Kuidas kuusekesest sai vClick

Nüüdismuusika esitajate vajadustest lähtudes välja töötatud vClick on väga hea abiline olukordades, kus muidu oleks vaja dirigenti või kõrvas click-track’i.

MARIA MÖLDER

Ansamblite U: ja Resonabilis flöödimängija Tarmo Johannes on loonud wifi-võrgus töötava metronoomisüsteemi ansamblitele.

Kuidas jõudsid vClicki loomise ja arendamiseni?

Tarmo Johannes: Selle taga on õigupoolest Taavi Kerikmäe idee. Aastaid tagasi mõtlesime ansamblis U:, et küll oleks hea, kui mängijate ees vilguks kindlas tempos eri värvi leedlambid, mis toimiksid nagu ühtne ansamblimetronoom. Programmeerimine oli mul juba siis aastaid hobi olnud. Ühes teises projektis oli mul tol ajal tegemist teaduslikeks mõõtmisteks mõeldud seadmega, mida sai arvutiga juhtida: sellega sai kõige muu kõrval küllalt suurt hulka leedlampe süüdata ja kustutada. Jootsin igale U: mängijale kokku väikese karbikese, kus oli kolm leedi – punane, roheline ja sinine –, mis vilkusid partituurile vastavalt: takti esimene löök oli punane, teised löögid rohelised, alajaotused sinised. Kui ma prototüübi esimest korda proovi tõin ja vilkuma panin, nägi see päris koomiline välja: see meenutas jõulukaunistusi ning me nimetasime aastaid seda süsteemi hellitavalt kuusekeseks. Esimest korda kasutasime leedmetronoomi süsteemi 2011. aasta lõpus Kristjan Kõrveri teose „Crisis“ ettekandel. Hiljem mängisime „kuusekese“ abil ka Tristan Murail’ „Kolmeteist päikeseloojangu värvi“, Arash Yazdani teost „Dimension II. Destruction“ jm. Praeguseks on leedid ja juhtmete vedamine asendunud nutitelefonirakendustega, kus telefoniekraanil plingivad virtuaalsed leedid ja sidet peetakse üle wifi: keskprogramm ehk vClick server saadab kõikidele mängijatele partituuri järgi info taktide, löökide ja tempo kohta ning mängijarakendused kuvavad ekraanil vastavaid takti- või lööginumbreid. Ühtlasi saab süsteemiga kindlal hetkel saata tekstilisi abiteateid, näiteks „NB!“ või „Osa 2“. Iga teose partituuri peab ette valmistama sobivas vormingus failiks, kus on määratletud kõik taktimõõdud, tempomuutused, fermaadid ja teated. Igale muusikule saab saata eri signaale, et aidata näiteks polürütme mängida, samuti saavad muusikud oma mängu koordineerida, kui neil on tegemist eri taktimõõtude või isegi erinevate tempodega.

Süsteemi alusena olen kasutanud vabavaralist helisünteesiprogrammi Csound, mis peab valvet parajasti mängitavate taktide üle ning saadab muusikutele vastavaid teateid. Süsteem kasvas n-ö põlve otsas: iga uue teosega lisandus uusi vajadusi, tihti oli vaja midagi muuta ning oli välistatud, et seda kasutaks või juhiks keegi peale minu ja et see jookseks kellegi teise arvutist. Mingil hetkel otsustasin kirjutada võimalikult universaalse ja kasutajasõbraliku lahenduse, mida võiksid kasutada ka teised inimesed. Nii sündis aastate jooksul praegune süsteem, millele panin nimeks vClick – visual click-track system.

Kellele ja milleks vClick on mõeldud?

Süsteem on välja töötatud nüüdismuusika esitajate vajadustest lähtudes, kuid see võib olla kasulik väga erinevates olukordades, miks mitte näiteks bändi­salvestusel kõrvaklappidesse tuleva kliki asemel, kas või teatris teksti meeldetuletajana, kuigi selleks on kindlasti sobivamaid vahendeid. See sobib kõikjale, kus on vaja midagi koordineerida etteantud ajajoone järgi. Silmas peab küll pidama, et süsteem ei pruugi olla alati väga täpne, kuna sidet peetakse üle wifi, milles võib esineda häireid. Kui muusikud kasutavad nutitelefone, siis need mõtlevad vahel ka muid mõtteid – näiteks, kas on ehk uut e-kirja? – ja seetõttu võib kohati esineda löökide „lonkamist“. Enamasti on see mõistlikkuse piires ja vastuvõetav, aga kui tähtis on suur täpsus, siis tuleks kasutada juhtmetega võrguühendust ning nutitelefonide asemel sülearvuteid – siis on sünkroonsus väga hea.

vClick on tasuta, avatud lähtekoodiga, platvormidevaheline ning seda saab kasutada ka teiste süsteemide osana.

Tarmo Johannes

Kui palju tehnilisi teadmisi vClicki kasutamine nõuab?

