Eesti nooruslik energia Berliinis

Anneli Remme

EMA SÜMFOONIAORKESTER PAUL MÄE dirigeerimisel Berliini Kontzerthausis 8. VIII.  

Eesti Muusikaakadeemia sümfooniaorkester ja dirigent Paul Mägi esinesid 8. augustil festivali ?young.euro.classic? raames Berliini stiilses kuldses Kontzerthausis. Peaaegu täissaalile (ja see saal pole just väike) mängitud kavas kõlasid Ülo Kriguli teose ?Jenzeits? esiettekanne, Arvo Pärdi III sümfoonia ja Eduard Tubina V sümfoonia. Festivali taseme kohta võiks palju öelda ainuüksi fakt, et kaks päeva varem juhatas samas saalis itaalia noorteorkestrit Krzysztof Penderecki.

Usun, et sellest esinemiskogemusest ning innustunud ja emotsionaalsest publiku reaktsioonist saadud positiivne energia mõjub orkestri liikmetele nagu suur karp eriti kvaliteetseid vitamiine, millest jõudu saades oma asja edasi ajada. See, mis orkestri mängu ja dirigendi valitud tõlgendusviisi kuulates kriitilise meele üles äratas, jäi lõppkokkuvõttes esinemise ilmekuse ja atraktiivsuse varju. Akadeemia orkestrisse oli kaasatud pisut abijõude ? lavalt vaatasid vastu mõned ERSOst tuttavad näod ?, sest väikese riigi muusikakõrgkoolis ei saa vist kunagi olla korraga nii palju pilliõppijaid, kui nõuavad sümfoonikute partituurid.

Tundugu järgnev mõtteavaldus ükskõik kui pateetiline, aga peale muusikaelamuse pakkumise tekitas see kontsert märkimisväärses koguses trikoloorseid tundeid. Nii väikese rahvaarvuga maa, aga ikkagi suudab saata Euroopa metropoli esinema valdavalt väga noortest inimestest koosneva orkestri, kes on sisemiselt piisavalt tugev, et nii palju kuulnud saalis temperatuur kõrgele kütta ja keda tõstetakse kohapeal esile kui üht parimat esinejat festivalil osalenud maailma noorteorkestrite seas.

Ülo Kriguli (1978) teose ?Jenzeits? saksakeelse sõnamängulise pealkirja võiks tinglikult eesti keelde tõlkida kui ?Sealpool aega?. Loos on tunda eesti uusima muusika mõttemustreid, aga kindlalt ka isikupära. Ma arvan, et kui teoses on vähemalt kaks lõiku, mille järgi loo ainult ühe kuulamise järel ära tunneb, siis võib öelda, et selles muusikas on midagi. ?Jenzeits?ist? jäid kõige paremini meelde ilus peenelt mõeldud ?kristalli kirjeldamise koht? ning ?tume sammumine veidi karedal pinnal?, milles olulised värvitekitajad on löökpillid. Loodetavasti saab vähemalt teose autor aru, milliseid hetki tema mõttetööst ma nende piltlike väljenditega kirjeldada püüan.

Kriguli teose esitust kummitas ?normaalne esiettekande probleem?: ei ole olnud piisavalt aega, et vormida uuest muusikast terviklikuna mõjuv ja kõiki peenikesi kõlavärvileide esiletoov kunstiteos. Aga sõnum heliloojalt sai saadetud maailmaruumi leidmaks uusi kuulajaid.

Kõige rohkem küsitavusi valitud tõlgendusviisi ja tunnetuse osas tekitas Pärdi III sümfoonia kuulamine. Pärdi ettekandes oli liiga vähe teose kõiki osi ühendava pideva joone tunnet ja pingestatust. Selline mulje jäi eelkõige sellepärast, et pausikohad ei olnud pärdilikult mõtestatud, heli ja vaikuse vahel ei tekkinud mõttejoone püsimiseks vajalikku pinget ja suhet.

Millest esituses eespool puudu jäi, selle kompenseeris elamus Tubina esitusest. Tubina V kõlas võimsalt. Selles oli kuulda mängimise mõnu ja rõõmu, muusikast arusaamist ja üksteise kuulamise oskust.

Juba proovi jälgides istus mu pähe mõte, et nii noortel inimestel, kellest orkester valdavalt koosneb, ei saa enamasti veel olla sellist valukogemust, mida sisaldab Tubina looming. Võib-olla ei olnud sel põhjusel akadeemia orkestri ettekandes nii palju suure valu ja hinge kriisi väljendamist, nagu on ERSO Tubina-esitustes ? noorte mängituna kõlas Tubin veidi erapooletumalt. Aga ühest hetkest hakkas EMA orkestri kõlapilt ja suhe Tubinasse tunduma üha sümpaatsem. Esiplaanile tõusis kõik see, mille poolest on Tubina muusika universaalne, ka autori tausta mitte teadvale kuulajale mõistetav ja mõtterikas.

Kui EMA sümfooniaorkestri ülesastumist Berliinis vaid kahe sõnaga iseloomustada, siis need oleksid: tubli ja atraktiivne.

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming