Eesti Vabariik 90: Eesti muusikud maailmalavadel

Priit Kuusk

Täna Dublinis algav RTÉ Living Music Festival on pühendatud Arvo Pärdile. Kuuel kontserdil (kuni 17. II) esitatakse kokku 23 tema teost, lisaks kompositsiooniseminar Pärdi osalusel, avatud on näitus Tallinnast „Tuntud ja tundmatu Arvo Pärt”. Kontserdid toimuvad RTÉ (Iiri Rahvusraadio-TV) rahvus-kontserdisaalis, Iiri rahvusgaleriis, Christ Church’i katedraalis ja Samuel Becketti teatris, esitajaiks RTÉ Rahvussümfooniaorkester SO ja Filharmoonia koor (täna avakontserdil Tõnu Kaljuste juhatusel), RTÉ kontsertorkester, koor Polyphony (dirigent Stephen Layton), The Hilliard Ensemble ja rahvuslik kammerkoor, RTÉ Vanbrugh Quartet ja Crash Ensemble, pianist Joanna MacGregor.

Täna on ettekandel ka „Berliner Messe” ja „Credo”, hiljem „Passio”, „Stabat Mater”, „Tabula rasa”, „Cantus” ning rida lühivorme. Kõik kontserdid lähevad raadioülekandele ning salvestatakse EBU-le. „Cantus’t” mängis 6.-7. II Inglismaal Warwickis ka Euroopa Liidu kammerorkester (dirigent Eva Stegeman).

Eesti Filharmoonia Kammerkoor, dirigendiks Daniel Reuss, esineb homme ja ülehomme EV juubeli puhul Islandil Salurinni kontserdimajas, kavas Cyrillus Kreegi „Neli psalmi” ja „Õnnis on inimene”, osi Pärdi „7 magnificat-antifoonist” ja Magnificat, Mart Saare „Seitse sammeldanud sängi” ja „Noore veljo, veeritäge” ning esiettekandes seks puhuks spetsiaalselt kirjutatud Tõnu Kõrvitsa „Kolm islandi laulu”. Kolmas kord kõlab kava Skalholti katedraalis. 28. II on Reikjavíkis Islandi SO ees ka Arvo Volmer, kavas Bruckneri II sümfoonia ja Liszti II klaverikontsert (solist Ewa Kupiec).

 

•••

Paavo Järvi juhatatud Cincinnati SO jaanuarikavas (25.-26. I) kõlasid ka Arvo Pärdi „Concerto Piccolo über B-A-C-H” ja Eino Tambergi Trompetikontsert op. 42, solistiks Håkan Hardenberger Rootsist, lisaks Bruckneri IX sümfoonia. 29. jaanuarist (kuni 3. II) oli tal kuus kontserti Londonis ja mujal Inglismaal orkestriga Philharmonia: Croydon, Cantebury, Londoni Royal Festival Hall, Cheltenham, Bedford, Leicester.

Neeme Järvi juhatas Haag Residentie Orkesti külalisreisi Šveitsi: Genf, Zürich, St. Gallen, Basel, Bern (24.–28. I), kavas R. Straussi „Alpi sümfoonia”, Wagneri „Lendava Hollandlase” avamäng ja monoloog. 30. I dirigeeris ta Genfi Victoria Hallis Dinu Lipatti mälestuskontserti Šveitsi-Romaani SO ees, kus solistideks pianistid Martha Argerich, Nelson Goerner ja François-Xavier Poizat ning tšellist Sol Gabetta. 6.–7. II kõlas Pleyeli saalis (pühendusena Eesti riigi aastapäevale) Orchestre de Paris’ poolt esmakordselt Pariisis Eduard Tubina V sümfoonia, samas Sibeliuse Viiulikontsert ja Nielseni süit „Aladdin”.

Eri Klas juhatas Novaja Opera 4. festivalil „Kolmekuninganädal” esmakordselt Moskvas 20. I Henk de Vliegeri sümfoonilist fantaasiat Wagneri „Tristanist ja Isoldest” ning Fauré Reekviemi. 22. I oli laval Birgitta festivalilt tuntud Piazzolla „Maria de Buenos Aires”, kus nimiosas laulis Angelika Klas-Fagerlund, muusikalise juhina ning klaveril Mihhail Gerts.

Olari Elts viis Orchestre de Bretagne’i Nantes’i kuulsale festivalile „La Folle Journée” (pühendatud Schubertile), Cité des Congrès’s olid 2. II kahes kavas Schuberti avamängud „Die Zwillingsbrüder” ja „Itaalia stiilis” ning III ja V sümfoonia, samuti Schuberti-Liszti „Wanderer-Fantasie” ja Rossini Variatsioonid klarnetile orkestriga; orkestriga kodulinnas Rennes’is 4. ja 5. II (Berio solistiks Klara Csordas) ning 1. III Norra Raadio SO ees Oslo ülikooli aulas Schuberti „Itaalia stiilis”, Berio „Folk Songs” ja Schuberti-Berio „Rendering”.

Paul Mägi dirigeeris 2. II Vilniuses Leedu Kammerorkestrit, kavas olid Jaan Räätsa Kontsert kammerorkestrile, Mozarti aariad Asta Krikščiūnaitėga ning Beethoveni II sümfoonia.

Kristjan Järvi juhatas 2.–4. II oma Tonkünstler Orchesterit Viini Musikvereinis ja St. Pölteni Festivalimajas. Kava avas Pärdi III sümfoonia, veel kõlasid Sibeliuse Viiulikontsert ja II sümfoonia.

Jaanuari kolme õhtu järel Rascheri Saksofonikvarteti kaastegevusel juhatas Mihkel Kütson Schleswig-Holsteini Landestheateri orkestrit 5.–8. II Schleswigis, Flensburgis ja Rendsburgis: Takemitsu „Tree Line”, John Williamsi fagotikontsert „The Five Sacred Trees” ja Mendelssohni III sümfoonia. Märtsi algul tuleb orkestri solistiks Beethoveni IV klaverikontserdiga Kalle Randalu.

Anu Tali juhatas Mannheimi rahvusteatris 19. ja 31. jaanuaril ning 9. veebruaril taas kontsertkorras Donizetti ooperit „Anna Bolena”. 29. II on ta Lyoni Rahvusorkestri ees, Maurice Raveli auditooriumis kavas Prokofjev, Šostakovitš, Sviridov; 8. III sünnib debüüt Türgis Bilkenti SOga, kava avab Tõnu Kõrvitsa „Tuulde lauldud”, lisaks Liszti I klaverikontsert ja Dvořáki IX sümfoonia.

Erki Pehk dirigeeris 3. II Ukraina rahvusliku kammerorkestri Kievska Kamerata Eesti muusika kava Kiievi oreli- ja kammersaalis, solistiks Monika Mattiesen flöödil.

Mikk Murdvee dirigendidebüüt Londonis toimus eile orkestriga Southbank Sinfonia St. John’s Waterloo kirikus, kavas Tšaikovski „Rokokoo-variatsioonid”, Hindemithi „Trauenmusik” ja Haydni Sümfoonia nr 104.

 

•••

Esimese Eesti lauljana esines Londoni Kuningliku Ooperi laval (debüüt 14. I, partneriteks Anna Netrebko, Jonas Kaufmann ja Dmitri Hvorostovski) metsosopran Monika-Evelin Liiv (28) Flora osas Verdi „La traviata’s”. Ta tegi kaasa kõik seekordsed 13 etendust eilseni, dirigendiks Maurizio Benini.

Bariton Lauri Vasaral on ees debüüt Barcelona Gran Teatre del Liceus Robert Carseni lavastatud Wagneri „Tannhäuseris”, äsja oli ta Saint-Saënsi „Jõuluoratooriumi” solist Brüsseli Kuninglikus Teatris La Monnaie.

Annely Peebo teeb kaasa Viini Volksoperis Heubergeri „Ooperiballis” ning Cherubinona neljal õhtul 22. veebruarini Mozarti „Figaro pulmas” Leopold Hageri dirigeerimisel.

Milanos elav metsosopran Külli Tomingas esines Mozarti Missa c-moll solistina Magenta San Martino kirikus (dirigent Andrea Raffanini).

Martin Kuuskmann esines ainsa solistina väljastpoolt New Yorgi Filharmooniaorkestrit orkestri Luciano Berio päeval (2. II) Lincoln Centeri Rose Theateris, mängides Berio „Sequenza nr 12” soolofagotile (esitati kokku Berio 14 sequenza’t). Ta sai hea arvustuse ka New York Timesis. 12. veebruarist tänaseni on tal viis kontserti koos basstrombonist David Tayloriga mainekas sarjas „Music in the Morning” Vancouveri muusikaakadeemia saalis, kavas Scott Joplin, Frescobaldi, Bach, Schubert ja Chopin.

Kristjan Randalu osales jaanuari algul Itaalias kuue kontserdiga Matteo Sabattini jazziprojektis, 24.–30. I oma kvartetiga viiel õhtul Saksamaal (Freiburg, Rheinberg, Leipzig) Siiri Sisaski kavas „Siiri Sisask & jälg”, seejärel „Grupa Janke Randalu” õhtud, 10. ja 27. II aga kontserdid New Yorgis (Stella Maris ja Brooklyn Lyceum) Jocelyn Medina trios ja Adam Niewoodi ansamblis.

Tõnu Kõrvitsal on 28. II uue teose esiettekanne Amsterdami Orgelparkis: Amstel Quartet ja organist Pieter van Dijk esitavad nende tellitud „Sketches Of Thule” saksofonikvartetile ja orelile. Ansambel mängib uusteost veel ka kevadel. Samas saalis Amsterdamis esinevad juba 19. II Andres Uibo ja Viinis õppiv viiuldaja Mari-Liis Uibo; taas me juubeliaasta kava „Hüpnotiseeriv Eesti” („Hypnotiserend Estland”) Eesti muusikast: E.-S. Tüüri „Spectrum”, A. Uibo „Bach im Spiegel” ja „Then I Saw…”, Artur Kapi „Aaria”, Pärdi „Trivium” ja „Spiegel im Spiegel”, Ester Mägi „Dialoog” ning „Kadents ja teema”, Rudolf Tobiase koraalieelmäng „Nun ruhen alle Wälder” ja Fuuga d-moll.

Stockholmi Jakobi kirikus sisustab juubeliaktuse kontserdi viiuli-klaveriduo Kirsti ja Klarika Kuusk, esitusel Arvo Pärdi „Fratres” ja Eduard Tubina „Capriccio nr 2”. New Yorgi Eesti Majas esinevad aastapäeva-aktusel sopran Kersti Ala-Murr ja akordionist Jaak Lutsoja, New Yorgi eesti mees- ja naiskoor ning eesti kooli koor; mõlemad solistid astuvad üles 29. II ka Toronto Eesti Majas.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming