Kui on idee, tuleb see ära teha

Ene Pilliroog

Niiviisi ütles mulle organist Ene Salumäe, kelle toimetamisel ilmus aastalõpul kirjastuse Talmar & Põhi väljaandel helilooja Roman Toi orelimuusika kogumik. Mänginud paljude aastate jooksul Toi orelimuusikat nii Eestis kui ka välismaal, jõudis ta kindlale veendumusele, et see muusika kõnetab kuulajaid ja väärib seetõttu palju laiemat levikut. Liiatigi küsisid organistid sageli kontserdi järel noote ja kahetsusega tuli vastata, et neid polegi veel trükitud, on vaid käsikirjad. Mõne aasta eest sai Ene Salumäe toimetaja­kogemusi Hugo Lepnurme koraalieelmängude käsikirjadega töötades, see kogumik ilmus 2009. aastal. Seekordne töö olnud siiski kergem, sest paljud peamiselt interpretatsiooni puudutavad küsimused leidsid lahenduse 2011. aastal ilmunud Roman Toi orelimuusika duubel-CD salvestamisel, samuti on Toi käsikirjaline algmaterjal, nagu helilooja ise ütleb, „kompuutrisse pandud” ja seetõttu on noodipilt ühesemalt mõistetav. Toi orelimuusika kogumikus on 29 oreliteost ajavahemikust 1975–2005, seega suur osa ta loomingust, kuigi mitte kõik. Salumäe sõnul võib orelikogumikku ja duubel-CDd võtta kui pedagoogilis-metoodilist materjali organistidele. Autor on oma nootides jätnud küllaltki palju ruumi interpreteerimiseks ja orelivõimaluste arvestamiseks. Helilooja on öelnud, et kõik ta palad on sündinud jumalateenistustel improvisatsioonidena ja et palade rapsoodiline, mõtisklev karakter ilmneb paremini, kui ei olda kinni väga range rütmi küljes. Nii helilooja kui ka toimetaja loodavad, et need kaks, see on orelikogumik ja duubel-CD, kulgevad organistide ja orelimuusika sõprade ringis käsikäes ja täiendavad teineteist.

Kogumikus on mitmeid koraaliteemalisi teoseid nagu koraalivariatsioonid („„Mu järel!” hüüab Jeesus Krist”, „Nüüd ristirahvas, laula sa”) ja -fantaasiad („Oh võtkem Jumalat”), mis oma ulatusliku arendusega järgivad klassikalisi koraalivariatsioone, lastes koraalimeloodial kulgeda cantus firmus’ena, varieerides tausta harmooniliste või polüfooniliste vahenditega. Suurema arendusega on ka Pühal Maal käimisest inspireeritud „Palve Ketsemani aias” ja Suure Reede sümboliks kujunenud koraali „Oh Jeesus, Sinu valu” motiividel mediteeriv „Monoloog Suurel Reedel”, aga ka ühel vabariigi aastapäeval eesti rahvaviisidele toetuvalt mälestus­radadel kõndiv „Meelespea”. Ene Salumäe tunnustab kogumiku ilmumisel suurepärase noodigraafiku Mari Amori panust: oma ala hea asjatundjana on ta loominguliselt mõtlev ja heliloojana teise helilooja mõttekäiku mõistev muusik.

Roman Toi orelimuusika noodikogumikku esitletakse 15. jaanuaril Tallinna Kaarli kirikus. Tema oreliteoseid mängivad Piret Aidulo ja Ene Salumäe, valitud lehekülgi Roman Toi mälestusteraamatust ja kirjavahetusest loeb Arho Tuhkru, kes on aastate eest Torontos vaimulikuna teenides teinud autoriga koostööd ja kelle foto maestrost on nii CD-l kui ka nüüdsel noodikogumikul.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht