Coach?i vajavad ka muusikud

Ene Pilliroog

Frieda Bernstein õpilaste ja kolleegide pilgu läbi Frieda Bernstein ja Hendrik Krumm.

Kui kontsertmeister Frieda Bernstein üheksa aastat tagasi Californiasse elama asus, ei osatud lauluklassides arvata, et ta koht eesti vokaalkultuuri sepikojas nii kauaks tühjaks jääb. Üks tiivustavamaid variante on õpilasele see, kui laulupedagoog ja kontsertmeister on absoluutselt ühel lainel ja ajavad ühte asja, veelgi enam ? kontsertmeister on jäägitu pühendumusega süvenenud maestro tööprintsiipidesse. Kuigi Frieda Bernstein armastas bel canto?t, tundis ta täiuselähedaselt kogu laulukooli laia repertuaari, hääleliikide probleeme ja oli noore laulja tõeline treener, kes andis endast kõik tema vokaalses arengu hüvanguks, olles head nõu andva partnerina õpilastega ka siis, kui need olid juba tunnustatud meistritena lavale jõudnud. Uus põlvkond räägib, et sellistest coach?idest, nagu aastaid tagasi olid lauluklassides Frieda Bernstein, Therese Raide ja Tarsina Alango, tuntakse puudust tänini.

Tulnud koos kunstiteadlasest abikaasa Boriss Bernsteiniga 1951. aastal Leningradist Tallinna, omandas ta kiiresti väga hea eesti keele ning sulandus särava loomeisikuna eesti kultuuriellu. Kuni 1995. aastani töötas ta Tallinna konservatooriumis kontsertmeistrina Aleksander Arderi, Viktor Gurjevi, Tiit Kuusiku, Teo Maiste, Hendrik Krummi ja Anu Kaalu lauluklassis, olles ühtlasi alates 1980. aastast kammerlaulu õppejõud. Hendrik Krummi ja Anu Kaaluga sidus teda pikaajalisim koostöö, mis algas lauluklassist, viis paljude Euroopa riikide kontserdilavadele ning rohkete raadiosalvestusteni. Mitmel puhul on ta pälvinud parima kontsertmeistri tiitli, sealhulgas näiteks diplomi Moskvas Mihhail Glinka nimelisel konkursil (1968) ja Tallinnas vabariiklikul lauljate konkursil (1972).

Kes ta on olnud õpilaste ja kolleegide jaoks?

Anu Kaal: ?Frieda töö üks põhimõtteid on see, et ta ei vaata vokaali ja muusikat lahus, see on tervik. Minu jaoks on tema isikus koos nii juhendaja kui ka partner, sest mitte kunagi ei öelnud ta: ?Ma saadan sind!? Me töötasime partneritena ühise eesmärgi nimel, tulemused sündisid musitseerimisrõõmust. Kui sul läks midagi kehvasti, siis leidis ta alati, mida esile tuua, ja vastupidi: kui olid mingi saavutuse üle nina püsti tõstnud, siis oskas ta väga täpselt näpuga näidata, mis vajaka jäi. See aitab inimest tema arengus alati.?

Mati Palm: ?Ma ei olnud otseselt tema õpilane, kuid rääkides kolleegidega, hindan kõrgelt just seda partnerluse osadust, mis talle loomuomane on. Üldteada oli see, et ta käis kuulamas oma õpilaste etendusi ning leidis alati, mida järgmisel päeval proovis siluda ja kuidas noort inimest tema arengus toetada. Tal oli imeline oskus kiiresti ära tabada, kuhu kellegi tiivad kannavad, ning siis andis ta endast kõik, et omalt poolt kaasa aidata.?

Tiit Tralla: ?Arder oli tema jaoks tõeline guru, sellist arusaamist õppejõudude vahel ei juhtu tihti. Kui Hendrik täiendas end Milano La Scala laulukoolis Gennaro Barra juures ja tagasi tuli, siis mitte kohe ja kõik ei mõistnud Barra metoodikat. Ka Frieda vajas aega, kuid peagi toetas teda täielikult. See on pedagoogi üks väga hinnatud omadus, kui ta oskab ka õpilase käest õppida. Frieda kriitika oli alati professionaalne, stiilist lähtuv, tal olid need asjad selged. See ongi põhjus, miks ma temast väga lugu pean.?

Täna tähistab Frieda Bernstein oma 80. sünnipäeva. Tema paljud õpilased, kolleegid ja kunsti austajad lähetavad seetõttu San Josesse südamlikke õnnesoove. Kohtuda saab ka muusikas!

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming