Põnevalt komponeeritud ja suuri probleeme püstitav

Toomas Velmet

EILi sari „Kammermuusika Mustpeades”: Kai Ratassepa klaveriõhtu 19. IX Mustpeade maja valges saalis.*

Kui te olete otsustanud minna kuulama klaveriõhtut, on oluline teada, kes on see pianist, kes teile pakub terve õhtu klaverimuusikat. Meie klaverikunstnik Kai Ratassepp on Eesti muusikaakadeemia dotsent, kuid siinkohal on olulisem teada, et ta on 2000. aasta ARD konkursi võitja koos Mati Mikalaiga klaveriduode kategoorias. Baieri Ringhäälingu iga-aastane konkurss on väga kõrgelt hinnatud kogu maailmas. Meile hästi tuntud muusikutest on selle võitnud tšellist Natalia Gutman (1967), Juri Bašmet (1976, altviiul) ja muidugi Kalle Randalu (1985). Kõigi nende rahvusvaheline karjäär algas selle konkursivõiduga. Seega ootused olid suured.

Vähemalt sama ootuspärane oli ka pakutud kava. Hästi põnevalt komponeeritud ja suuri probleeme püstitav . Niisiis, enne kava peateost, milleks tuleb lugeda Robert Schumanni kaheksaosalist ja ca 35 minutit kestvat suurteost „Kreisleriana“, esitas pianist Clara Wieck-Schumanni „Variatsioonid Schumanni teemale“ op. 20 ja seejärel Johannes Brahmsi Variatsioonid samale Schumanni teemale. Nii need teosed ka ilmusid 1854. aastal ühes väljaandes. Schumanni „Kreisleriana“ täitis siis järgneva aja kontserdist ning selle suurteose esitust tuleb lugeda iga pianisti kangelasteoks nii füüsiliselt kui vaimselt. Füüsiline valmisolek peab ületama maksimumhulga noote minimaalses ajaühikus, aga vaimne valmisolek ületama Schumanni pakutud meeleseisundite kaleidoskoobi.  

Kogu kava aga nõuab pianistilt erilist kõlameelt kõigi kolme teoses esituseks. Kai Ratassepal on selline kõlataju välja arendatud ning nn laulev klaver selgelt eelistatud oma meisterlikkuse demonstreerimisel. Kui Clara variatsioonide esitusel oli tunda mõningast segadust Mustpeade maja valge saali ja klaverikõla valitsemisel, siis seda selgemalt oli tajutav interpreedi kiire korrektsioon ja nii saali kui klaveri võimaluste maksimaalne valitsemine juba Brahmsi esitusel. Vahelepõikena ei pääse ma klaveri kui instrumendi teemast. Meie Estoniad on väga head klaverid, teostades oma võidukäiku maailmas, kuid nii olulises muusikakultuurikeskuses kui Tallinn peaks linna esindus- kammersaalis olema suurem valik kontsertklavereid, sest tipp-pianistide eelistused on erinevad ja sõltuvad ka oluliselt repertuaarist, mida esitatakse. Tallinna linnale kindlasti ei käi ülejõu muretseda Mustpeade valgesse saali Bösendorfer või miks ka mitte pärast Berliini müüri kukkumist taas jõuliselt jalule tõusnud Bechsteini firma klaver, mis oluliselt kinnitaks linna asukohta ümbruskonna muusikakultuuri hierarhias.

Kuid naaseme reaaliatesse ning kuulame edasi variatsioone Robert Schumanni teemale. Kas minu alateadvus juhindus minu maitsest või pianisti eelistusest, kuid tundus mulle, et Ratassepa suhe Brahmsi teosesse oli seda Clara teosest eelistav. Küllap on siin ka objektiivseid põhjusi, sest Clarast (34) oluliselt noorem Johannes (21) oli oma teost varieerides selgelt julgem ning standardeid eirav. Nii tekkiski loogiliselt arenev järg Clara variatsioonide lisana Johannese 16 variatsiooni. Kuid see kõik oli ikkagi alles ettevalmistus „Kreislerianale“. Selle esituse ajaks oli Kai Ratassepp ületanud kõik probleemid, mis valges saalis esinevad ja tundis ennast nii koduselt kui võimalik Schumanni muusika stiihias. Selle stiihia romantilist ülivõrdelisust on Schumann iseloomustanud teose osi saatvates sõnalistes juhtnöörides, mis kuuel juhul kaheksast algavad sõnaga „väga“ ja ühel juhul sõnaga „äärmiselt“: need on siis äärmiselt liikuvalt, väga intiimselt, väga erutatult, väga aeglaselt, väga reipalt, väga tormakalt ja lõpuks lihtsalt kiiresti ja mänglevalt. Olen veendunud, et autor oleks pianisti esitust siinkohal hinnanud samuti ülivõrdes sõnadega: „Sehr gut, frau Ratassepp“.

*Kuna telesaatele „Mi“ kirjutatud arvustus on salvestatud Sirbi toimetuses, teeme selle kättesaadavaks ka oma E-lehes (tõsi, toimetaja sekkumiseta).

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming