Curaçao muusika on üks latino-muusika peavoolu dialekte

Joosep Sang

IZALINE CALISTER ja tema ansambel Mustpeade majas 11. II. Kontserdiagentuur TJ Events on järjest toonud Eestisse mulle väga meeltmööda artiste: mullu jõudsid siia cabo verde ?paljasjalgne diiva? Cesaria Evora, kuuba juurtemuusik Eliades Ochoa ja portugali fado-muusika komeet Mariza. Eelmisel nädalal lisandus sellesse lühikesse, kuid soliidsesse nimekirja lauljatar Izaline Calister Curaçao saarelt.

Kuigi minus tekitab pisukest võõrastust agentuuri prioriteet kosida Eesti ?edukate ja ilusate? publikusegmenti, väärib kiitust TJ Eventsi soov leida erinevatest eksootilistest kultuuridest ehedaid elamusi pakkuvaid esinejaid. Läinud reedel (11. II) Mustpeade majas üritusel ?Cruzan Carribean Night? esinenud Izaline Calister on sarnaselt Marizale või Cesaria Evorale veendunud oma väikese kodumaa pärimusmuusika elujõus ning vajaduses seda traditsiooni edasi kanda.

Kariibi meres Aruba ja Venezuela naabruses asuv Curaçao on oma väiksusele vaatamata kireva etnilise koostise ja ajalooga saar ? siin on eri aegadel oma kogukonna rajanud nii sefardi juudid, araablased, hiinlased kui ka indialased. Enim on saarele jälgi jätnud siiski kunagised kolonisaatorid hollandlased ja nii pole ime, et nii Izaline kui ka tema kaasmaalastest ansamblipartnerid elavad ja tegutsevad just Hollandis, mis pakub koos Prantsusmaaga küllap Euroopa soodsaimat loomekeskkonda kaugetest kultuuridest pärit muusikutele.

Mustpeade majas kuuldu oli tõeline pankariibi muusika, kuhu on ilmsed jäljed jätnud üldtuntud, laiema toetuspinnaga latino-stiilid, kuid kus oli siiski palju ka värskelt kõlavat ?midagi muud?. Seda, et tema muusika juured on sügaval kodusaare pinnas, rõhutas ka Calister ise, demonstreerides, millised mutatsioonid on Curaçaol üle elanud Euroopa päritolu valss või Aafrika juurtega ?jumalavallatu? tambú. Hollandi jazzi ja etnomuusika katlas hakkab aga muusikutele tahes-tahtmata külge muidki mõjutusi ja nii oli tervikpilt kaunis kirju. Siiski jäi kuuldu kaugele latino-muusika trafaretist ega teinud kuulajatele allahindlust ?kohati oli naljakaski vaadata, kuidas publik üritas keerulistes taktimõõtudes või nihestatud valsirütmis muusikaga kaasa liikuda.

Izaline Calisteri ansambel koosneb silmapaistvatest muusikutest, kes on omale nime teinud ka väljaspool seda kooslust. Reedesel kontserdil paitasid oma soolomänguga eriti kõrva perkussionist Martin Verdonk, kitarrist Ulrich de Jesus ja pianist Randal Corsen. Tõsi, Corseni lennukatest liinidest oli juba raskem aru saada (nagu ka bassi sound?ist), ilmselt pole Mustpeade maja oma ajalooliselt avara akustikaga võimendatud muusikale siiski sobiv koht. Kindel on see, et kogu tähelepanuga muusikalisi nüansse aimata püüdes jäi palju väärtuslikku siiski tabamata. Izaline Calisteri ja tema taustalaulja vokaali ning löökpille oli õnneks hoopis lihtsam jälgida, viimaste seas andis paljudele lugudele huvitava värvingu metallist güiro?t meenutav pill.

Mida rohkem me kaugete ja vähe tuntud muusikakultuuridega tutvust teeme, seda paremini näeme, et avastada on veel palju. Curaçao muusika on üks latino-muusika peavoolu dialekte (seda ka sõna otseses mõttes, sest kõik laulud kõlasid papiamento?s, mis on üks kreooli keeltest), see heliseb ka pärast Izaline Calisteri kontserdi lõppu ülimalt eksootiliselt. Samaväärset eksootikat suudaks pakkuda ehk mõne setu koori turnee Kariibi mere saartele. Lisaks ehmatusele võimaldaks see sealsele publikule küllap ka elamuse.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming