muusikamaailm

Priit Kuusk

Kevadfestivalid Viinis, Münchenis, Firenzes, Prahas

 

Viini pidunädalad (12. V – 18. VI) avasid Viini raeplatsil Viini Sümfoonikud koos “Eurovision Young Musicians’i” seitsme finalistiga (valitud Mozarti aasta puhul Viini toodud poolfinaalis 18 riigi esindaja hulgast), kavas Mozart ja tema kaasaegsed. Viini Filharmoonikud andsid kaks päevast kava, kus Rudolf Buchbinder mängis kokku kuus Mozarti klaverikontserti. Juba algasid ka Purcelli “Dido ja Aenease” etendused (Les Arts Florissants) ning Theater an der Wienis Mozarti “Võluflööt” noore Daniel Hardingi juhatusel (Mahler Chamber Orchestra ja Schönbergi koor). Ülehomme tuleb välja Mozarti “Zaide” uuslavastus Peter Sellarsilt, Camerata Salzburg mängib Louis Langrée käe all.

Juuni algusse jääb Olga Neuwirthi muusikaga Erwin Riessi näidendi “Don Giovanni-Complex” esietendus, muusikateatris sünnib kokku viis uuslavastust. Verdi Reekviemi tuleb juhatama Fabio Luisi ja Beethoveni IX sümfooniat Georges Prêtre. Festivalijuht Luc Bondy ja muusikadirektor Stéphane Lissner (kes samal postil ka Milano La Scalas) pakuvad välja 32 uut projekti ühtekokku 165 kontserdi või etendusega.

Müncheni uue muusikateatri biennaal (5. – 20. V) on tänavu juba kümnes. Kahe kavaga austati festivali asutajat Hans Werner Henzet, kel peatselt ka juubel. Tellituna neli uusteost, autoriteks Christoph Staude (“Wir”), Aureliano Cattaneo (“La philosophie dans le labyrinthe”), Cornel Franz (“Barcode”) ja José M. Sánchez-Verdú (kammerooper “Gramma”/“Jardines de la escritura”), esietenduste eel tutvustas autoreid festivalijuht Peter Ruzicka. Müncheni Filharmoonikute erikontsert (dirigent Peter Hirsch) esitles Luigi Nono varajast loomingut, sh kõlas “Fučik” (I osa, 1951, Hirschi red) koguni maailmaesiettekandes. Henze kammerloomingu kontserti juhtis Siegfried Mauser, kes koos Ruzickaga oli ka sümpoosioni idee autoreid teemal “Vastupanu esteetika”.

Firenze “Maggio Musicale” (30. IV – 23. VI) tegi kummarduse oma juhile Zubin Mehtale ta juubeliks, avaõhtud toimusid Mahleri IX sümfooniaga Daniele Gatti käe all, ühe kavaga esineb ka New Yorgi FO Lorin Maazeli juhatusel. Mehta juhatas festivaliorkestri kontsertide kõrval Luca Ronconi uuslavastust Verdi “Falstaffist” Teatro Comunales, peaosades Ruggero Raimondi ja Barbara Frittoli; sealsamas ka Reinhild Hoffmanni ballett “Callas” trupilt MaggioDanza. Põnev uuskülaline on Mito Chamber Orchestra Jaapanist Seiji Ozawa juhatusel, lõpugalat Mozarti ja Cherubini muusikaga dirigeerib Firenze Toomväljakul Ivor Bolton.

“Praha kevade” (11. V – 3. VI) algusest on möödas 60 aastat. Nii korrati päev enne traditsioonilist avapäeva 12. V festivali kõige esimest kava 1946. aastast (Foerster, Ostrčil, Dvořák), mängis Tšehhi FO Zdeněk Mácali juhatusel, Smetana “Minu kodumaad” dirigeeris seekord Ondřej Kukal. Avanädalal ka Viini Filharmoonikud (dirigent Leopold Hager), Jiří Kyliáni ja Peter Zuska balletiõhtu “Mozart? Mozart!” ning Magdalena Kožená soolokontsert orkestriga. Suure tähelepanu all on Mozarti looming, eilegi Rudolfinumis Cappella Istropolitanalt ja Bambergi Sümfoonikute koorilt “Thamos, Egiptuse kuningas” ja “Davidde penitente”, homme on “Don Giovanni” uuslavastuse esietendus, kus väga tuntud solistid, Mozartit mängib ka Ivan Moravec. Homme tuleb Vene Rahvusorkester, juhatab Mihhail Pletnjov, täna aga Püha Anna kloostris meie Hortus Musicus (ka Pärdi “Psalom”, “Pari intervallo” ja “An den Wassern”).

Schwetzingeni festival (28. IV – 7. VI) peetakse taas sealses rokokooteatris Edela-Saksa Raadio tiiva all. Avaetenduseks Mozarti kaasaegse Joseph Martin Krausi “Proserpina”, uusteose tellimuse (koostöös Pariisi Rahvusooperi ja Genfi Suure Teatriga) rokokooteatrile sobivana sai Salvatore Sciarrino, ta ooper “Kälte” esietendub ülehomme. Portreesarja nelja kavaga saab endale Peter Eötvös, klaveriõhtutega Marc-André Hamelin ja Piotr Anderszewski, esinejate hulgas ka Concerto Köln ja Huelgas Ensemble, lõppkontserdil kaastegev pianist Hélène Grimaud.

Erilisemad on tänavused pidustused Mozarti isa sünnilinnas Augsburgis – 55. Deutsche Mozartfest (12. – 28. V). Avaetenduseks valiti Salieri “Axur, Hormose kuningas”, festivali peategelaseks Tafelmusik Orchestra Torontost Bruno Weili käe all, esineb ka Leopold-Mozart-Kammerorchester, kavades mitmeid L. Mozarti teoseid.

Düsseldorfi Schumannfest (5. – 20. V) algas Schumanni “Manfredi” harva esitatava täispika versiooniga Düsseldorfi Sümfoonikutelt, nimitegelase kõnerollis Klaus Maria Brandauer. Sooloõhtutega on astunud üles pianistid Radu Lupu ja Antti Siirala, lauljatar Christiane Oelze, Tonhalles laulis ka Chorwerk Ruhr Robin Grittoni juhatusel, ansambel Sequentia tutvustas koos Agnethe Christenseniga Reinimaa vanamuusikat; Schönberg Ensemble tõi koos sopran Barbara Sukowaga eksperimentaalse kava Schumanni ja Schuberti lauludest, viimastena esinevad 2005. aastal sündinud orkester RheinKlang ning Mahler Chamber Orchestra Daniel Hardingi juhatusel.

 

Siemensi preemia

Daniel Barenboimile

 

Baieri Kunstide Akadeemia Ernst von Siemensi Fond määras oma tänavuse preemia dirigendile ja pianistile Daniel Barenboimile viljaka ja mitmekülgse muusikalise tegevuse märgina. Berliini Staatsoperi juhina (aastani 2012) on Barenboim ka Chicago SO muusikadirektor. Omaalgatatud “Festtage’l” aprillis juhatas Barenboim Riigiooperi kõiki viit etendust (“Tristan ja Isolde”, “Parsifal”), Staatskapelle kontserte (ka solistina) Filharmoonias ning mängis samas Bachi HTK I köite. Siemensi preemia (150 000 eurot) on väga mainekas, Barenboim teatas, et annetab summast 100 000 Riigiooperi uuendustöödeks ning 50 000 oma Iisraeli-Araabia Noorteorkestri toetuseks. Tseremoonial Viinis eelmisel reedel pidas pidukõne preemia varasem laureaat Pierre Boulez.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming