullerid ja
prostituudid.
Arusaamatu, et seda värvikat tegelaste galeriid, mida päevast päeva
taastoodab elu ise, pole juba varem mõni muusa üles korjanud. Kunagi
kavatses küll Toomas Kirss kutsuda ellu telesarja, kus tegevus toimuks
Tallinna ja Helsingi vahet hekseldava praami pardal, kuid kavatsuseks see
rahapuudusel jäigi.
Teise rahvuse silmadega endasse vaatamine on alati kosutav kogemus.
Mäletate Peeter Simmi filmis “Head käed” läti vargatüdruku
Margarita pillatud lauset kuumadest eesti poistest. Muidugi oli see lapse
lalin, võrreldes Jussi Niilekselä ja Mihkel Ulmani tekstiga, kus
vastastikku sugulasrahvaste käitumismalle, iidoleid ja lihtsalt elu-olu
mõnuga tümitatakse.
Tallinna ja Pärnu lavastus erinevad samavõrra nagu erinevad
suvepealinnas peesitavad soome pensionärid ja nende Tallinna ööeluga
tutvust sobitavad võsukesed. Pärnakate lavastus on justki kombekalt
garneeritud pealinnasalat, Von Krahl eesotsas Asko Sahlmaniga pakub aga pippuripihvit.
Kui Sahlman, publikust paari meetri kaugusel, püksid rebadel, kogukat
vatsa väristades lavale prantsatab, joomaseid silmi pööritab ning
viimaks voi vittu, voi vittu möriseb, siis lavastajana
debüteerinud Egon Nuter ja Erkki Saarela pole Pepe kujule sedavõrd
paksult värve peale maalinud.
Sestap ongi Erkki Saarela Pepe pigem juhuslikult Tallinna ööellu ära
eksinud ontlik onu kui nahkne taksojuht, kes igal aastal Tallinna reidil
rihma korraks lõdvaks laseb.
Nii näidendi kui lavastus(t)e käivitaja ja mootor ongi Pertti
(pärnakate lavastuses Pepe). Tema on see, kes öösel taksot sõitva ja
sellega treeneripalgale lisa teeniva Toomase näguripäevi näinud
Mercedese täis oksendab ja kelle Toomas koju tirib, et mees
meelemõistusele tulles masina puhastamise eest maksaks. Tema on see, kes
samas majas elava Toomase eksabikaasa Merle ja Toomase üle mitme aasta
ühise lõunalaua taha toob. Tõsi, Pertti ja Toomase tee lõunalauda on
kui üks pikk sinusoid, kus kord tambitakse teineteist murust madalamaks,
et järgmisel hetkel üksteisele kaela langeda. Nii kui Pertti Toomase ees
viiesajaliste rahapakki lehvitab, vajub oma tõekspidamiste ja mille
kõige eest võitleja ning rusikaga vastu rinda taguja Toomase üllas kuju
kähku põrmu. Siis kaovad ideaalid ja põhimõtted, iidolid ja kõik muu.
Siis pole Laidoner enam õigem mees kui Mannerheim, kelle hea nime pärast
hetk tagasi nokastanud mehed kui kaks kukke teineteist tuulasid.
Paraku pole Pärnu Endlas Erkki Saarela ja Ahti Puuderselli mängus
seda särtsu ja säristamist, pole seda elektrit, mis Asko Sahlmani ja
Ivo Uukkivi suhetes Von Krahli laval. Puudersell mängitab küll
muskleid, sõtkub närviliselt trena¯ööri, kuid tema sisemuses pole
vunki ja silmis seda tuld, mida pritsib Uukkivi. Puuderselli Toomas on
pigem Ilu-Eedi, kes korvitrennis rohkem ehk tüdrukute sääri sihib, kui
nende käteosavust rihib. Kui Puuderselli musklihüpitajast Toomase lood
Laulvast revolutsioonist ja aadetest kõlavad natuke õõnsalt, siis
Uukkivis on seda nostalgia järele õhkavat meest. Kui ta kahel kohal ei
peaks rabelema, et otsosaga kokku tulla, võiks ta olla näiteks hea
muinsuskaitseametnik. Tema öökapilektüüriks on kindlasti näiteks Ivan
Orav.
Saalitäis Soome mammisid kiljub küll Erkki Saarela iga repliigi ja
liigutuse peale, kuid seda pigem äratundmisrõõmust. Tegelikult pole
Puudersellist talle õiget vastast ja nii jooksevad ka Saarela pingutused
suures osas liiva.
Seevastu Asko Sahlman Von Krahlis on kui üks tõeline põder. Paks,
purjus. Ja higine. Ingomar Vihmari lavastus, eelkõige tänu
Sahlmani ja Uukkivi mängule, pulbitseb elust, sellestsamast elust, kus
peavad olelusvõitlust mõlemad mehed. Kõik on siin ehe ja päris ja
õige. Pertti otsmikult niriseb punane veri, pudelilt vulpsab kork ja
selles on päris õlu ning vahuveinipudelis päris vahuvein. Ja pann
säriseb. Ja Sahlman ning Merle (Marianne Kütt) lõõritavad ise,
söögitegemise taktis, Saaremaa valssi, mida pärnakad aga lasevad
makilindilt Georg Otsa esituses ning mille saatel Erkki Saarela Pepe ja
Merle (Katrin Valkna) kombekalt distantsilt valssi keerutavad. Kui
aga Sahlman õblukese Marianne Küti tantsuks kaenlasse haarab ja peaaegu
et õhku tõstab, endal näol õnnis naeratus, ning Nazareth nutab, et
armastus teeb haiget, on lava elektrit täis. See stseen nagu ka Sahlmani
ja Küti lauluduett teenivad ka publikult aplausi. Ja kui Sahlmani Pertti
viimaks Toomase rinnal nutab, et mitte eesti naised, vaid spliin ja kaamos
ja kes teab mis veel teda igal aastal Tallinnasse kupatavad, siis jäädki
mõtlema, et mis kurat selle mehemüraka sees istub, mis talle endalegi
hingerahu ei anna. Sel hetkel polegi Sahlmani Pertti enam nii väga paks
ja higine, vaid kössis ja kuskil ära ning sa ei mõista, kas tunda talle
kaasa või mitte.
Võibolla on pärnakate kraadi võrra kahvatumas lavastuses oma osa Pärnu
Endla suures saalis, mida debütant Nuter pole osanud vungiga täita, ja
nii hõljubki selle kohal mingi steriilsuse paine.
Von Krahli lavastuse finaali saadab Paciuse “Mu Isamaa, mu õnn ja
rõõm”, mille taktis kaks meest, soomlane ja eestlane, koogutades
teineteise kaelas, kumbki oma keeles hümni joristavad laulda. Midagi
tabavat ja tähenduslikku on selleski pildis.
Isegi hümn on meil ühine, rääkimata muudest sugulussidemetest. Keda
ikka rohkem kirutakse kui sugulasi. Täna kirud, homme istud kaelakuti
ühises sünnipäeva- ja süldilauas. Ei saa me läbi Soometa.
JAANUS KULLI
|