Kasutamise juures on kolm eri raskusastmega komponenti: tarkvara installeerimine ja programmide käivitamine, ühtse võrgu loomine ja seadmete ühendamine ning partituuride transkribeerimine. Esimene neist on väga lihtne ega tohiks kellelegi probleeme tekitada: rakendused saab alla laadida Google Playst, Apple Store’ist või vClicki veebilehe kaudu. Apple Store’is on see praegu küll inaktiveeritud, kuna litsentsi uuendamine ootab kasutajate toetust. Ühtse võrgu loomiseks piisab tavalisest wifi-ruuterist ja seadmete ühendamine ei tohiks olla keeruline, kuid siin on juba mitu aspekti, mida silmas pidada ja mis vajavad veidi arusaamist ja katsetamist. Õppida partituure süsteemile ümber kirjutama on kõige keerulisem ja aeganõudvam, aga kui sellega ise tegelema ei pea, siis ei tohiks minu meelest esimese kahe sammu juures küll midagi ületamatut olla. Loodan, et olen esimesi samme piisavalt hästi vClicki veebilehel selgitanud.

Mis on ansambli töös nüüd tänu vClickile lihtsam?

Süsteem on osutunud väga heaks abiliseks olukordades, kus muidu oleks vaja dirigenti või kõrvas click-track’i – see on eelsalvestatud helirida, mis tiksub kõrvaklapis vastavalt taktimõõtudele ja tempole. Seda on vaja siis, kui teoses ei ole kuuldavat pulssi, mille järgi orienteeruda, ja keegi ansambliliikmetest tempot näidata ei saa, kui rütmiline plaan on ülikeeruline või kui mängu on vaja sünkroniseerida salvestatud materjaliga. Kui muusika on pigem rütmiline ja mängida tuleb eriti täpselt koos, siis selline visuaalne signaal pigem segab: inimesed reageerivad nähtavale erinevalt ja kui hakata akorde kõrva või näitamise järgi kokku panema, siis on see kliki suhtes alati liiga hilja. Samuti on süsteemist palju abi, kui mängijad peavad paiknema üksteisest kaugel või ei kuule üksteist hästi. Teoreetiliselt saaks seda süsteemi kasutada üle interneti koosmänguks kas või eri mandritel, kuid siis tekivad paratamatult viivitused.

Millised ansamblid on programmi katsetanud?

Peale ansambli U: on seda katsetanud ja uurinud veel vaid mõningad heliloojad ja ansamblid – programmi esimene avalik versioon ilmus ka just alles juunikuus. Varasemas arengujärgus proovis vClicki ansambel Una Corda, kuid iPadi versioonis esines probleeme ning kontserdipaigas ei õnnestunud neil piisavalt usaldusväärset võrku tekitada. See oli programmi edasiarendamiseks väga vajalik kogemus. Samuti kasutas programmi saksa helilooja Karola Obermüller oma saksofonikvartetis, kus muusikud pidid mängima pimeda saali eri nurkades. Saksa helilooja Clemens von Reusner on esimesena täiesti iseseisvalt loonud oma uuele teosele, mille koosseisus on instrumendid ja elektroonika, vClicki partituuri ning teose esiettekanne on planeeritud oktoobriks. Huvi on tundnud veel Soome ansambel Avanti, Eight Blackbirds USAst ja veel teisigi, aga ettekannetel seda minu teada veel kasutatud ei ole.

Kas vClickil oli mingi alustehnoloogia juba olemas või oled selle nullist ehitanud?

See on kirjutatud aastate jooksul praktiliselt nullist, olen teinud ka palju muudatusi ja kohati teatud lahendusi täielikult ümber kirjutanud. N-ö muusikateadliku mootorina, mis loeb aega ja taktimõõte, olen kasutanud Csoundi, kogu süsteem ise on aga täiesti omaloodud. vClick on kirjutatud Qt raamistikul, mis on võrratu platvormidevaheline programmeerimiskeskkond: samast lähtekoodist saab luua rakendused nii Androidile, iOSile kui ka teistele operatsiooni­süsteemidele. Loomulikult on kogu see protsess olnud tohutu töö, suur õppimine ja hea võimalus viia hobi ja töö kokku. vClick on tasuta, avatud lähtekoodiga ja igaüks võib seda uurida, kasutada, muuta, parandada. vClick on olemas Linuxile, Windowsile, MacOSile, Androidile ja iOsile ning seda saab kasutada ka teiste süsteemide osana. Inimesed võivad näiteks kirjutada mõne teise keskkonna abil, nagu levinud helisünteesitarkvara Max MSP, oma rakenduse, mis saadab vClicki mängijarakendustele signaale – ja on veel teisigi võimalusi. Nn copyleft-mõtlemine, kus loomingu tulemus ei ole müügiprodukt, vaid mõeldud ühiselt kasutamiseks, on mulle hästi oluline: mingil moel tuleb sellesse pandud hool ja vaev alati tagasi.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming