Kontsert vana sõbra mälestuseks

Riina Kalmet

27. märtsil toimus Kaarli kirikus mitmekülgse kava ning maalilise kõlamaastikuga kontsert mõned kuud tagasi meie seast lahkunud kirjamehe Andres Ehini (1940–2011) mälestuseks. Oma pika ja teguderohke elu jooksul jõudis Ehin kirjutada luulet, romaane, näidendeid ja teha hulgaliselt tõlketööd. Just oma intellektuaalsete sürrealistlike luuleridade poolest on ta silma jäänud nii mõnelegi heliloojale, kes loovad meeleldi muusikat tema sõnadele. Kontserdi sissejuhatuseks luges Andrese abikaasa Ly Seppel Andres Ehini luuletuse „Ars poetica”, mis on pühendatud Arvo Pärdile. Seejärel esitas Piret Aidulo oreliteose „In memoriam Andres Ehin” Enn Vetemaalt, kes on tuntud küll rohkem kirjaniku ja tõlkijana, kuid on ka diplomeeritud helilooja. Vetemaa on Ehini vana sõber, kes suvitab Rapla lähedal Raikkülas. Ka Ehin elas üle poole oma elust Raplas. Järgnes Kanada helilooja Ted Dawsoni Kolm poeemi Andes Ehin tekstidele, esitajateks Kristiina Under (sopran) ja Piret Aidulo. Publiku hulgas viibinud autor on laulud pühendanud kontserdi korraldanud Sirje Vihma-Normetile. Teos kõlas väga maagiliselt ja ruumikalt, andes suurepäraselt edasi nii Ehini luule kaemuslikkust kui ka naljatlevaid meeleolusid. Dawson tutvus poeediga kuus aastat tagasi Rapla kirikumuusika festivalil. Sellest kohtumisest arenes idee kirjutada vokaaltsükkel tema eestikeelsetele luuletekstidele. Kaks osa kanti ette juba järgmisel aastal Pärnu orelifestivali raames, tookord oli solistiks Veera Taleš. Mälestuskontserdiks tegi Dawson uue redaktsiooni, sest esimene variant kui lauljale kohutavalt raske oli saanud kriitika osaliseks.

Heino Elleri „Prelüüd tšellole ja klaverile” oli mõnusaks kontrastiks eelnenud monumentaalsusele. Tšellist Theodor Sink ja pianist Farištamo Susi esitasid seda veenva väljenduslikkuse ja voolava tundelisusega. Sink on veel noor, kuid juba väljakujunenud ja küps muusik, Susi aga kõrgelt hinnatud ansamblist, kes tegeleb põhiliselt nüüdismuusika ja improvisatsiooniga. Duo esitas ka Lepo Sumera „Püüda eilset” ning seejärel koos klarnetist Marten Altroviga veel Erkki-Sven Tüüri „Arhitektoonika II ”. Viimased kaks on mõlemad väga nüansirikkad ja kiirelt vahelduvate motiividega, mistõttu oli nende esitamine Kaarli kiriku akustikas keeruline ülesanne. Siiski arvestas ansambel oskuslikult suure ruumi eripäraga, muutes suure kaja teose osaks.

Noore helilooja Sven Sosnitski trio „Ere you were born was beauty’s summer dead” pole inspireeritud küll mitte Ehini, vaid Shakespeare’i luulest. Mõtisklev ja intiimne teos sobis kirikusse valatult, ning andis palju mõtteainet ka publikule. Eriti huvitavalt kõlas kitarristidele tuntud eBow kasutamine klaverikeeltel, mis andis teosele sügavat rahu, kuid ka nukrust. Kiriku renoveerimistööde tõttu oli klaver nihutatud saali keskele, mis lisas teostele müstilist ruumilisust ja kindlasti tavapärasest erinevat kõla. Trios musitseeris viiuldaja Karolina Normak koos Susi ja Singiga.

Kontserdi lõpetuseks kõlasid Pärt Uusbergi „Haikud Andresele”, mis on samuti kirjutatud Ehini mälestuseks ja tema luulele, esitajateks Marten Altrov ja vokaalansambel autori juhatusel. Neist valitud haikudest õhkub kurbust, jumalikkust ning palvelisust, ka muusika rõdult esitatuna mõjus kui meditatsioon. Raplast pärit Uusberg on Ehinite hea perekonnatuttav.

Pole kahtlustki, et Andres Ehin on jätnud sügava jälje eesti kirjandusmaailma, huvi tema luule vastu ulatub ka Eestist väljapoole. Seda toredam, et heliloojadki on tema luule üles leidnud ja ka muusikamaailm saab tänu temale aina rikkamaks!

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht