Mess kui artistide ja muusikaettevõtjate oluline kohtumispaik

Juko-Mart Kõlar

Seitsmes ülemaailmne muusikamess ja konverents „Musexpo” 1. – 4. V Los Angeleses.        „Musexpo’t” peetakse maailma üheks edukamaks ja paremini organiseeritud muusikamessiks nii formaadi, osalejate eksklusiivsuse kui ka üles astuvate artistide edulugude tõttu. Selle eestvedaja Sat Bisla on festivali formaati eksportinud ka Austraaliasse ja Suurbritanniasse „Musexpo” korralduslik pool annab silmad ette kõigile senistele messidele, kus ma viimaste aastate jooksul osalenud olen (kümmekond messi kolmel kontinendil): igale delegaadile lähenetakse personaalselt, suhtlemine on vahetu ja osalejate vahel pole  staatusest tulenevaid barjääre. Nii võib vabalt vestelda Lady Gaga mänedžeri, Coca Cola ülemaailmse meelelahutusjuhi, EA Gamesi tegevjuhi või Gracenote’i asutajaga. Viimati nimetatu teeneks on iTunesi ja iPodi kontseptsiooni väljatöötamine, mida võib pidada kogu muusikatööstuse viimase 25 aasta suurimaks revolutsiooniks. Need on ainult mõned suured nimed, aga veel olulisemal kohal on kontaktide loomine rahvusvaheliste potentsiaalsete  koostööpartneritega.  

   

„Musexpo” üheks peamiseks märksõnaks on „eksklusiivsus”, just see meelitab kohale maailma muusikatööstuse tipud ja teeb kogu programmi osalejatele ahvatlevaks. Messi avaüritus toimus LA eksklusiivseima hotelli avatud rõdul ja kõik messipäevad lõppesid sponsorite korraldatud õhtusöökide või kokteiliõhtutega, kus osalejad said vahetus keskkonnas kontakte  sõlmida ja kogemusi vahetada. Välise luksuse taga on tegelikult selge äriline kaalutlus: asjasse pühendatud teavad, et suurem osa tehinguid saab alguse just vabas atmosfääris loodud kontaktidest.   

Teine oluline märksõna on „Musexpol” „kompaktsus”: kõik seminarid ja esitluskontserdid ning vastuvõtud leiavad aset kahes lähestikku hoones. Ükski üritus ei toimu paralleelselt teisega, osalejate tähelepanu on kontsentreeritud konkreetsele seminarile või kontserdile. See on ühtlasi põhjus, miks „Musexpo’l” saavad üles astuda ainult tiheda konkursisõela läbinud ja väga hoolikalt valitud artistid ja sõnavõtjad: kolme õhtu jooksul mahub kavasse umbes 30 artisti ja 12 arutelu. „Musexpo” taustal võib küsida, milline on rahvusvaheliste muusikamesside praegune seis ja tulevik. Palju on räägitud muusikamesside üleüldisest allakäigust (selle näitena tuuakse tavaliselt „Midemi” mess Cannes’is), kuid sellega ei saa lõpuni nõustuda. Isegi kui  messil sõlmitud äritehingute ja koostöölepingute arv kahaneb, on messid oluline kohtumispaik muusikatööstuse võtmeisikutele (kirjastajad, plaadifirmad, kontserdikorraldajad, promootorid) ja artistidele ning nende esindajatele. Mess on hea võimalus rahvusvahelisi kontakte sõlmida ja hinnata oma organisatsiooni tegevust distantsilt, jagada ja kuulata vastastikku kogemusi.       

Teiseks on muusikamess värskete ideede ja  innovaatiliste lahenduste kohtumispaik. Sageli ollakse üllatavalt avameelsed ja jagatakse hea meelega murrangu toonud ideid või edukaid ärimudeleid koos vastava statistikaga, mida on raske mujalt saada (näiteks kirjastuste litsentsitasude määrad, plaadifirmade müügistatistika, Interneti-keskkondade müügimahud jne). Messidel saab hea ülevaate rahvusvahelise muusikatööstuse ja globaalsete trendide olukorrast.   

Muusikamessidel on ka oma varjukülg, sest edu saavutamine – kui edu defineerida konkreetse koostöölepingu või äritehingu sõlmimisena – on aasta-aastalt raskem. Samal ajal kui suuremad plaadifirmad on pidanud ettevõtteid restruktureerima ja personali vähendama, sh A&R (artists & repertoire) spetsialiste, kes olid ostjate poolel hinnatumad messikülastajad, on müüjate konkurents pidevalt kasvanud ja see trend jätkub ka edaspidi. Teiseks tüüpiliseks komistuskiviks on messikülastajate  hajutamine paralleelsete ürituste vahel. Loomulikult on see õigustatud juhul, kui tegemist on konkreetsele sihtgrupile (näiteks jazzmuusika festivali- ja kontserdikorraldajad) mõeldud esitluskontserdi või aruteluga, kuid sageli hakkavad paralleelsed üritused teineteisega konkureerima, nii et osalejad on pandud raske valiku ette.       

Kokkuvõttes on muusikamesside roll rahvusvahelises muusikatööstuses endiselt aktuaalne, kuigi ärilise edu saavutamist varjutab üha tihenev konkurents. Sellest hoolimata  on messid oluline kohtumispaik artistidele ja muusikaettevõtjatele ning hea korraldusega muusikamess võib kujuneda rahvusvaheliselt tunnustatud brändiks, mis toob kokku oma ala tipptegijad üle kogu maailma. Eestis on Tallinn Music Week’i näol korralik rahvusvaheline muusikafestival ja -mess olemas ning siinkohal soovin jõudu Helen Sildnale ja tema meeskonnale väärt traditsiooni jätkamiseks.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming