Arvo Pärt Münchenis

Kristel Pappel

Oleme harjunud, et Arvo Pärdi muusikat esitatakse, kuulatakse, armastatakse (või siis ka mitte – aga ei jääda ükskõikseks). Ent selles paljususes ja laias levikus on vahel erilised hetked, mis lähenevad võimalikule absoluudile, ühendades paiga atmosfääri, teose, esituse ja publiku vastuvõtu. Mõnikord on üks niisuguseid hiiglaslikke hetki terve kontsert, nagu oli 13. oktoobril Müncheni kuningalossi kuulsas Heraklese saalis, kui esitati Saksamaa esiettekandes mitmeid Pärdi teoseid, peamiselt tema firma ECM uuelt CD-lt, kesksel kohal „Aadama itk”.

Harva tuleb Pärdi muusika kvintessents nii ehedalt ja sügavalt kuuldavale kui tol kontserdil. Läti Raadio koor, meie Vox Clamantis ja Sinfonietta Rīga andsid igale helile ruumi ja kandvuse, koor nagu orkestergi kõlasid kord õhkõrnalt, kord jõuliselt ja ekspressiivselt, Vox Clamantis laulis talle iseloomuliku ühtse hingamise ja nõtkusega. (Plaadil teevad kaasa ka Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja Tallinna Kammerorkester.) Sellise kvintessentsi tabava tõlgenduse taga seisis Tõnu Kaljuste, kes pani helisema Pärdi teoste arhitektoonika, need kunstipärased osade mõõdusuhted ja hierarhiad, ning tõi selle kaudu esile peamise – teose idee ja impulsi, mille helilooja on soovinud kuulajani viia. Kaljuste näitas ennast suurepärase dramaturgina, kujundades astmete kaupa või vägeva kontrasti abil teose reljeefi ning näidates mastaapset mõttekaart, ohverdamata silmapilgukski ühe heli või detaili väärtust. Müncheni esindussaal oli publikust tulvil, kuulajad olid jäägitult kaasa haaratud, nagu tõestas kuulamispinge ja vaimustunud aplaus. Lõpuks plaksutati püsti seistes, mis selles paigas pole sugugi tavapärane.

Kontserdil oli veel üks oluline osaline, plaadifirma ECM eesotsas Manfred Eicheriga. Viimane meenutas Eesti Vabariigi saatkonna korraldatud vastuvõtul koostöö algust Arvo Pärdiga 1980ndatel: 1984. aastal ilmus firmalt esimene Pärdi plaat „Tabula rasa”, millest sai kiiresti lausa kultusobjekt, nii et Eicher kaalub selle ajaloolise heliplaadi (LP) eksklusiivset kordusväljaannet. Pärt aga võrdles oma mängleva huumoriga peetud kõnes oma koostööd Eicheriga Haydni ja vürst Esterházy omaga. ECMi ja Pärdi Müncheni-sesoon jätkub novembri lõpupoole avatava väljapanekuga „ECM ja kultuuriarheoloogia” („ECM: A Cultural Archeology”) Müncheni keskses näitustemajas Haus der Kunst, pühendatud ECMi tegevusele ja sealhulgas ka Pärdi loomingu jäädvustamisele.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming