Pealelend. Jane Oblikas

Margit Mutso

Eesti Disainerite Liit, Eesti Disainikeskus, Art Directors Club Estonia ja Teenusmajanduse Koda annavad 21. septembril välja Eesti 2012. aasta disainiauhinnad. Mis on selle ürituse mõte, keda oodatakse konkureerima? Jane Oblikas, Eesti Disainikeskuse juhataja: 2012. aasta disainiauhindade väljaandmise ürituse idee sündis vajadusest tõmmata üldsuse tähelepanu heale Eesti disainile. Disainiauhindu on välja antud varemgi, aga seda on tehtud killustatult. Disaini hääl ei ole kostnud kuigipalju kaugemale disainerite lähiringist, eesmärk on see kuuldavaks teha. Selleks tõime ühtse kontseptsiooni alla kokku Eesti Disainerite Liidu tootedisainiauhinna Bruno, noore disaineri tunnustuse Säsi, Art Directors Club Estonia (ühendus, mis koondab tunnustatud loovjuhte) veebi ja graafilise disaini auhinnad. Eestis loodud disain peab vastu pidama karmis konkurentsis maailmaturul, seetõttu on meile eriti oluline hinnata esitatud töid rahvusvahelises kontekstis. Töid hindab neli rahvusvahelist žüriid, kuhu kuuluvad teiste seas disainiprofessor Per Mollerup Taanist, auhinnatud tootedisainer Tapio Anttila Soomest ja 40aastase kogemusega brändikonsultant Leon Berger Kanadast. Oleme asjaosalistega kokku leppinud, et disainiauhinnad antakse üle aasta kahele sihtgrupile. Üritusega tunnustame tehtud töö eest disainereid, kuid sugugi vähem tähtis ei ole tunnustada tarka tellijat ehk ettevõtet. Parimaid disaini rakendavaid ettevõtteid tunnustame EASi ja Eesti Disainerite Liidu koostöös järgmisel aastal, kui anname 2013. aasta ettevõtluse auhinna ürituse raames välja disainirakendaja auhinna.

Disainiauhindade hulgas on sel aastal üks täiesti uus kategooria, mille tegijaid tahame tunnustada – teenusedisain. Tootmine kolib järjest kaugemale ja teenuste roll nii meil kui maailmas kasvab kiiresti. Eestil on rahvusvahelises kontekstis teenusedisainis väga tugev potentsiaal. Teenusearenduse kaudu e-keskkondades, tervishoius, riigijuhtimises on meile jõukohane olla esimeste seas, kes tulevad välja globaalsete megatrendide probleemidele nagu rahvastiku vananemine, kahanevad ressursid, linnastumine jne lahenduse leidmisega. Teenusedisaini propageerimiseks ja ettevõtetele teadvustamiseks oleme kaasanud partnerina Teenusmajanduse Koja.

Oluline on teadvustada disaini kui lisandväärtust. Eesti majandus liigub efektiivsest majandusest, kus peamine väljakutse on leida viis, kuidas odavalt toota, vääramatult innovatsioonimajanduse suunas. Odava tootmise võimalused on lõppemas, tööjõu vähesus ja kasvav hind sunnib ettevõtteid leidma uusi ideid ja oma ärimudeleid ümber hindama. Mida vähem on ressursse, seda enam tuleb mõelda peaga. Innovaatiline tootearendus, rahvusvaheliselt edukas tootemargi-kujundus ja uued teenused on võimalused, mida ettevõte saab lisandväärtuse kasvatamiseks rakendada. Siin tulebki mängu disainer ja disainmõtlemine. Disain ja innovatsioon on teineteisest lahutamatud. Disain ühendab loovuse ja innovatsiooni, teeb ideed kasutajatele ja klientidele praktiliseks ja atraktiivseks.

Meie eesmärk on muuta ettevõtetes juurdunud mõtteviisi kaasata disainer siis, kui toode/teenus on põhimõtteliselt valmis ja jätta disaineri rolliks väliskuju või pakendi loomine. Tegelikult tuleb disainer kaasata arendustegevusse idee genereerimise faasis, sest mida hiljem disainer kaasatakse, seda kallim on parandada arendustegevuse algfaasis tehtud valesid otsuseid. Disainer ei ole kallis, kallis on kaasata disainer alles protsessi lõpus.

Disainiauhindadega tunnustame ja propageerime head disaini, mis ei paku üksnes esteetilist naudingut, vaid lahendab probleeme ja muudab meid ümbritseva keskkonna paremaks ja inimlikumaks ning seda loodust säästes ja jätkusuutlikult.

Ootame töid esitama kõiki disainereid, disainibüroosid ja turukommunikatsiooni agentuure, kes on kahe viimase aasta jooksul loonud lahendusi, mis on innovatiivsed, inimkesksed, lahendavad meie igapäeva elu probleeme uudsel moel ja mille loomisel on mõeldud jätkusuutlikult. Kutsun üles noori, alla 30aastaseid disainereid oma töödega konkureerima Säsi preemiale, mille rahaline väärtus on 3000 eurot. Eesti Disainikeskus toetab Säsi võitjat kahel järgmisel aastal tema tööde ja tegemiste levitamise ja tasuta koolitusega. Samuti kutsun üles kõiki ettevõtteid, kes on loonud uuenduslikke teenuseid (sh nii m- kui e-teenused), osalema teenusedisaini konkursil.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming